De VS heeft gekozen: Trump stelt kabinet samen

De media heeft volledig Kamala Harris getrokken... waar? Ik heb overal gelezen dat het nek-aan-nek zou zijn, toch.

Dit.
Harris heeft vooral de Trump kaart getrokken.
Constant op Trump focussen en laten focussen door horde celebrities, hem fascist noemen, Biden zijn garbage opmerking,...
Haar eigen vooral kwam weinig naar voor en als er iets is wat niet lijkt te werken is Trump op die manier aanpakken.

Bekijk gewoon hoe alle financiële markten nu op Trump zijn overwinning reageren, zijn die dan ook allemaal zo mis volgens jou? Dat is niet de mening van 1 of 2 personen he, dat is waar de grootste instituties hun geld op inzetten.
Als er 1 ding is waar beurzen een hekel aan hebben, dan is het aan onduidelijkheid. Die onduidelijkheid heeft de verkiezingen niet opgeleverd, dus gaan de beurzen omhoog.

Los daarvan is deregulering natuurlijk ook iets waar hij voor staat. of we daar blij moeten over zijn, is een andere zaak.

Republikeinen hebben verlies van die zetel in het Huis alweer goedgemaakt. Lijkt steeds waarschijnlijker dat ze het Huis ook nog gaan winnen, en dan kan Trump doen wat hij wil. Althans binnen de grenzen van de wet (die hij kan veranderen) en de Grondwet (die hij niet kan veranderen).

Wel een complete vernedering voor Harris/Biden en de Democraten als dit uitkomt. Worst-case scenario voor hen. Ze kunnen Trump zelfs 2 jaar lang niet impeachen als dit uitkomt.

Toch kijkt Wim ook met enige zenuwachtigheid naar de toekomst. "Als Trump opnieuw president wordt, is het toch weer bang afwachten wat hij zal doen. Hij heeft al een aantal megalomane uitspraken gedaan en ik heb hem zelfs in beperkte kringen een 'halve gek' genoemd. Toch heb ik op hem gestemd."
En toch maar op Trump stemmen... :sarcastic:

Republikeinen hebben verlies van die zetel in het Huis alweer goedgemaakt. Lijkt steeds waarschijnlijker dat ze die ook gaan winnen, en dan kan Trump doen wat hij wil. Althans binnen de grenzen van de wet (die hij kan veranderen) en de Grondwet (die hij niet kan veranderen).

Wel een complete vernedering voor Harris/Biden en de Democraten als dit uitkomt. Worst-case scenario voor hen. Ze kunnen Trump zelfs 2 jaar lang niet impeachen als dit uitkomt.
De wet hoeft hij zelfs niet te veranderen, door de immunity ruling van het Supreme Court eerder dit jaar is hij als president immuun voor vervolgingen, hij staat letterlijk boven de wet. Dezelfde ruling toont trouwens aan dat ze de grondwet kunnen interpreteren zoals ze willen, ze hoeven het enkel met mumbo jumbo te onderbouwen, dus daar hoeft hij zich eigenlijk ook weinig tot niets van aan te trekken.

Feitelijk hadden de Democraten best kunnen winnen als ze hun beleidstandpunten ietsjes naar rechts hadden opgeschoven (momenteel zijn ze radicaal-links)
Deze landslide (wie had trouwens gedacht dat DJT ook de popular vote ging winnen?) is een duidelijk signaal van de Amerikaanse kiezer.

Ze zijn het overdreven woke-isme beu.
Ze snakken naar doortastende beslissingen op vlak van grensbeleid / illegale immigratie (het gevoel, correct of niet, dar Democraten soms illegalen voorkeur geven op de eigen bevolking, speelt hier ook)
Ze hebben hun buik vol van de soft-on-crime aanpak aan de linkerkant (zie retail theft in staten zoals CA, waar je voor kleinere bedragen amper tot niet wordt gestraft)
Ze willen een sterke economie, zonder te veel absurde regulering (zie oa. DOJ/FTC onder Biden-appointed Khan)

Als de Democraten een klein beetje redelijker waren geweest inzake deze standpunten, hadden ze dit kunnen winnen.
Hoog tijd dat ultra-linkse figuren zoals The Squad, Warren, Sanders, etc. richting exit gaan (of realistischer gezien: minder aandacht krijgen vanuit de top van de partij) en dat de Democratische partij van weleer weer opstaat.
Als ze dat niet doen zal de gemiddelde Amerikaan buiten steden zoals LA, SF, NY, SEA, POR altijd meer voeling hebben met het beleid van de GOP.

Soit, mooie dag vandaag.
No offense, maar dit is de meest simplistische analyse die ik vandaag al gelezen heb :unsure: Dit is gewoon even jouw persoonlijk gevoel op alle Amerikanen projecteren. Er kan veel gezegd en geschreven worden over de uitslag van deze verkiezingen, maar wat jij hier zegt raakt kant noch wal. Het feit dat je ook in hyperbolen praat in deze en in voorgaande posts, is ook veelzeggend. Precies alsof alle Amerikanen je beste vrienden zijn en je exact weet wat er leeft in die staten. Mensenlief.

Ook gewoon goed dat Europa nu wat meer zijn plan zal moeten trekken. Of we er klaar voor zijn na decennia aan de leiband van de VS te hebben gelopen, weet ik niet.
Kunnen we dat niet, dan verdienen we in feite niet beter dan nog irrelevanter te worden op wereldvlak.

Geeft ook wel ruimte om een eigen China-politiek te voeren bvb. Dan gaan de VS niet meer moeten zeggen naar waar bijvoorbeeld ASML wel/niet hun chiptechnologie mag exporteren. Kunnen we ook weer onze olie/gas kopen waar die het goedkoopst is ipv die peperdure en inefficiënte LNG-imports.

De wet hoeft hij zelfs niet te veranderen, door de immunity ruling van het Supreme Court eerder dit jaar is hij als president immuun voor vervolgingen, hij staat letterlijk boven de wet.
Dat is niet wat het SCOTUS beslist heeft.

Omdat het alternatief gewoon nog erger was. Zo zullen er velen gestemd hebben.

Geeft ook wel ruimte om een eigen China-politiek te voeren bvb. Dan gaan de VS niet meer moeten zeggen naar waar bijvoorbeeld ASML wel/niet hun chiptechnologie mag exporteren. Kunnen we ook weer onze olie/gas kopen waar die het goedkoopst is ipv die peperdure en inefficiënte LNG-imports.
1 - Kunnen we niet zolang we van de VS afhankelijk zijn voor onze defensie. Een afhankelijkheid die we zelf gecreërd hebben trouwens.
2 - Die onafhankelijkheid kwijt raken en zelfbedruipend worden op dat vlak zou langer duren dan de ambtstermijn van Trump
3 - De VS zal niet toelaten dat we die onafhankelijkheid zoeken en zal het desnoods saboteren

Mijn mening hierover is zéér kort, en schaamteloos gestolen van een YouTube-comment:
dit is wat je krijgt als je het Democratisch establishment (last-minute) een kandidaat laat uitkiezen zonder democratische voorverkiezingen.

Gemakkelijk gezegd misschien want hindsight is 20/20, maar ik denk nog altijd dat Trump was verslaanbaar geweest door een deftige, maar ook meer populistische kandidaat aan Democratische zijde, in plaats van een oude Biden en/of een "afgedankte" kandidaat à la Harris VP uit de primaries van 2019/2020, en het blijven vasthouden aan identity/woke, want eveneens schaamteloos gestolen uit een podcast: ging naar het Democratisch partijplatform kijken (staat er nog altijd: https://democrats.org/who-we-are/who-we-serve/) en je ziet/zag daar een opsomming van basically alle mogelijke doelgroepen, behalve de blanke, mannelijke Amerikaan. Tja... en dan lijkt het erop dat ze ook oh ironie, bij die doelgroepen ook nog om allerhande redenen het niet meer te halen (meer Afro-Amerikanen of Latino's die voor Trump stemmen dan je zou verwachten).

Nu wachten de V.S. en de wereld minstens vier interessante jaren. Echt gelukkig word je daar ook niet van als je graag leeft in een stabiele wereld, toch in een Westers welvarend land, en ik ben zeker en vast géén voorstander van veel maatregelen uit Trump z'n programma. Maar de Democraten hebben hem de overwinning gewoon helpen behalen... merk op dat ditmaal itt 2016 Trump zelfs de popular vote gaat winnen, zegt veel op 2 vlakken: enerzijds hoezeer de gewone Amerikaan zich (ongeinformeerd) afkeert van de traditionele politiek, anderzijds de zwakte van de Democraten...

Gevolgen voor België? Misschien best een discussie voor een andere thread, Bijzondere Bijdrage aan Defensie à rato van € 500 à 1000 per huishouden? (Hopelijk wél gecorrigeerd voor singles deze keer, maar vrees ervoor). Interesting times.

Wat een redenatie ook, hij stempt op Trump want hij wijt de stijgende levenskosten aan Biden/Harris. Heeft die man dan de rest van de wereld genegeerd? In het VK onder de conservatieven is het leven afgelopen 10 jaar toch ook gigantisch duurder geworden? In Polen en Hongarije hadden we evenzeer een zeer conservatieve regering, de levenskosten swingen de pan uit. Ook in Rusland is alles gigantisch veel duurder geworden, zelfs artikelen van eigen bodem die niet geimpacteerd zijn door sancties.

Waanzin :crazy:

Beurzen staan torenhoog en de markten zijn idd bullish momenteel, maar ik reageerde hiermee op de panic calls van bepaalde posters die doen alsof er allerlei rampen op ons gaan afkomen door Trump zijn overwinning. Mocht dit het geval zijn dan zouden de financiële markten niet zo gerustgesteld reageren als ze nu doen.
Nogmaals: dat is toch klassiek? Ik herinner me ook beursstijgingen in het verleden bij vorige verkiezingen.

Precies alsof het uitmaakt wat de beurs doet vandaag.
Bij stomme stoten van Trump kan het ergens in maart volgend jaar op een willekeurige dag -5% gaan (bv. zware china tarieven/trade war).

We zullen zien wat de komende 4 jaar brengen en pas dan kan de rekening worden gemaakt.

Nogmaals: dat is toch klassiek? Ik herinner me ook beursstijgingen in het verleden bij vorige verkiezingen.
Bij Obama gezakt als reactie. Zowel bij eerste winst als bij herverkiezing. Maar anders over het algemeen winst idd.
Gemakkelijk gezegd misschien want hindsight is 20/20, maar ik denk nog altijd dat Trump was verslaanbaar geweest door een deftige, maar ook meer populistische kandidaat aan Democratische zijde
Absoluut. Trump won dankzij Kamala, die gewoon de capaciteiten niet heeft (of niet heeft kunnen aantonen dat ze ze heeft). Was het iemand die wel capaciteiten had, was de uitslag waarschijnlijk helemaal anders.

Bij stomme stoten van Trump kan het ergens in maart volgend jaar op een willekeurige dag -5% gaan (bv. zware china tarieven/trade war).
Hij zal iig maken dat de dollar wat zakt denk ik, want die klim van vandaag gaan veel bedrijven niet graag zien, ondanks de winsten op de beurzen.

Als er 1 ding is waar beurzen een hekel aan hebben, dan is het aan onduidelijkheid. Die onduidelijkheid heeft de verkiezingen niet opgeleverd, dus gaan de beurzen omhoog.
Mijn punt was dat de beurzen niet zo zouden reageren mochten ze even huiverachtig staan tegenover Trump als zovelen hier in deze thread.

Los daarvan is deregulering natuurlijk ook iets waar hij voor staat. of we daar blij moeten over zijn, is een andere zaak.
Ik kan me geen scenario inbeelden waarbij beurzen hier niet positief tegenover staan.

No offense, maar dit is de meest simplistische analyse die ik vandaag al gelezen heb :unsure: Dit is gewoon even jouw persoonlijk gevoel op alle Amerikanen projecteren. Er kan veel gezegd en geschreven worden over de uitslag van deze verkiezingen, maar wat jij hier zegt raakt kant noch wal. Het feit dat je ook in hyperbolen praat in deze en in voorgaande posts, is ook veelzeggend. Precies alsof alle Amerikanen je beste vrienden zijn en je exact weet wat er leeft in die staten. Mensenlief.

Dat is wat er leeft bij het volk.
Of jij het als Europeaan nu wilt of niet.

Hoe kan je na deze monsteroverwinning van MAGA/rechts nog steeds uw oogkleppen op hebben?
Dat is voor mij onbegrijpelijk.

Heb tientallen street interviews bekeken, online fora bezocht (hoewel dat eerder echo chambers zijn aan beide kanten), heb er vrienden en kennissen leven in verschillende staten (Belgen en Amerikanen), heb er collega's zitten.

De zaken die bijna keer op keer naar boven kwamen in die interviews en in mijn gesprekken over politiek:
-economie (en alles daarond zoals overheidsinmenging in de vrije markt, inflatie, geld wegpissen naar buitenland terwijl Amerikanen in de problemen komen)
-border crisis (teveel illegale migratie)
-criminaliteit (of eerder de perceptie dat Dems super soft-on-crime zijn in blauwe staten)
-women's rights en LGBTQ++++ (dat eerste heeft de Reps ongetwijfeld vrouwelijke stemmen gekost, dat tweede heeft hen echter stemmen opgeleverd wegens te ver doorgedreven woke-isme)

Jij mag dat simplistisch vinden. Maar dat waren DE talking points. En daarop heeft de GOP ook gewonnen.

Da's toch gewoon puur voor de vorm allemaal die felicitaties.
Denk dat Trump die zelfs niet eens leest, hoogstens worden ze hem voorgelezen maar luistert hij niet echt omdat hij op dat moment aan zijn cheeseburger aan het knabbelen is.

Kans is groot dat Elon Musk het hem voorleest. "Kijk wat ze op mijn app over u zeggen Donald"

Terug
Bovenaan