De VS heeft gekozen: Trump stelt kabinet samen

Yet the American electorate proved willing to push such concerns aside and hand the nuclear codes to the property developer turned reality TV star for a second time.
Ja, als het ander partijprogramma is "Ik ben tenminste niet Trump", tsja, dan zoek je het natuurlijk ergens zelf...

Goed, en dan kunnen we nu vanop het balkon toezien hoe de US zal vervallen in een oligarchie. Ik zie heel wat zaken in de grondwet sneuvelen, zodat de weg geplaveid wordt voor een autoritair regime.

Trump becomes the first convicted criminal to win the White House. At 78 he is also the oldest person ever elected to the office.

The result will sound alarm bells in foreign capitals given Trump’s chaotic leadership style and overtures to authoritarians such as Vladimir Putin of Russia and Kim Jong-un of North Korea. He was branded a threat to democracy and even a fascist by his opponent, Vice-President Kamala Harris, and some of his own former White House officials.
https://www.theguardian.com/us-news...onald-trump-kamala-harris-latest-news-updates
Yet the American electorate proved willing to push such concerns aside and hand the nuclear codes to the property developer turned reality TV star for a second time.

This says it all...
We mogen het dan wel eens zijn met die analyse, maar dat is toch vooral sprekend voor hoe slecht Harris erin geslaagd is om zich als een waardig alternatief te profileren.

We kunnen dan wel zeggen dat de lat op de grond ligt, maar Harris raakte er evengoed niet over.

Hoe kom je daarbij? Ik vind AOC inhoudelijk véél sterker dan Harris.
Ze is inderdaad wel zeer progressief, niveau Sanders of nog "erger". Echt onbesliste stemmers zal je daar niet mee overtuigen, misschien enkel de progressieve democraten die thuis gebleven zijn uit hun zetel jagen. Maar goed, met Harris waren de onbesliste stemmers ook niet overtuigd, dus misschien is dat een piste die de Democraten moeten laten varen en gewoon zorgen dat al hun supporters effectief gaan stemmen.

Hoe kom je daarbij? Ik vind AOC inhoudelijk véél sterker dan Harris.
Het hangt gewoon af van hoe gemotiveerd je achterban is om te gaan stemmen. Na 4 jaar beschimpt te worden door ieder mediakanaal(buiten Fox), was de MAGA beweging zéér gemotiveerd. Harris kon de steden onvoldoende overtuigen. Wellicht ging een AOC dat wel beter doen idd. Al zou ook daarop de reactie zijn dat nog meer MAGA gaat stemmen.

Ja, als het ander partijprogramma is "Ik ben tenminste niet Trump", tsja, dan zoek je het natuurlijk ergens zelf...

Goed, en dan kunnen we nu vanop het balkon toezien hoe de US zal vervallen in een oligarchie. Ik zie heel wat zaken in de grondwet sneuvelen, zodat de weg geplaveid wordt voor een autoritair regime.
De grondwet aanpassen doe je niet zomaar. Moeten ze geen 2/3 meerderheid hebben daarvoor?

Ze is inderdaad wel zeer progressief, niveau Sanders of nog "erger". Echt onbesliste stemmers zal je daar niet mee overtuigen, misschien enkel de progressieve democraten die thuis gebleven zijn uit hun zetel jagen. Maar goed, met Harris waren de onbesliste stemmers ook niet overtuigd, dus misschien is dat een piste die de Democraten moeten laten varen en gewoon zorgen dat al hun supporters effectief gaan stemmen.
Ik wil niet opnieuw dode koeien uit de gracht halen maar ik ben benieuwd hoe bv. een Sanders het had gedaan tegen Trump. Ook een charismatisch persoon die me veel beter geplaatst lijkt om op een geloofwaardige manier een sociaal en progressief verhaal te verkopen in zijn eigen populistische stijl.

Democrats mogen zich zeker eens bezinnen. Eerst zo lang blijven volhouden dat Biden de ideale kandidaat is, dan hem tegen zijn zin buiten smijten als de waarheid niet meer te ontkennen valt om dan vervolgens het ticket zomaar aan Harris te geven. Wat simplistisch zeker, maar Harris lijkt mij voor de gemiddelde Amerikaan eerder een proteststem tegen Trump ipv de ideale kandidaat waar je helemaal warm voor loopt.

Voor de rest denk ik wel dat het weer allemaal gaat meevallen. Heb ook goede hoop in de Amerikaanse economie indien Musk zich gaat moeien met de overheidsfinanciën. Hopelijk gaan we ons in Europa dan ook eens bezinnen.

Democrats mogen zich zeker eens bezinnen. Eerst zo lang blijven volhouden dat Biden de ideale kandidaat is, dan hem tegen zijn zin buiten smijten als de waarheid niet meer te ontkennen valt om dan vervolgens het ticket zomaar aan Harris te geven.
Het was Biden die vasthield aan zijn positie en zijn achteruitgang camoufleerde, pas toen hij het niet meer kon camoufleren konden Democraten hem aan de kant schuiven en toen was het te laat om nog een fatsoenlijke primary te organiseren.

Nu niet he maar idd in 2016.

Dus ik zou liever hebben dat men bij de Democraten naar zo'n kandidaten zoekt voor de toekomst van de partij i.p.v. mensen als Clinton, Biden of Harris.
Grote delen van de Democratische achterban, met name minderheden zoals Afro-Amerikanen en latino's, zijn helemaal niet zo links-progressief. Dit verklaart voor een groot deel waarom de partij via primaries bij centrumpolitici als presidentskandidaten belandt.

Wel als hij Huis en Senaat meeheeft. Belastingen, subsidies, andere reguleringen kunnen toch een directe impact op de bevolking hebben.
Maar in het huis en de senaat zitten toch ook nog een hoop stemgerechtigden. Dus als het te gortig wordt kunnen die toch ook wel nog enigszins wat weerwerk bieden aan Trump.

Nooit was mijn teleurstelling in het Amerikaans volk zo groot als nu, en ik zou niet weten hoe ik in godsnaam hen nog positief kan bekijken.

Eens kijken of er een AI-tool bestaat die de komende 4 jaren mij kan beschutten voor eender welk nieuws. Ik ga mijn paardenkleppen opzetten.

Nooit was mijn teleurstelling in het Amerikaans volk zo groot als nu, en ik zou niet weten hoe ik in godsnaam hen nog positief kan bekijken.

Eens kijken of er een AI-tool bestaat die de komende 4 jaren mij kan beschutten voor eender welk nieuws. Ik ga mijn paardenkleppen opzetten.
beetje zoals de Amerikanen dus

Maar in het huis en de senaat zitten toch ook nog een hoop stemgerechtigden. Dus als het te gortig wordt kunnen die toch ook wel nog enigszins wat weerwerk bieden aan Trump.
Republikeinen die Trumps lijn niet volgen worden geïntimideerd en bedreigd (beginnend met een neerbuigende nickname, gevolgd door zijn X-aanhang op hen af te sturen), mede met dit soort pestgedrag heeft hij de partij herschapen tot een weerspiegeling van hemzelf.

Ruraal Amerika houdt van Donald Trump, precies om wie hij is. Iemand die nooit opgeeft, altijd met de vuist slaat, family & tradition , maar ook law & order. De man die claimt voor het volk, the working class op te komen. De bad boy , het alfa-mannetje.

Beschimpt door links elitair Amerika, geliefd door rechts ruraal Amerika.

De democraten mogen vooral in eigen boezem kijken , de Biden administratie die te laat inzag dat het met Biden niet ging lukken, te laat voor voorverkiezingen , dan maar Harris proberen. Ze had 100 dagen de tijd, het is ze niet gelukt. Ze had ook een slechte rating als VP gewoon. Easy voor Trump zo blijkt. En de rest zien we wel. Nog een land erbij waar radicaal-rechts de macht grijpt. Enkel in België is het niet gelukt. Maar het is niet dat ons democratisch systeem zo fantastisch is.

Terug
Bovenaan