Eerste stappen in investeringsvastgoed: appartementsblok van 3 appartement

Ik zou het project doen als particulier dus zonder bv. (Alles aan 21%) De huurinkomsten zijn extra meegenomen, en ik heb het kapitaal niet echt nodig.

Als het goed loopt eventueel niet liquideren. Vastgoed blijft toch stijgen. (Volgende week afspraak bij de technische dienst van de gemeente)

Het is eerder mijn directe omgeving die op de rem wil staan, (doe nu eens rustig aan enz…) terwijl dit nu een extra jump is.

Het is eerder mijn directe omgeving die op de rem wil staan, (doe nu eens rustig aan enz…) terwijl dit nu een extra jump is.
Dat gevoel ken ik. Mijn omgeving is extreem risico avers.

Maar wat is het ergste dat er kan gebeuren? Dat het allemaal duurder uitvalt, miserie tot en met... dan zet je het gewoon te koop en klaar is kees.

Zit eens samen met een architect om wat beter zicht op prijzen te krijgen, dan krijg je al een realistischer beeld.

Maar wat is het ergste dat er kan gebeuren? Dat het allemaal duurder uitvalt, miserie tot en met... dan zet je het gewoon te koop en klaar is kees.
:thinking:TS werkt zonder vennootschap, wenst investering van 1 à 2 MEUR te doen,en daarna 6x een appartement verhuren/verkopen

Dat gevoel ken ik. Mijn omgeving is extreem risico avers.

Zit eens samen met een architect om wat beter zicht op prijzen te krijgen, dan krijg je al een realistischer beeld.

Zoals bij mijn schoonbroer, he. 3x "failliet" op zijn 40 en al de shit altijd laten oplossen door een ander. App blokje, oops, 200k over budget. Alles wat loshangt mogen aan de bank geven, bij de familie lenen en what not.

TS zal hopelijk wat beter georganiseerd zijn, al is lat niet zo hoog om over te springen.

Zoals bij mijn schoonbroer, he. 3x "failliet" op zijn 40 en al de shit altijd laten oplossen door een ander. App blokje, oops, 200k over budget. Alles wat loshangt mogen aan de bank geven, bij de familie lenen en what not.

TS zal hopelijk wat beter georganiseerd zijn, al is lat niet zo hoog om over te springen.
Aangezien u schoonbroer het doorgaans niet te nauw neemt met de regels, paar keer faillissement - maar ik zie hier toch wat voorbeelden die hetzelfde traject hebben maar baden in zwart geld - maar het lijkt erop dat uw schoonbroer nietes slimste is en grotendeels zelf opdraait voor die escapades.

Ik zou het project doen als particulier dus zonder bv. (Alles aan 21%) De huurinkomsten zijn extra meegenomen, en ik heb het kapitaal niet echt nodig.

Als het goed loopt eventueel niet liquideren. Vastgoed blijft toch stijgen. (Volgende week afspraak bij de technische dienst van de gemeente)

Je hebt al ervaring. je kan zelf een en ander uitvoeren en je hebt de gepaste kennissenkring, financieren is ook al geen probleem - veel risico is daar idd niet aan.

Heb je ooit al zelf gebouwd\laten bouwen of is je bestaande vastgoed gekocht\gerenoveerd ...

Met je plan zal je alles samen aan 10k behoorlijk stabiele en vaste inkomsten per maand zitten, dat lijkt me een mooi vooruitzicht

Laatst bewerkt:
Zelf al gebouwd/verbouwd.
Mogelijk zou ik halftijds willen gaan werken om de blok zelf te zetten, eerste insteek was om 1 jaar volledig te stoppen met werken om het zelf te doen.

Als ik concrete cijfers heb deel ik ze hier wel.

Als het afbraak en heropbouw is kan je aan 6% BTW bouwen als je het daarna verhuurt voor 15 jaar.
Of de koper kan het aan 6% btw kopen. (Voor jou maakt de btw dan niet uit want die trek je terug af; wel voorfinancieren)
Uiteraard goed alle voorwaarden checken. Maar dit kan het project rendabeler maken.

Even deze hi-jacken in plaats van voor 1 vraagje een nieuw topic te openen...

Ik heb een huurcontract opgemaakt voor mijn ouders hun te verhuren appartement (verdieping van hun eigen huis met apart Bus-nummer). Ik heb een huurcontract dat ik ooit zelf gehad heb van een makelaar als basis gebruikt.

Dit is een passage daarin:

Het verhuurde goed wordt uitsluitend gebruikt als woonplaats van de huurder en zijn/haar gezin, met uitsluiting van elke beroepsmatige aanwending. Er wordt overeengekomen dat enkel de huurder en zijn/haar gezinsleden in het pand hun woonplaats mogen kiezen.
Zijn bestemming mag niet worden gewijzigd zonder voorafgaand schriftelijk akkoord van de verhuurder. Indien de huurder het gehuurde goed geheel of gedeeltelijk bestemt voor beroepsdoeleinden zonder akkoord van de verhuurder, zal de bijkomende belasting die wordt opgelegd in hoofde van de verhuurder wegens bestemming voor beroepsdoeleinden door de huurder te zijnen laste worden gelegd door de verhuurder en zal opeisbaar zijn op hetzelfde ogenblik als de huur van de maand volgend op deze van de vraag van de verhuurder.

Is dit ook van toepassing als de huurder freelancer is (vertaler en bijles-gever)?
Zijn er belastingtechnisch risico's voor mijn ouders?

Dit wordt gedaan om ervoor te zorgen dat uw ouders niet belast worden op de effectieve huur. Maar dus enkel via het verhoogde forfait van de onroerende voorheffing.

Dit wordt gedaan om ervoor te zorgen dat uw ouders niet belast worden op de effectieve huur. Maar dus enkel via het verhoogde forfait van de onroerende voorheffing.
Ja dat begrijp ik.
Maar sowieso heb je bij gewoon verhuren al een 'afstraffing' op onroerende voorheffing?
En maakt een gevestigd bedrijf dat dan nog erger...en telt een freelancer als een er gevestigd bedrijf?

Ja dat begrijp ik.
Maar sowieso heb je bij gewoon verhuren al een 'afstraffing' op onroerende voorheffing?
En maakt een gevestigd bedrijf dat dan nog erger...en telt een freelancer als een er gevestigd bedrijf?

Je wordt belast op basis van hetgeen dat het hoogste is.

Ik zou niet weten waarom een freelancer niet als een gevestigd bedrijf zou stellen. Toch indien zijn werkadres uw huurpand is. Indien die een ander pand huurt om zijn professionele activiteiten uit te voeren, lijkt het mij niet problematisch.

Maar ik heb er weinig effectieve ervaring in. Dus laat liever iemand anders verder antwoorden.

AI-antwoorden voegen niets toe zonder context of eigen inbreng
Die clausule staat in een Vlaams huurcontract om duidelijkheid en bescherming te bieden voor de verhuurder (en deels ook juridisch voor beide partijen). Concreet gaat het om een paar belangrijke redenen:

1. Bestemming van de woning vastleggen

In Vlaanderen bestaan verschillende huurregimes (zoals woninghuur vs. handelshuur). Door expliciet te zeggen dat het pand alleen als hoofdverblijfplaats mag dienen:
  • valt het contract onder de regels van woninghuur
  • vermijdt de verhuurder dat het pand plots als kantoor, winkel of praktijk wordt gebruikt

2. Fiscale gevolgen vermijden

Als een huurder het pand (zelfs gedeeltelijk) beroepsmatig gebruikt:
  • kan de fiscus de huurinkomsten anders belasten (vaak zwaarder voor de verhuurder)
  • kan de verhuurder extra belastingen moeten betalen
👉 Daarom staat er dat die extra belasting doorgerekend wordt aan de huurder als die zonder toestemming toch professioneel gebruik maakt van het pand.

3. Controle over wie er woont

De zin dat enkel de huurder en zijn/haar gezin er mogen wonen:
  • voorkomt onderverhuur of ongecontroleerde bewoning
  • beschermt de verhuurder tegen overbewoning of misbruik

4. Wijzigingen enkel met toestemming

De bestemming (bijv. wonen → praktijkruimte) mag niet zomaar veranderen:
  • de verhuurder wil kunnen inschatten wat de impact is (slijtage, verkeer, buren, verzekering, etc.)
  • sommige activiteiten zijn simpelweg niet geschikt voor een woonpand

Kort samengevat​

Deze clausule dient om:
  • het gebruik van de woning te beperken tot wonen
  • extra belastingen te vermijden of door te rekenen
  • controle te houden over gebruik en bewoners
  • juridische discussies achteraf te voorkomen

Als je wil, kan ik je ook zeggen wat er gebeurt als je deze clausule overtreedt of hoe streng dit in de praktijk wordt toegepast in Vlaanderen.

yes

Als je die clausule in een Vlaams huurcontract overtreedt, kunnen er in de praktijk een aantal gevolgen zijn. Die hangen af van hoe ernstig en langdurig de inbreuk is, maar dit zijn de belangrijkste:

1. Ingebrekestelling (eerste stap)

Meestal zal de verhuurder eerst:
  • je schriftelijk waarschuwen
  • vragen om het beroepsmatig gebruik te stoppen of regulariseren
Dit is vaak nog een “herstelkans”.

2. Contractbreuk

Als je toch doorgaat zonder toestemming:
  • wordt dit beschouwd als een schending van het huurcontract
  • zeker als het structureel of commercieel is (bv. kantoor, salon, praktijk)
De verhuurder kan dan:
  • schadevergoeding eisen
  • of in ernstige gevallen de huur laten ontbinden via de vrederechter

3. Extra kosten / belastingen

Zoals in jouw clausule staat:
  • als de verhuurder door jouw gebruik meer belastingen moet betalen
  • mag hij die kosten op jou verhalen
Dat kan dus onverwachte extra facturen opleveren bovenop je huur.

4. Verzekeringsproblemen

Belangrijk maar vaak vergeten:
  • een woningverzekering is meestal gebaseerd op “privébewoning”
  • bij beroepsmatig gebruik kan de verzekering dekking weigeren bij schade

5. Mogelijke ontbinding via vrederechter

In ernstige gevallen (bv. winkel in woonhuis zonder toestemming):
  • kan de verhuurder naar de vrederechter stappen
  • die kan het contract laten beëindigen en uitzetting bevelen

Hoe streng is dit in de praktijk?​

Dat hangt sterk af van de situatie:
  • ✔️ Occasioneel thuiswerk (computerwerk, administratie) → meestal geen probleem
  • ⚠️ Freelance met klanten aan huis (beperkt) → soms gedoogd, maar juridisch grijs
  • ❌ Zichtbare commerciële activiteit (kapsalon, winkel, praktijk met klantenstroom) → vaak niet toegestaan zonder akkoord

Belangrijk detail​

In Vlaanderen is “werken van thuis uit” vandaag heel normaal, dus:
  • puur administratief thuiswerk wordt zelden als probleem gezien
  • het gaat vooral om impact op het gebouw en derden (klanten, verkeer, geluid, belasting)

Als ik dat hier zo lees zie ik niet echt een probleem. Ik weet wel dat wij door de bepaling ingedekt zijn, maar ze heeft 't wel aangegeven en als wij dan 'toestemming' geven vervalt dat natuurlijk.
Maar wil ook gewoon geen gedoe.

Dit gaf de huurder nog aan:
Ik geef 6 à 12 x per jaar les via Teams. Vertalen is een of twee keer per jaar een klus van een paar weken thuis werken aan de vertaling.

Geen impact op gebouw en derden dus.

Terug
Bovenaan