Mijn eerste dag in Ecuador begon zoals elke goed geplande reis: totaal zonder plan.
Nog geen uur na aankomst liep ik per ongeluk door een red light district in Guayaquil. Terwijl ik dacht dat ik op weg was naar een historisch plein, bleek Google Maps een iets creatievere route te hebben gekozen. Overal lichtjes, muziek en dames die duidelijk meer geïnteresseerd waren in mijn aanwezigheid dan de taxichauffeur die me had afgezet.
Om niet volledig als toerist door de mand te vallen, stapte ik snel een bar binnen. Daar bestelde ik een lokaal biertje (Pilsener) en probeerde ik eruit te zien alsof ik precies wist wat ik aan het doen was. Dat mislukte toen ik vroeg waar er "baida" was. Niemand wist wat ik bedoelde. "Hopelijk verstaan de dames van plezier me beter" gromde ik en...het bleek het geval te zijn. Zelden voelde ik er me meer opt gemak dan bij de 2 dames die me ontvingen. Zachtaardig, vriendelijk en me steeds noemend met "mi Papi guapo y lindo de Belgica

. Ik op mijn beurt preesde vooral
hun verbazingwekkende techniek met die wilde specifieke draaiende rukbeweging waardoor ik nie anders kon dan ze beiden al brullend richting plafond te blaffen. Daarna besloot ik verschillende resto's te testen. In restaurant nummer één kreeg ik een gerecht waarvan ik nog steeds niet weet of het kip, vis of een zeer ambitieuze groente was. In restaurant nummer twee bestelde ik iets veiligs en kreeg ik iets nóg mysterieuzers.
Later belandde ik opnieuw in een bar, waar een lokale man mij verzekerde dat hij de burgemeester kende, eigenaar was van drie voetbalclubs én ooit een lama had getraind voor de Olympische Spelen. Na vijf biertjes begon zijn verhaal verrassend geloofwaardig te klinken.
Tegen middernacht had ik meer bars bezocht dan bezienswaardigheden, meer vragen dan antwoorden verzameld en was ik volledig de weg kwijt. Maar één ding wist ik zeker: als dit pas dag één was, zou Ecuador een onvergetelijk avontuur worden.
En eerlijk? Voor iemand die alleen een rustige wandeling wilde maken, heb ik opvallend veel tijd doorgebracht tussen sekswerkers, bars, resto's maar keer op keer heb ik een zeer leuke ervaring gehad. Ik kijk al uit naar de volgende dagen, geile grtjes