phate_13
Well-known member
Hier staan veel krachttermen in, maar hoewel ik me in heel wat dingen gerust kan vinden, worden bij heel veel van die zaken de impact serieus overschat. Verschillende zaken die standaard geroepen worden zoals "efficiëntere overheid!" zijn slechts een druppel op de plaat en zullen slechts een factorgrootte van miljoenen uitsparen integenstelling tot de miljarden die nodig zijn.Extra belastingen VS BTW verhoging VS indexsprong ... hebben allemaal 1 ding gemeenschappelijk: het zijn geen structurele besparingen of verhogingen in efficiëntie, en die wil ik in de eerste plaats meer zien - eventueel aangevuld met een aantal belastingen, maar dan gericht op zaken die vandaag nauwelijks belast zijn en startend bij diegenen die er het grootste voordeel uithalen.
Die pensioenmaatregelen was een goede aanzet, ware het niet dat ze over 1000 jaar worden gespreid.
- We geven te veel uit t.o.v. onze buurlanden
- De pensioenen zijn compleet ontspoort - daar moet dramatisch ingegrepen worden, véél meer dan nu het geval is.
- Gezondheidszorg: ook daar moet fors ingegrepen worden - niet met fluwelen handschoenen maar met bulldozers: overconsumptie, toegankelijkheid, administratie, preventie en controle
- Overheidsbeslag is te groot t.o.v. zowat alle landen
- Complexiteit is gigantisch hoog - in zowat alles: bestuur, gezondheidszorg, loonvorming, fiscaliteit .... - dat genereerd miljoenen jobs/regeltjes/tussenstops/administratie (en dus kosten) die niet nodig zijn
- Ons systeem heeft te weinig controles, bovendien zijn veel systemen te makkelijk toegankelijk voor jan en alleman
- Te veel jobs rechtstreeks en onrechtstreeks afhankelijk van de overheid: ook daar zijn grote hervormingen noodzakelijk (minder niveaus, bepalen wat noodzaak is en wat niet)
- Subsidiebeleid moet herzien worden - dat is eveneens ontspoort
- Fiscaliteit - evenwichtigere systemen die ook eenvoudiger zijn EN in combinatie minder lasten op arbeid en meer op de rest (consumptie, vermogen)
- Uitgaven van overheden tijdelijk strenger beoordelen - geen foeliekes meer maar harde zaken die moeten renderen: dus geen kunstwerken of één of andere sponsering van festival in achtertuin van Minister X maar wel een veilig kruispunt, geen fancy station maar gewoon een station, geen fancy website maar eentje uit de jaren 80 maar die wel gewoon werkt.
Doel: minstens 5-10% besparen - en als de dienstverlening wat achteruit gaat en die groep <1% niet op hun wenken bediend wordt voor een futiliteit - dat is dan maar zo.
De stelling dat extra belastingen is geen structurele besparing of verhoging van de efficiëntie. Neen, maar wel een mogelijk deel van een structurele oplossing.
De stelling "we geven teveel uit tov onze buurlanden", raakt ook kant noch wal, aangezien heel veel zaken niet te vergelijken zijn. Sociale zekerheid zit in Nederland buiten de begroting. Tel dit er bij en dan zitten de uitgaven in Nederland bv. hoger (zo was ik jaren terug toch eens een berekening tegengekomen).
Daarnaast ben ik altijd allergisch aan uitspraken als "men moet eerst!". Neen, als een paar mensen dit roepen dan weet je al waar het defacto eindigt : Er verandert helemaal niets. Laat ons iets meer zeggen "er moet ook".