De Wever I gaat van start met Arizona

Extra belastingen VS BTW verhoging VS indexsprong ... hebben allemaal 1 ding gemeenschappelijk: het zijn geen structurele besparingen of verhogingen in efficiëntie, en die wil ik in de eerste plaats meer zien - eventueel aangevuld met een aantal belastingen, maar dan gericht op zaken die vandaag nauwelijks belast zijn en startend bij diegenen die er het grootste voordeel uithalen.

Die pensioenmaatregelen was een goede aanzet, ware het niet dat ze over 1000 jaar worden gespreid.
  • We geven te veel uit t.o.v. onze buurlanden
  • De pensioenen zijn compleet ontspoort - daar moet dramatisch ingegrepen worden, véél meer dan nu het geval is.
  • Gezondheidszorg: ook daar moet fors ingegrepen worden - niet met fluwelen handschoenen maar met bulldozers: overconsumptie, toegankelijkheid, administratie, preventie en controle
  • Overheidsbeslag is te groot t.o.v. zowat alle landen
  • Complexiteit is gigantisch hoog - in zowat alles: bestuur, gezondheidszorg, loonvorming, fiscaliteit .... - dat genereerd miljoenen jobs/regeltjes/tussenstops/administratie (en dus kosten) die niet nodig zijn
  • Ons systeem heeft te weinig controles, bovendien zijn veel systemen te makkelijk toegankelijk voor jan en alleman
  • Te veel jobs rechtstreeks en onrechtstreeks afhankelijk van de overheid: ook daar zijn grote hervormingen noodzakelijk (minder niveaus, bepalen wat noodzaak is en wat niet)
  • Subsidiebeleid moet herzien worden - dat is eveneens ontspoort
  • Fiscaliteit - evenwichtigere systemen die ook eenvoudiger zijn EN in combinatie minder lasten op arbeid en meer op de rest (consumptie, vermogen)
  • Uitgaven van overheden tijdelijk strenger beoordelen - geen foeliekes meer maar harde zaken die moeten renderen: dus geen kunstwerken of één of andere sponsering van festival in achtertuin van Minister X maar wel een veilig kruispunt, geen fancy station maar gewoon een station, geen fancy website maar eentje uit de jaren 80 maar die wel gewoon werkt.

Doel: minstens 5-10% besparen - en als de dienstverlening wat achteruit gaat en die groep <1% niet op hun wenken bediend wordt voor een futiliteit - dat is dan maar zo.
Hier staan veel krachttermen in, maar hoewel ik me in heel wat dingen gerust kan vinden, worden bij heel veel van die zaken de impact serieus overschat. Verschillende zaken die standaard geroepen worden zoals "efficiëntere overheid!" zijn slechts een druppel op de plaat en zullen slechts een factorgrootte van miljoenen uitsparen integenstelling tot de miljarden die nodig zijn.

De stelling dat extra belastingen is geen structurele besparing of verhoging van de efficiëntie. Neen, maar wel een mogelijk deel van een structurele oplossing.

De stelling "we geven teveel uit tov onze buurlanden", raakt ook kant noch wal, aangezien heel veel zaken niet te vergelijken zijn. Sociale zekerheid zit in Nederland buiten de begroting. Tel dit er bij en dan zitten de uitgaven in Nederland bv. hoger (zo was ik jaren terug toch eens een berekening tegengekomen).

Daarnaast ben ik altijd allergisch aan uitspraken als "men moet eerst!". Neen, als een paar mensen dit roepen dan weet je al waar het defacto eindigt : Er verandert helemaal niets. Laat ons iets meer zeggen "er moet ook".

Dit is toch totaal geen monstercoalitie?
Je hebt de N-VA en de Waalse N-VA (MR). Je hebt Vlaamse en Waalse christendemocraten. En je hebt Vooruit, het (kleine) buitenbeentje.
Ook op Vlaams niveau trouwens. Helemaal geen monstercoalities.
Als deze coalitie niet beter kan dan de vorige of die daarvoor, dan is het ferm gesteld met het land. En met z'n politiekers.
Stap eens allemaal over de schaduw heen, bekijk een regeerperiode niet als één langgerekte verkiezingscampagne en kies voor de toekomst van het land. Altijd leuk als je als BDW zijnde komt zeggen dat de Welvaartstraat op instorten staat en een erg sombere toekomst voorschotelt, maar tegelijk het probleem (de uitgaven van de staat) totaal niet wilt/kunt aanpakken.
Nuja, misschien niet in exacte aantal van partijen neen, excuses. Maar zoals @Beffer aanhaalt; het idee leeft bij mij dan eerder dat elke strekking (behalve de meest extreme) vertegenwoordigd is en dat ze daar ook allemaal het onderste uit de kan willen halen.

Nogmaals: zeer democratisch allemaal maar je kan ook maar tot op een bepaald punt onderhandelen zonder dat je telkens opnieuw terechtkomt op dezelfde punten en "verwezenlijkingen".
@contextbinder hierboven vat het ook goed samen. Altijd maar kortermijn visie en quickwins. Nooit of zelden structurele maatregelen want die kunnen ze natuurlijk niet direct claimen als succesvol. En nog veel erger; het zou maar eens niet geheel succesvol moeten zijn en hun volgende verkiezingsperiode verbrodden, wat je zelf overigens ook perfect aanhaalt.

Trouwens ook altijd grappig om partijen in de oppositie te horen klagen en zagen, terwijl ze wel zelf jaren mee aan het roer stonden en niets konden verwezenlijken.

@contextbinder hierboven vat het ook goed samen. Altijd maar kortermijn visie en quickwins. Nooit of zelden structurele maatregelen want die kunnen ze natuurlijk niet direct claimen als succesvol. En nog veel erger; het zou maar eens niet geheel succesvol moeten zijn en hun volgende verkiezingsperiode verbrodden, wat je zelf overigens ook perfect aanhaalt.
Goh, de pensioenhervorming die reeds beslist is, is net wel een structurele maatregel, die op lange termijn de zaken zou moeten verbeteren, maar op korte termijn de begroting niet helpt. Die gaat pas volledig op kruissnelheid zijn tegen wat is het, ergens 2060? Verworven rechten hé.

De stelling "we geven teveel uit tov onze buurlanden", raakt ook kant noch wal, aangezien heel veel zaken niet te vergelijken zijn. Sociale zekerheid zit in Nederland buiten de begroting. Tel dit er bij en dan zitten de uitgaven in Nederland bv. hoger (zo was ik jaren terug toch eens een berekening tegengekomen).
Dit klopt niet, in NL zitten die ook gewoon in de begroting en ze maken daar eveneens de grootste kostenpost ervan uit. In NL slagen ze er wel nog in met een begrotingsoverschot te eindigen, na al die kosten.

Dit klopt niet, in NL zitten die ook gewoon in de begroting en ze maken daar eveneens de grootste kostenpost ervan uit. In NL slagen ze er wel nog in met een begrotingsoverschot te eindigen, na al die kosten.
Fout uitgedrukt, de ziekteverzekering zit er niet bij in bedoelde ik. Dit is privé in Nederland en best een grote kost.

Het probleem met de overheid is dat ze nooit echt zelf besparen, elk jaar krijgen de ministeries en regio's hun budget, gebaseerd op het voorgaande jaar. Als er minder gespendeerd werd in het jaar ervoor, riskeren ze minder te krijgen. Resultaat, elk jaar meer uitgeven dan het jaar ervoor.
Ofschoon er nog deels een grond van waarheid in zit, is dit een karikatuur van hoe het werkt.

Ook Federale overheidsdiensten moeten tegenwoordig hun budget plannen, en dat al jaren op voorhand, waarbij die raming elk jaar geactualiseerd wordt (de lopende begroting wordt uiteraard vaker bijgestuurd in functie van de noden en tekorten, waarbij kredieten over en weer kunnen geschoven worden). En dat is zeker niet altijd hetzelfde als het jaar ervoor, al helemaal niet voor investeringen (die voor elk jaar gemotiveerd moeten worden).

Bij de werkingsmiddelen en de personeelsmiddelen geldt dit deels wel, maar dat is ook logisch: het aantal personeelsleden evolueert op een jaar niet zo heel veel dus zijn vergelijkbare middelen nodig (maar door de band genomen elk jaar minder; gepensioneerden worden al lang niet meer 1-op-1 vervangen), en veel werkingskosten worden overgedragen van jaar tot jaar. Denk dan aan contracten die voor meerdere jaren worden afgesloten (doorgaans 4, soms 9 of 10 voor bepaalde technische contracten). Daar moet ook budget voor voorzien worden, want de Staat moet zich houden aan de overeenkomst. Of elektriciteits- en gasuitgaven, die heeft de Staat uiteraard ook steeds weer.

Ook de werkingsmiddelen evolueren echter naar beneden, uitgezonderd ongewone ontwikkelingen zoals de enorme stijging in energiekosten in 2022-2023. Ik heb weet van minstens één grote FOD die heel wat gebouwen heeft afgestoten gedurende de laatste 20 jaar of zo, wat tot verminderde werkingskosten leidt en ook tot besparingen bij de Regie der Gebouwen (die veelal het kado van Verhofstadt en Daems moet uitzweten: de huur van gebouwen voor de overheid, vaak gebouwen die onder Verhofstadt verkocht werden aan de privé). Dat zijn serieuze besparingen die bovendien structureel zijn.

Wederom staking vandaag.

Leonard (26): "Besparingen zijn niet noodzakelijk, kapitalisme evenmin"​

"Ik weiger te accepteren dat we moeten besparen", zegt Leonard. Hij is 26 jaar, werkt als administratief medewerker op een school en is lid van de Jonge Communisten van België.
Nochtans schetst onze premier de huidige problemen goed volgens hem. "We hebben een torenhoge schuld, vergrijzing is een probleem en de zwakke economische groei ook, maar De Wever wil dat oplossen met zijn besparingslogica. Dat werkt niet."

Ik neem er nu de opvallendste van de hoop uit. De man loopt met een CCCP vlag mee door de Europese hoofdstad. Dezelfde vlag die vandaag op tanks in de donas gehesen wordt overigens. Een simpele wordcount in dat artikel op "ik" komt uit op 35 hits. Want daar draait het natuurlijk voornamelijk rond. ikke ikke ikke.

Totaal geen zicht meer op het idee dat welvaart, en niet de sociale zekerheid, het fundament vormt voor onze maatschappij. 39 miljard tekort over 4 jaar tijd. Welke urgentie?

Laatst bewerkt:
Wederom staking vandaag.

Ik neem er nu de opvallendste van de hoop uit. De man loopt met een CCCP vlag mee door de Europese hoofdstad. Dezelfde vlag die vandaag op tanks in de donas gehesen wordt overigens. Een simpele wordcount in dat artikel op "ik" komt uit op 35 hits. Want daar draait het natuurlijk voornamelijk rond. ikke ikke ikke.

Totaal geen zicht meer op het idee dat welvaart, en niet de sociale zekerheid, het fundament vormt voor onze maatschappij. 39 miljard tekort over 4 jaar tijd. Welke urgentie?

Die Annick is ook een pareltje.

"Veel vrouwen zijn vroeger thuis gebleven voor hun kinderen, omdat er geen opvang was. Ik heb zelf 4 kinderen op de wereld gezet, en heb heel lang maar 32 uur per week gewerkt, omdat de gezinslast hoog was. Ik wilde zorgen voor mijn kinderen, er zijn voor hen als mama. En daarvoor word ik nu gestraft."

Die vrouw is 57, maar toen haar kinderen jong waren was er geen opvang?
Toen ik jong was in de jaren 90 waren er al onthaalmoeders en opvang.

Zie Bart nog is een Dewever'ke doen. Een doordacht plan op de tafel leggen waarvan hij eigenlijk weet dat niemand het wil en zo de tegenpartijen dwingen om zelf met alternatieven af te komen.
Dan enkele uren voor de deadine plots een wit konijn uit zijn hoed toveren die overal wel een beetje pijn doet maar dat iedereen toch nog uitgelegd krijgt.
Dat is nochtans een vrij vaak voorkomende onderhandelingstechniek.

Ze hebben daar vuurwerk binnen gegooid en de ramen kapot geslagen bij het ministerie van Vreemdelingenzaken, wat heeft dat er eigenlijk mee te maken?

Dat is nochtans een vrij vaak voorkomende onderhandelingstechniek.
Imo is voorstel indexsprong puur een onderhandelingstechniek.
Iets op tafel leggen wat in het kraam zou passen van nva/mr, maar goed wetende dat zoiet enorme tegenwind zal krijgen.
Zodoende dat de tegenstanders van de indexsprong het afspringen van dat voorstel, als een overwinning zien en daarmee kunnen uitpakken naar de buitenwereld.
En ondertussen de punten die NVA/MR er wel door wil krijgen maar gevoelig liggen, kunnen realiseren want de tegenstander heeft zijn 'overwinning' al binnen

Ze hebben daar vuurwerk binnen gegooid en de ramen kapot geslagen bij het ministerie van Vreemdelingenzaken, wat heeft dat er eigenlijk mee te maken?
Dat waren geen vakbondsmensen in ieder geval. Krapuul dat hun gezicht bedekte. De oproerpolitie was snel en het waterkanon stond klaar. Die mannen kloppen er niet naast.

Entertainment tijdens mijn middagpauze, kunnen bekijken, hoog en droog, in de toren.

Dat waren geen vakbondsmensen in ieder geval. Krapuul dat hun gezicht bedekte. De oproerpolitie was snel en het waterkanon stond klaar. Die mannen kloppen er niet naast.

Entertainment tijdens mijn middagpauze, kunnen bekijken, hoog en droog, in de toren.
Dat zou ik nu eens oprecht graag doen, een waterkanon op mensen knallen 😂

Sinds wanneer moeten vernielingen iets met de betoging te maken hebben? :thinking:

Het moment dat er gemaskerde personen aanwezig zijn bij een betoging weet je hoe laat het is, die komen om hun te amuseren, niet om te betogen. Triestig - maar daar zijn studies van die dat gedrag verklaren.

Ik zie nu net de beelden op socials was extreem-links, antifa blijkbaar aan de vlaggen te zien.

Sinds wanneer moeten vernielingen iets met de betoging te maken hebben? :thinking:

Het moment dat er gemaskerde personen aanwezig zijn bij een betoging weet je hoe laat het is, die komen om hun te amuseren, niet om te betogen. Triestig - maar daar zijn studies van die dat gedrag verklaren.
Echt erg dat zo van die vandalen zo'n vakbondsbetogingen misbruiken om rel te schoppen. Hopelijk kan de politie er veel van identificeren.

Echt erg dat zo van die vandalen zo'n vakbondsbetogingen misbruiken om rel te schoppen. Hopelijk kan de politie er veel van

Echt erg dat zo van die vandalen zo'n vakbondsbetogingen misbruiken om rel te schoppen. Hopelijk kan de politie er veel van identificeren.
Volgens mij is er een groot deel die vernielingen maakt, dat ze niets te maken hebben met de staking maar ze profiteren ervan om vernielingen te doen.
Dat ze eens grotere straffen geven.

Nemen ze op een bepaalde locatie (bijv de vernielingen van het Hilton hotel) 20 personen op. Dat deze 20 personen alle schade betalen van de schade van de Hilton. Volgende keer zullen ze dit niet meer doen.

Imo is voorstel indexsprong puur een onderhandelingstechniek.
Iets op tafel leggen wat in het kraam zou passen van nva/mr, maar goed wetende dat zoiet enorme tegenwind zal krijgen.
Zodoende dat de tegenstanders van de indexsprong het afspringen van dat voorstel, als een overwinning zien en daarmee kunnen uitpakken naar de buitenwereld.
En ondertussen de punten die NVA/MR er wel door wil krijgen maar gevoelig liggen, kunnen realiseren want de tegenstander heeft zijn 'overwinning' al binnen
Dat is net wat Fomix zegt.

Eigenlijk zou men zowel VB als PVDA toch de wind uit de zeilen moeten kunnen nemen. Ik heb net dat openingscollege van De Wever eens uitgekeken en wat de man zegt is gewoon correct.

Terug
Bovenaan