Aangezien een belangrijk doel van de vice-president in de V.S. is om bepaalde demografieën te overtuigen, is het wel logisch dat je daar veel diversity hires gaat zien. Pence en Biden waren dat net zo goed.
Akkoord, maar dat veranderd niets aan het feit dat Harris als VP werd aangesteld op zijn minst gedeeltelijk omwille van haar huidskleur.
Wat toch per definitie een vorm van racisme is? Dat wil niet zeggen dat ze niet capabel is, maar als Biden zelf zegt dat hij een zwarte zocht kan je toch moeilijk het de mensen kwalijk nemen dat ze dit als een diversity hire beschouwen.
Ik ga akkoord dat het misschien net goed is in dit geval, omdat er nu eenmaal een grote zwarte bevolking is in Amerika die vertegenwoordigd moet worden. Misschien kan dat helpen om de blanke en zwarte gemeenschap dichter bij elkaar te brengen.
Langs de andere kant denk ik, welke specifieke representatie hebben 'de zwarten' net nodig? Alsof je alle zwarten op een hoopje kan gooien en laten vertegenwoordigen door 1 persoon?
Ik heb dikwijls het gevoel dat net dit soort hokjesdenken de problemen juist vergroot.
Voorbeeld uit het debat tussen Biden en Trump.
Biden: "I provided for the idea that any black family, first time home buyer should get a $10,000 tax credit to be able to buy their first home so they can get started."
Why the fuck zou zo een maatregel enkel voor zwarten gelden? Alsof er geen blanke armen zijn die zich geen huis kunnen veroorloven.
Misschien zijn er meer arme zwarten dan arme blanken, dat weet ik niet. Maar daar ben je vet mee als je zelf een van die arme blanken bent.
Kan je het hem kwalijk nemen dat hij niet staat te springen voor Biden/Harris als hij zoiets hoort?
In zijn haast om de stem van de zwarte bevolking achter zich te krijgen is Biden hier zelf racist geworden.
Focus op armoede, ok. Focus op racisme bestrijding, ok.
Maar als je maatregelen gaat invoeren specifiek gericht naar de arme zwarte gay jongere vrouwen tussen 20 en 24 ... ja dan moet je niet verbaasd zijn als je de grote menigte verliest.