Meestal is het x<y, zeker bij grote organisaties. Iedereen krijgt dan wel zijn procentje erbij, voor alle duidelijkheid ik heb het niet over de uitzonderlijke coronajaren, maar over de gewone gezapige 2 à 3% indexatie. De kuisploeg behoudt zo haar levensstandaard, dat klopt, maar voel je dat verschil echt op een laag loon?
Aan de andere kant worden hogere profielen even goed beloond, ongeacht of ze echt dat extra stapje zetten of net de kantjes eraf lopen, zoals we zien in het topic langdurig zieken. Dan stel ik me de vraag of het systeem zijn doel werkelijk bereikt. Vanuit werkgeversstandpunt jaag je net de sterke profielen weg, want wie meer wil verdienen solliciteert op een ander, zeker bij gewilde profielen.
Finaal kan je dan wel de analyse maken enerzijds of een bedrijf hier nu sterker uit komt met die indexaties (je beloont iedereen ongeacht de work ethic) maar ook anderzijds de lonen ook niet artificieel naar boven gaan omdat (99% kans(?) de concurrentie je werknemers afsnoept tegen een hoger loon.
Allez dat merk ik toch in mijn sector. Daar worden vaak analyses gedaan of het gegeven loon nog marktconform is.