Een eigen (mobile) game ontwikkelen

Milanello

Active member
Dag 9livers,

ik ben een mobiel spel (met behulp van AI) beginnen ontwikkelen en wou mijn ervaringen daarover delen en naar jullie eerste indrukken vragen.

Even wat background:

ik ben altijd een grote fan van football management games geweest. Van Kevin Keegan's Player Manager (Super Nintendo, destijds :) ), Ultimate Soccer Manager, de eerste Championship Manager-games, Football Manager, Fifa Manager, ...

Sinds ik papa van 2 ben geworden en minder tijd had om echt te gamen, speelde ik af en toe een mobiel spelletje. Football Chairman was er zo eentje en een inspiratiebron voor wat ik nu zelf aan het ontwikkelen ben. Wat ik daar echter miste, was diepgang,en het voelde veel te random aan. De fut was er dus snel uit. En de andere games waren er vooral op uit om geld uit je portemonnee te kloppen.

Ik ben ondertussen op het werk al 2 jaar apps met behulp van AI aan het ontwikkelen (ze hebben honderden users en werken echt :) ), dus ik dacht: ik maak een spel voor mijn eigen. Het was dus nooit de bedoeling om dit effectief met de buitenwereld te delen. Maar ik raakte "hooked" en bleef maar ontwikkelen (ondertussen 6+ maanden bezig). Een neef, die het zelf ook wou spelen, overtuigde me om dit op de Play Store te gooien. Dus ik dacht: why not?

Het spelletje is nog niet uit, maar ik ben van plan om het binnen de komende weken uit te brengen. Het heet Hometown FC en je bent er de eigenaar van de club (dus geen manager). Je runt de zakelijke kant (sponsors, infrastructuur, ...), je kunt staff (coaches, sportdirecteurs, assistenten, ...) aannemen en ontslaan en allerlei zaken beïnvloeden. Je begint in een dorp/stadje naar keuze. De stad is dynamisch: je kunt er investeringen doen, ze groeit en heeft een grote impact op je club (grotere steden hebben een grotere talentpool, bieden je grotere sponsorship deals aan, ...). Je kiest dus uit een echt bestaand dorp en begint met die effectieve populatie. En daar wonen ook NPC's die een mening over je hebben, en die mening is van belang.

Daarbovenop heb je ook een privéleven: je kunt daten, trouwen, kinderen krijgen. Daar komen dan affaires en drama's bij kijken (een gevecht tussen je kinderen over wie de club zal erven, een partner die je bedriegt, ...). Je kunt huizen, auto's, luxegoederen, ... kopen en beheren, investeren in aandelen, ...

Ik heb het ondertussen gedeeld in een paar Reddit-communities en de comments zijn vooral positief. Er hebben zich ook al bijna 500 mensen ingeschreven op de "waiting list" (om een mail te krijgen wanneer het spel uit is).

Ik weet dat het spel velen niet gaat smaken omwille van de AI-gegenereerde assets. Maar die zijn in het spel van minder belang (ze dienen vooral als achtergronden en kleine illustraties van huizen, voertuigen, ... en staan veel minder op de voorgrond dan op de website). Ik wou vooral een heel diep en "logisch" spel hebben, waar je geen geld in moet steken om het te spelen. Waar AI echt een grote hulp was: het simuleren van 25+ seizoenen en zien wat de impact is op de economische balans, de moeilijkheidsgraad, dat er niets breekt, ... zonder daar zelf uren of dagen in te steken.

Maar ik vroeg me dus af: wat zijn jullie eerste indrukken? En hebben jullie misschien tips voor een noob hierin?
Als het goed is voor de mods, dan zal ik de weg naar de release van het spel hier delen/updaten. Het is de eerste keer dat ik zoiets maak. Ik heb geen grote verwachtingen en verwacht er zeker geen groot geld mee te verdienen. Maar ik hoop stiekem wel dat ik wat spelers kan aantrekken die mijn spel willen spelen. De bedoeling is om dit te blijven updaten (ook luisterend naar de vragen van de community, als die er ooit überhaupt is :p) en het misschien ooit ook op Steam uit te brengen.

Website van het spel:

https://hometownfc.app

P.S. don't shoot me down too hard, dit is een hobbyproject van een amateur dat uitgegroeid is tot een passie :p

Wauw, klinkt wel al goed qua mogelijkheden!
Ik heb de website bezocht en me ingeschreven op mailinglijst, want het spreekt me aan.
Vooral dat je het priveleven ook kan bepalen lijkt me tof en een leuk idee.

ik houd van zo'n persoonlijke projectjes :support:

Binnen mijn redditfeed word ik overrompeld door self-AI-coded tools (ander onderwerp wel).
Je bent dus niet de enige die zijn ideetjes nu kan omzetten naar een praktische tool

Ik zie dat het voor hen wel erg moeilijk blijft om 1/ gebruikers te blijven trekken en ook nieuwe aan te trekken, 2/ de tool af te krijgen (naar veiligheid, privacy etc). Hopeiljk lukt het jou wel!

ik houd van zo'n persoonlijke projectjes :support:

Binnen mijn redditfeed word ik overrompeld door self-AI-coded tools (ander onderwerp wel).
Je bent dus niet de enige die zijn ideetjes nu kan omzetten naar een praktische tool

Ik zie dat het voor hen wel erg moeilijk blijft om 1/ gebruikers te blijven trekken en ook nieuwe aan te trekken, 2/ de tool af te krijgen (naar veiligheid, privacy etc). Hopeiljk lukt het jou wel!

Ik denk dat veel mensen het onderschatten. Ze denken: ik geef een paar prompts in en mijn project is af.
Ik ben hier dus letterlijk 6+ maanden mee bezig en heb er duizenden uren in gestoken. Ik run na elke wijziging gerichte tests (er bestaan er 1000+). En ik laat veel zaken cross-checken tussen Claude en Codex. De ervaring op mijn werk (waar security de hoogste prioriteit is) helpt natuurlijk.

Terug
Bovenaan