De VS heeft gekozen: Trump stelt kabinet samen

Misschien de geboorte van AGI en de invasie van Taiwan onder Trump. Dat komt goed. 😅

Jammer dat ze uitgerekend nu, nu het echt moeilijk begint te worden de wereld de rug toe dreigen te keren. Hopelijk keren ze hun kar als de nood te hoog wordt en kijken ze niet de kat uit de boom vooraleer ze een Pearl Harbor pt2 te verwerken krijgen.

Heel wat latinomannen kan je in 1 woord omschrijven: machismo. Daarbij komend zijn ze ook nog eens opgegroeid in een sterk katholieke omgeving. Dat net zij voor Trump is niet echt vreemd. Het is misschien vreemd dat ze tegen hun eigen route stemmen en het potentieel moeilijker maken voor hun familie en vrienden, maar dat is dan weer hen te veel ehm, nja vooruitdenkend vermogen toe schrijven.

Ervaring: Zuid-Amerikaanse partner dat opgroeide in een familie met een sterk katholieke overtuiging.

Bijvoorbeeld. De man betaald alles, maar de vrouw heeft geen zeggenschap in waar de man zijn geld aan spendeerd. De vrouw moet vooral voor de kinderen zorgen en niet te veel doen. Overspel is normaal en niet de fout van de man.
En neen ik overdrijf niet. In de schoonfamilie heb ik het hen letterlijk zo horen zeggen.

Ook aan jou de vraag, zoals al aan iedereen hier tot nu toe: in welke media? Heb je het nu over de Belgische/Europese? Die het uiteraard door een internationale bril bekijken? Of heb je het over "de gehele Amerikaanse"? In dat laatste geval neem je hopelijk alle media wel mee in rekening.
In zowel buitenlandse of binnenlandse media. (Fox uiteraard niet meegerekend)

Ik vraag me wel af in hoeverre zozeer Biden / zijn regeerperiode de schuldige is voor het feit dat het leven duurder is geworden. Over heel de wereld is het leven duurder geworden, niet enkel in de VS.
Tuurlijk, maar het is uiteraard wel een trend dat als iets goed gaat dan "heeft men dit bekomen door goed beleid", als iets slecht gaat "sorry, wereldwijde tendens"

En dat kan best zo zijn, maar het klinkt niet goed. En perceptie is alles

Ik vraag me wel af in hoeverre zozeer Biden / zijn regeerperiode de schuldige is voor het feit dat het leven duurder is geworden. Over heel de wereld is het leven duurder geworden, niet enkel in de VS.

Je moet niet de schuldige zijn natuurlijk om toch de perceptie van schuld te hebben. (waar het dan om draait)
En die hadden de democraten tegen hun, mede door hun eigen keuzes in de campagne.

Kan je verhelderen hoe inflatie en de stijgende levenskost in de V.S. juist de schuld van Biden is?

Joe Biden laat een goede economie na, maar hij heeft de perceptie tegen. Dure brandstof en dure goederen daar liggen de Amerikanen wakker van.

Kamala Harris was toch een zeer zwakke tegenstander die op geen enkel moment kon overtuigen. En dan dat gedoe met al die peperdure celebs waarmee de Democraten graag pronken .. ik heb er toch m'n twijfels over of dit positief werkt.

Trump is het buitenechtelijk kind van BDW en VB.
Die zou heel veel stemmen krijgen. Heel rechts en alle arbeiders mee.
Bart De Wever staat echt mijlenver van Trump en zijn ideologie, dergelijke comment is het gevolg van mensen gewoonweg in links/rechts hokjes trachten te duwen.

Kan je verhelderen hoe inflatie en de stijgende levenskost in de V.S. juist de schuld van Biden is?
De inflatie kan hij niets aan doen, dat is een macro economisch gegeven, maar hij kan wel kiezen welke acties ertegen genomen worden en net daar zit vooral de perceptie hem tegen. De Federal Reserve is bijv. traag in actie geschoten met de renteverhogingen, op dat vlak hadden ze veel sneller/harder in actie kunnen schieten om de inflatie af te koelen.

Nu achteraf gezien is het allemaal simpel om te zeggen wat ze hadden moeten doen, maar als president zijnde wordt je daar wel op afgerekend.

Trump komt heel authentiek over. Een groot deel van z'n toespraken schrijft hij zelf + het is vaak improvisatie. Alle berichtjes op X of op z'n Truth Social netwerk zijn z'n eigen woorden, er zit geen campagneteam achter. Dit slaat aan bij veel Amerikanen.

In zowel buitenlandse of binnenlandse media. (Fox uiteraard niet meegerekend)
Dus in alle binnenlandse media behalve op Fox. Al een beetje een rare verdeling, hè. Dat is zeggen: alle kranten zijn links als je de rechtse buiten beschouwing laat.

Echter, kijk eens naar allsides.com:
1730900486073.png

Je gaat er heel wat meer buiten beschouwing moeten laten dan alleen Fox om je punt te maken, toch? Je stelt dus dat alle media geprobeerd heeft om iedereen voor Harris te winnen, en desondanks hebben de mensen toch op Trump gestemd. En zouden alle media Harris op voorhand hebben uitgeroepen tot winnares. En als ik nu van zelfs de meest linkse kranten voorbeelden vind waarin staat dat het nipt wordt, bewijst dat dan niet je ongelijk? Dan zou je toch kunnen zeggen dat zelfs de meest linkse kranten niet zeggen wat jij hen toedicht, en tegelijk er ook voldoende rechtse media zijn die al helemaal niet Harris binnenroepen.

De Federal Reserve is bijv. traag in actie geschoten met de renteverhogingen, op dat vlak hadden ze veel sneller/harder in actie kunnen schieten om de inflatie af te koelen.
Federal Reserve is er niet om de politiek te dienen en Trump wil daarop de onafhankelijkheid van Fed aan banden leggen.
Nu achteraf gezien is het allemaal simpel om te zeggen wat ze hadden moeten doen, maar als president zijnde wordt je daar wel op afgerekend.
Maar je zegt ook niet wat Biden had moeten doen om de inflatieperceptie te counteren.

De inflatie kan hij niets aan doen, dat is een macro economisch gegeven, maar hij kan wel kiezen welke acties ertegen genomen worden en net daar zit vooral de perceptie hem tegen. De Federal Reserve is bijv. traag in actie geschoten met de renteverhogingen, op dat vlak hadden ze veel sneller/harder in actie kunnen schieten om de inflatie af te koelen.

Yellen als secretary of the treasury heeft ook serieus aan wat fiscale stimulus gedaan onder Biden, niet enkel schuld van de FED. Vraag me af wie Trump voor deze positie zal kiezen.

Trump komt heel authentiek over. Een groot deel van z'n toespraken schrijft hij zelf + het is vaak improvisatie. Alle berichtjes op X of op z'n Truth Social netwerk zijn z'n eigen woorden, er zit geen campagneteam achter. Dit slaat aan bij veel Amerikanen.
Dat is niet waar. Stephen Miller is zijn hoofdschrijver van speeches, maar er zit wel degelijk een volledig team achter. Sommige berichten op social media zijn van hem, andere niet. Zelfs die onder zijn naam (in plaats van het officiële presidentiële account) zijn vaak niet van hem. Dat is onder ede bevestigd.

"Several of the president's personal tweets are written by Scavino himself, but he's also said Trump will dictate tweets to him"

Federal Reserve is er niet om de politiek te dienen en Trump wil daarop de onafhankelijkheid van Fed aan banden leggen.
Die onafhankelijkheid staat al decennia ter discussie, zoveel schiet daar anno 2024 niet meer van over. Er zijn veel argumenten om de Fed haar macht af te bouwen, los van wat Trump wilt.

Maar je zegt ook niet wat Biden had moeten doen om de inflatieperceptie te counteren.
Biden heeft Powell benoemd he, nogal logisch dat ze dan Biden afrekenen op het Fed beleid. Biden had vanalles kunnen doen (meer initiatieven om de binnenlandse productie te stimuleren bijv. in de chipsector, of de importtarieven verlagen, ...).

De claim dat Pence heeft gezegd of opgeroepen op Harris te stemmen is reeds in het verleden weerlegd geweest.
Dus in alle binnenlandse media behalve op Fox. Al een beetje een rare verdeling, hè. Dat is zeggen: alle kranten zijn links als je de rechtse buiten beschouwing laat.

Echter, kijk eens naar allsides.com:
Bekijk bijlage 35145

Je gaat er heel wat meer buiten beschouwing moeten laten dan alleen Fox om je punt te maken, toch? Je stelt dus dat alle media geprobeerd heeft om iedereen voor Harris te winnen, en desondanks hebben de mensen toch op Trump gestemd. En zouden alle media Harris op voorhand hebben uitgeroepen tot winnares. En als ik nu van zelfs de meest linkse kranten voorbeelden vind waarin staat dat het nipt wordt, bewijst dat dan niet je ongelijk? Dan zou je toch kunnen zeggen dat zelfs de meest linkse kranten niet zeggen wat jij hen toedicht, en tegelijk er ook voldoende rechtse media zijn die al helemaal niet Harris binnenroepen.
Kijk is niet omdat je een column gaat presenteren wat terug door media is aangebracht dat dit mijn punt weerlegt. Als je niet de laatste maanden hebt aangevoeld/gezien dat Trump veel meer als de bad guy is neergezet geworden, dan heb je niet opgelet. Btw Mike Pence kan je ook in je rechter kolom toevoegen als vice president 4 jaar geleden, nu heeft hij opgeroepen om voor Harris te stemmen. Wil maar zeggen dat zo een overzicht heel summier is en je naar de realiteit moet kijken. En media is 1 van de grootste schuldigen door geen neutrale verslaggeving aan de dag te leggen waarmee je de angel uit het wij tegen zij verhaal haalt.

Kijk is niet omdat je een column gaat presenteren wat terug door media is aangebracht dat dit mijn punt weerlegt. Als je niet de laatste maanden hebt aangevoeld/gezien dat Trump veel meer als de bad guy is neergezet geworden, dan heb je niet opgelet. Btw Mike Pence kan je ook in je rechter kolom toevoegen als vice president 4 jaar geleden, nu heeft hij opgeroepen om voor Harris te stemmen. Wil maar zeggen dat zo een overzicht heel summier is en je naar de realiteit moet kijken. En media is 1 van de grootste schuldigen door geen neutrale verslaggeving aan de dag te leggen waarmee je de angel uit het wij tegen zij verhaal haalt.
Pence heeft nooit opgeroepen om voor Harris te stemmen.

Er zijn veel argumenten om de Fed haar macht af te bouwen, los van wat Trump wilt.
Kan het nog vager? De Centrale Bank als dienstmaagd van de machthebbers, dat loopt overal faliekant af. Waarom zou dat in de VS anders kunnen zijn?
Biden heeft Powell benoemd he, nogal logisch dat ze dan Biden afrekenen op het Fed beleid.
Trump heeft 'm gekozen, Biden heeft zijn mandaat verlengd. Powell heeft z'n rol aan het hoofd van de Fed correct gespeeld, lijkt mij.
Biden had vanalles kunnen doen (meer initiatieven om de binnenlandse productie te stimuleren bijv. in de chipsector, of de importtarieven verlagen, ...).
Heeft-ie gedaan met de CHIPS-act. Die chipfabrieken raken echter niet zo snel gebouwd als gehoopt. Trump gaat daar de economische vruchten van kunnen plukken en die op z'n hoed steken.

Harris is lang niet zo behandeld geworden dan Trumph in de media (terecht of onterecht laat ik in het midden). Daar gaat het over. Als je elke neutraliteit in je verslaggeving verliest dan creëer het wij tegen zij gevoel. Moet je echt geen professor vr zijn.
Ik ben het helemaal eens met het vette deel, maar "rechts" deed/doet toch grotendeels hetzelfde. Misschien proportioneel iets minder op klassieke media, maar dan wel weer meer op nieuwe media (X, podcasts,...).

Hopelijk kan het binnen 4 jaar terug wat meer over inhoud gaan.

Terug
Bovenaan