Douane onder druk door e-commerce

Hoe absurd is het dat buitenlandse bedrijven minder gecontroleerd worden op kwaliteitseisen en makkelijker wegkomen met verboden ingrediënten dan onze eigen bedrijven. Komt toch gewoon neer op jezelf in de voet schieten.
De invoer is gewoon zo veel en de capaciteit is er niet om er zoveel te controleren. En met besparingen zal die capaciteit er ook nooit komen.

Zojuist gezien dat het niet 3 EUR per pakje is, zoals hier beweerd, maar 3 EUR per item in een pakket:

> From 1 July 2026 until 1 July 2028, a customs duty of EUR 3 per item in a consignment the intrinsic value of which does not exceed a total of EUR 150

Nu, ik zie wel bronnen die zeggen dat men eigenlijk per categorie bedoelt (dus line item op de customs invoice). Desondanks kan dat bedrag wel fors oplopen, een tshirt van katoen en een tshirt van nylon zijn twee verschillende line items.

Er is wel nog een manier om eraan te ontglippen: niet via IOSS en niet via post sturen. Op zich wel een bijzondere categorie, maar het biedt weer kansen aan de Chinezen om eraan te ontkomen (via DHL oid, of via het netwerk van Ali dat er al is). De platforms (Amazon, eBay, etc) zijn gejost, die moeten IOSS gebruiken tenzij boven 150 EUR (maar dan heb je sowieso al invoerrechten). De kleine Amerikaanse handelaar is eveneens gejost, die kan enkel goedkoop sturen via post.

DHL moet ook gewoon invoeraangiften maken hoor..... Het maakt echt niet uit met welke koerier een pakket toekomt, die regels zijn voor allemaal dezelfde.

En dat Ali netwerk waar je over spreekt, ik vermoed dat je daarmee de lokale magazijnen bedoelt? Al wat daar toekomt uit China moet ook ingeklaard worden. Dat is dan niet per item, maar per lading items. Die items vielen dus nooit onder de vrijstellingsregeling van kleine zendingen en daar werden gewoon invoerrechten en BTW op betaald op het moment van inklaring.

Op zich is het niet onlogisch dat er maatregelen moesten genomen worden. Want een buitenlandse handelaar die een container van een goed invoert, daar correct alles op betaald, ging op alles wat er in die container zat invoerrechten betalen. Als hij diezelfde inhoud van die container over 1000 pakjes verdeelt, zijn er plots geen invoerrechten meer omdat dat per zending lager is dan 150 euro.

DHL moet ook gewoon invoeraangiften maken hoor..... Het maakt echt niet uit met welke koerier een pakket toekomt, die regels zijn voor allemaal dezelfde.

En dat Ali netwerk waar je over spreekt, ik vermoed dat je daarmee de lokale magazijnen bedoelt? Al wat daar toekomt uit China moet ook ingeklaard worden. Dat is dan niet per item, maar per lading items. Die items vielen dus nooit onder de vrijstellingsregeling van kleine zendingen en daar werden gewoon invoerrechten en BTW op betaald op het moment van inklaring.

Op zich is het niet onlogisch dat er maatregelen moesten genomen worden. Want een buitenlandse handelaar die een container van een goed invoert, daar correct alles op betaald, ging op alles wat er in die container zat invoerrechten betalen. Als hij diezelfde inhoud van die container over 1000 pakjes verdeelt, zijn er plots geen invoerrechten meer omdat dat per zending lager is dan 150 euro.
Eigenlijk zouden die kleine pakjes nog harder geraakt moeten worden gezien een controle 1000 stuks van 1 artikel veel efficiënter kan verlopen dan 1000 afzonderlijke pakjes van datzelfde item.

Ze moeten wel aangiften maken (uiteraard), maar het besluit van de Commissie voor die 3 EUR (per item dus, niet per pakje) is van toepassing gesteld op 2 categorieën: IOSS pakketten (ongeacht verzender) en pakketten die per post komen.

Volgens mij moet je "post" daarin ook strikt interpreteren als UPU of EMS (maw: trackingnummer van de variant XX(cijfers)XX met de eerste XX de categorie en de laatste XX het land van export). Landmark Global gebruiken valt volgens mij niet onder post (toch voor zover Landmark Global de aangifte doet), ook al is het een deel van bpost en levert bpost je pakket gewoon af.

Dus, als iemand van buiten de EU iets stuurt van minder dan 150 EUR, en NIET via IOSS en ook NIET via klassieke post, maar dus met bijvoorbeeld DHL Express, dan is die 3 EUR per item niet van toepassing. Wel nog altijd de BTW natuurlijk.

Over wie dat dan gaat, of wie de EU hier wil sparen, is mij ook niet helemaal duidelijk. Iig niet Amazon want die moeten IOSS gebruiken beneden de 150 EUR.

Misschien omdat de technische uitwerking voor die categorie te lastig is of niet de moeite waard voor zogezegd 2 jaar?

Volgens mij moet je "post" daarin ook strikt interpreteren als UPU of EMS (maw: trackingnummer van de variant XX(cijfers)XX met de eerste XX de categorie en de laatste XX het land van export). Landmark Global gebruiken valt volgens mij niet onder post (toch voor zover Landmark Global de aangifte doet), ook al is het een deel van bpost en levert bpost je pakket gewoon af.

Volgens mij gaat het gewoon over zendingen van lager dan 150 euro, die nu vrij van invoerrechten binnen komen. Of dat dan Suske of Filiberreke is die dat aan uw deur komt zetten, doet er echt niet toe.

Volgens mij gaat het gewoon over zendingen van lager dan 150 euro, die nu vrij van invoerrechten binnen komen. Of dat dan Suske of Filiberreke is die dat aan uw deur komt zetten, doet er echt niet toe.
Hmm nee, men stelt het in het besluit toch specifiek enkel van toepassing op IOSS of post. Dat gaat uiteraard over de grote meerderheid, maar ook niet alles. Er zijn wel degelijk niet-IOSS EN niet-post (cumulatief) zendingen ook. Een kleine zelfstandige webwinkel uit de VS die bv met FedEx of UPS zou sturen.

Hmm nee, men stelt het in het besluit toch specifiek enkel van toepassing op IOSS of post. Dat gaat uiteraard over de grote meerderheid, maar ook niet alles. Er zijn wel degelijk niet-IOSS EN niet-post (cumulatief) zendingen ook. Een kleine zelfstandige webwinkel uit de VS die bv met FedEx of UPS zou sturen.
Zowel Fedex, als UPS, als DHL maken gebruik van het systeem van vereenvoudigde aangiften waarop die nieuwe taks van toepassing gaat zijn. Het gaat om goederen die via e-commerce verkocht worden en dan niet persoonlijk worden opgehaald door de klant, maar via een koerierdienst verzonden. De douanewetgeving heeft geen aparte regels voor Bpost. Het soort zending is van belang, dat daar een vereenvoudigde aangifte wordt voor opgemaakt met een goederencode op 6 ipv 8 cijfers is van belang, dat daar momenteel geen invoerrechten op worden gehoffen is van belang. Welke koerierdienst dat is en welk soort tracking ze gebruiken is dat niet.

En hoe gaat dit praktisch in zijn werk gaan? Gaat dit direct mee verrekend worden in de verzendkosten wanneer je het bestelt?

Liever niet zoals pakjes uit Amerika waar je op je tracking zelf moet zien dat iets vasthangt aan de douane en er niets gebeurt tot je die zelf belt van
"Hallo hebben jullie mijn pakske?"
"Haja, da ligt hier. Ge moet [vul belachelijk hoog getal in] betalen."
"Ha, en ge kon mij dat ni laten weten?"
"Hanee, dat doen wij ni"
:wallbash:

En hoe gaat dit praktisch in zijn werk gaan? Gaat dit direct mee verrekend worden in de verzendkosten wanneer je het bestelt?

Liever niet zoals pakjes uit Amerika waar je op je tracking zelf moet zien dat iets vasthangt aan de douane en er niets gebeurt tot je die zelf belt van
"Hanee, dat doen wij ni"
Ik vermoed dat de meest courante webshops IOSS gebruiken en de bijkomende pakjestaks mee zal opgenomen worden zoals dat nu ook al met BTW gebeurt. Jij betaalt dan alles aan de webshop die dan op zijn beurt betaalt aan de douane.

Daarnaast heeft de douane nooit uw pakje (tenzij het over drugs, wapens e.d.) maar ligt dat altijd bij de afhandelaar hier (Bpost, Fedex...). Van Bpost krijg ik trouwens altijd bericht via mail vooraf dat ik bijkomende belastingen moet betalen indien van toepassing. Nog nooit zelf moeten achter vragen. Bij Fedex (maar dat is al 13 jaar geleden) kreeg ik eerst mijn pakket geleverd en kreeg ik daarna een brief met vraag tot betaling van de belastingen en afhandelingskosten.

"Hanee, dat doen wij ni"
De douane communiceert dan ook altijd met de aangever en niet met de eindbestemmeling.

Veel mensen verwarren ook de douaneafdeling van BPost, Fedex, DHL.... met de douane, terwijl dat helemaal niet hetzelfde is. De douaneafdeling van die koerierdiensten treedt op als aangever, maakt de aangiften voor die pakjes. De douane controleert die aangifte (en bijhorende documenten en goederen). Maar in normale omstandigheden ga je nooit zelf contact hebben met de douane, maar wel met de koerierdienst die voor jou de douaneformaliteiten vervuld.

Maar in normale omstandigheden ga je nooit zelf contact hebben met de douane, maar wel met de koerierdienst die voor jou de douaneformaliteiten vervuld.
Idd. jij bent de importeur. Niet de koerier- of postdienst. Als de verzender niets anders specificeert, dan is de carrier uw expediteur (uw agent) bij de douane. De verzender kan weliswaar een andere expediteur aanduiden. Als de verzender niemand anders aanduidt, kan je tov de koerier of postdienst verklaren dat je het zelf wil inklaren. Ze sturen je de documenten op, jij gaat ermee naar het bevoegde douanekantoor (in de regel Brucargo, doch bij bpost niet altijd) en betaalt de kosten (BTW/invoerrechten).

Nadeel = het is doorgaans inbegrepen in het tarief van een koerier dat zij de inklaring bij de douane doen voor jou. Dat "verlies" je dan. Enkel bij post bespaar je dit wel.
Voordeel = je moet de kosten van het "voorschot" niet betalen (de toeslag die ze allemaal heffen daarop).

Terug
Bovenaan