Als iemand mij iets belooft dat er pas over 40 jaar zal zijn ga ik dat zeker niet blind vertrouwen. Daarvoor is de wereld te onzeker.Jij houdt dan geen rekening met hetgeen je beloofd wordt ? Hetgeen vast ligt in wetgeving ? Jij gaat er vanuit dat dat op elk moment kan veranderen.
Vandaag een verzekering afgesloten met X gegarandeerd rendement, morgen beslist verzekeraar rendement eenziidig aan te passen (kan niet maar kom), goh ja op 40 jaar verandert de wereld so no big deal.
En gelukkig sluit ik geen verzekeringen of beleggingen af met een horizon van 40 jaar. Dat biedt niemand aan omdat er te veel onzekerheid is.
Over al die jaren heen is er toch al genoeg veranderd om te weten dat die dingen geen zekerheid zijn?
Iedereen die nu 40 jaar heeft afgedragen aan de sociale zekerheid heeft dat gedaan voor de generatie voor hun. Niemand in Belgie heeft geld afgedragen voor hun eigen pensioen hoor.Wie zijn schuld is dat, dat van de werkende klasse die er 40 jaar voltijds werken of meer heeft opzitten en maximaal heeft afgedragen aan sociale zekerheid ? Of dat van de beleidsmakers die 40 jaar wanbeleid hebben gevoerd en nu op zoek zijn naar "easy money" om putten te vullen ?
Het is toch logisch dat diegene die steevast heeft bijgedragen een return verwacht ?
Als men in uw contract een 13de maand heeft beloofd, wil je die toch ook uitbetaald krijgen ?
Het enige wat je kan doen is boos zijn op de politiek van de laatste 20 jaar die geen maatregelen heeft getroffen. (vb: de generatie voor ons een beetje langer laten werken ipv nu verplicht met de hakbijl tekeer gaan)
En als mijn 13de maand niet wordt uitbetaald ga ik eens goed vloeken maar gelukkig heb ik niet heel mijn leven daarop gericht. Mijn verwachting is ook dat ik bijna geen pensioen zal krijgen over 35 jaar, ook al zegt my pension dat het wel zal meevallen.
Er wordt soms ook vergeten dat de oudere generaties ook het meeste vermogen bezitten. Bij een gepensioneerde denkt met vaak aan een sukkelaar, maar dat is zeker niet de meerderheid. Al zit je in die groep ook met een sterke ongelijkheid.
Laatst bewerkt: