De VS heeft gekozen: Trump stelt kabinet samen

Mooi zo, dat gaat de Amerikaanse economie een rechtstreekse boost geven, hadden wij maar zo iemand in België/Europa. Nu zitten we met een Tine die een kruistocht tegen kerncentrales voert en langs geen kanten inzit met de economische impact van het energiebeleid.

En klimaatactivisten zijn toch ook vaak paniekzaaiers? Dat is net hun hele ding, ze willen waaarschuwen voor een nakende klimaatramp en een gevoel van angst/paniek te weeg brengen om zo aandacht te creëren voor hun klimaatbetoog.

Het van uw kant stelselmatig opwerpen van fabeltjes/leugens/zwart-wit beelden/... helpt de discussie niet vooruit. Voor de zoveelste keer : Als ze effectief zo dogmatisch was en niets met de economische impact zou inzitten, waarom is ze (en de rest van Groen) toch met de kar gekeerd onder de veranderende omstandigheden?

Beleid verwachten op basis van feiten in plaats van fabeltjes vind ik persoonlijk alvast veel minder "paniekzaaien" dan het hier komen paniekzaaien op basis van leugens.

En op korte termijn zal het mogelijks goed zijn voor bepaalde aspecten van de economie. Op langere termijn wil ik het nog wel eens gaan zien.

Mooi zo, dat gaat de Amerikaanse economie een rechtstreekse boost geven, hadden wij maar zo iemand in België/Europa. Nu zitten we met een Tine die een kruistocht tegen kerncentrales voert en langs geen kanten inzit met de economische impact van het energiebeleid.

En klimaatactivisten zijn toch ook vaak paniekzaaiers? Dat is net hun hele ding, ze willen waaarschuwen voor een nakende klimaatramp en een gevoel van angst/paniek te weeg brengen om zo aandacht te creëren voor hun klimaatbetoog.
Het hele verkiezingsdiscour van Trump was gebaseerd op paniekzaaierij!
Heel de USA ging compleet en volledig naar de filistijnen gaan als de democraten aan zet zouden blijven, en niet in een paar honderd jaar, maar in slechts enkele jaren.
Met al die buitenlandse gevangenissen die leeggedumpt worden in Amerika, prijzen van eten die gaan vertiendubbelen, Venezuelanen die de honden en katten van hun geburen opeten, ga zo maar door.

Dus ja, wat voor hem werkt kan dan zekers voor anderen ook werken?

Wat niet wegneemt dat ik helemaal akkoord met je ben, betreffende het huidige Belgische klimaatbeleid ;-)
Maar eigenlijk is het vreemd genoeg wat Trump achtig hé wat Tine doet, kernuitstap zodat we weer gelijk gek fossiele brandstof moeten gaan verstoken...
We kunnen hier evengoed in hetzelfde bedje ziek zijn hoor!

Het hele verkiezingsdiscour van Trump was gebaseerd op paniekzaaierij!
Heel de USA ging compleet en volledig naar de filistijnen gaan als de democraten aan zet zouden blijven, en niet in een paar honderd jaar, maar in slechts enkele jaren.
Met al die buitenlandse gevangenissen die leeggedumpt worden in Amerika, prijzen van eten die gaan vertiendubbelen, Venezuelanen die de honden en katten van hun geburen opeten, ga zo maar door.
Ga ik niet ontkennen hoor, de man schuwt geen hyperbolen of bangmakerij.

Wat niet wegneemt dat ik helemaal akkoord met je ben, betreffende het huidige Belgische klimaatbeleid ;-)
Maar eigenlijk is het vreemd genoeg wat Trump achtig hé wat Tine doet, kernuitstap zodat we weer gelijk gek fossiele brandstof moeten gaan verstoken...
We kunnen hier evengoed in hetzelfde bedje ziek zijn hoor!
Maar zij krijgen ondertussen wel een energiebeleid waar wij in België enkel maar van kunnen dromen. Als je nu de economie sterk kan kickstarten dan is er later vanzelf meer economische ruimte om de overgang naar groene energie te maken. Met een zwakke economie kan je dat vergeten.

Het zou in België ook bij een Trump-regering bij dromen blijven hoor, je kan geen grondstoffen tevoorschijn toveren die niet in je bodem zitten.
Plus links of rechts, democraat of republikein... Je zal in België nooit aan veel fracking kunnen doen, kijk alleen al naar de miserie van gasboringen in Nederland.

Plus opwarming van de aarde is een reëel probleem dat niet gaat weggaan als je je kop in 't zand steekt en korte termijn winsten blijft verkiezen op langetermijndenken. Nu in de V.S. is het wel iets complexer want veel van de grote investeringen in groene energie komen daar ook wel uit rechtse kant, maar je blijft met een machtige olie-lobby zitten die op een gegeven moment toch beteugeld gaat moeten worden.

De ironie is ook dan nog dat Elon Musk, één van de grootste verkopers van elektrische wagens, nu gaat meedoen aan deze regering... lol.

Ben het wel eens met de kritiek dat we ook niet verder gaan geraken met onze "Groen" jongens/meisjes die het moeten hebben van paniek zaaien tot "degrowth" prediken, en dan tegelijkertijd nog tegen kernenergie zijn.

Ga ik niet ontkennen hoor, de man schuwt geen hyperbolen of bangmakerij.

Maar zij krijgen ondertussen wel een energiebeleid waar wij in België enkel maar van kunnen dromen. Als je nu de economie sterk kan kickstarten dan is er later vanzelf meer economische ruimte om de overgang naar groene energie te maken. Met een zwakke economie kan je dat vergeten.
Zeg mij eens hoe het aanstellen van een topman van een fossiele brandstoffenbedrijf gaat helpen om nadien naar groene energie over te stappen. Dan moet je er niet op rekenen dat er de komende 4 jaar veel gaat worden geïnvesteerd in groene hernieuwbare energie. Kernenergie lijkt mij nog de beste tussenoplossing dan.

De ironie is ook dan nog dat Elon Musk, één van de grootste verkopers van elektrische wagens, nu gaat meedoen aan deze regering... lol.
Klinkt inderdaad tegenstrijdig maar voor Tesla kan het wel goed uitpakken.

- Tax credits voor EV's worden afgeschaft waardoor EV's veel duurder worden om te ontwikkelen, voordeliger voor EV ontwikkelaars die wel al een gevestigde waarde zijn.
- Verlaging emissiestandaarden waardoor EV's ontwikkelen minder interessant wordt voor de auto-industrie.
- Hogere tariffs op EV's uit China waardoor geïmporteerde EV's zeer duur blijven.

Het komt er eigenlijk op neer dat Tesla zo de binnen- en buitenlandse EV competitie kan uitschakelen. De ladder achter u terug naar omhoog trekken zeg maar.

Klinkt inderdaad tegenstrijdig maar voor Tesla kan het wel goed uitpakken.

- Tax credits voor EV's worden afgeschaft waardoor EV's veel duurder worden om te ontwikkelen, voordeliger voor EV ontwikkelaars die wel al een gevestigde waarde zijn.
- Verlaging emissiestandaarden waardoor EV's ontwikkelen minder interessant wordt voor de auto-industrie.
- Hogere tariffs op EV's uit China waardoor geïmporteerde EV's zeer duur blijven.

Het komt er eigenlijk op neer dat Tesla zo de binnen- en buitenlandse EV competitie kan uitschakelen. De ladder achter u terug naar omhoog trekken zeg maar.
Alleen denk ik dat de democraten minder geneigd gaan zijn om een Tesla te kopen nu. En republikeinen zijn sowieso al minder geneigd om een EV te kopen.
Dus ik ben benieuwd of zijn gok een positieve uitkomst zal hebben.

Ik vraag me ook af wat er nog overschiet van de wereldverbeteraar dat hij 10j geleden was toen hij Tesla op de markt bracht.
Toen was zijn grote idee nog om de backbone voor EV's te voorzien en deze te verkopen aan de klassieke autofabrikanten (ik vind het nog altijd jammer dat dit niet gebeurd is). Maar de klassieke autofabrikanten wilden hier niet in meegaan, omdat ze toen nog niet geloofden in EV's. Toen leek het niet zo'n grote beslissing, maar de fabrikant die er wel in meegegaan was, was misschien nu absolute marktleider geweest in de auto industrie.

Nooit gedacht dat Elon Musk zou meegaan in de acties die Trump nu doet. Een anti-vaxxer voor gezondheid, een fracker voor energie ...
Hoe raar Elon Musk ook mag zijn, hij is toch slim genoeg om te weten dat dit niet klopt.

Ik vraag me ook af wat er nog overschiet van de wereldverbeteraar dat hij 10j geleden was toen hij Tesla op de markt bracht.
Toen was zijn grote idee nog om de backbone voor EV's te voorzien en deze te verkopen aan de klassieke autofabrikanten (ik vind het nog altijd jammer dat dit niet gebeurd is). Maar de klassieke autofabrikanten wilden hier niet in meegaan, omdat ze toen nog niet geloofden in EV's. Toen leek het niet zo'n grote beslissing, maar de fabrikant die er wel in meegegaan was, was misschien nu absolute marktleider geweest in de auto industrie.
Eerste keer dat ik dat hoor, zeker dat dit over Tesla gaat? Business plan van Tesla was om eerst een heel dure auto te maken voor de superrijken (aka de Roadster in 2008), dan een versie voor een breder publiek (Model S), om dan vervolgens te proberen om een auto te maken voor de grote massa (Model 3).

Eerste keer dat ik dat hoor, zeker dat dit over Tesla gaat? Business plan van Tesla was om eerst een heel dure auto te maken voor de superrijken (aka de Roadster in 2008), dan een versie voor een breder publiek (Model S), om dan vervolgens te proberen om een auto te maken voor de grote massa (Model 3).
Geen idee hoe ik dit anno 2024 nog kan googlen, maar indertijd was dat toch redelijk bekend dat Elon Musk met Tesla wou samenwerken met klassieke autofabrikanten.
Dat van auto's voor superrijken maken heb ik nog niet van gehoord, dat lijkt mij ook een beetje contradictorisch met hoe goedkoop Tesla nu auto's maakt.

Alleen denk ik dat de democraten minder geneigd gaan zijn om een Tesla te kopen nu. En republikeinen zijn sowieso al minder geneigd om een EV te kopen.
Dus ik ben benieuwd of zijn gok een positieve uitkomst zal hebben.

Nooit gedacht dat Elon Musk zou meegaan in de acties die Trump nu doet. Een anti-vaxxer voor gezondheid, een fracker voor energie ...
Hoe raar Elon Musk ook mag zijn, hij is toch slim genoeg om te weten dat dit niet klopt.
Dat kan toch enkel uit eigenbelang zijn, niet omwille van een bepaalde overtuiging. Als de elektriciteit voor een EV is opgewekt met schaliegas/olie dan kan je beter gewoon met een benzinewagen rijden … (want er gaat energie verloren bij het opwekken van elektriciteit op basis van verbranden van fossiele brandstoffen)

Dat kan toch enkel uit eigenbelang zijn, niet omwille van een bepaalde overtuiging. Als de elektriciteit voor een EV is opgewekt met schaliegas/olie dan kan je beter gewoon met een benzinewagen rijden … (want er gaat energie verloren bij het opwekken van elektriciteit op basis van verbranden van fossiele brandstoffen)
Bij fracking zit je met vervuiling van grondwater wat een gigantisch probleem is. Maar anders dan dat, zit je met fossiele opwekking van elektriciteit nog altijd beter dan een benzine auto. De efficiëntie van een fossiele centrale is vele malen hoger dan van een auto die op benzine rijdt.

Geen idee hoe ik dit anno 2024 nog kan googlen, maar indertijd was dat toch redelijk bekend dat Elon Musk met Tesla wou samenwerken met klassieke autofabrikanten.
Dat van auto's voor superrijken maken heb ik nog niet van gehoord, dat lijkt mij ook een beetje contradictorisch met hoe goedkoop Tesla nu auto's maakt.
Dat van die samenwerking met klassieke fabrikanten zegt me ook niet meteen veel.

De versie van LSDsmurf is ook degene die ik me herinner. Beginnen met een duur model om kennis en capaciteit te creëren en zo verder te evolueren

Zie ook bv. van de Tesla wikipedia page:

Elon Musk took an active role within the company, but was not deeply involved in day-to-day business operations.[18] The company's strategy was to start with a premium sports car aimed at early adopters and then move into more mainstream vehicles, including sedans and affordable compacts.[19]

Musk consistently maintained that Tesla's long-term strategic goal was to create affordable mass market electric vehicles.[18] Tesla's goal was to start with a premium sports car aimed at early adopters and then moving into more mainstream vehicles, including sedans and affordable compacts.[19]
Main Wiki page

Nog iemand die 'toevallig' een hoofdstuk heeft geschreven voor Project 2025.

Maar wederom, Trump heeft absoluut géén idee! Iets met overdrijven en fearmongering volgens enkelen hier...
Ook zeer goed nieuws voor Musk en Starlink denk ik dan, die zullen wel heel wat subsidies krijgen.

Dit opiniestuk van The Guardian plaatst de herverkiezing van Trump in een breder perspectief en kijkt naar onderliggende oorzaken: https://www.theguardian.com/comment...ump-victory-liberals-modern-crisis-neoliberal

Het is een opiniestuk en geen feitelijke analyse, maar ik ben geneigd haar mening bij te treden.
Het is inderdaad wel enorm niet feitelijk, doet me wat denken aan van Reybrouck's stuk in De Morgen. Er worden wat dingen opgesomd die je niet leuk vindt en de voorbije decennia gebeurd zijn. Vrije markt en globalisme hier en dan trek je een dikke pijl die wijst richting Trump. Het is een leuke denkoefening maar met heel weinig uitleg over waarom dat verband er echt zou zijn. Op die manier kan je alles koppelen wat je zwart wil maken. Het is vooral niet waarom die mensen zelf zeggen dat ze stemmen en dat gebeurt wel vaker als verkiezingsresultaten die we niet graag hebben verklaard moeten worden: Als de Britten voor de Brexit stemmen dan waren ze gewoon verward of oud, als Vlaams Belang kiezers heeft dan zijn dat proteststemmen en als mensen op Trump stemmen is dat nu blijkbaar een gevolg van de gefaalde vrije markt.

Vraag is of de Democratische partij wel wil/kan veranderen. Top-down weet iedereen wel hoe de partijtop stond tegenover de kandidatuur van Sanders en ook bottom-up is het moelijk om als socio-economisch progressieve kandidaat verkozen te geraken in verkiezingen die financieel sterk beïnvloed worden door externe partijen.

Vraag is of de Democratische partij wel wil/kan veranderen. Top-down weet iedereen wel hoe de partijtop stond tegenover de kandidatuur van Sanders en ook bottom-up is het moelijk om als socio-economisch progressieve kandidaat verkozen te geraken in verkiezingen die financieel sterk beïnvloed worden door externe partijen.
Heel cynisch gezien? Nee, de DNC respecteert zijn eigen achterban niet eens. Bernie had in '16 en '20 tijdens de primaries behoorlijk wat steun. Zijn visie werd gewaardeerd door veel Democraten. En wat doet de DNC keer op keer? Ze negeren het gewoon.

Sanders kaartte progressieve hervormingen en belangrijke zaken aan, maar de DNC leek meer bezig te zijn met het behouden van de status quo dan met echte veranderingen. 2024 laat dat alleen maar opnieuw zien.

Hillary was een lachertje, maar inzetten op Biden voor een tweede termijn, gevolgd door Kamala? Dat laat zien hoe ver de DNC van de realiteit afstaat. Sure, Trump maakt misschien belachelijke uitspraken en voert idiote beleidspunten in, maar laten we eerlijk zijn... Covid was een godsgeschenk voor de Democraten in 2020. Een kandidaat naar voren forceren werkt duidelijk niet.

En laten we niet vergeten: de DNC zit vol met miljardairs en miljonairs. Denk je echt dat zij iemand als Sanders, die hun macht op zowel politiek als financieel vlak bedreigt, naar voren gaan schuiven? If anything, zijn ze blij met Trump.

DNC is evengoed rotten to the core.

Dat staat nochtans letterlijk in het master plan van Elon Musk dat in 2006 en 2016 op de Tesla website gepubliceerd is. Eerst een low volume, high-performance sportwagen maken om zo fondsen te werven om geleidelijk aan goedkopere elektrische wagens te kunnen produceren.

Also, a low volume car means a much smaller, simpler factory, albeit with most things done by hand. Without economies of scale, anything we built would be expensive, whether it was an economy sedan or a sports car. While at least some people would be prepared to pay a high price for a sports car, no one was going to pay $100k for an electric Honda Civic, no matter how cool it looked.
Part of the reason I wrote the first master plan was to defend against the inevitable attacks Tesla would face accusing us of just caring about making cars for rich people, implying that we felt there was a shortage of sports car companies or some other bizarre rationale.

Terug
Bovenaan