Wallfish
Member
Een cap op loon dat geindexeerd wordt, daar kan over gediscussieerd worden. Indexatie is vnl voor de lagere lonen belangrijk.Die wetgeving moet er voorlopig zeker blijven, zeker als er geen alternatief systeem is, maar het blijft wel ironisch hoe ook de belastingen en tarieven van bepaalde producten of diensten dan ook mee geïndexeerd worden... Uiteindelijk ben je er nooit beter aan toe want hetzelfde wordt weer 'afgenomen' van de taart.
Ik zie dat indexeren van lonen als onnodig, want die verhogen de lasten voor de bedrijven telkens artificieel waardoor ze dus ook de prijzen van hun producten en diensten telkens weer moeten verhogen om de telkens verhoogde lonen te kunnen compenseren, elk jaar opnieuw hetzelfde...
Dat bepaalde producten soms duurder kunnen worden door andere factoren is dan toch maar zo? Bv. seizoensgebonden levensmiddelen... Dat die dan duurder worden buiten het normaal productieseizoen moeten de consumenten dan maar zelf willen betalen eh. Eieren die tijdelijk duurder zijn, pech, koop dan iets anders binnen uw budget...
Al die hulpmiddelen voor de zogezegde kwetsbaren die al geholpen worden met een prachtige sociale zekerheid,... Wat moeten mensen nog allemaal 'hebben' van de overheid?
We hebben inderdaad een prachtige sociale zekerheid maar dat staat los van indexatie. Met 'zwakkeren' in mijn vorige posts bedoel ik mensen die werken maar weinig macht hebben om loonsverhoging te vragen. Een ingenieur zal bv sneller opslag eisen en krijgen dan een vuilnisman, want de ingenieur heeft veel meer invloed op de winstcijfers, is moeilijker te vervangen en eens een vervanger gevonden duurt het weken/maanden eens die ingewerkt is. De vuilnisman kan enkel hopen op goodwill van de baas, want die heeft verder geen enkele basis om op de onderhandelen. Zonder indexatie is die een vogel voor de kat.

.