Dilemma

Wat zeg je?

• "Geef mij maar 25 000 EUR"

• "Waar is dat muntstuk? "

• "Koop jezelf eens wat deftige kleren van dat geld' en je gooit de deur dicht

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Veel hangt af van je huidig vermogen zou ik zeggen. Heb je niet al teveel geld: ga gewoon voor die 25K. Zit je er relatief goed bij en doet die 25K niet heel veel: neem het risico en gooi je munt.

Ik zou de munt opgooien.

Ik snap je doel hier niet echt. Denk je nu dat ik niet overwogen heb dat ik met 0 kan eindigen?

M'n hele punt is dat ik zowel met 0 als met 25K eindig in een situatie waarin mijn leven er nog altijd helemaal hetzelfde uitziet. Die twee zaken zijn rationeel gezien te weinig verschillend om de gok niet te wagen.
Ik begrijp u zeker en heb geen doel om u van gedacht te laten veranderen.
Maar het doel van een forum en zo'n topics zijn toch om met elkaar in discussie te gaan?
We zijn hier toch niet alleen om ja te knikken en op de like knop te duwen als je akkoord bent met iemand?

Ik begrijp u zeker en heb geen doel om u van gedacht te laten veranderen.
Maar het doel van een forum en zo'n topics zijn toch om met elkaar in discussie te gaan?
We zijn hier toch niet alleen om ja te knikken en op de like knop te duwen als je akkoord bent met iemand?
Natuurlijk, maar wat moet ik met je reply wanneer die op zich gewoon een deel van de vraagstelling herhaalt en ik die dus ook mee overwogen heb?

Allez no offence bedoeld, echt niet, ik snap gewoon het nut niet 🙂

Ik ga sowieso voor die 200k. Voor 25k hebt ge een nieuw keuken, zoals eniac zegt: mooi, maar gaat ge uw leven niet mee veranderen als je al in een financieel stabiele situatie zit.

Zat ik nu als jonge gast met een of andere domme autolening van 25k ofzo dan was het een ander verhaal.

Om het nog een beetje interessanter te maken voor diegenen die voor de 200k kiezen:
* Linkerhand: 25K met zekerheid
* Rechterhand: 50% kans op 200K en 1% kans dat iemand van uw dierbaren (uit diegenen jonger dan 50 jaar en kerngezond momenteel) sterft binnen het jaar.

Dit gaat idd over de utility van geld.
* Stel je voor dat één van je vrienden op café een weddenschap voorstelt : als je kop gooit moet je hem 5 EUR, wanneer je munt gooit hij jou 40 EUR (zelfde waarden, zelfde kansen). Dan gaat zo goed als iedereen die weddenschap aan
* Neem dat je de lotto wint. 5 000 000 EUR. Je komt aan op het hoofdkantoor van de Nationale loterij en ze bieden je aan kop of munt te gooien, als het munt is ga je naar huis met 40 000 000 EUR, bij kop ga je zonder geld naar huis. Ik vermoed dat IRL niemand die gok gaat nemen.

De verwachte waarde van optie 2 is hoger, maar voor veel mensen is die eerste 25 000 EUR te belangrijk om te laten liggen.
Zou een onderzoek hiernaar wel super interessant vinden.

Met dan verschillende grootte-ordes van dezelfde vraag. Met gelijke verhoudingen.

10 euro of 50% kans op 80 euro?
100 euro of 50% kans op 800 euro?
1000 euro of 50% kans op 8000 euro?
10000 euro of 50% kans op 80000 euro?
100000 euro of 50% kans op 800000 euro?
1000000 euro of 50% kans op 8000000 euro?

Maar ik zou dan ook met een andere dan de 1/8 verhouding in het onderzoek willen steken. Een andere interessante factor om mee te spelen, is ook de kans natuurlijk. Gaan ook zien, zoveel te lager de kans, zelfs met compenserend bedrag om het statistisch hetzelfde te houden, toch steeds meer voor zekerheid zal gekozen worden. Denk ik.

Ik vind uw voorbeeld in dit geval wel een interessante alleszins, aangezien het voor mij vanaf dit punt een twijfelgeval begint te worden.

Het moeilijke in een dergelijk onderzoek, zou dan wel zijn dat je eigenlijk rekening zou moeten kunnen houden met de personen die het invullen hun inkomen/vermogen.

Om het nog een beetje interessanter te maken voor diegenen die voor de 200k kiezen:
* Linkerhand: 25K met zekerheid
* Rechterhand: 50% kans op 200K en 1% kans dat iemand van uw dierbaren (uit diegenen jonger dan 50 jaar en kerngezond momenteel) sterft binnen het jaar.
Ja dan wel de 25k ofc... .

Ik stel me, als iemand die in de eerste situatie los voor de kans op 200k zou gaan, ernstige vragen bij mensen die hier nog voor situatie twee zouden kiezen... .

Ik stel me, als iemand die in de eerste situatie los voor de kans op 200k zou gaan, ernstige vragen bij mensen die hier nog voor situatie twee zouden kiezen... .
In deze gaat het gewoon over het afwegen van zekerheid of een risico met een grotere return, ik heb de waarden zo gekozen dat ik er vrij zeker van was dat we op een 50/50 zouden uitkomen of niet zo ver daarvan. Indien ik beide getallen x 10 deed, zou het 90/10 geweest zijn en wanneer ik het bedrag deelde door 10 zou het antwoord waarschijnlijk 10/90 geweest zijn

Toch even een nota in de marge. Mensen die in armoede leven, leven minder lang en hebben veel minder kwaliteitsvolle levensjaren. Een vrouw die opgroeit in kansarmoede heeft 23 jaar minder kwaliteitsvolle levensjaren dan een rijke vrouw. Dus 1% kans om (zelf) te sterven en in return "rijk" te zijn, is voor bepaalde bevolkingsgroepen, zelfs in België, misschien nog wel het risico waar.

10 euro of 50% kans op 80 euro?
100 euro of 50% kans op 800 euro?
1000 euro of 50% kans op 8000 euro?
10000 euro of 50% kans op 80000 euro?
100000 euro of 50% kans op 800000 euro?
1000000 euro of 50% kans op 8000000 euro?

Bij mij ligt het twijfelpunt hier bij 100K/800K. Ik denk dat ik toch nog voor 800K zou gaan. Alles daarboven kies ik voor zekerheid.

Interessante stelling wel. Ik zou zoals gezegd sowieso voor de 200k gaan, maar ik vraag me af wat ik zou doen mochten de kansen 40%/60% zijn.

Veel hangt af van je huidig vermogen zou ik zeggen. Heb je niet al teveel geld: ga gewoon voor die 25K. Zit je er relatief goed bij en doet die 25K niet heel veel: neem het risico en gooi je munt.
Dit, ja. Zoals eniac zei, 25k zou mijn leven er op dit moment wél anders doen uitzien dus ik ga voor de 25k.

Terug
Bovenaan