De Wever I gaat van start met Arizona

Dit is wel eigen aan BG maar veel mensen verdienen minder dan €2000 netto per maand. We zitten hier met veel met een BA/MA maar in de realiteit zijn er veel mensen die echt minder dan verdienen van €2000 netto.
Het minimumloon voor een bediende in de minst intellectuele klasse (klasse A) met 0 jaar anciënniteit is 2.194 EUR, dat geeft in het slechtste geval een netto van 2.035 EUR, andere sectoren hebben andere barema's, maar die zullen toch ook wel niet zoveel lager liggen.

Het wettelijk minimumloon ligt op 2.111 EUR en da's een netto van, in het slechtste geval, 1.995 EUR.

Het minimumloon voor een bediende in de minst intellectuele klasse (klasse A) met 0 jaar anciënniteit is 2.194 EUR, dat geeft in het slechtste geval een netto van 2.035 EUR, andere sectoren hebben andere barema's, maar die zullen toch ook wel niet zoveel lager liggen.

Het wettelijk minimumloon ligt op 2.111 EUR en da's een netto van, in het slechtste geval, 1.995 EUR.
Mss dat @peppe verwijst naar de grote groep mensen die niet voltijds werken, om diverse redenen.

Het minimumloon is voor een voltijdse tewerkstelling, als je minder werkt dan kom je niet aan dat "minimumloon". In Nederland lost men dat op door een minimumuurloon op te leggen, hier is dat gewoon pro-rata denk ik.

Mss dat @peppe verwijst naar de grote groep mensen die niet voltijds werken, om diverse redenen.
Het minimumloon is voor een voltijdse tewerkstelling, als je minder werkt dan kom je niet aan dat "minimumloon". In Nederland lost men dat op door een minimumuurloon op te leggen, hier is dat gewoon pro-rata denk ik.
Zie de oorsprong van de discussie, daar gaat het niet over, het gaat over het loon van de legerdienst en dat die 2000 hoog zou zijn ivm wat je elders verdient.

Zie de oorsprong van de discussie, daar gaat het niet over, het gaat over het loon van de legerdienst en dat die 2000 hoog zou zijn ivm wat je elders verdient.
KoC zegt dat de legerdienst amper het minimumloon haalt
Peppe haalt aan dat er veel mensen zijn die voor minder gaan werken
Jij zegt dat het wettelijke minimumloon 2111 euro is
Ik zeg dat dat minimloon enkel voor voltijdse contracten geldig is en dat je bij een deeltijdse minder zult hebben

Ik zie niet in wat er foutief is aan die stellingen? Afhankelijk van je professionele situatie kan die legerdienst inderdaad een valabel alternatief zijn. Ik zeg toch nergens dat er iemand foute informatie geeft?

Dit is wel eigen aan BG maar veel mensen verdienen minder dan €2000 netto per maand. We zitten hier met veel met een BA/MA maar in de realiteit zijn er veel mensen die echt minder dan verdienen van €2000 netto.

Anderen zijn me voor geweest, maar enige intellectuele eerlijkheid had je gesierd. Ik refereerde naar het minimumloon, en dat is voor voltijdse tewerkstelling wel degelijk praktisch zo goed als € 2000 netto.

Als je minder dan voltijds werkt, tja... dan is dat op z'n minst geen referentie meer voor te vergelijken met het loon van een voltijdse legerdienst waar het over ging.

Ik wil het debat over vrijwillig versus onvrijwillig deeltijds werken gerust voeren hoor. Ik ben helemaal pro maatregelen om werkgevers die deeltijdse uurroosters misbruiken om flexibeler hun planning te maken af te straffen. Maar er zijn reeds genoeg maatregelen om mensen die vrijwillig deeltijds werken, het leven 'makkelijker' te maken, voordeligere netto/bruto verhouding (want je valt in lagere belastingsschalen) en inclusief premies allerhande.

KoC zegt dat de legerdienst amper het minimumloon haalt
Peppe haalt aan dat er veel mensen zijn die voor minder gaan werken
Jij zegt dat het wettelijke minimumloon 2111 euro is
Ik zeg dat dat minimloon enkel voor voltijdse contracten geldig is en dat je bij een deeltijdse minder zult hebben

Ik zie niet in wat er foutief is aan die stellingen? Afhankelijk van je professionele situatie kan die legerdienst inderdaad een valabel alternatief zijn. Ik zeg toch nergens dat er iemand foute informatie geeft?
Er is niks fout aan maar lijkt me redelijk duidelijk dat dit een vergelijking is op voltijds niveau. Als iemand zegt je meer verdient in sector X dan in sector Y en iemand reageert dat dat niet waar is als je in sector X maar halftijds werkt (vergeleken met voltijds in sector Y), dan is dat technisch gezien wel correct maar ook een vrij overbodige opmerking.

En daar zijn we met het ballonnetje van de indexsprong.

Zoiets past wel goed in het kraam van NVA/MR natuurlijk, om het cliché van de werkende middenklasse betaald zowat alles nog wat scherper te stellen mss nog een paar uitzonderingen toevoegen voor allerhande uitkeringen en het plaatje is compleet. Ik kan hen geen ongelijk geven - sitting ducks zijn de makkelijkste doelwitten.

Pfff, ik begin er echt over te denken om volgende keer op Vlaams Belang te stemmen.
't is altijd de gewone werkende mens die hun schuldenberg moet oplossen (en is er in al die jaren al iets opgelost?).
Ik word als single al volledig uitgemolken. Geen zin om ook nog eens een indexsprong te hebben.

Dat zou bedrijven zuurstof moeten geven

Oh nee, we moeten zorgen dat de bedrijven hun miljoenen winst kunnen blijven hebben.

Man man man toch wat een soep is het toch altijd. Waarom is hun oplossing altijd: waarom halen we het niet gewoon bij het werkend volk?

Op een gegeven moment ga je niets meer eruit kunnen persen

Ikzelf zou er mee kunnen leven, maar die indexsprong gaat er nooit komen denk ik, tenzij misschien voor de allerhoogste inkomens/pensioenen (waarvan ik sowieso al vind dat de index perverse gevolgen heeft, je kan maar één kip tegelijk eten). Zelfstandigen ontspringen dan ook alweer de dans, kans lijkt me nihil dat Vooruit zich daar bij neerlegt.

Het zet alleszins nog eens extra in de verf hoe schier onmogelijk de opdracht is geworden.

Een index sprong voor iedereen die niet werkt zou goed zijn (geen indexering van uitkeringen, pensioenen, leeflonen, ...). Dat zou al een hoop geld besparen en zo straf je de werkenden niet af.

Het zet alleszins nog eens extra in de verf hoe schier onmogelijk de opdracht is geworden.

Ik vraag me oprecht af of dat effectief zo is - op basis van buikgevoel en wat vergelijkingen met de ons omringende landen lijken er miljarden voor het oprapen te liggen in:
  • pensioenen - maar dan op korte termijn, niet tegen het jaar 6500
  • onderwijs
  • gezondheidszorg
  • subsidiebeleid
  • fiscaliteit/belastingen
Of dat gevolgen zal hebben, uiteraard - maar dat geld ook voor al de rest, maar dergelijke ingrepen zijn meteen ook lange termijn, je kan scheef gegroeide situaties rechtzetten en ook besparen op de werking door streven naar meer eenvoudigere structuren.

Edit: ik vind ook dat de doelstelling van 8-10-16 miljard moet bijgesteld worden naar 50 miljard, dan zullen we héél mss in de buurt van 10 miljard komen. Een mens moet vooruit denken - wat men zegt kan men nooit realiseren, 80% reserve lijkt me aangewezen.

Pfff, ik begin er echt over te denken om volgende keer op Vlaams Belang te stemmen.
't is altijd de gewone werkende mens die hun schuldenberg moet oplossen (en is er in al die jaren al iets opgelost?).
Ik word als single al volledig uitgemolken. Geen zin om ook nog eens een indexsprong te hebben.
Ja, want VB staat er om bekend om realistische oplossingen te hebben waar de 'gewone werkende mens' niets van gaat voelen natuurlijk.

Wordt het niet eens tijd om het pensioensysteem trapsgewijs af te schaffen. Het deel vh pensioen dat op ons loon afgehouden wordt, gewoon bij ons netto uitbetalen. En het reeds opgebouwde deel bij pensioen uitbetalen.

Vb. Een 30-jarige zal met dit systeem op zijn pensioen mss 20-30€ pensioen krijgen + opgebouwde deel van zijn 30-67 jaar. Beetje het amerikaanse systeem.

Een andere mogelijkheid is de belastingsaftrek op pensioensparen volledig stoppen. Zou ons ook wat besparen. Terzijde..de mensen zouden meer rendement halen als ze het in een world etf steken dan in een pensioenfonds

Wordt het niet eens tijd om het pensioensysteem trapsgewijs af te schaffen. Het deel vh pensioen dat op ons loon afgehouden wordt, gewoon bij ons netto uitbetalen. En het reeds opgebouwde deel bij pensioen uitbetalen.

Vb. Een 30-jarige zal met dit systeem op zijn pensioen mss 20-30€ pensioen krijgen + opgebouwde deel van zijn 30-67 jaar. Beetje het amerikaanse systeem.

Een andere mogelijkheid is de belastingsaftrek op pensioensparen volledig stoppen. Zou ons ook wat besparen. Terzijde..de mensen zouden meer rendement halen als ze het in een world etf steken dan in een pensioenfonds
Wij werken met een repartitiesysteem. De huidige pensioenen worden door de huidige afhoudingen gefinancierd, in principe. Allez de huidige pensioenen, en de aankomende explosie daarvan, worden dan helemaal onbetaalbaar en onze generatie krijgt niets, lijkt me.

De belastingsaftrek op pensioensparen dient om mensen met weinig financiële kennis richting pensioensparen te duwen. Is dat werkelijk iets dat we willen beperken op dit moment?

Oh nee, we moeten zorgen dat de bedrijven hun miljoenen winst kunnen blijven hebben.

Man man man toch wat een soep is het toch altijd. Waarom is hun oplossing altijd: waarom halen we het niet gewoon bij het werkend volk?

Op een gegeven moment ga je niets meer eruit kunnen persen

Ik ken in mijn onmiddellijke omgeving 4 zelfstandigen die solo blijven werken omdat personeel aannemen te kostelijk en te riskant is. Omzet die dus niet gerealiseerd wordt én jobs die niet beschikbaar komen.

Een overwinning voor je sociale zekerheid dat?

Ik ken in mijn onmiddellijke omgeving 4 zelfstandigen die solo blijven werken omdat personeel aannemen te kostelijk en te riskant is. Omzet die dus niet gerealiseerd wordt én jobs die niet beschikbaar komen.

Mijn ouders waren zelfstandig (nu op pensioen) met personeel van 4 verkopers met 2 winkels in de retail.

Personeel aannemen was kostelijk en riskant maar dat hoorde er gewoon bij. Omdat wij winkels hadden die inspeelde op de jeugd hadden wij jong personeel. Het kwam vaak voor dat er zaterdag werd afgebeld om ze vrijdag zwaar op stap waren geweest. Mijn vader klaagde ook over de loonkost maar zolang de winstmarges goed waren was dit eigenlijk een minimaal probleem. De winstmarges die wij hadden op chinese kledij was degoutant.

Kameraad heeft een spuit bedrijf met 10+ medewerkers. Het probleem wat hij had was dat hij geen Belgen vond om voor hem te komen werken en het merendeel zijn polen/bulgaren.

Andere kameraad is zelfstandige en levert medicijnen aan ziekenhuizen. Is begonnen met een camionette na zijn werk en heeft nu 2 chauffeurs die het werk voor hem doen.

Ik ga niet beweren dat de loonkost niet hoog is in België, helemaal niet. Maar dat bedrijven niet kunnen groeien of ademen is grote zever. Als je winstmarges al laag zijn als je het solo doet dan ga je natuurlijk meer schrik hebben om uit te breiden en/of personeel aan te nemen.

Maar de zelfstandige beroepen waar er goede winstmarges zijn die hebben dit probleem veel minder.

De vraag is natuurlijk voor welke loonkost die mensen dan wel personeel zouden aannemen, en of een indexsprong zelfs maar de juiste grootte-orde van besparing van loonkost geeft. Zijn veel zelfstandigen niet gewoon van mening dat ze het liefst en best van al gewoon alles zelf blijven doen?

Terug
Bovenaan