cege
Well-known member
inderdaad zo ver als mij maatschappelijk verantwoordelijk voelen, gaan we nietHet leek ons logisch(?) dat via een appartementsblok je het huurdersrisico wat spreid.
Ik heb het nog even nagevraagd en ze wil vooral risicospreiding doen en op een gegeven moment en extra inkomen hebben dat niet puur uiy
arbeid komt waardoor ze bv. part-time kan gaan werken en af en toe naar Zuid-Amerika voor langer te kunnen gaan om haar ma te helpen.
Ze zag vastgoed als en potentieel alternatief t.o.v. enkel aandelen.
Concreet voor mijn vrouw:
Stel conservatief part-time werken als:
- Risicospreiding
Minder afhankelijkheid van beurs + loon.- Stabiel inkomen
Niet alleen rendement, maar ook wat voorspelbaarheid.- Arbeidsvrijheid
Part-time kunnen werken zonder inboeten op levensstandaard.
Ik heb haar ook al uitgelegd dat dit mogelijk is via bv. GVV's en dividendenaandelen; al zijn dit dan natuurlijk wel weer (een specifiek type) aandelen.
- Netto inkomensverlies bij part-time: €800–1.200/maand
- Doel passief inkomen: €10.000–15.000/jaar netto
Wat ik een risico vind aan vastgoed is de binaire investering. Tenzij je 10 appartementen hebt en 1 kunt verkopen als je wil, zit je paar honderd k vast. Ofwel heb je het ofwel niet.
Dan zijn GVVs of dividendaandelen beter. Kun je 10 20 50 100k verkopen, de rest laten staan.
Krijg je propertjes je cashflow binnen.
Maar wat we ons beiden wel nog afvragen, hoe zit het met het netto-rendement van je eigen inleg? Rekeninghoudend het gebruik van een hypotheek. Hoe bereken je dit correct?
Eigen inleg is eigenlijk irrelevant. Return on equity is wat matters.
je hebt 50k eigeninleg. Jaar nadien is je equity 60k + huur cashflow - hypotheek betalingen. Je rendement is het ene gedeeld door het andere - 1. You get the picture. Rinse and repeat elk jaar. Na 10 is je return on equity per jaar: equity + huur cashflows - hypotheekbetalingen /50000 ^(1/10) - 1
Het leek ons logisch(?) dat via een appartementsblok je het huurdersrisico wat spreid.