De VS heeft gekozen: Trump stelt kabinet samen

Ik zeg niet dat het één het ander goedpraat. Het beste zou zijn dat geen enkele miljardair zich moeit met de politiek in andere landen. Maar aangezien het toch gebeurt vind ik het logisch dat rechts nu ook zijn George Soros heeft.
Kan je eens zeggen hoe wat Musk doet net vergelijkbaar is met Soros? Want dat ben je hier dus impliciet aan het zeggen, terwijl me dat zeer twijfelachtig lijkt.

Hij heeft een punt, Duitsland (en Europa) staan er economisch zwak voor en hebben behoefte aan een andere politiek dan de partijen die ons tot de huidige mailaise hebben geleid. De AfD is mogelijks een goed alternatief daarvoor.
Hetzelfde AfD dat links heeft met Rusland en China? Ja, 2 landen die een goed alternatief zijn :unsure:
Hopelijk gaan ze snel aan de nieuwe James Bond film beginnen, kunnen ze hem eindelijk als Bond villan gebruiken.

Laatst bewerkt:
Beide geven gigantische donaties aan organisaties met de bedoeling de politiek of maatschappij te beïnvloeden naar hun ideaalbeeld.

Ik denk dat de verontwaarding hier vooral komt door Musk zijn positie als "schaduwpresident" alsook het feit dat Nigel Farage en AfD zich niet in de VS bevinden (en bezwaarlijk het beste voorhebben met Europa, gezien hoe graag gezien ze zijn in o.a. Rusland). Soros is een favoriet doelwit van de Amerikaanse rechterzijde en de globale samenzweringsgekkies, maar buiten inzetten op het openen van Oost-Europese regimes die tot de Sovjet-Unie behoorden, en inzetten op onderwijs heb ik daar niet veel Europese inmenging van gezien.

Overigens een terechte opmerking van anderen, je lijkt ook te zeggen dat tot hiertoe al het geld van "links" kwam en er nu mensen verbaasd/kwaad zijn omdat er geld van "rechts" komt. Allerhande miljonairs en miljardairs ter wereld zullen tot hiertoe wel niet allemaal links geweest zijn, net zoals er al langer conservatieve lobbygroepen vanuit de VS invloed proberen uit te oefenen in Europa. Niet zo lang geleden kwam dit zelfs in het nieuws toen er zo'n groep een conferentie organiseerde in Brussel, met als gastenlijst zowat een who-is-who van rechtspopulistisch Europa.

Laatst bewerkt:
Hij heeft een punt, Duitsland (en Europa) staan er economisch zwak voor en hebben behoefte aan een andere politiek dan de partijen die ons tot de huidige mailaise hebben geleid. De AfD is mogelijks een goed alternatief daarvoor.
Musk heeft meermaals laten zien dat hij problematisch staat tegenover democratische waarden. Kijk maar hoe hij op Twitter platformen biedt aan extremisten en desinformatie verspreidt. Dat hij nu impliciet of expliciet een partij steunt als de AfD, borderline nazi partij, is helaas niet verrassend.

Dat jij als Belg dit niet kritischer kunt bekijken, puur omdat het over Musk, Trump, of “Big Money” gaat, is eerlijk gezegd zorgwekkend.

De AfD is meer dan “een alternatief” eh... het is een partij die openlijk flirt met autoritaire ideeën en zich richt op het ondermijnen van Europese samenwerking, iets waar zowel Duitsland als België van afhankelijk zijn voor hun stabiliteit en welvaart.

De oplossingen van de AfD zijn ook simplistisch en destructief, met een focus op uitsluiting in plaats van inclusie. Een partij die verdeeldheid zaait in plaats van opbouwt. Niet een erg duuzaam alternatief imo.

Op zich toch niets nieuws dat miljardairs met allerhande donaties de maatschapij in één bepaalde richting willen duwen. Kijk maar eens na welke donaties bijvoorbeeld George Soros allemaal heeft gedaan. Het enige verschil is dat de centen nu van de rechterzijde komen. En aan de verontwaardiging te zien zijn we dat duidelijk niet gewoon.
Soros richt zijn donaties vooral op dingen zoals democratie, mensenrechten en onderwijs. Dat is niet per se controversieel of manipulatief. Rechtse miljardairs, zoals de Koch-broers, oefenen trouwens al decennialang invloed uit via donaties.

En nee, mensen geven hier geen kritiek puur omdat het "van de rechterzijde" komt. Ik denk dat veel mensen zich zorgen maken over de invloed van extreem rijke individuen op democratische processen, ongeacht of die invloed nu van links of rechts komt. In tegenstelling tot wat jij insinueert, gaat het mij vooral om die zorg, niet om "de andere kant zwartmaken".

Wat je zegt is vooral jouw mening, zonder concrete feiten of voorbeelden. Over welke rechtse miljardairs heb je het? Welke donaties? En met welk doel? Alles wat je zegt komt neer op links vs. rechts, en dat maakt je argument niet bepaald sterk.

Het spijtige gevolg natuurlijk van een samenleving waarin elk aspect, gaande van kunst tot nu ook democratie, gecommodificeerd wordt.

Soros richt zijn donaties vooral op dingen zoals democratie, mensenrechten en onderwijs. Dat is niet per se controversieel of manipulatief. Rechtse miljardairs, zoals de Koch-broers, oefenen trouwens al decennialang invloed uit via donaties.

Wat controversieel of manipulatief is hangt maar af vanuit welk perspectief je het bekijkt hè. Vanuit een rechts perspectief zijn de (soms radicaal) linkse initiatieven waar Soros aan doneert controversieel. Industriëlen die voor eigen gewin invloed uitoefenen op het beleid in hun land is inderdaad iets van alle tijd en zeker niet wenselijk. Maar nog minder wenselijk is wanneer ze hun miljarden gebruiken om de maatschapij te hervormen naar hun eigen ideologische ideaalbeeld.

En nee, mensen geven hier geen kritiek puur omdat het "van de rechterzijde" komt. Ik denk dat veel mensen zich zorgen maken over de invloed van extreem rijke individuen op democratische processen, ongeacht of die invloed nu van links of rechts komt. In tegenstelling tot wat jij insinueert, gaat het mij vooral om die zorg, niet om "de andere kant zwartmaken".

Bwa kom. Het valt me toch op dat het bij veel mensen toch pas een probleem is nu de centen van Musk komen. Of ik zal het ander stellen: denk je dat er veel mensen die nu Musk bekritiseren in het verleden ook Soros hebben bekritiseerd?

Ik snap niet wat je bedoelt. Bedoel je voorbeelden van miljardairs die maatschappelijke invloed proberen uit te oefenen in Europa? Wel: Soros.

Jij zegt letterlijk: Kijk maar eens na welke donaties bijvoorbeeld George Soros allemaal heeft gedaan.

Dus ik vraag of jij wat voorbeelden kan geven gezien jij het naar voren brengt.

Wat controversieel of manipulatief is hangt maar af vanuit welk perspectief je het bekijkt hè. Vanuit een rechts perspectief zijn de (soms radicaal) linkse initiatieven waar Soros aan doneert controversieel. Industriëlen die voor eigen gewin invloed uitoefenen op het beleid in hun land is inderdaad iets van alle tijd en zeker niet wenselijk. Maar nog minder wenselijk is wanneer ze hun miljarden gebruiken om de maatschapij te hervormen naar hun eigen ideologische ideaalbeeld.
Wat controversieel of manipulatief is, hangt inderdaad af van je perspectief. Maar dat betekent niet dat elk perspectief even sterk is. Als Soros doneert aan zaken zoals democratie, mensenrechten en onderwijs, kun je dat controversieel vinden, maar dat is toch wel iets anders dan wanneer iemand als Musk bijvoorbeeld een platform koopt en gebruikt om zijn eigen ideeën en belangen door te drukken. Het gaat niet alleen om wie doneert, maar ook om wat ze ermee willen bereiken.
Bwa kom. Het valt me toch op dat het bij veel mensen toch pas een probleem is nu de centen van Musk komen. Of ik zal het ander stellen: denk je dat er veel mensen die nu Musk bekritiseren in het verleden ook Soros hebben bekritiseerd?
Het lijkt misschien alsof er nu meer kritiek is op Musk, maar dat komt ook omdat hij zichzelf zo zichtbaar maakt. Hij heeft Twitter gekocht en gebruikt het om zijn mening en invloed er keihard doorheen te duwen. Mensen zien dat letterlijk elke dag voorbijkomen. Soros daarentegen werkt veel subtieler en achter de schermen, waardoor zijn invloed minder opvalt. Maar het is niet alsof Soros nooit kritiek kreeg, zijn naam is al jaren voer voor discussies en vaak behoorlijk polariserend.

Mensen vallen over Musk omdat wat hij doet zo concreet en zichtbaar is. Het gaat niet om links of rechts, maar om hoe macht en geld democratieën beïnvloeden. Die zorgen zijn er bij Soros ook geweest, maar bij Musk is het gewoon… tja, meer "in your face".

But hey, "hij heeft SpaceX uit de grond gestampt, dus hij zal wel weten wat hij doet".

Jij zegt letterlijk: Kijk maar eens na welke donaties bijvoorbeeld George Soros allemaal heeft gedaan.

Dus ik vraag of jij wat voorbeelden kan geven gezien jij het naar voren brengt.

Ik heb hierboven een voorbeeld gegeven: 60 miljoen aan democratische SuperPAC.

Hier, als wil, nog een paar:
Enfin, je kan zelf ook wel chatGPT'en zeker? :)

Maar dat zijn allemaal Amerikaanse voorbeelden, en hij is zelf ook Amerikaan. Dat kan je toch niet vergelijken met Musk die als Canadees/Zuid Afrikaan/Amerikaan zijnde Britse en Duitse partijen gaat sponsoren? Daarom dat ik in mijn initiele reactie ook vroeg voor Europese voorbeelden. Het gaat over Europa in deze context, en de regels zijn hier ook helemaal anders dan in de VS. Zo kan in Belgie een politicus maar voor 500 euro aan giften ontvangen, bv en mag een natuurlijk persoon of bedrijf maar voor 2000 euro in zijn totaliteit per jaar aan politici sponsoren/giften.

Ik denk dat in dit topic de cultuur van financiële lobbying binnenin de Amerikaanse politiek, zowel bij Democraten als bij Republikeinen, al regelmatig bekritiseerd is geweest. Dat je daar nu een "rechts/links" spel van wil maken in plaats van te realizeren dat niemand baat heeft bij miljardairs die hun financiële stempel op het democratische proces willen drukken, is jammer. Linkse en rechtse kiezers hebben vaak meer gemeen dan je zou denken zoals wel is gebleken de laatste weken maar ja. Het is niet moeilijk om de aandacht van financieel rechtvaardig beleid af te leiden naar andere onderwerpen.

Dat hoeft zelf geen pijn te doen als je dat investeert in Europese militaire industrie of eigenlandse militaire industrie. De vraag is echter of Trump de mafiabaas gaat spelen en eisen dat je bij Amerikaanse industrie je materiaal koopt.

5% vragen om 3.5% effectief te krijgen.

Dat gaat dan wel pijnlijk worden voor België als we meer dan 3% moeten gaan doen.
3.5% is toevallig net wat de USA spendeert (in 2023 althans), dus hij zou er geen inspanning voor moeten doen.
5% zou wel zeer pijnlijk zijn voor België dat momenteel maar aan 1.13% komt.
En stel je de militaire macht van de USA voor als hun budget even met 40% verhoogt.

Meer investeren in wapenindustrie , Ursula von der Leyen is daar ook voor te vinden. En ik denk de bevolking ook eigenlijk. Werk op de plank voor de regering De Wever. Ah die is er nog niet.

Dat hoeft zelf geen pijn te doen als je dat investeert in Europese militaire industrie of eigenlandse militaire industrie. De vraag is echter of Trump de mafiabaas gaat spelen en eisen dat je bij Amerikaanse industrie je materiaal koopt.
De maak of koop beslissing is niet echt relevant voor hoeveel pijn het gaat doen. Elk extra procent dat we in het leger moeten investeren wil zeggen dat ongeveer 50.000 Belgen een andere job moeten gaan doen als we het zelf gaan doen. Sectoren en diensten laten krimpen om daaraan te voldoen gaat net zowel pijn doen.

Terug
Bovenaan