Economische crisis op komst?

Voidski

Well-known member
Crowdfunder FE
Supporter
Geen idee of hier al een topic over bestaat, maar het verdiend er wel eentje vrees ik. (Productie)bedrijven sluiten massaal hun deuren bij ons. Sommige verhuizen hun productie naar lage(re) loonlanden, andere doen de boeken volledig dicht.

Een lijstje van verloren jobs na slechts 5 minuten zoeken op VRT news.
Voorbeelden van faillisementen:
Tupperware (Aalst - 12/2024) - 270 Jobs
Servilux (Hasselt - 12/2024) - 80 Jobs
Bandag (Maasmechelen - 09/2024 ) - 110 Jobs
Vanhool (Koningshooit - 04/2024) - 1550 Jobs
Bose (Tongeren - 11/2023) - 150 jobs
Sappi (Lanaken - 11/2023) - 600 jobs

Voorbeelden van afslankingen:
Agfa (Mortsel - 11/2024) - 530 Jobs
ArcelorMittal Construction Belgium (Geel - 12/2024) - 60 Jobs
Hydrogenics (Oevel - 12/2024) - 100 Jobs
Callebaut (Lebeke - 11/2024) - 150 Jobs
Van Heck (Vilvoorde - 11/2024) - 180 Jobs

In een tijd waarin het voor veel mensen financieel moeilijker en moeilijk wordt ziet dit er zeker niet rooskleurig uit. In de eerste 40 weken van dit jaar zijn er al 25.000 jobs verloren gegaan door faillisementen (bron). Het hoogste aantal sinds 2014.
Opmerkelijk is ook dat het zo goed als allemaal productiebedrijven, bedrijven waar werknemers (vooral arbeiders) het vaak sowieso al financieel minder gemakkelijk hebben.

Wat kan het tij doen keren? Is er nog hoop voor de Belgische productie?Is het minder erg als in de media wordt voorgesteld?

Ik kom bij vele kmo's langs en ik heb dat gevoel al meerdere maanden dat het bij de meeste aan een laag pitje loopt.

Ik vrees nog niet voor mijn job maar het zou zomaar ineens kunnen gebeuren, al heb ik wel een backup job. Maak mezelf weinig zorgen economie gaat altijd met ups en downs. Nu Trump verkozen is wordt de situatie in Oekraine/Rusland misschien wat stabieler, de beurzen hebben alvast goed gereageerd dat is al positief.

Ik denk dat de crisis er al lang is.

In mijn sector, biotech/diagnostiek, zijn er in Vlaanderen alleen al gemakkelijk 500-1000 jobs gesneuveld de laatse 1-2y, allemaal kleine startups/scale ups. Afslankingen, sluitingen of gewoon faillisementen omdat er geen nieuwe funding gevonden is. Dat komt nergens in het nieuws maar dat gaat telkens over 50-100 man die moeilijk iets nieuw vinden wegens sector in moeilijkheden en heel specifieke profielen. Galapagos (grote cut na nieuwe strategie - >100 man weg + >100 man naar ander bedrijf geduwd), Biocartis (failliet en doorstart + grote cut/veel zelf vertrokken), CellCarta (veel cuts laatste 2-3y - eindelijk wat stabiel), MiDiagnostics (cut/freeze na nieuwe undersized funding ronde), Aelin Therapeutics (failliet - 30 man), Agilent Technologies (2 cut rondes van ~100 man laatse 12mnd), EuroFins (restructuring), ... Om dan nog te zwijgen over de grotere publieke biotech spelers die omgevallen zijn of volledig uit Belgie weg zijn, vb Hyloris of Mithra of MDXHealth etc

Dringend tijd om in België een oorlogsindustrie te starten.
Genoeg werkvolk, genoeg leegstand in fabrieken en er is grote vraag naar.
Hup hup, wie maakt er werk van.

Het probleem is niet dat er geen fabrieken zijn of dat er geen vraag is naar industriële producten. Het probleem is dat we gewoon niet concurrentieel kunnen produceren tov de rest van de wereld. We hebben hoge energiekosten, hoge arbeidskosten, strenge arbeidswetgeving, strenge milieu-eisen, en een haast eindeloos bureaucratisch kluwen. Een paar van die zaken kunnen onze bedrijven gerust aan, maar met al die factoren tegelijk wordt het stilaan onmogelijk om concurrentieel te blijven.

Vroeger was Europa toonaangevend, vandaag glijden we steeds verder af naar de middenmoot. Onze welvaart heeft eigenlijk geen fundering meer, omdat we ons steeds meer zijn gaan steunen op consumptie en import van goederen. Als je de meest welvarende regio van de wereld wil blijven moet daar iets tegenover staan, en dat hebben we eigenlijk niet meer. We glijden dus gewoon verder en verder af tot onze welvaart in de juiste verhouding staat tov wat we ertegenover kunnen zetten.

Het is een europees probleem, en Mario Dragi heeft er een uitgebreid rapport over geschreven waarvan het eerste deel A (de eerste 69 pagina's) behoorlijk verstaanbare mensentaal zijn. Ik raad iedereen die geïnteresseerd is in deze kwestie toch aan om toch dat deel van het rapport eens door te lezen. https://commission.europa.eu/topics...itiveness/eu-competitiveness-looking-ahead_en

Laatst bewerkt:
Het probleem is niet dat er geen fabrieken zijn of dat er geen vraag is naar industriële producten. Het probleem is dat we gewoon niet concurrentieel kunnen produceren tov de rest van de wereld. We hebben hoge energiekosten, hoge arbeidskosten, strenge arbeidswetgeving, strenge milieu-eisen, en een haast eindeloos bureaucratisch kluwen. Een paar van die zaken kunnen onze bedrijven gerust aan, maar met al die factoren tegelijk wordt het stilaan onmogelijk om concurrentieel te blijven.
Voor een heel groot deel van de bevolking hoeft zo'n job in een fabriek ook niet meer in. Werkloosheid of langdurige ziekte is een valabel alternatief geworden. Dat maakt het voor bedrijven ook gemakkelijker om hun fabriek hier te sluiten en elders onder te brengen.

Wij werken samen met een bedrijf dat een vestiging heeft in Kortenberg en Bulgarije. Van uit Brussel komt er amper personeel en de regio tussen Brussen en Leuven is peperduur dus zoek daar nog maar eens mensen die voor 1800 euro netto (geen idee wat het loon exact is) willen komen werken. Sommige onderdelen die wij opsturen naar hen gaan met UPS naar Bulgarije, deze krijgen daar hun onderhoud en komen vervolgens terug. Vroeger gebeurde dit in Kortenberg maar daar vinden ze het personeel niet meer voor. Over-en-weer Bulgarije en de lagere loonkost maakt het voor het bedrijf ook nog eens interessanter, dat zijn jobs die nooit meer terugkomen.

Hier ook ieder jaar kalmer en kalmer , dit jaar de weekendploeg afgeschaft. Misschien de nachtploeg de volgende. Textielsector. Het is gewoon allemaal veel te duur hier, en veel te veel regelneverij.

ik ben zelf ook werkzaam in de textiel. De stijgende loonkosten en energiekosten zijn een groot probleem. De marges zijn te klein om te kunnen
concurreren tegen andere (niet Europese) landen. Het management doet wel pogingen om de boel te doen blijven draaien, maar zowel bij mijn
huidige als vorige werkgever zijn er al afslankingen gebeurd als gevolg van de lage verkoop. Er zijn al paar sectorgenoten deels/ volledig
verdwenen en ik vrees dat het kwestie van tijd is vooraleer er bij mijn werkgever ook delen zullen verdwijnen. De maakindustrie is naar mijn gevoel aan een laatste fase begonnen in België. Hoor het ook bij vrienden die werken in andere sectoren in de maakindustrie dat het daar minder goed
gaat.

Als je als multinational in verschillende landen fabrieken hebt, en enkel in Belgie komt er respectievelijk 11% loonkost bij in 2023, 2% in 2024 en nu opnieuw bijna 4%. Tja, dan weet je het wel... Management wil voorspelbaarbeid (in kosten), dat kan Belgie met de huidige mechanismen helemaal niet bieden.

Op zich is dit dezelfde discussie als die andere thread "De Europese economie".

Bijkomend probleem is dat Belgie er ook niet in slaagt om nieuwe bedrijven naar hier te lokken. Quasi al de tech bedrijven opgericht na 1990 zitten (voor Europa) in Dublin, London, Amsterdam, Parijs, Berlin, Lissabon, Warsaw,... Belgie heeft die boot compleet gemist. Al een geluk dat de bedrijven uit de jaren 70-80 zich hier wel massaal vestigden (centrale locatie in EU was toen het argument) of we zaten hier met een serieus werkgelegenheidsprobleem.

Laatst bewerkt:

Vroeger was Europa toonaangevend, vandaag glijden we steeds verder af naar de middenmoot. Onze welvaart heeft eigenlijk geen fundering meer, omdat we ons steeds meer zijn gaan steunen op consumptie en import van goederen. Als je de meest welvarende regio van de wereld wil blijven moet daar iets tegenover staan, en dat hebben we eigenlijk niet meer. We glijden dus gewoon verder en verder af tot onze welvaart in de juiste verhouding staat tov wat we ertegenover kunnen zetten.

Het is een europees probleem, en Mario Dragi heeft er een uitgebreid rapport over geschreven waarvan het eerste deel A (de eerste 69 pagina's) behoorlijk verstaanbare mensentaal zijn. Ik raad iedereen die geïnteresseerd is in deze kwestie toch aan om toch dat deel van het rapport eens door te lezen. https://commission.europa.eu/topics...itiveness/eu-competitiveness-looking-ahead_en
Ben ik de enige die dit een gevoel verslag vind, dat niet zomaar openbaar gezet zou mogen worden?

Terug
Bovenaan