Ik ga hier 4 jaar weer een disclaimer kunnen toevoegen dat ik géén Trump-fan ben
maar...
Tegelijkertijd zijn hier ook heel wat mensen die terug in de bubbel gaan komen van: Trump doet dit, dus het moet slecht zijn...
Feitelijk, en de cijfers zijn genuanceerder want Obama was én efficiënter (focus op recent arrivals) én menselijker (bescherming kinderen) dan Trump, maar in absolute cijfers heeft Obama in één termijn meer illegalen gedeporteerd dan Trump in zijn eerste,
Fact.
Je grens beschermen en illegalen uitwijzen als ze toch binnengeraken is een kerntaak voor élke overheid, ook één waarin de onze en de EU tekort schieten overigens, en daar zie je ook de electorale gevolgen van.
Hoe gaat Trump dat kunnen? Het zal ongetwijfeld niet makkelijk zijn, maar het eerste jaar heeft hij beloofd te beginnen met de criminele illegalen, wel dat zijn er ronduit 300 000 à 1 000 000 van de 11 000 000. Daar zal hij al even zoet mee zijn.
Daarna? Wel blijkbaar is het voor een aantal mensen hier toch ook al duidelijk waar veel illegalen werken, dus...
Dan het "inflatie" argument, vind ik gewoon verwerpelijk op meerdere vlakken:
los van het criminele aspect - want ik wil niet mee gaan in die "rapist"-retoriek van mensen zoals Trump - is het ook op andere vlakken onwenselijk om terug te vallen op illegale arbeidskrachten: je hebt een populatie die gaat werken aan illegale voorwaarden, wat maakt dat op economisch vlak deze mensen de bodem uit de arbeidsmarkt halen: ze undercutten dus de voorwaarden waaraan legale mensen een job zouden aannemen.
Op ethisch vlak is dit ook bijna een "kaste"-retoriek, want het zou dus gaan om fabrieks- of landbouwjobs die legale burgers niet zouden willen doen, wel check het voorgaande argument: misschien aan betere voorwaarden wél plus bovendien hoe onethisch is het dat je groep onbeschermede arbeidskrachten zou willen importeren om de meest oninteressante jobs in je samenleving te doen zonder er iets voor in de plaats te geven? Een correct loon alvast niet want dat veroorzaakt meer inflatie...
Ik zie iemand zoals Trump die nu éénmaal niet echt een "eerlijk"/consequent persoon is, maar wel een transactionalist, dat die Meloni-gewijs wel illegalen gaat deporteren, maar meer inzet op economische visa. Illegal versus legal migration, tegen dat laatste gaan weinig Amerikanen zijn.
Zelfs al stijgt de inflatie terug onder Trump (vrij waarschijnlijk ook als hij overboard gaat met die tarifs), ik betwijfel nog of hij daar veel kiezers mee zou verliezen, want naast inflatie wat in belangrijke mate ook buiten de controle van een president valt, hebben Harris en de Democraten ook gewoonweg verloren door het migratiedebat en het faliekant blijven inzetten op identity politics.