ÉÉN Een jaar op zee

Mr.Fingers

Well-known member
Wim Lybaert monsterde een jaar lang aan op een paar Belgische vissersschepen, en belicht zo het reilen en zeilen van deze steeds krimpende industrie.

Eerste aflevering gezien op VRT-MAX, en het stond me wel aan. Heeft veel te maken met Lybaert die mensen het gevoel geeft écht naar hen te luisteren, omdat hij dat ook gewoon doet. Ook mooi en sfeervol in beeld gebracht, zonder overdreven melancholisch of sentimenteel te zijn.

97.6% van de tijd in plat Westvlams, maar gelukkiglijk ook met ondertitels!
 
Dat dialect van aan de zee is soms wel nog anders dan in de rest van WVL. Maar ik kan het wel smaken als westvlaming.
Ook wel fan van Wim. Had niet veel zin om in dat gat te kruipen in dat ruim :rofl: Maar het zal toch een niet te onderschatten stiel zijn....
 
Mooie aflevering alweer, zeker dat gesprek met die oude Ijslandvaarders.
Laatste getuigen van een zo goed als verdwenen tijdperk waarin hard labeur nog dagelijkse kost was.
 
Ik kijk geen TV, dus heb hier zelf niks van gezien. Dit weekend kwam de serie mij echter ter ore nadat de schrijver/zanger van het intro lied de pannen van het dak speelde op het terras van een lokaal Oostends café.
Naast het lied van in die serie heeft hij al een aantal leuke andere songs geschreven. Stuk voor stuk machtige meezingers. De mens is ook een geweldige performer. :clap:

DylanZeéZeune is zijn "artiestennaam" voor diegene die hem willen volgen. Deze zomer zou hij voor het eerst enkele optredens doen op lokale festivals.
 
Ik kijk geen TV, dus heb hier zelf niks van gezien. Dit weekend kwam de serie mij echter ter ore nadat de schrijver/zanger van het intro lied de pannen van het dak speelde op het terras van een lokaal Oostends café.
Naast het lied van in die serie heeft hij al een aantal leuke andere songs geschreven. Stuk voor stuk machtige meezingers. De mens is ook een geweldige performer. :clap:

DylanZeéZeune is zijn "artiestennaam" voor diegene die hem willen volgen. Deze zomer zou hij voor het eerst enkele optredens doen op lokale festivals.

Wat een karakterkop ook
 
Het programma heeft een aantal jongeren aangezet om zich in te schrijven:
Voor iemand denkt dat er plots honderden af komen, met een totaal bestand van 130 leerlingen zal het eerder max 30 zijn. Het steeg ook al recentelijk van 80 naar 130 dus mss is niet alles toe te schrijven aan het programma:
 
Ik vond dit trouwens echt een prachtig programma. Ik heb zelf ook wel echt iets met de zee dus dat zal er ook wel mee te maken hebben, maar de beelden, die gesprekken met de bemanning op alle uren van de dag, zien hoe zo'n zeebonken die Wim onmiddellijk in de armen sluiten, het mijmeren over de tijd van vroeger, ... Dichter bij die leefwereld kan je, tenzij je er zelf op kruipt, niet komen denk ik.

Enfin, gewoon de romantiek van dat leven, dat werd op prachtige wijze in beeld gebracht, zonder daarbij de minder mooie momenten (dood, overbevissing, ...) uit de weg te gaan. Het gaat bovendien ook over iets Belgisch en bevat wat dingen die uniek aan België zijn en je leert bij over ons land en de geschiedenis. Zulke programma's moeten op onze nationale omroep komen, laat die belachelijke dansprogramma's maar achterwege.
 
De besten vond ik toch ,de vissers netjes gewassen en geschoren , en Wim met zijn stinkende werkkleren aan in die Ierse pub .zelf de volwaardige vissers hadden veel moeite om niet te kotsen .(En die zijn wa gewoon .)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan