eGym

DEN_DWOAZN

Active member
Ik ben vandaag eensgaan kijken bij Mooze fitnesscentrum.
Ze vertelde me dat ze daar ook eGym hadden, hebben het ook laten zien en zag er allemaal wel leuk uit.

Nu heb ik vroeger vrij frequent krachttraining gedaan in de regular gym.
Dan 5-6 jaar stilgevallen en kinderen gekregen. Naast de kinderen ook extra kilons er gratis & voor niets bij gekregen.

Nu wil ik een aanzet maken en ofwel ga ik naar de regular gym ofwel geef ik eGym een kans. Iemand ervaring mee? Is het iets of is het niet echt de meerprijs (20€/maand) waard?

Zouden we moeten weten wat eGym is? Is het EGYM? https://city-gym.nl/blog/wat-is-egym/

If so, en ik heb al die verkoopspraat niet gelezen, lijkt me veel af te hangen van hoe dat systeem jouw gewichten kiest: op basis van een soort eerste meting of dagelijks. Allezja eerlijk gezegd denk ik dat iemand die ooit al getraind heeft dat zelf kan.

In ruil hang je dan vast aan een aantal specifieke toestellen die daarmee werken, en gratis is het ook niet.

Ik ben een conservatieve zak maar dat lijkt me nogal gimmicky shit.

Laatst bewerkt:
Zouden we moeten weten wat eGym is? Is het EGYM? https://city-gym.nl/blog/wat-is-egym/

If so, en ik heb al die verkoopspraat niet gelezen, lijkt me veel af te hangen van hoe dat systeem jouw gewichten kiest: op basis van een soort eerste meting of dagelijks. Allezja eerlijk gezegd denk ik dat iemand die ooit al getraind heeft dat zelf kan.

In ruil hang je dan vast aan een aantal specifieke toestellen die daarmee werken, en gratis is het ook niet.

Ik ben een conservatieve zak maar dat lijkt me nogal gimmicky shit.
Excuses, dat had ik erbij moeten zetten maar dat is het inderdaad.

Ik heb een maat die altijd onzeker is over welke oefeningen in de fitness hij moet doen en te sociaal awkward is om hulp te vragen aan anderen. Hij is dan ook gestopt met naar een gewone fitness te gaan.

Ik hoor nu dat hij al enkele maanden naar deze 'eGym' gaat en daar dus wel vrij tevreden van is. Ideaal voor iemand die gewoon wat basis wil en toch ergens het gevoel wil hebben van progressie te maken.

Wel duur met 75 euro per maand

Ik had die site eens bekeken toen er in de buurt een Mooze kwam. Mijn impressie was dat een soort boutique keten is die niet als een traditionele fitness wil aanvoelen maar een soort "safe space" wil creëren voor mensen die wat willen komen sporten onder een begeleidend kader maar tegelijkertijd ook een koffietje willen drinken of af en toe eens in de sauna willen. Koppel dat aan de relatief hogere prijzen en je krijgt ook al een heel ander en wss (voor beginnelingen) een minder intimiderend publiek.

Die eGYM lijkt mij zowat zelfde concept als Miloncirkel, komt er toch min of meer op neer dat je elke keer hetzelfde cirkeltje aan toestellen doorloopt? Is meer iets voor absolute beginners.

Is vooral een gamification wat u gemotiveerd houdt. En dat je in app allemaal stijgende (hopelijk dan toch) grafiekjes ziet een medailles krijgt.

Ik vind zo een dingen wel leuk. Geen ervaring met egym maar wel met varianten voor duursport zoals Zwift, MyWoosh, ...

Goh mijn schoonpa doet dat nu toch al enkele jaren en die maakt wel gestaag vooruitgang.

Het is ideaal voor mensen die niet te veel willen nadenken maar toch gezond willen zijn en daar iets meer geld voor willen neerleggen.

Zelf nooit gebruikt, maar ziet er op het eerste zicht gewoon een simpel circuit uit van steeds dezelfde paar machines. Ik kan volledig mis zijn, maar de uitstraling en hogere prijs laten geven mij eerder de indruk dat dit iets is waar een groepje mid-40 vriendinnen naartoe gaat om 30 minuten te bewegen om de illusie te krijgen dat ze de kofiekoeken die ze nadien gaan eten al verbrand hebben :unsure:

Met losse gewichten en standaard oefeningen kan je waarschijnlijk sneller en goedkoper betere resultaten halen, uw stabilisator spieren gaan ook getraind worden, etc. Gezien je vroegere ervaring lijkt het mij een no-brainer.

Ik heb dat een tijdje gedaan, eigenlijk veel te lang. In mij ogen is dat gewoon een scam, of eerder iets voor heel oude mensen of extreem onfitte mensen die wat willen sporten. Spieren ga je er buiten de eerste paar maanden niet echt mee opbouwen.

Het kan misschien een goede introductie in de fitness zijn, om toch een beetje een idee te krijgen wat er mogelijk is. Maar langer dan 3 maanden zou ik het echt niet aanraden om te doen.

Het is een circuit training, dus je doet in feite 1 set van elk toestel, en je doet het volledige circuit 2 keer. Dus sowieso heb je voor elke spiergroep maar 2 sets gedaan. En je moet het aantal reps en de repsnelheid volgen zoals die op het schermpje komt (met golven en bolletjes die je moet "pakken"), dit afhankelijk van het programma dat je doet op dat moment. Volgens mij redelijk onmogelijk om genoeg stimulans te krijgen om echte spiergroei in te zetten.

Aan het begin van elk programma moet je dan een "krachttest" doen, en dan worden er op die manier nieuwe gewichten berekend voor je programma. Maar ik zag mensen rondom mij dat gewicht dan vaak meteen terug naar beneden doen, voor sommige oefeningen stond dat echt veel te zwaar, waardoor je de oefening niet 'uit' kunt doen, of het eerder cardiovasculair te zwaar wordt. Je moet na de ene oefening onmiddellijk de volgende beginnen, met bij sommige programma's nog 20 seconden rust. Dat trok ik echt niet, tenzij ik het gewicht ook naar beneden deed, maar dat probeerde ik zo weinig mogelijk te doen.

Confraters,

Dank voor de inzichten, ik ga het toch maar even bij de traditionele fitness houden dan. Ik dacht dat de digitale opvolging stimulerend kan werken maar ondertussen zie ik dat ze hun prijzen ook verhoogd hebben naar 99,99€/maand. Dat is me toch ook net iets te gortig.

Terug
Bovenaan