De VS heeft gekozen: Trump stelt kabinet samen

Of je dat fair vindt of niet is subjectief, ik ben alleszins niet tegen minder regulering in de gezondheidssector. Het komt nu ook niet als een verrassing dat Trump die rol aan Kennedy geeft.

Nee, dat is toch wat rond de pot draaien nu. Er wordt gesteld dat de FDA "oorlog voert tegen de publieke gezondheid" en dat ze zaken onderdrukken als vitamines, gezond eten, zon, lichaamsbeweging en "alles dat onze gezondheid bevordert en niet kan gepantenteerd worden".

Dat is klaar en duidelijk liegen. Vind je het echt OK en fair dat zo'n zaken worden geroepen door iemand die op zo'n positie gaat zitten?

Dan las ik ook dat het klimaat dezer dagen blijkbaar "links" is. Mijn hard bloedt. Ga dat maar eens uitleggen in Valencia. Het klimaat is zo neutraal als het maar zijn kan.
Het klimaat is niet links of rechts, wel hoe er met dat thema wordt omgegaan en welke problemen/oplossingen er zijn, daar zijn duidelijke rechtse en linkse stromingen in.

Zolang we onze centjes maar hebben is het goed zeker? Tot we hier eens slachtoffer zijn van zo een milieuramp (we zijn er in Vlaanderen al eens dicht bij geweest). Dan zijn de centjes mogelijks niet voldoende om je volledig vernielde huis weder op te bouwen en sta je daar met al je centjes. Geld is zeker belangrijk, echter krijg ik de kriebels van mensen die desnoods de hele wereld rond hen zouden willen zien instorten zolang ze hun centjes nog maar hebben.
Dit is wel een heel simplistische kijk op het economie vs ecologie topic. Het gaat niet over "onze centjes", wel over de algemene competitiviteit van de economie en hoe die geimpacteerd wordt door ecologische investeringen en waar je de prioriteit wilt leggen. Een gemiddelde Amerikaan heeft veel meer last van een dure winkelkar dan van een klimaat topics, dus is het logisch ze kiezen voor een president die hun problemen prioriteit wilt geven. Europa heeft de voorbije jaren massaal geinvesteerd in ecologische oplossingen en we zijn er economisch door op achteruit gegaan, terwijl de globale CO2 uitstoot gewoon verder toeneemt. Is dat dan de juiste strategie? We kunnen hier nu nog windmolens tegen 100km per uur bijzitten, het zou de situatie in Spanje evenmin voorkomen hebben.

@Avondland Zoals hierboven gezegd denk ik dat je wat verward bent.

Voorbeeld:

De aarde is rond. Men kan dat onderzoeken. Zolang dat onderzoek eerlijk plaatsvindt en men voldoende ruimte laat om twijfel weg te nemen (dmv peer review, tegenonderzoeken, etc.) gaat men tot de conclusie komen dat de aarde rond is. Of men nu links, rechts, neutraal of extreem is: de eerlijke wetenschapper zal vaststellen dat de aarde rond is. Ik had het dus over de wetenschap in die zin. De aarde is rond. Dat is neutraal. Dat geeft niets om je politieke voorkeur. Je kan de vorm van de aarde niet veranderen, hoe rechts of links je ook bent.

Het is een kort en simpel voorbeeld, maar in die zin is de wetenschap dus wel degelijk neutraal. Men kan de wetten van de natuur niet veranderen omdat ze niet passen in een politieke agenda. Daar had ik het over. Men kan uiteraard onderzoeken vervalsen en manipuleren en liegen en bedriegen (RFK Jr.). Echter noem ik dat geen wetenschap: dat is kwakzalverij.

Verder laat ik het hierbij aangezien het niet on-topic is en zou verzanden in een semantieke discussie.
Ik denk dat we elkaar wat mislopen op semantisch vlak, maar ik laat het hier ook bij.

Ze hebben het zo hard verkloot dat achter Trump zijn termijn, Vance aan de beurt zal komen. Mogelijk voor 8 jaar, met Trump als raadgever. (als hij zo lang leeft tenminste)
Dat hangt er vanaf. Als onder Trump na 4 jaar de voedselprijzen zouden verviervoudigen of zo en de gemiddelde Amerikaan nog amper een brood kan kopen dan .. Trump is misschien worst case wel een ramp maar als het een nachtmerrie wordt voor de gemiddelde Amerikaanse burger waarom zouden de meesten in de "Swing States" dan nog Republikeins stemmen als de democraten een 'goeie kandidaat' naar voorschuiven met een heel goede 'uitstraling'? Maar mee akkoord: They fucked it up en de demo's mogen bezinnen en hun huiswerk opnieuw maken.

Ik wil maar zeggen: Wat over 4 jaar zal gebeuren kan je nu al onmogelijk voorspellen. De wereld verandert zo snel. Laten we ons concentreren op het heden ok?

Laatst bewerkt:
Tjah, Kennedy wil niemand de vaccins "afpakken", maar hij zal wel (vermoedelijk) iedereen gaan inlichten hoe gevaarlijk ze wel zijn, en hoe ze de grootste bron van bijvoorbeeld autisme zijn (een van zijn stokpaardjes).
En dat met de rijkste autist ter wereld in hun rangen (Elon Musk).
Dat gaat toch een heel bizar clubje bijeen worden als die allemaal een postje zouden krijgen.

Wetenschap is evenzeer onderhevig aan maatschappelijke tendensen, het neemt zeker geen neutrale positie in. Het klimaat zelf als zijnde een natuurlijk fenomeen (uiteraard beïnvloed door factoren zoals menselijke activiteiten) is neutraal in de zin dat het een objectieve werkelijkheid is. Wij zijn als mens daaraan onderhevig. De wetenschap wordt echter door mensen bedreven en die is dus subjectief en feilbaar.

Wetenschap kan ook aangewend worden voor slechte zaken en kan een duivelspact maken met machtshebbers met slechte intenties. Daar zijn helaas genoeg voorbeelden van.
Ik kan met beide posts akkoord gaan maar ik denk dat in de harde wetenschap het wel moeilijker is dan in de socialere wetrnschapstakken.

Wat ik nog eens wil aanhalen, omdat het toch ook wel relevant is.
Los van het inhoudelijke is Trump toch wel echt een mal figuur?

Die komt nu toch echt niet over. Wat die allemaal zegt, wat een retoricus zeg.
:sarcastic:

Die heeft al zo veel domme dingen uitgekraamd los van de echte beleidspunten waar jullie hierboven over willen debatteren.
:wtf:

Moeten we mogelijks aanvaarden dat we een andere perceptie hebben over hem dan "de Amerikaan".
Dat we door dat vreemde een beetje moeten leren kijken? Dat wij met een andere bril kijken?
Dat Trump in onze ogen misschien wel nog wat vreemder overkomt omdat we van hier zijn?

"Ja maar de mensen wisten niet waarvoor ze stemden, ze waren niet goed ingelicht"
Waarom horen we dat geluid alleen maar als bepaalde strekkingen winnen?

En dan nog, het maakt niet uit. Zo werkt democratie niet, het is niet omdat je de kiezer als dom bestempeld (want daar komt het eigenlijk op neer want ze zijn niet slim genoeg om door de BS van Trump te zien) dat dat iets afdoet aan de legitimiteit van de keuze.

Ik vind dat overigens wel een slippery slope om daar mee af te komen.
Moeten we mensen cognitieve tests laten doen voor ze stemmen?
Nee, dat is totaal niet wat ik zeg. Het is mensen hun goed recht om ongeïnformeerd te stemmen. Ik bestempel ook niemand als dom. Maar je kan moeilijk ontkennen dat het nieuws heel gesegregeerd is in Amerika, en dat oa Fox de leugens van Trump graag als waarheden projecteren.

En dat met de rijkste autist ter wereld in hun rangen (Elon Musk).
Dat gaat toch een heel bizar clubje bijeen worden als die allemaal een postje zouden krijgen.
Dat Elon geen empathie heeft is een feit maar of het daarom een autist is…

Iedereen kan zichzelf gaan diagnosticeren met autisme op basis van lijstjes met symptomen van het internet. Autisme is dan ook niet hetzelfde van geen empathie hebben en de eikel uithangen.

post aangepast aan citaatrecht
Hieronder een tekst van David Van Reybrouck. Het somt mooi op wat de voor- en tegenstanders van Trump op dit forum al dagenlang verkondigen/aanvoelen/bedoelen. Geef jezelf even tijd om het te lezen. Ik vind het alvast een meerwaarde en iets om bij stil te staan.

Het fascisme begint bij het verlangen naar een frisse start, een radicale breuk.
(...)

Onderzoek na onderzoek heeft aangetoond dat overal in het westen het enthousiasme voor democratie verdwijnt. Al vijftien jaar lang kalft het vertrouwen af. Dat is tegelijkertijd dramatisch en niet te verwonderen: als de democratie haar belofte op collectieve vooruitgang niet meer kan waarmaken, gaan mensen elders hun heil zoeken. Als betekenisvolle inspraak van de massa het keer keer op keer aflegt tegen de stille macht van de kassa, hoeft het niet te verbazen dat steeds meer mensen afhaken. Wie burgers herleidt tot kiezers, krijgt nukkige consumenten. Onze samenlevingen zijn ten diepste verdeeld tussen mensen die wel nog vinden dat er enigszins naar hen geluisterd wordt en mensen die die hoop helemaal hebben laten varen, tot er een verlokkelijk alternatief langskomt. Naarmate die laatste groep groeit, sterft de democratie langzaam af.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat Elon geen empathie heeft is een feit maar of het daarom een autist is…

Iedereen kan zichzelf gaan diagnosticeren met autisme op basis van lijstjes met symptomen van het internet. Autisme is dan ook niet hetzelfde van geen empathie hebben en de eikel uithangen.
Ik denk ooit gelezen te hebben dat hij het Syndroom van Asperger (vorm van autisme) heeft.

Die heeft al zo veel domme dingen uitgekraamd los van de echte beleidspunten waar jullie hierboven over willen debatteren.
Een Amerikaan kon een tijdje terug nog kijken naar de Belgische TV en één van onze toppolitici verkleed als reuzenkonijn zien meedansen aan een TV-programma, ik denk nu niet dat een gemiddelde Belg de Amerikanen lessen moet gaan geven over minimum niveaus in de politiek.

Moeten we mogelijks aanvaarden dat we een andere perceptie hebben over hem dan "de Amerikaan".
Dat we door dat vreemde een beetje moeten leren kijken? Dat wij met een andere bril kijken?
Dat Trump in onze ogen misschien wel nog wat vreemder overkomt omdat we van hier zijn?
De Europese/Belgische media (de meesten toch) geven hier ook een vertekend beeld van Trump en de gemiddelde Amerikaan. Ze zijn anti-Trump en dat laat zich zien in hun berichtgeving en sommige mensen krijgen daardoor hetzelfde vervormde beeld van Trump. De realiteit ligt heel anders in wat ze in de US zien van Trump.

Ik denk ooit gelezen te hebben dat hij het Syndroom van Asperger (vorm van autisme) heeft.
Maar is dat door een officiële arts vastgesteld of heeft hij zichzelf ermee gediagnosticeerd?

Feit is wel dat Elon een beetje vreemd overkomt maar dat kan van nog veel sterren gezegd worden. Op een duur hebben die nog weinig voeling met de normale mens.

Importheffingen op staal, aluminium...nog gekkere heffingen op auto's. Europa zal afzien. Bedrijven zullen verschillende procenten omzetverlies moeten ondergaan. Trump ziet ons als 'mini-China'. Handelsoorlog zal ons deel zijn.

Zullen Europese Trumpfans dan nog lachen? Ik vermoed eerder groen, maar bon. Ze krijgen wat ze wouden.

Wat me sowieso wel een ding lijkt is dat wij in Europa staan te kijken naar een figuur als Trump en we vinden dat een clown buiten proporties. Maar in de VS is voor ons alles buiten proporties. Hun media is sensatiegerichter, hun entertainment is extremer, hun politiek is emotioneel veel intenser.
Als wij Trump als een compleet mal figuur zien, zullen Amerikanen hem gewoon als 'relatief mal' beschouwen, tussen de WWE-spektakels en 24/7 CNN coverage van geweld.
Iemand op het platteland van Pennsylvanie wil vooral zijn rekeningen kunnen betalen en voor de rest gerust gelaten worden en vindt zo'n clown als Trump best aanvaardbaar als die de belastingen wat verlaagt. economische situatie wat verbetert.

Bovendien moet je ook eerlijk zijn: Zoals hierboven Straddle al zegt: Welk beeld van Belgische politici zou mogelijk tot in Amerika geraakt kunnen zijn? Dansen in een konijnenpak of betrapt worden op grove racistische uitspraken lijken me een grotere kans te hebben dan eenderwat dat met inhoud of beleid te maken heeft. Ook onze media is sensatiegericht, want ze moeten uiteindelijk artikels posten waar effectief op geklikt wordt. Wie zou nu op een figuur als Rousseau stemmen als het enige dat je hem rechtstreeks zag doen dat konijnenpak en de café-uitspraken waren? Mensen stemmen hier niet niet op de sossen omwille van die twee feiten, maar om talloze andere redenen die de buitenlandse pers vanzelfsprekend nooit zouden halen.

Ik kan de persoon Trump nooit goed praten, maar zelfs ik moet erkennen dat het beeld dat hier in de media bestaat verstoord is. Maar ik geef de media niet de schuld van dat verstoord beeld; dat ligt vooral aan de fratsen van de figuur zelf.

Laatst bewerkt:
Een Amerikaan kon een tijdje terug nog kijken naar de Belgische TV en één van onze toppolitici verkleed als reuzenkonijn zien meedansen aan een TV-programma, ik denk nu niet dat een gemiddelde Belg de Amerikanen lessen moet gaan geven over minimum niveaus in de politiek.
Ja idd, dat is nu ook wel weer waar. Vergelijken met België is nu misschien ook niet ideaal.
Maar er is toch wel nog een verschil tussen zijn stijl specifiek ,waar je vragen bij kunt stellen, en de onzin die hij durft uitkramen?
De Europese/Belgische media (de meesten toch) geven hier ook een vertekend beeld van Trump en de gemiddelde Amerikaan. Ze zijn anti-Trump en dat laat zich zien in hun berichtgeving en sommige mensen krijgen daardoor hetzelfde vervormde beeld van Trump. De realiteit ligt heel anders in wat ze in de US zien van Trump.
Kan ik me eigenlijk wel in vinden. Daarom ook dat ik het (en mezelf) in vraag stel hierover.
Wat me sowieso wel een ding lijkt is dat wij in Europa staan te kijken naar een figuur als Trump en we vinden dat een clown buiten proporties. Maar in de VS is voor ons alles buiten proporties. Hun media is sensatiegerichter, hun entertainment is extremer, hun politiek is emotioneel veel intenser.
Als wij Trump als een compleet mal figuur zien, zullen Amerikanen hem gewoon als 'relatief mal' beschouwen, tussen de WWE-spektakels en 24/7 CNN coverage van geweld.
Iemand op het platteland van Pennsylvanie wil vooral zijn rekeningen kunnen betalen en voor de rest gerust gelaten worden en vindt zo'n clown als Trump best aanvaardbaar als die de belastingen wat verlaagt.
Wat ik ook wel bedoel idd. Voor ons oogt die gewoon nog wat vreemder dan voor hun. Mede met wat hierboven gezegd werd.
.... Wie burgers herleidt tot kiezers, krijgt nukkige consumenten. ....
Dit vind ik wel een belangrijke zin. Dit is toch ook echt wat bij ons gaande is? Niet?

Ik dwaal af, maar, bij onze politici heb ik toch echt ook dat gevoel.
Enerzijds kan je niet kwalijk nemen dat iemand er zijn carrière van wil maken.

Dat je trots mag zijn op een winst van stemmen. Natuurlijk. En dat je daar dan mee aan de slag gaat...
Maar soms lijkt het dat het toch vooral om die stemmenwedstrijd gaat, voor de inhoud of resultaten.

Ze vergeten precies soms dat het na die winst maar pas begint en wat ze er mee doen is wat telt.
Daar worden ze weinig voor afgerekend/beloond vind ik.
En dus komen er te veel beslissingen/beloftes ivm wat levert het op qua stemmen ipv is dit het algemene goed.

Hieronder een tekst van David Van Reybrouck. Het somt mooi op wat de voor- en tegenstanders van Trump op dit forum al dagenlang verkondigen/aanvoelen/bedoelen. Geef jezelf even tijd om het te lezen. Ik vind het alvast een meerwaarde en iets om bij stil te staan.

Het fascisme begint bij het verlangen naar een frisse start, een radicale breuk.

Ik zit op een cargoschip op de Noordzee. Vanmorgen schoot ik om halfzes wakker toen voorbij Vlissingen de motoren eindelijk voluit mochten gaan. Het gebulder uit de onderbuik van het schip had niets te maken met het gezapige kabbelen op de Westerschelde van de voorbije uren. Op mijn gsm zag ik dat ik nog steeds bereik had. De nieuwssites die ik aanklikte, bevestigden wat ik al enkele weken vreesde en gisteren nog op Facebook uitdrukte. Het was niettemin een tweede keer ruw ontwaken in de kale kajuit.

De herverkiezing van Trump komt niet uit de lucht vallen en past in een trend die we de laatste jaren overal zien, de terugkeer van een rancuneuze, masculiene, autocratische, populistische en in simplismen grossierende politieke cultuur. De narcistische bullebak als leidersfiguur. Ressentiment als motor van persoonlijke ambitie en maatschappelijk project. Woede als waarde. Onbeschaamdheid als deugd. Stompzinnigheid als trots.

Wie denkt dat de zege van het trumpisme enkel en alleen toe te schrijven valt aan die ene, rare figuur van Donald Trump in dat ene, rare land dat Amerika heet, heeft het mis. Diezelfde Trump had in de jaren zestig of zeventig geen schijn van kans gemaakt, echt zero, ook niet bij de Amerikaanse kiezer. Maar vandaag boeken trumpiaanse types succes in tal van moderne democratieën. Dat komt deels doordat ze zijn stijl en recepten kopiëren, maar vooral doordat overal in de voorbije decennia een vruchtbare voedingsbodem is gegroeid voor dit soort retoriek en ideologie. Het onvoorstelbare van vannacht is volkomen voorspelbaar als je naar de platentektoniek van de geschiedenis kijkt.

Hoe totaal verschillend ze ook waren, het communisme en het fascisme die in het interbellum in Europa opgang maakten boden een antwoord op het rampzalige falen van de parlementaire democratie. Communisten vonden verkozen parlementen bourgeois instellingen uit de late negentiende eeuw die enkel de belangen van de hogere middenklasse en de aristocratie verdedigden, met alle uitbuiting tot gevolg. Enkel de dictatuur van het proletariaat kon dat rechttrekken. Fascisten beschouwden parlementen als duffe, lamme praatbarakken voor onderling eindeloos bakkeleiende partijen die mijlenver afstonden van de vitale levenskracht en de gezonde volkswil. Maar in plaats van een bottom-up alternatief van arbeidersraden en landbouwerskolchozen kozen zij voor het top-down model waarbij de hoogste leider de belichaming van het ware volk moest voorstellen. De gevolgen kennen we.

Na de Tweede Wereldoorlog hield het westen het communistische en fascistische experiment voor bekeken en besloot het terug te keren naar het oudere parlementarisme, maar met één belangrijk verschil: het vrije ondernemerschap moest veel meer aan banden worden gelegd dan in de late negentiende en in de vroege twintigste eeuw het geval was geweest. Het tijdperk van het ‘democratisch kapitalisme’ was geboren, dat moeizame compromis tussen de volkswil en het vrije ondernemerschap, tussen de massa en de kassa. Het volk mocht om de zoveel jaar zijn vertegenwoordigers aanduiden via het algemeen stemrecht in vrije en eerlijke verkiezingen. Ondernemers behielden op hun beurt de vrijheid om te ondernemen, maar moesten verplicht regulier overleg pleegden met afvaardigingen van hun werknemers. Het sociaal-economisch overleg was geboren. Het wilde kapitalisme werd aan banden gelegd. De kassa moest voortaan enigszins rekening houden met de massa. En via inkomstenbelastingen zorgde de staat voor een redelijke herverdeling van de welvaart. De sterkste schouders droegen de zwaarste lasten, de zwakste schouders kregen een duwtje in de rug.

Dertig jaar ging het goed. De trente glorieuses, de periode van ruwweg 1945 tot 1975, brachten welvaart, voorspoed en vooruitgang, niet alleen voor de top van de samenleving, maar ook en vooral voor de basis. De generatie van mijn grootouders kreeg kansen die hun ouders nooit gehad hadden: een beter loon, een bescheiden huis, weekend, vakantie, ziektezorg, pensioen en bovenal een betere toekomst voor hun kinderen. Iedereen ging erop vooruit.

Aan dat optimisme kwam een einde toen verschillende economen beweerden dat de belofte van het democratische kapitalisme—gezamenlijk voorwaarts!—stukken goedkoper kon gerealiseerd worden als de markt een pak overheidstaken op zich nam. Moesten spoorwegen, posterijen, telefoonmaatschappijen, rusthuizen, hospitalen, ziekteverzekeringen, banken en luchtvaartmaatschappijen allemaal wel in handen van de staat blijven? Tal van overheden hadden er oren naar. De oliecrisis van de late jaren zeventig dwong hen inmiddels op zoek te gaan naar minder dure alternatieven. Het neoliberalisme begon met de belofte van evenveel kwaliteit voor minder geld, maar wijzigde de verhoudingen fundamenteel: liep de markt dertig jaar lang aan de hand van de staat, dan liep vanaf de jaren tachtig en negentig de staat steeds vaker aan de hand van de markt. De kassa kreeg meer te zeggen dan de massa. Openbare diensten kalfden af terwijl vele prijzen stegen. En terwijl de omzet aan de kassa jaar na jaar bleef groeien, ging de koopkracht van de massa er niet noemenswaardig op vooruit. Gevolg: een ongelijkheid die al dertig jaar aan het groeien is. De belofte van het democratische kapitalisme was een illusie geworden.

Het succes van het trumpisme in het westen ent zich op die lange-termijnontwikkeling. Sinds de jaren negentig plukken steeds minder mensen de vruchten van de vooruitgang. De aanslagen van 2001 en de bankencrisis van 2007 zorgden voor nieuwe vijanden onder- en bovenaan de maatschappelijke ladder: migranten, managers en ministers. De asielcrisis van 2015 gooide nog meer olie op het vuur: die van onder kregen nu ook nog eens alle steun van die van boven, klonk het. De klimaatjongeren van 2019 waren kennelijk ook nog eens te jong, te rijk, te slim, te vrouw en te boos om anderen de les te mogen spellen—dat ze het niet waagden aan biefstuk, benzine en Benidorm te komen! Sinds 2020 is het hek helemaal van de dam. De razendsnelle opeenstapeling van majeure crisissen— corona, Oekraïne, energiecrisis, inflatie, Nabije Oosten, overstromingen en bosbranden—maakt een terugkeer naar de naoorlogse normaliteit volkomen onmogelijk. En voor steeds meer mensen ook volkomen onwenselijk.

Onderzoek na onderzoek heeft aangetoond dat overal in het westen het enthousiasme voor democratie verdwijnt. Al vijftien jaar lang kalft het vertrouwen af. Dat is tegelijkertijd dramatisch en niet te verwonderen: als de democratie haar belofte op collectieve vooruitgang niet meer kan waarmaken, gaan mensen elders hun heil zoeken. Als betekenisvolle inspraak van de massa het keer keer op keer aflegt tegen de stille macht van de kassa, hoeft het niet te verbazen dat steeds meer mensen afhaken. Wie burgers herleidt tot kiezers, krijgt nukkige consumenten. Onze samenlevingen zijn ten diepste verdeeld tussen mensen die wel nog vinden dat er enigszins naar hen geluisterd wordt en mensen die die hoop helemaal hebben laten varen, tot er een verlokkelijk alternatief langskomt. Naarmate die laatste groep groeit, sterft de democratie langzaam af.

Een goede vriendin die journaliste is, appte mij vorige week dat ze naar fatalisme begon te neigen: “Ik kan het bijna niet meer bedwingen. Als je ondanks alles wat bekend is op een fascist stemt, dan heb je ook recht op fascisme.” Ik vrees dat het nog veel erger is. Blijkbaar hebben veel mensen er gewoon wel zin in. Het fascisme begint niet uit onwetendheid voor de gevolgen, maar uit verlangen naar een radicale breuk, een frisse start, een schoon schip. Kennelijk voelen velen zich zozeer belazerd door het huidige systeem dat het perspectief van een volslagen brutaal alternatief, hoezeer het ook van de leugens en loze beloftes aan elkaar hangt, hoezeer het ook afkomstig is van een veroordeelde crimineel die de belichaming is van het neoliberale verraad van het democratisch kapitalisme, aanlokkelijk en feestelijk lijkt. Net zoals in 1933.
"Het neoliberale verraad", de jaren 30 vergelijking, om één of andere reden de klimaatmarsen erbij halen, nog wat twijfelachtige, je zou kunnen zeggen populistische, stellingen poneren over hoe de gewone mens er sinds de jaren 90 niet meer op vooruit gegaan is door privatiseringen. Dit soort opiniestukken die iedereen die iets anders denkt subtiel probeert weg te zetten als op zijn minst enablers van jaren 30 fascisten is misschien wel meer verantwoordelijk voor de populariteit van personen als Trump dan de zaken die erin beschreven worden.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan