Diy Server/nas

• Onderwerp starter Onderwerp starter vow
  • Startdatum Startdatum

vow

New member
Beste,

Ik heb hier nog een oude werkende pc staan die ik zou willen gebruiken om zelf een server/nas te bouwen.
Deze zou moeten draaien op Openmediavault en graag zou ik er ook nog homeassistant en een plex server op draaien.
De pc die hier nog staat is een oude Fujitsu Esprimo e700 met een i5 2400 en 4Gb ram aan boord.
Een oud beestje maar ik denk dat deze wel nog voldoende kracht heeft om dit te kunnen realiseren.
Ik zelf ken er nog niet veel van doch met behulp van tutorials en dergelijk zal ik er wel uitgeraken om het draaiende te krijgen.
Nu ben ik dus aan het kijken welke harddisks ik erin ga steken.
Ik had gedacht aan een kleine ssd voor het OS en dan 2 gewone harddisks voor de data opslag.
Voor de gewone disks dacht ik aan wd red 4 tb (suggesties altijd welkom).
ALs ssd weet ik eigenlijk niet of ik ergens speciaal dien mee rekening te houden?
Kan dit een gewone goedkope ssd zijn of zijn er toch dingen waar ik op moet letten? Enige suggesties?
Zou 4 Gb ram voldoende zijn?

Alvast bedankt

4gig RAM gaat sowieso te weinig zijn als ge daar ook een PLEX server (en nog andere zaken) wilt op draaien.
De CPU zal in principe geen probleem zijn, ik draai hier zelf een TrueNAS met verschillende plugins (waaronder PLEX) op een AMD Athlon 5350 en dat bolt goed, maar die heeft wel 16gig RAM.

OS draait hier trouwens gewoon op een USB stick, data op 4 disks in RaidZ1. Als je van plan bent om "maar" 2 disks te gebruiken, ga je die dan in RAID1 zetten? RAID0 (of geen RAID) kan ook, maar kans op dataloss is dan best groot.

Thx voor de reactie.
Ik was al aan het uitkijken om nog wat ram bij te halen. Best toch maar doen dan. Dan kijk ik om te upgraden naar 16 gb ram. En idd ik zou willen werken met RAID1. Had ook al eens gedacht om de het OS op een stick te laten draaien maar lees wel wat tegenstrijdige berichten hieromtrent. Regelmatig zouden de sticks crashen volgens wat ik zoal kan terugvinden. Bij u loopt het wel goed? Truenas is ook een optie dan want ik dacht dat ik dat niet zou kunnen draaien op mijn systeem. Dan zal de upgrade naar voldoende ram zeker nodig zijn. De WD Red zijn in orde vermoed ik? De SSD dan eventueel vervangen door een USB stick.

Thx voor de reactie.
Ik was al aan het uitkijken om nog wat ram bij te halen. Best toch maar doen dan. Dan kijk ik om te upgraden naar 16 gb ram. En idd ik zou willen werken met RAID1. Had ook al eens gedacht om de het OS op een stick te laten draaien maar lees wel wat tegenstrijdige berichten hieromtrent. Regelmatig zouden de sticks crashen volgens wat ik zoal kan terugvinden. Bij u loopt het wel goed? Truenas is ook een optie dan want ik dacht dat ik dat niet zou kunnen draaien op mijn systeem. Dan zal de upgrade naar voldoende ram zeker nodig zijn. De WD Red zijn in orde vermoed ik? De SSD dan eventueel vervangen door een USB stick.
Bij mij loopt dat eigenlijk wel goed, ik heb 1 stick gehad die gecrasht is en heb dan gewoon op een nieuwe stick een fresh install + config restore gedaan.

Ik heb hier ook al jaren een TrueNAS server draaien met een USB stick voor het OS. Moest je het OS op een USB stick willen zetten is het belangrijkste dat je er geen logging naar laat schrijven, en dat je een degelijke koopt (dus niet één uit de budgetbak van de Action of zo).

Met hetgeen je hebt zal Openmediavault wel draaien vermoed ik, al kan die Plex server erbij wat krap worden misschien. Zeker als je ZFS als filesysteem zou overwegen.

Wat de harde schijven betreft neem je er best geen met SMR. Pas dan op met de WD Red, je gaat dan beter voor de WD Red Plus. Een Seagate NAS schijf nooit SMR dacht ik, de desktop schijven van WD en Seagate gaan dat meestal wel hebben.

4gig RAM gaat sowieso te weinig zijn als ge daar ook een PLEX server (en nog andere zaken) wilt op draaien.
De CPU zal in principe geen probleem zijn, ik draai hier zelf een TrueNAS met verschillende plugins (waaronder PLEX) op een AMD Athlon 5350 en dat bolt goed, maar die heeft wel 16gig RAM.

OS draait hier trouwens gewoon op een USB stick, data op 4 disks in RaidZ1. Als je van plan bent om "maar" 2 disks te gebruiken, ga je die dan in RAID1 zetten? RAID0 (of geen RAID) kan ook, maar kans op dataloss is dan best groot.
PLEX zoveel ram nodig? HEb hier een synology 920+ en PLEX draait hier wel goed op?

Klopt. Zelf een Syno 716+ staan en transcoden loopt.... moeizaam.
De 920+ is wel een steviger model natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Ik heb nooit de nood van on the fly transcoden gesnapt. Zorg gewoon dat je endpoints en je media formaten compatibel zijn?

Hier draait m'n NAS/HTPC op een 2GB RAM Nanopi M4 als een zonnetje. Kodi, PHP/nginx en samba gebruiken hier zo'n 400MB RAM.
Als je een mooie NAS case wil kan je zeer gelijkaardige hardware met de RockPro64 scoren.
Idle power draw is iets van een 2-4 W. Full load (1 HDD spinning, 1 SSD actief en full CPU load) raakt niet aan 20W. Briljant gewoonweg.

Laatst bewerkt:
Ik heb een DIY NAS runnen met een i3-8100 CPU en 4 GB RAM.

Ik draai er OpenMediaVault op, op een M.2 hdd en verder zit er 16TB opslag in.
Ik run Emby server, sabnzbd en Sonarrr.

Ik heb vooral gekozen voor een bescheiden systeem met laag energieverbruik omdat mijn mediaservers aan de TV's krachtig genoeg zijn zodat de NAS niet moet transcoderen. Ik heb op bij mijn TV's een Nvidia shield.

Als ik het opnieuw zou doen, dan zette ik er gewoon windows op met Diskpool ofzo denk ik. Want het heeft me weken geduurd om alles up & running te krijgen onder openmediavault als leek. En ondertussen draait die al een kleine 2 jaar en als er ooit iets aan mankeer ben ik weer vertrokken voor een week googlen.

Dat is het voordeel van een Synology, je hoeft niet te klooien met hardware & software. Je weet dat het zal werken. Je bent wel iets minder vrij qua instellingen bij bepaalde zaken.

Maar moest ik nu kijken voor een DIY nas, zou ik kijken om met Unraid te werken.

Unraid werkt echt top. Heb zelf een server draaien met een i3-10100 en 16GB ram. Sowieso raad ik aan van Intel te nemen als je wil transcoden met Plex vanwege Intel Quicksync.
Voordeel van Unraid tov TrueNAS is dat je random groottes van harde schijf in je server kan pleuren. Enige waar je op moet letten is dat je parity drive(s) groter of even groot zijn als de grootste data disk in je array.

Ik gebruik mijn server vooral voor plex, *arr-containers, pi-hole, cd rips, media requests, game servers (ACC en AC) en een aantal VM's.
Ik zou niet meer klooien met Synology en hun beperkte kracht.

Een Synology is vooral goed als je het zeer simpel wilt houden ofc en niet veel vereisten stelt. Maar voor zwaardere taken zijn deze idd ontoereikend. Ik draai verschillende zaken, Plex (dit is dan native op de synology zelf) en dan nog enkele VM's: PiHole, HomeAssistant, IRC client.
Dit draait prima zonder enig probleem.
Maar een gameserver of full-windows VM draaien is te zwak/traag.

Je kan ook gewoon de cracked versie van synology installeren (Xpenology), works as a charm.
*behalve hun quickconnect, betrouwbare (security) updates en andere zaken waarom je voor een low-maintenance oplossing als synology zou kiezen.

Terug
Bovenaan