De Wever I gaat van start met Arizona

Ik heb mij ook al dikwijls die vraag gesteld: een politieagent of militair kan dan misschien fysiek niet meer in staat zijn om zijn functie te blijven verder zetten (je gaat geen 65-jarige meer naar het front sturen), maar die zou dan kunnen ander werk doen (zoals bureauwerk , helpen met logistiek in het leger, ...). Mensen zijn hier precies vastgeroest aan hun functie en dan worden politieagenten maar op pensioen gestuurd in plaats van ze een andere functie te laten doen. Er bestaat zo'n beeld dat éénmaal 55+ of 60+ je geen nieuwe job meer kan zoeken.
Lijkt me wel moeilijk zomaar te zeggen. Is er nood aan zoveel extra logistieke ondersteuning of bureauwerk?

Los daarvan: mensen die kiezen voor een job als politie-agent of militair zijn misschien ook niet happig om hun carrière te eindigen aan een bureau met papierwerk. De vraag is ook of ze daarvoor geschikt zijn natuurlijk.

Een leger is maar zo goed als zijn logistieke ondersteuning. En nu wordt er redelijk wat bureauwerk of lichtere arbeid gedaan door werknemers die daar fysiek "overgekwalificeerd" voor zijn.
Maar willen we dan evolueren naar functies waar je als jongere persoon op missies gaat en wat nog, en dan na X jaar voor logistiek en administratie zorgt?

Dat zijn toch heel andere profielen lijkt me.

Maar willen we dan evolueren naar functies waar je als jongere persoon op missies gaat en wat nog, en dan na X jaar voor logistiek en administratie zorgt?

Willen we dan allemaal xavier waeterslaegers die aan het front moeten gaan vechten bij een potentiële wereldoorlog? :unsure:
Kheb maar één vriend die in het leger zit en die is toch ook van een functie op missie (afghanistan e.d.) naar een logistieke functie gegaan. Je zal wel nog instructeursfuncties hebben maar eens 45+ denk ik dat er weinig andere mogelijkheden bestaan in het leger en net die functies naast het militaire zijn dunbezaaid.

Ik snap wat je wil zeggen maar tegelijk denk ik niet dat je mensen zo in een hokje moet stoppen. Mensen kunnen prima beginnen met een zware fysieke functie en 45+ een andere rol opnemen en toch in beide functies goed werk verrichten. Geschiktheid voor de ene functie sluit de andere niet uit. Mensen zijn dynamisch.

Ik zal het anders zeggen: als we een dakwerker van 65 het dak opsturen - dan moet het voor een militair van 65 peanuts zijn om deel te nemen aan 90+% van de missies die we vandaag doen, op eigen tempo dan wel. En in geval van een echte oorlog maakt het allemaal niet uit - in WWII hebben ze zelfs huismoeders voorzien van wapens en kinderen opgeleid, Poetin gaat nog mindervaliden oproepen als het nodig is.

En wat betreft agenten - men gaat me hier toch niet vertellen dat het meeste werk extreem zwaar is mag ik hopen? Indien men dat wel gaat beweren moet men iedereen eens dringend op stage sturen voor wat andere jobs. Men gaat r hier precies vanuit dat elk aspect een speciale interventie is waar men gewapend langs het dakraam moet binnenvallen in een loods vol gewapende criminelen.

Mij hoor je niet klagen dat militairen vervroegd op pensioen mogen, of op een andere manier voordelen bekomen, als er ook effectief iets tegenover staat. Er zijn genoeg (verhalen van) militairen die letterlijk geen hol te doen hebben, het lijkt me weinig interessant om dit te gaan belonen. (Ondanks dat dit eigenlijk vaak ook een mentale kwelling kan zijn, maar dat is iets anders.)
Offtopic, maar ik denk dat van alle jobs militairen nu wel één van dé voorbeelden is waar het het moeilijkst te balanceren is qua genoeg paraatheid hebben en tegelijkertijd voorzien in voldoende mankracht..
Je kan ze moeilijk elke dag gericht laten oefenen of materiaal onderhouden of whatever, dat daar (veel) dode periodes inzitten is inherent aan de job lijkt me.
Idem met de brandweer bv, die zitten ook (hopelijk) een groot deel van de dag op hun gat, te wachten op iets dat hopelijk niet gebeurt.
Ik vind het moeilijk om daar een oordeel over te vellen tbh.

Een leger is maar zo goed als zijn logistieke ondersteuning. En nu wordt er redelijk wat bureauwerk of lichtere arbeid gedaan door werknemers die daar fysiek "overgekwalificeerd" voor zijn.

Een groot deel van de logistieke ondersteuning die vroeger door de oude en dus dure militairen werd gedaan is nu geoutsourced naar goedkopere prive bedrijven waardoor er steeds minder plaatsen zijn met lichter werk voor de ouderen.

Ik heb mij ook al dikwijls die vraag gesteld: een politieagent of militair kan dan misschien fysiek niet meer in staat zijn om zijn functie te blijven verder zetten (je gaat geen 65-jarige meer naar het front sturen), maar die zou dan kunnen ander werk doen (zoals bureauwerk , helpen met logistiek in het leger, ...). Mensen zijn hier precies vastgeroest aan hun functie en dan worden politieagenten maar op pensioen gestuurd in plaats van ze een andere functie te laten doen. Er bestaat zo'n beeld dat éénmaal 55+ of 60+ je geen nieuwe job meer kan zoeken.
Geen idee, maar in UK bijvoorbeeld is de retirement age van operationele agenten toch ook 55 jaar. Je kan een aantal mensen langer laten werken in administratieve functies, maar daar is geen plaats voor iedereen natuurlijk.
Overschakelen naar iets anders is een mooie theorie, maar welke werkgever gaat je aanwerven na 55 jaar ? Behalve misschien in managerial functies (dus enkel officieren dan) ?

Ik zal het anders zeggen: als we een dakwerker van 65 het dak opsturen - dan moet het voor een militair van 65 peanuts zijn om deel te nemen aan 90+% van de missies die we vandaag doen, op eigen tempo dan wel. En in geval van een echte oorlog maakt het allemaal niet uit - in WWII hebben ze zelfs huismoeders voorzien van wapens en kinderen opgeleid, Poetin gaat nog mindervaliden oproepen als het nodig is.
Een dakwerker hoeft helemaal het dak niet meer op aan 65, die zal immers aan 18 gestart zijn met werken en kan dus op pensioen aan 60 jaar.
Bij de politie kan men dat vandaag niet meer (in tegenstelling to het verleden), ik dacht 63 is het minimum nu voor een vervroegde uittreding, vandaar men nu ook gaat kijken naar aantal gewerkte jaren en niet leeftijd (vandaar dus het nieuwe voorstel van 41 gewerkte jaren minimum).

Zou wat zijn mocht deze regering vallen over Gaza en er helemaal niets in huis komt van de plannen die nu op tafel liggen. Ook heel benieuwd naar wat het resultaat van vervroegde verkiezingen zouden zijn nu iedereen heeft kunnen zien wat de plannen betekenen.

Zou wat zijn mocht deze regering vallen over Gaza en er helemaal niets in huis komt van de plannen die nu op tafel liggen. Ook heel benieuwd naar wat het resultaat van vervroegde verkiezingen zouden zijn nu iedereen heeft kunnen zien wat de plannen betekenen.
Een regering laten vallen over een kernthema van een andere partij helpt die andere partij net. Onbegrijpelijk dat onze politici dat niet begrijpen

2010: de croo laat regering vallen door bhv -> N-VA is sinds dan al 15 jaar de grootste partij
2018: N-VA laat regering vallen over migratie -> VB schiet omhoog in de peilingen (wat ze daarvoor ook al deden, maar dit maakte het erger)

Nu zie ik PVDA hier van profiteren

Het is midden in de zomer. Dit is allemaal gerommel in de marge. Regering gaat echt niet vallen hierover

Gaza, imo dikke zever - enkel de VS hebben een vinger in de pap, al de rest is letterlijk bijzaak.

Daarmee spreek ik me niet uit over de schrijnend situatie.

Zou inderdaad je reinste absurditeit zijn, en ik heb dan nog links gestemd.
Een signaal willen sturen naar Israël? Prima, desnoods via een wisselmeerderheid maar enkel als de regering hier niet over valt, of wat gaan we anders doen... Vanuit een regering in lopende zaken eveneens geen signaal sturen?

Nog wat extra stemmen voor de niet productieve en/of antidemocratische partijen die straks al één derde van het parlementaire halfrond uitmaken?

En wat betreft agenten - men gaat me hier toch niet vertellen dat het meeste werk extreem zwaar is mag ik hopen? Indien men dat wel gaat beweren moet men iedereen eens dringend op stage sturen voor wat andere jobs. Men gaat r hier precies vanuit dat elk aspect een speciale interventie is waar men gewapend langs het dakraam moet binnenvallen in een loods vol gewapende criminelen.
Klopt, een dispositief bemannen voor alchohol- en drugscontrole kan je perfect op je 65. De politie toegankelijker maken door bijvoorbeeld meer wijkwerking is ook iets waarvoor agenten met veel ervaring in het veld perfect voor in aanmerking kunnen komen. Zo zijn er waarschijnlijk nog andere maatschappelijk relevante taken die kunnen worden toebeeld aan ervaren agenten. Ik denk maar aan preventie door lessen te geven over verkeersveiligheid, coördineren van buurt observatie netwerken of bestrijden van cybercriminaliteit, ...

Dat je op je 65 lichamelijk ongeschikt bent voor nachtelijke achtervolgingen met je BMW motor kan ik nog begrijpen (al zal dat wel niet voor elke 65-jarige opgaan) maar politie is veel meer als dat soort actie.

Als 20% een officieel bijberoep erbij kan pakken, dan zal het gemiddeld genomen niet het zwaarste beroep zijn idd.

Gaza, imo dikke zever - enkel de VS hebben een vinger in de pap, al de rest is letterlijk bijzaak.

Daarmee spreek ik me niet uit over de schrijnend situatie.
Klopt, de impact van België op dat conflict is miniem tot onbestaande. Dat betekent echter niet dat je je kop in het zand moet steken als regering.

De vraag is waarom Bouchez dwars blijft liggen? Uit ideologische overtuiging of omwille van electorale strategie?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/0...rzitter-bouchez-zich-hardnekkig-verzetten-te/

Idem met de brandweer bv, die zitten ook (hopelijk) een groot deel van de dag op hun gat, te wachten op iets dat hopelijk niet gebeurt.
Ik vind het moeilijk om daar een oordeel over te vellen tbh.
Ik denk dat je net alle brandweerlieden tegen de schenen hebt geschopt. My two cents, is dat die wel taken uitvoeren wanneer er geen interventie is, materiaal onderhouden, trainen, bijscholen, enz... Degenen die in van wacht zijn in een kazerne toch al zeker.

Ik weet niet of het in elke brandweerzone zo is maar bij Vlaams-Brabant West heeft brandweerpersoneel vervroegd met pensioen vanaf 58, mits 25 jaar dienst waarvan 15 jaar in een operationele functie met een operationele graad (dus dit geldt niet voor officieren denk ik dan, zie ook hieronder).

De brandweermajoor uit het artikel gaat op zijn 62 met pensioen na 37 jaar dienst. Hij is dan op zijn 25 gestart bij dat brandweerkorps. Aangezien de majoor als officier is gestart ga ik ervan uit dat hij een universitair diploma heeft (industrieel ingenieur misschien?) en dus tot zijn +/- 22 heeft gestudeerd. Dat betekent een maximum van 40 effectief gewerkte jaren. Terwijl je er (voor een volwaardig pensioen) minstens 45 moet hebben en minimum 65 jaar oud mag zijn. Nu, kan best zijn dat dit voorbeeld geen volwaardig pensioen heeft.

https://www.hln.be/asse/collegas-ve...stond-maar-dit-had-ik-niet-verwacht~a8ffa14d/

Nu, ik gun hem zijn pensioen hoor! Ook met 37 jaar dienst.

Laatst bewerkt:
België heeft internationaal ook verplichtingen als ondertekenaar van het genocideverdrag.

Voormalige diplomaten en ambassadeurs kaarten de schrijnende passiviteit van ons land eveneens aan.

Ik vind het dreigement van Bouchez ook een vreemde vorm van blufpoker. Dat Vooruit niet met volledige goesting in deze regering zit, snapt iedereen wel. Maar dat MR hun gewenste centrumrechtse besparingsregering gaat laten vallen hierover? Zeker kijkende naar de slechte peilingen van de MR zou dit een serieuze vorm van zelfsabotage zijn.

Terug
Bovenaan