Liveblog - Wereldwijd computerpannes na foute update: systemen herstellen zich langzaamaan, 4.300 vluchten geannuleerd | VRT NWS: nieuws
Er zijn wereldwijde problemen met Windows-computers, na een mislukte software-update van cyberbeveiligingsbedrijf CrowdStrike. Het probleem zou zijn opgelost, maar het zal nog uren tot dagen duren voor alle systemen opnieuw normaal werken. In eigen land zijn onder andere overheidsdiensten...
Er zijn internationaal IT-problemen bij verschillende grote bedrijven. "We stellen vast dat NMBS net als andere spelers last heeft van problemen bij Microsoft." Een beveiligingsupdate zou er aan de basis liggen. De problemen beperken zich niet tot Microsoft, ook software van Google en Amazon zou getroffen zijn.
Grote computerproblemen hebben ook al elders in de wereld heel wat instellingen en bedrijven getroffen. In Australië en de Verenigde Staten bijvoorbeeld zijn onder meer banken, mediabedrijven en luchtvaartmaatschappijen getroffen.
De NMBS werkt volop aan een oplossing voor IT-problemen. Ze hebben geen impact op het treinverkeer zelf, maar alle digitale toepassingen ondervinden hinder. Dat betekent dat een ticket aankopen in de app en up-to-date reisinformatie voorlopig niet beschikbaar zijn.
"In de stations zijn er de schermen en de audioaankondigingen om mogelijk wijzigingen aan te geven en om te roepen, digitaal lukt dat voorlopig nog niet", stelt NMBS. Wie een ticket wil kopen via de app, is er voorlopig ook aan voor de moeite. "Reizigers die daardoor geen geldig vervoerbewijs kunnen kopen, kunnen contact opnemen met de treinbegeleider", stelt Crols.
Zotjes toch zoiets.
Ik stel me geregeld vragen bij dat hele verdienmodel (saas) waarbij je meestal amper kan vermijden om allerhande updates uit te voeren. Voor mij op verwaarloosbare schaal betekent dat een klein ongemak, maar het kan dus ook anders.