De (zoveelste?) nieuwe Setup. Geen high end gedoe, wel voor enkele jaren weer goe!

Vozzie89

New member
Beste BG-leden

Sinds we wat meer thuis vertoeven en mijn GPU het begeven heeft in mijn oldtimer, kriebelt het wel om voor de eerste keer een nieuwe desktop in elkaar te steken.. Nu probeer ik richting €800 max €1000 iets samen te stellen, waar ik weer enkele jaren goed mee zal zijn. Aangezien de GPU's momenteel onvindbaar en onbetaalbaar zijn, heb ik wat tijd om rond de snuisteren en meningen van kenners te lezen. Ik ben voor alle duidelijkheid reeds een 10-tal jaar niet mee in de PC's van tegenwoordig en ben me nog maar enkele dagen opnieuw aan het inwerken. Na uren zoeken en twijfelen, ben ik tot een volgend iets gekomen:

5Csefrs.jpg

Hier moet dan nog een GPU in... Zitten denken aan zoiets als ze ooit weer verschijnen en betaalbaar worden:

bY5eiMm.jpg

Hiermee zit ik eigenlijk al boven budget, maar persoonlijk weet ik ook niet goed welke keuzes te maken. En wie weet ben ik nog iets essentieels vergeten? Misschien is €800 ook niet echt realistisch? en dan nog volgende twijfels....

- een 700W voeding vs een 550W? Wat met die 2x of 4x PCIe?
- een i7 versus een i5? of wat met die ryzen?
- keuze MOBO?
- Keuze CPU cooler?

Heb hier nog 1 SSD 256 GB en 1 HDD 1TB die te recuperen valt.

Kortom... ik ken er zo goed als niks van en kan alle hulp gebruiken :) PC wordt dagelijks voor werk gebruikt, maar in vrije tijd zit er al eens fotobewerking in binnen lightroom & photoshop, wordt er al eens League of Legends gespeeld en hou ik graag de mogelijkheid open om al eens een recente game te installeren.
En dan moet het bouwen nog beginnen ;)

Bedankt voor de feedback! Ik heb me even moeten inlezen vooraleer ik mee was:giggle:. Ik volg Ascari in zijn redenering. Hoewel desolation ongetwijfeld overschot van gelijk heeft, moet ik mijn 'doel' voor ogen houden en me niet laten meeslepen. We kunnen altijd dat trapje hoger opzoeken en een iets duurzamere pc bouwen, maar dan evolueert de prijs uiteraard mee.... Ik denk, in mijn geval, dat ik dan beter kijk voor toch een GPU richting de €300 voor wat games te kunnen spelen op redelijke settings, als de prijzen ooit weer stabiliseren en het aanbod er is.

Om maar eens in perspectief te zetten, mijn huidige oldtimer:

CPU: Intel(R) Core ™ i7 CPU 920 @ 2,67 GHz
Gigabyte GA-EX58-Extreme moederbord
Corsair HX3X12G1600C9 - 6x2GB = 12GB DDR3 RAM 1600MHz 1.6V
Coolermaster Silentpro 700W voeding
HDD1: Samsung SSD 750 EVO 250 GB
HDD2: 1TB Samsung HD103UJ
Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost (oude die erin zat was HP NVIDIA GeForce GTX 260)

Verder zit ik dus op het lijstje van Ascari. In mijn ogen al een zeer mooie setup!

mobo: Asrock B550 Pro4 moederbord €131
CPU: AMD Ryzen 5 3600 processor €199
CPU cooler: Cooler Master Hyper 212 Black Edition €32
Case: be quiet! Pure Base 500 Black Window Midi Tower Behuizing €75
Voeding: Seasonic Focus GX-550 PSU / PC voeding €85
RAM: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3600 Geheugenmodule €87
Geheugen: Kingston A2000 1000GB M.2 SSD €106
Extra fan: be quiet! Pure Wings 2 140MM €134

Totaal: €732 zonder GPU.

Ik vroeg me wel af waarom je precies kiest voor die case? en voor die extra fan?

Ik zie op het mobo enkel AMD Crossfire en geen Nvidia SLI. Ik weet niet of dit dan een impact zal hebben op keuze GPU?

En de discussie rond merken... Ik denk dat dat gewoon vaak afhangt van eigen ervaring. Doet er voor mij niet zoveel toe. Iemand die één keer slecht vaart met een bepaald merk zal deze wellicht mijden in de toekomst. Af en toe steekt er eens een slechte uitgave op de kop bij alle merken, maar daar hadden jullie me wellicht al voor gewaarschuwd mocht dit in bovenstaande lijst het geval zijn. 😉
Die extra fan is voor vooraan bij te steken. Want die case komt maar met 2x 140. Daarmee voor betere intake is het best om een extra fan te installeren.

Ik heb al vaak in die case gebouwd en is kwalitatief 1 van de betere cases.

DwrtMtv.jpg

3SYrvr5.jpg

Bovenste case is de DX variant.

Ik had het dan ook gewoon over de looks :)
En zo'n gewicht dat eigenlijk gewoon aan een printplaat hangt, betrouw ik ook niet echt. Al ken ik geen enkel voorval waar het moederbord het begeven heeft. Voor mijn eigen peace of mind zou ik het nooit doen.

Maar kun je hier die extra fan en cooler niet vervangen door bv een Cooler Master ML120L v2? Dat is ongeveer 10€ duurder maar stiller en koeler volgens deze review. In het geval van 'stiller' tel ik wel die extra fan erbij, anders zijn ze zo goed als even stil.

Ik had het dan ook gewoon over de looks :)
En zo'n gewicht dat eigenlijk gewoon aan een printplaat hangt, betrouw ik ook niet echt. Al ken ik geen enkel voorval waar het moederbord het begeven heeft. Voor mijn eigen peace of mind zou ik het nooit doen.

Maar kun je hier die extra fan en cooler niet vervangen door bv een Cooler Master ML120L v2? Dat is ongeveer 10€ duurder maar stiller en koeler volgens deze review. In het geval van 'stiller' tel ik wel die extra fan erbij, anders zijn ze zo goed als even stil.
Dat is net het probleem. Die CM AIO's zijn echt brak. Kwaliteit laat steken vallen en lekkage komt vaak voor.

Zo heel zwaar is die Mugen niet. Die 212 Black weegt ook amper iets en voor een 3600 is die perfect stil en koelt ruim voldoende voor zelfs een zware OC.

En hier ben ik nog eens! Ik zie dat er hier en daar weer wat GPU's op stock zijn. De ene al meer overpriced dan de andere...
Ik zat sowieso met een GeForce 1660-achtig iets in mij hoofd, met een budget van ongeveer €300. Hoewel de leveringen door komen, denk ik niet dat komende weken een correcte prijs aan de orde zal zijn, maar maanden wachten zie ik nu ook niet direct zitten 🤨

Asus Geforce GTX 1660 Super TUF GTX1660S O6G GAMING Videokaart
Asus Geforce GTX 1660 Super ROG-STRIX-GTX1660S-O6G-GAMING Videokaart
Asus GeForce GTX 1660 SUPER DUAL-GTX1660S-O6G-EVO Videokaart

Of wacht ik toch nog beter even af?
Indien ik best nog enkele weken wacht, zien jullie een budgetvriendelijke, tussentijdse oplossing?

Kzou graag beginnen bouwen aangezien mijn de huidige pc's hier thuis januari amper overleven 😁

Vind ik toch ook wel heel kort door de bocht. Nieuw en 2de hands vergelijken is sowieso al niet iets wat je zomaar kunt doen.
Maar zeg eens, wat is dan de kaart voor dat budget die je NU kan kopen?

Edit : Laat mij er wel direct bijzeggen dat ik akkoord ga dat je beter wat wacht, indien mogelijk. Op dit moment is het gewoon een forse sprong en een gekke markt. Lijkt me zelfs interessanter om gewoon te kijken voor tussentijds "een" GPU ergens op de kop te tikken om iets te kunnen spelen tussentijds.

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat ik niet de enige ben die op zoek is naar een GPU. Tweedehands worden ze vrij snel en vrij hoog verkocht vind ik. Maar inderdaad misschien tussentijds toch best een oplossing zoeken. Want release van zo'n 3060 is gericht op eind feb. Ook daar zal wel vertraging op zitten en misschien zal die "vanaf €329" ook wel tegenvallen...
De rest van de prijzen van onderdelen is hopelijk wel vrij correct?

Je zou eventueel een GT710 kunnen kopen, zodat je toch je PC kan gebruiken.

En anders ergens tweedehands eens kijken of je iets simpel kan vinden. Eventueel op Aliexpress eens zien naar een RX470/570 ofzo. Die kosten daar rond de €60.

NU kan je het beste kopen wat ik omschrijf: een occasie 2060/2070 Super rond de 3-400 EUR.
Het is gewoon eerste klas miserie met nieuwe kaarten en het is er niet op aant beteren. Een 3060Ti kost begot 700 EUR of meer. Dat is de MSRP van een 3080. De gemiddelde 3080 staat al richting de 1400 EUR.

mikken op nieuwe kaarten als je geen pre-order hebt is echt wel huilen met de pet op.

NU kan je het beste kopen wat ik omschrijf: een occasie 2060/2070 Super rond de 3-400 EUR.
Het is gewoon eerste klas miserie met nieuwe kaarten en het is er niet op aant beteren. Een 3060Ti kost begot 700 EUR of meer. Dat is de MSRP van een 3080. De gemiddelde 3080 staat al richting de 1400 EUR.

mikken op nieuwe kaarten als je geen pre-order hebt is echt wel huilen met de pet op.
Zonder 2dehands, zoals ik al aangaf... Wat dan? Niet iedereen staat te popelen om zoveel geld uit te geven op de 2de hands markt. De 1660 is gewoon de huidige generatie. Die is niet "gewoon oud". Die is "huidig".

Maar goed, in dit geval dus inderdaad niet interessant.

Terug
Bovenaan