De VS heeft gekozen: Trump stelt kabinet samen

Dat artikel achter Lomonosov Ridge gaat over Antarctica?

Wat de opmerking van Trump, met onafhankelijkheid van Groenland te doen heeft, ontgaat me. Trump wil geen onafhankelijk Groenland, hij wil een 51e staat.

De opmerking over een onafhankelijk Groenland dat zijn mineralen aan de hoogste bieder kan verkopen, houdt eveneens geen rekening met de realiteit. Want, zo leert een snelle google zoektocht, Groenland heeft reeds die vrijheid. Denemarken is vooral verantwoordelijkheid voor de veiligheid, maar de rest is quasi allemaal reeds in zelfbeheer bij de Groenlanders zelf. En, ze willen zelfs niet dat hun mineralen ontgonnen worden.

2021 - Greenland bans all new oil and gas exploration in its territory. Government officials say the environmental "price of oil extraction is too high".

Greenland's Prime Minister Mute Bourup Egede.
Mr Egede took over in April 2021 after his left-wing Inuit Ataqatigiit party won parliamentary elections on a platform of halting a rare metals mining project on environmental grounds.

Lijkt dat oo een mentaliteit en een politiek die compatibel is met Trump?

Gelukkig verdedig je Trump's gekke claims niet.
Ik zeg niet dat het een goede zet is van trump maar het is wel een geopolitieke realiteit (staat ook letterlijk in mijn post). De grap is toen ik die post maakte ik quasi erna dit artikel las.
Het is de VS bittere ernst: waarom Trump zijn zinnen heeft gezet op Groenland

Ik ga het nu niet volledig quoten maar zowat de belangrijkste punten.

2. Wat maakt Groenland zo aantrekkelijk?​

Groenland beschikt over een enorme voorraad aan grondstoffen: goud, uranium en andere zeldzame aardmetalen. Maar het grootste deel van het land zit onder het pakijs, waardoor het op middellange termijn nog niet mogelijk is die grondstoffen te ontginnen. Door de opwarming van de aarde begint dat ijs echter sneller te smelten, waardoor daar mogelijk verandering in komt.
Een deel van de bevolking streeft nog steeds naar volledige autonomie, maar realistisch gezien is dat een moeilijke zaak. Met een oppervlakte van meer dan 2 miljoen vierkante kilometer is het eiland zowat half zo groot als de hele EU. Maar er wonen amper 56.000 mensen: te weinig om een goed functionerende onafhankelijke staat van die omvang te kunnen beheren. Dus blijft Groenland logistiek op andere landen aangewezen, en blijft het partnerschap met Denemarken overeind.
Maar op korte termijn is de strategische ligging een minstens even grote reden waarom Trump nu weer interesse toont in Groenland. Want de machtsverhoudingen aan de Noordpool zijn aan het schuiven. Dat is niet louter een waanidee van Trump. In een recent rapport over de Amerikaanse strategie in de regio beschrijft het ministerie van Defensie het poolgebied als “een steeds toegankelijker wordend gebied” waar de Russen en de Chinezen nauwer samenwerken. “De VS moeten de uitdagingen daar aangaan, samen met onze partners.”
Hij ziet een ‘kans’ in het Groenlandse onafhankelijkheidsstreven ten opzichte van Denemarken. Als de Groenlanders daarin slagen, dan zullen ze toch allianties met andere landen moeten aangaan: een land met 56.000 inwoners kan onmogelijk zo’n groot grondgebied zelfstandig verdedigen. De lokroep om grondstoffen aan Rusland of China te verkopen, zou ook te groot kunnen worden.
De toenemende invloed van de Chinezen heeft voor een deel te maken met de oorlog in Oekraïne. Dat conflict noopt de Russen ertoe minder militairen in te zetten in het arctische gebied. Om dat te compenseren, werkt Rusland nauwer samen met China, dat er een ‘polaire zijderoute’ in ziet. De voorbije jaren voert de Chinese marine er patrouilles uit, samen met Rusland. Ze duiken al samen op in de internationale wateren voor Alaska, aldus de Amerikaanse defensie. Ook de Noorse veiligheidsdiensten kwamen in een rapport al tot die conclusie, en wijzen erop dat China zich in het poolgebied aan het “positioneren” is.
Gelukkig kan je ondanks je liefde voor de mens Trump nog steeds een neutrale blik werpen op een opkomende en nieuwe geopolitieke situatie.
Dat de onlangs gezonken russische boot onderdelen bevatte voor een nucleaire ijsbreker van rusland toont wel aan dat de rus/chinees keihard aan het inzetten is op die arctische gebieden.

Ik zeg niet dat Trump groenland moet kopen maar er mag toch eens serieus mag nagedacht worden over een samenwerking om deze problematiek aan te pakken (nato, eu , US). Tis niet omdat groenland de olie en gaswinning verboden heeft dat ze de andere mineralen markt niet opengezet heeft.
(vanuit je bbc link)
2013 - Greenland ends the territory's 25-year ban on the mining of radioactive materials such as uranium, leading to a boom in mineral resource exports.

Soit nog wat lectuur over het panama kanaal.
https://www.csis.org/analysis/key-decision-point-coming-panama-canal
Een belangrijke handelsader voor de US steeds meer onder invloed van china zien komen is gewoon problematisch voor de US. Dat Trump dat wil annexeren is hopelijk trumpsgewijs grootspraak maar je hebt wel natuurlijk nog de geopolitieke realiteit van een steeds groter wordende invloed van china in Panama. De 'ever given' die het suez kanaal blokkeerde heeft het effect van zo een handelsroute op de globale economie duidelijk aangetoond.

Maar ja.. insert snarky comments want dat scoort ergens puntjes. Tijd voor dit topic weer wat links te laten liggen. (4 jaar of zo)

Laatst bewerkt:
Allez tis niet om trump zijn gekke claims te gaan verdedigen maar jullie weten toch dat Rusland al een paar jaar serieus interesse heeft in Groenland en dat die bergketen Lomonosov Ridge door iedereen zowat geclaimed wordt.
Tis volgens mij een slechte tactiek van Trump wel maar de autochtone inwoners willen feitelijk ook wel onafhankelijkheid van denemarken.
Een onafhankelijk groenland gaat zijn mineralen verkopen aan de hoogste bieder en dat zal ,gegeven de massale schuldenberg van de US en europa die gewoon failliet is, wel eens china of rusland (met hulp van china) kunnen zijn.

Ik denk wel eens dat de conflicten die we medio jaren 90-10 in het MO gezien hebben nu met klimaatverandering en de smeltende ijskappen wel eens naar de arctische en antarctische gebieden zich gaan verplaatsen.

Bijkomend aan het antwoord dat Général Zantas al gaf, zou ik de US of Europa nu ook niet meteen failliet verklaren.

De EU heeft bij de credit rating agencies (S&P, Moody's, Fitch) de maximale of 2e best kredietscore die het kan krijgen. De US heeft ook gewoon de 2e of maximale score.

China heeft lagere ratings dan beide. Als je die economie wat volgt zijn er dan toch ook sectoren met enkele vraagtekens. Een 2-tal maanden geleden heb ik een aantal bedrijfsbezoeken gedaan nabij Shanghai en Wuhan, daar overheerste naar ons gevoel toch vooral het idee dat alles wat op zijn gat lag. Weinig activiteit op meerdere sites en bedrijfsleiders die zeiden dat het allemaal niet goed draait (zie ook Chinese vastgoedsector en bouwsector).

Nu zijn er terechte bedenkingen die je kan hebben bij scores van die agencies, maar ik denk dat het wel kan dienen als illustratie dat beide landen/regio's nu niet meteen op de rand van de afgrond staan. Zonder alle reële uitdagingen die er zijn m.b.t. pakweg financiën, defensie en competitiviteit te ontkennen.

China is ondanks alle vooruitgang niet zomaar een almachtig land dat militair en economisch zomaar kan doen wat het wil met daar tegenover de VS/EU die hoegenaamd niets meer voor elkaar zouden krijgen.

Bijkomend aan het antwoord dat Général Zantas al gaf, zou ik de US of Europa nu ook niet meteen failliet verklaren.

De EU heeft bij de credit rating agencies (S&P, Moody's, Fitch) de maximale of 2e best kredietscore die het kan krijgen. De US heeft ook gewoon de 2e of maximale score.

China heeft lagere ratings dan beide. Als je die economie wat volgt zijn er dan toch ook sectoren met enkele vraagtekens. Een 2-tal maanden geleden heb ik een aantal bedrijfsbezoeken gedaan nabij Shanghai en Wuhan, daar overheerste naar ons gevoel toch vooral het idee dat alles wat op zijn gat lag. Weinig activiteit op meerdere sites en bedrijfsleiders die zeiden dat het allemaal niet goed draait (zie ook Chinese vastgoedsector en bouwsector).

Nu zijn er terechte bedenkingen die je kan hebben bij scores van die agencies, maar ik denk dat het wel kan dienen als illustratie dat beide landen/regio's nu niet meteen op de rand van de afgrond staan. Zonder alle reële uitdagingen die er zijn m.b.t. pakweg financiën, defensie en competitiviteit te ontkennen.

China is ondanks alle vooruitgang niet zomaar een almachtig land dat militair en economisch zomaar kan doen wat het wil met daar tegenover de VS/EU die hoegenaamd niets meer voor elkaar zouden krijgen.
Failliet niet maar we kunnen ook niet ontkennen dat we in een traject van economisch verval zitten.
China is jaren 80 al serieus aan het stijgen en heeft het GDP van de US en EU (niet gecominbeerd) al overstegen.
https://www.imf.org/external/datamapper/PPPSH@WEO/EU/CHN/USA
De economie van de US manipuleren via het panama kanaal en goedkoop aan grondstoffen geraken in groenland kan de weegschaal nog iets verder laten overhellen. Net in die optiek dat het panama kanaal en groenland zo van belang zijn voor de US/china.

Maar wete... Ik geef het gewoon op. Vanaf nu Trump bad.

Failliet niet maar we kunnen ook niet ontkennen dat we in een traject van economisch verval zitten.
China is jaren 80 al serieus aan het stijgen en heeft het GDP van de US en EU (niet gecominbeerd) al overstegen.
De economie van de US manipuleren via het panama kanaal en goedkoop aan grondstoffen geraken in groenland kan de weegschaal nog iets verder laten overhellen. Net in die optiek dat het panama kanaal en groenland zo van belang zijn voor de US/china.

Het is prima dat je context bij de situatie verschaft maar dat verandert niets aan het feit dat Trump ermee gedreigd heeft een onafhankelijk gebied over te nemen, terwijl er in Groenland absoluut geen draagvlak voor is. Analoog met het Panama-kanaal. Zo voer je geen diplomatie. Je kan dat contextualizeren binnenin een economische handelsoorlog tussen de V.S. en China maar dat maakt de uitspraak er niet beter op.

Laatst bewerkt:
Het is prima dat je context bij de situatie verschaft maar dat verandert niets aan het feit dat Trump ermee gedreigd heeft een onafhankelijk gebied over te nemen, terwijl er in Groenland absoluut geen draagvlak voor is. Analoog met het Panama-kanaal. Zo voer je geen diplomatie. Je kan dat contextualizeren binnenin een economische handelsoorlog tussen de V.S. en China maar dat maakt de uitspraak er niet beter op.
Inderdaad daarmee dat ik zei.
'trump zijn gekke claims'
'Ik zeg niet dat het een goede zet is van trump'
Ik wou gewoon meegeven dat er wel wat meer context achter de uitspraken zit. Posts zoals
'Ai Trump, geen Groenland te koop voor hem dus'
en
'Zoals elke volwassenen zou reageren, heeft hij daarop zijn trip naar Kopenhagen geannuleerd.
Dubbel win voor Denemarken'
zijn gewoon irriterend en kortzichtig en wars van elke nuance op een veranderend wereldtoneel.
Maar dat neemt uiteraard niet weg dat Trump een oranje gekke man is.

Economisch verval valt ook wel mee, de EU underperformed in zijn geheel wel ja, met een 0.7% GDP growth dit jaar. Dat moet beter, en ik gaf in mijn post ook aan dat er effectief de nodige uitdagingen zijn.

De US zal op een 2.7% afsluiten in 2024, wat gewoon wel een goed cijfer is voor een ontwikkelde economie.

Dat China in zijn geheel een groter GDP ontwikkelt is niet meer dan normaal gezien de totale bevolking, die groei die is weliswaar in recente jaren al sterker dan verwacht afgenomen. Per Capita (PPP) is de VS nog steeds meer dan 3x groter, de EU meer dan 2x.

Ik ga verder niet ontkennen dat China inderdaad in verschillende gebieden invloed ontwikkelt. Zie ook de vele verhalen rond leningen met bepaalde assets als waarborg (e.g. havens in Sri Lanka, Kenya).

Dat staat wat terzijde van waar ik op reageerde denk ik :-) Mijn reactie ging vooral over de perceptie van de VS/EU dat in de touwen hangt. Ik denk dat we onszelf niet helemaal teniet moeten doen, maar tegelijkertijd wel de problemen moeten erkennen en aanpakken om op termijn onze positie te verzekeren.

Waarbij ik met 'ons' in dit geval specifiek de EU bedoel.

Dat Groenland economisch en strategisch interesant is staat buiten twijfel. Het is daarom ook dat Rusland en nu dus de US het graag in handen zouden hebben. Het zit momenteel voornamelijk in westerse invloedsfeer gezien hun goeie relaties met denemarken, europa en nato maar Trumps kwaadaardige en aggressieve retoriek zou daar wel eens verandering in kunnen brengen omdat het die relatie onder druk zet. Als hij zijn vijandige toon blijft aanhouden zullen ze genoodzaakt zijn samenwerking terug te schroeven en veiligheidsgaranties te verzekeren van andere grootmachten als stok achter de deur Om annexatie door de US te vermijden.

Het zou me niet verbazen dat Trump gewoon wraak wilt nemen op Panama wegens heel die problematiek rond zijn hotel indertijd.

Die hoge prijzen zijn er trouwens met reden, het Panama kanaal kampt al langer met grote droogtes. Waardoor de kost serieus gestegen is om alles werkend te houden.

Trump is nog niet president en het is al oorlog in MAGA land. Ze zijn nu volledig aan het keren tegen Musk. JD Vance is duidelijk de slimste van hen om zich gewoon compleet afzijdig te houden te houden en nergens te verschijnen. :rofl:

Hou het bij constructieve posts

Donny mist zijn bestie :hug:(en zoals elk manipulatief tienermeisje dreigen met een nieuwe miljardairsbestie als je niet braafjes luistert lol)

Donny mist zijn bestie :hug:(en zoals elk manipulatief tienermeisje dreigen met een nieuwe miljardairsbestie als je niet braafjes luistert lol)
Bedoeld als privébericht maar per ongeluk openbaar gepost? In elk geval, het is allemaal een sideshow die dreigt af te leiden van de zaken die echt van tel zijn, en dat is het beleid.

Laatst bewerkt:
Biden heeft spijt van intrekken presidentskandidatuur en zegt dat hij Trump zou hebben verslagen

Tot zover het America first verhaal.

Zullen er veel nog van een kale kermis thuis komen vrees ik. Benieuwd hoeveel aanslagen er nog zullen volgen daar in de komende maanden.

Tot zover het America first verhaal.

Zullen er veel nog van een kale kermis thuis komen vrees ik. Benieuwd hoeveel aanslagen er nog zullen volgen daar in de komende maanden.
Aanslagen, hoezo? Naar aanleiding van H-1B visa?

Terug
Bovenaan