De VS heeft gekozen: Trump stelt kabinet samen

Mensen die jaren dicht bij Trump hebben gestaan claimen dit toch.
https://edition.cnn.com/2024/10/22/politics/trump-fascist-john-kelly/index.html

https://www.washingtonpost.com/nation/2024/10/12/mark-milley-donald-trump-fascist/

ik hecht toch meer waarde in hun analyse van hun voormalige baas dan wat die van jou is.
Beide zijn ook niet van de minste.

Btw, heb je sommige toespraken van Trump niet gehoord? Sommige zouden zo uit het Duitsland van de jaren 30 komen.
https://www.nbcnews.com/politics/20...blood-country-biden-campaign-liken-rcna130141

Ofte: er zijn veel parallellen te trekken tussen het huidige 'Trumpism' (want dit gaat breder dan enkel Trump zelf) en de opkomst van het fascisme uit de jaren 1930. Is het exact hetzelfde: let us hope not, maar laat ons alstublieft niet wachten tot een volgende WO of concentratiekampen om dit argument serieus te nemen.

In 99% van de gevallen - zoals ook hier- wordt fascist gebruikt als hyperbool om autoritaire personen te omschrijven. Fascisme is echter een duidelijk omlijnde ideologie die mijlenver weg staat van het Trumpisme. Parellellen kan je tussen alle ideologiën trekken.

Mensen die jaren dicht bij Trump hebben gestaan claimen dit toch.
https://edition.cnn.com/2024/10/22/politics/trump-fascist-john-kelly/index.html

https://www.washingtonpost.com/nation/2024/10/12/mark-milley-donald-trump-fascist/

ik hecht toch meer waarde in hun analyse van hun voormalige baas dan wat die van jou is.
Beide zijn ook niet van de minste.

Btw, heb je sommige toespraken van Trump niet gehoord? Sommige zouden zo uit het Duitsland van de jaren 30 komen.
https://www.nbcnews.com/politics/20...blood-country-biden-campaign-liken-rcna130141
Er zijn wel nog altijd verschillen tussen uitspraken en beleid. Van Trump weten we ondertussen al dat we weinig serieus moeten nemen , er altijd een vat zout moet bij gekapt worden. Die status heeft hij ondertussen al.

We zullen zien , meer kan je er eigl niet over zeggen. De mensen nemen er duidelijk zijn uitspraken maar bij. Ze vonden de Trump-periode beter dan de Biden-periode.

Er zijn wel nog altijd verschillen tussen uitspraken en beleid. Van Trump weten we ondertussen al dat we weinig serieus moeten nemen , er altijd een vat zout moet bij gekapt worden. Die status heeft hij ondertussen al.

We zullen zien , meer kan je er eigl niet over zeggen. De mensen nemen er duidelijk zijn uitspraken maar bij. Ze vonden de Trump-periode beter dan de Biden-periode.
Woorden zijn belangrijk. Je kan zo'n uitspraken toch niet negeren.
Op zo iemand stemmen en hopen dat hij het niet meende lijkt me toch een gevaarlijke gok om te nemen.

Woorden zijn belangrijk. Je kan zo'n uitspraken toch niet negeren.
Op zo iemand stemmen en hopen dat hij het niet meende lijkt me toch een gevaarlijke gok om te nemen.
Veel mensen zijn duidelijk bereid om die gok te nemen. Ik vind het ook wel fascinerend. Hoe je met zo een simpele taal zoveel mensen kan overtuigen. Ik denk dat identity politics een grote rol spelen. Dat doet Trump ook wel. Een simpel verhaal. En duidelijk maken voor wat hij staat. White conservatism, kapitalism. En ook een deel latino's en blacks gaan daar in mee.

In 99% van de gevallen - zoals ook hier- wordt fascist gebruikt als hyperbool om autoritaire personen te omschrijven. Fascisme is echter een duidelijk omlijnde ideologie die mijlenver weg staat van het Trumpisme. Parellellen kan je tussen alle ideologiën trekken.
Dat klopt niet hoor, er is niet eens een centrale definitie voor fascisme. Academici gebruiken verschillende definities wat ook verklaart waarom sommigen Trump wel of niet als een fascist labelen. Of je nu vindt of hij aan genoeg voorwaarden voldoet om het label te krijgen of niet, is een beetje naast de kwestie. Wat wel een feit is, is dat Trump veel fascistische elementen in zijn politieke beweging heeft geabsorbeerd.

Lees 'Ur-Fascism' (Eternal Fascism: Fourteen Ways of Looking at a Blackshirt) van Eco er eens op na en je herkent in bijna alle punten wel elementen van Trumpisme.

Ook veel mensen die beweren dat de 'mainstream media' (leugenpers,etc... )voorspeld zou hebben dat Harris ging winnen. Terwijl ik me daar tbh niks van herinner in de pers. Ze lezen geen 'MSM' meer, maar weten blijkbaar wel perfect wat er allemaal gezegd werd in de kranten en het nieuws. Geweldig allemaal.

Tbh, het beste en meest recente voorbeeld was die ene peiling (één peiling tussen tientallen) enkele dagen voor de verkiezing waar Harris Iowa ging winnen. Dat is in de VS breed uitgesmeerd geweest, zelfs op verkiezingsdag ging het op CNN telkens daarover als Iowa aan bod kwam. Hier ook uitgebreid in de media geweest. Uiteindelijk heeft Trump Iowa met 13.2% verschil gewonnen ... De MSM was overduidelijk biased en greep ieder positief puntje over Harris vast om breed uit te smeren. Idem met negatieve punten over Trump, voorbeeld: het huisdierenverhaal. Biden zegt letterlijk dat alle Trump-kiezers garbage zijn, 1 dag in de media. Omgekeerd praten ze meer dan een maand later nog over dat kattenverhaal.

Tbh, het beste en meest recente voorbeeld was die ene peiling (één peiling tussen tientallen) enkele dagen voor de verkiezing waar Harris Iowa ging winnen. Dat is in de VS breed uitgesmeerd geweest, zelfs op verkiezingsdag ging het op CNN telkens daarover als Iowa aan bod kwam. Hier ook uitgebreid in de media geweest. Uiteindelijk heeft Trump Iowa met 13.2% verschil gewonnen ... De MSM was overduidelijk biased en greep ieder positief puntje over Harris vast om breed uit te smeren. Idem met negatieve punten over Trump, voorbeeld: het huisdierenverhaal. Biden zegt letterlijk dat alle Trump-kiezers garbage zijn, 1 dag in de media. Omgekeerd praten ze meer dan een maand later nog over dat kattenverhaal.
Inderdaad. +13 voordeel voor Trump terwijl Ann Selzer -3 had voorspeld. Een delta van maar liefst 16 punten.
Haast onbegrijpelijk, wat een afgang.
Haar carrière als pollster is nu ook wel voorbije denk ik.
Lichtman ook totaal de mist in. Z’n perfect record naar de vaantjes.

Feitelijk is heel dat electoral polling gedoe overbodig geworden in z’n huidige vorm. Die sector moet zich dringend heruitvinden en een volledig nieuwe methodiek gaan ontwikkelen, want wat ze de laatste jaren hebben laten zien is beschamend. De mainstream media van hetzelfde.

Idem met negatieve punten over Trump, voorbeeld: het huisdierenverhaal. Biden zegt letterlijk dat alle Trump-kiezers garbage zijn, 1 dag in de media. Omgekeerd praten ze meer dan een maand later nog over dat kattenverhaal.

Perfect voorbeeld om het verschil tussen Biden-Harris & Trump-Vance te illustreren, waarvoor dank.

Biden (huidige president) doet een foute uitspraak --> Reactie Harris: Harris distances herself from Biden’s ‘garbage’ comment
Trump doet een foute uitspraak (1 van zijn vele) --> Reactie Vance: Vance defends spreading claims that Haitian migrants are eating pets

Lichtman ook totaal de mist in. Z’n perfect record naar de vaantjes.
Nochtans is z'n systeem wel correct denk ik. Alleen had hij een te grote bias voor Kamala bij het toewijzen van z'n keys en daarmee heeft hij zijn belangrijkste regel zelf overtreden.

Key voor buitenlands beleid was fout (western front in Ukraine was niet beduidend genoeg)
Key voor economie was fout (is wel goed, maar de perceptie dat het niet goed is telt nu eenmaal meer)
En daarnaast kan je ook argumenteren dat een "uncontested nominatie" niet aan Harris gegeven kon worden (ook niet aan Trump) wegens de manier waarop het gebeurd is en kritiek in de kiem gesmoord werd bij de dems.

Biden (huidige president) doet een foute uitspraak --> Reactie Harris: Harris distances herself from Biden’s ‘garbage’ comment
Trump doet een foute uitspraak (1 van zijn vele) --> Reactie Vance: Vance defends spreading claims that Haitian migrants are eating pets
Mja, toch wat meer context nodig.

Harris kon zich geen "deplorables" fout permitteren, dus toen Biden die fout voor haar maakte moest ze wel distantieren.
Vance komt zelf uit die staat waar ze zogezegd katten eten en zou bij zijn achterban niet scoren mocht hij zich distantieren. Trump/Vance heeft die staat trouwens overtuigend gewonnen.

Beiden hebben dus gewoon gedaan wat zich het best electoraal uitkwam. Neem 2 andere willekeurige onderwerpen en je kan Harris ook in een slecht daglicht stellen denk ik.

Laatst bewerkt:
Mja, toch wat meer context nodig.

Harris kon zich geen "deplorables" fout permitteren, dus toen Biden die fout voor haar maakte moest ze wel distantieren.
Vance komt zelf uit die staat waar ze zogezegd katten eten en zou bij zijn achterban niet scoren mocht hij zich distantieren. Trump/Vance heeft die staat trouwens overtuigend gewonnen.

Beiden hebben dus gewoon gedaan wat zich het best electoraal uitkwam. Neem 2 andere willekeurige onderwerpen en je kan Harris ook in een slecht daglicht stellen denk ik.
Ik ben ervan overtuigd dat Harris die uitspraak altijd zou veroordeeld hebben, maar dat kan ik natuurlijk niet bewijzen.

En je bewijst over Trump-Vance nogmaals mijn punt. Liegen, liegen en nog eens liegen om maar stemmen binnen te halen. Weerzinwekkend vind ik het. Maar het werkt jammer genoeg.

Er zal sowieso een frisse wind waaien door het overheidsapparaat van de Verenigde Staten zeker als een genie als Elon Musk zich ermee kan bezighouden. Musk zou tussen de 2 en 3000 miljard dollar willen besparen op de Amerikaanse overheid.

Feitelijk is heel dat electoral polling gedoe overbodig geworden in z’n huidige vorm. Die sector moet zich dringend heruitvinden en een volledig nieuwe methodiek gaan ontwikkelen, want wat ze de laatste jaren hebben laten zien is beschamend. De mainstream media van hetzelfde.
Dat vind ik nogal grappig. Trumpstemmers liegen tegen pollsters of zeggen gewoon niets, waardoor een structurele pollingfout ontstaat. En Trumpstemmers zijn doorgaans ook erg moeilijk te pakken te krijgen door de media voor een gesprek omdat ze allemaal een hekel hebben aan de 'msm'.
Maarja, het ligt natuurlijk aan de media zelf die niet wil luisteren naar de kiezers. Ook al werden we in 2016 na de verkiezing haast dagelijks om de oren geslaan met verhalen over de Appalachen en de koolmijnen.
De main stream pers heeft zijn limieten als je dieper wilt graven over een bepaald onderwerp, maar in vergelijking met de bagger die je op X geserveerd krijgt is het toch een pak beter?

Er zal sowieso een frisse wind waaien door het overheidsapparaat van de Verenigde Staten zeker als een genie als Elon Musk zich ermee kan bezighouden. Musk zou tussen de 2 en 3000 miljard dollar willen besparen op de Amerikaanse overheid.

Denk dat de federale ambtenaren al spijt gaan hebben van hun Trumpstem.

Perfect voorbeeld om het verschil tussen Biden-Harris & Trump-Vance te illustreren, waarvoor dank.

Er is wel een groot in het doel van de uitspraak zelf.

Biden's garbage comment is een rechtstreekse belediging naar zowat half Amerika, en met welk doel? Wat kan je daar hemelsnaam mee bereiken buiten diegenen die je * mogelijks * nog zou kunnen overtuigen tegen het harnas te stoten?
Vs.
De uitspraak over het eten van katten - dit is duidelijk om angst tegenover migranten aan te wakkeren, maar ook al wordt dit later ontkracht (en hoe kan dit zelfs, als er ergens 1 migrant onder invloed van drugs in een krot kattenvoedsel zit te eten zit je er al dicht genoeg bij om het niet echt een leugen meer te kunnen noemen), ook al zou Trump zich moeten excuseren hiervoor dan nog bereikt hij er zijn doel mee: 1) het migratieprobleem wordt (nog maar eens) bovengebracht, 2) je benadrukt de verschillen tussen 'ons' en de 'criminele migrant die illegaal in een krot je buurt komt wonen en jouw huisdieren komt opeten'

Beide uitspraken zijn walgelijk. De ene is politiek wel veel effectiever dan de andere.
Achteraf moet Harris haar distantiëren van Biden's uitspraak, want hoe kan je ook anders? Je kan moeilijk bevestigen dat de 70 miljoen Amerikanen die voor Trump stemmen vuilnis zijn.
Terwijl er geen enkele reden is voor Trump/Vance om hun te excuseren. Waarom zou je, diegenen die je hebt afgestoten met die uitspraak win je toch niet terug. Integendeel, herhaal de uitspraak nog eens, verdedig ze, en je versterkt het bovenvermelde effect nog eens.

Perfect voorbeeld van hoe de campagne van Harris gefaalt heeft (nuja, dit zal een uitschuiver van Biden zelf geweest zijn).

Ander voorbeeld is debat van Waltz vs Vance.
Eerste vraag aan Waltz: * negeert de vraag* 'Trump is gevaarlijk, geloof hem niet, blabla'
Eerste vraag aan Vance: 'ik zal dadelijk antwoorden, maar eerst wil ik mezelf voorstellen aan iedereen die me niet kent' *sob story van hoe hij uit armoede opgeklommen is tot de top á la typisch American Dream verhaal*

Waltz' begin was triestig. Vance's begin was perfect.

Het is wel een voordeel om president van de VS te zijn, ook al ben je een controversieel figuur, lieg je constant, heb je diverse rechtszaken lopen, heb je er geen probleem mee hele groepen te vernederen, neem je het niet zo nauw met de regels als het je goed uitkomt … letterlijk iedereen staat voor u te springen, van respectabele leiders tot de dictaturen die deze wereld rijk is.

Ik heb op basis van dit bericht eens wat definities van fascisme opgezocht. Ik vind die toch heel erg dichtbij het Trumpisme liggen.

Biden's garbage comment is een rechtstreekse belediging naar zowat half Amerika, en met welk doel? Wat kan je daar hemelsnaam mee bereiken buiten diegenen die je * mogelijks * nog zou kunnen overtuigen tegen het harnas te stoten?
Maar was die uitspraak niet ook wat expres fout geïnterpreteerd?
Hij zei niet: The only garbage I see are his supporters
Hij zei: The only garbage I see is his supporters'. Dat duidt er toch op dat hij die supporters' als bezittelijk gebruikte, en dat hij duidde op wat er uit die pseudokomiek zijn mond kwam. Het lijkt me onkarakteristiek van Biden om het andere te bedoelen.
Nu goed, een gaffe is een gaffe, en daar moet je maar de gevolgen van dragen, maar ik denk niet dat de intentie effectief was om Trumpstemmers vuilnis te noemen.

Terug
Bovenaan