De VS heeft gekozen: Trump stelt kabinet samen

Zijn dat niet gewoon standpunten / maatregelen waar je het niet mee eens bent?
Snap niet helemaal waarom automatisch "niet mee eens" = "radicaal links" .
Ik ben het met je eens dat dat een subjectief gegeven is.
Net zoals wanneer ze in Belgie in de tegengestelde richting Vlaams-Belang radicaal/extreem-rechts noemen.

De grondwet is maar zoveel waard als het SCOTUS het waard laat zijn, natuurlijk.
Ja, en we hebben gezien dat SCOTUS de pogingen van Trump om de verkiezingen om te draaien mooi afgeketst heeft de vorige keer. Ze mogen wel door Trump aangeduid zijn, ze zijn voor het leven benoemd dus moeten daarna niet meer loyaal zijn aan hem. Ze moeten enkel maar loyaal zijn aan de Grondwet.

Onbegrijpelijk voor mij deze houding. De vangrails hebben de vorige meer nét gehouden. Mensen als Mark Milley stonden nog aan de voorkant om de gekste Trump-ideeën af te blokkeren. De SC zag er anders uit. Er waren nog remmen op het systeem. Dat is nu allemaal weg. Heb je (de hoofdpunten) van project 2025 gelezen? Dat is wat er nu op het menu staat zonder mensen die nog gaan zeggen wat niet kan.

Ik snap jullie niet, jongens. Ik snap gewoon niet hoe je de voorbije 8 jaar dat van dichtbij hebt kunnen volgen en nu dan tot die conclusies komt.
Ik snap evenmin hoe iemand zo anti Trump kan zijn, tenzij je volledig mee bent in het horror beeld dat de vele mediakanalen van hem schetsen. Trump is een enorme zege voor de competitiviteit en de economische sterkte van de USA.
Bekijk gewoon hoe alle financiële markten nu op Trump zijn overwinning reageren, zijn die dan ook allemaal zo mis volgens jou? Dat is niet de mening van 1 of 2 personen he, dat is waar de grootste instituties hun geld op inzetten.

Bekijk gewoon hoe alle financiële markten nu op Trump zijn overwinning reageren, zijn die dan ook allemaal zo mis volgens jou?
Zo reageerden ze nochtans ook op Biden's win 4 jaar geleden.

De VS economie is momenteel zo enorm sterk (door Trump's beleid, dat Biden voornamelijk voortgezet heeft) dat het minste al goed is voor een beursfeestje, wat het ook is. Dat gaat ooit wel eindigen. De kans is nu wel kleiner dat het de komende 4 jaar zal zijn, maar ook niet onbestaand.

Dit is voor mij een grote fout weer van de media die volledig Kamala Harris heeft getrokken. Wat normaal is natuurlijk maar het niet meer kon verzaken van objectief verslaggeving te doen. Deze uitslag is totaal geen verrassing, het was al lang de onderbuik gevoelens bij vele mensen op de grond in en rond de Verenigde Staten. Ik heb hier nog proberen te schrijven dat Harris geen programma had, wel dat is haar keihard afgerekend. Niet omdat ze vrouw is, niet omdat ze zwart is ze heeft gewoon weinig te bieden. (ja in sommige steden zal dit hebben meegespeeld maar die nozems heb je hier ook in Belgie moest de Mahdi bv premier kunnen worden).
Nu is het aan Europa, die enerzijds het heft eens echt in eigen handen moet nemen en de focus moet shiften naar de belangrijkere zaken, ipv honderden regelgevingen te verzinnen die het enkel complexer maken. Misschien is het ook de momentum om andere markten extra te gaan exploiteren bv India. De financiele markten doen het opvallen goed, al van het tweede uur was er een opvallende positieve tendens gaande.

Zaken als het feit dat hij de grondwet gaat veranderen om zijn presidentschap te verlengen zijn gewoon pure fictie.

Bekijk gewoon hoe alle financiële markten nu op Trump zijn overwinning reageren, zijn die dan ook allemaal zo mis volgens jou? Dat is niet de mening van 1 of 2 personen he, dat is waar de grootste instituties hun geld op inzetten.
Dat de financiële markten het goed doen bij een president die is voor minder regelgeving tegenover bedrijven is nu niet zo verwonderlijk. Ik hoop echter dat we als maatschappij niet het grafiekje van de beurzen gaan gebruiken als ons ethisch moreel kompas.

Wat mij zorgen baart is niet dat Trump president is, maar vooral wat er van Project 2025 zal doorgevoerd worden ja dan nee. Maar dat is een evaluatie die we maar in november 2028 gaan kunnen maken. Meer dan "onrust" is er momenteel niet, en het zal afwachten worden naar de toon van de eerste maanden in 2025 en welke richting Trump deze keer wil uitgaan.

Dat de financiële markten enthousiast zijn, staat voor mij echt volledig ondergeschikt aan een potentiële uitholling van het democratische systeem van een van de laatste westers-democratische wereldmachten. Maar goed, evaluatie in november 2028 dus.

Valt toch wel op hoe Europese landsleiders massaal felicitaties uitsturen richting Trump.
Ook Von der leyen en Rutte feliciteren hem. Dit neigt toch meer naar schijnheilig vriendelijk doen om hem niet te provoceren dan dat ze oprecht zijn. Het voelt toch allemaal een beetje aan alsof de EU serieus schrik heeft als ze geen vriendjes meer zouden zijn met Trump...

Zo reageerden ze nochtans ook op Biden's win 4 jaar geleden.

De VS economie is momenteel zo enorm sterk (door Trump's beleid, dat Biden voornamelijk voortgezet heeft) dat het minste al goed is voor een beursfeestje, wat het ook is. Dat gaat ooit wel eindigen. De kans is nu wel kleiner dat het de komende 4 jaar zal zijn, maar ook niet onbestaand.
Beurzen staan torenhoog en de markten zijn idd bullish momenteel, maar ik reageerde hiermee op de panic calls van bepaalde posters die doen alsof er allerlei rampen op ons gaan afkomen door Trump zijn overwinning. Mocht dit het geval zijn dan zouden de financiële markten niet zo gerustgesteld reageren als ze nu doen.

Valt toch wel op hoe Europese landsleiders massaal felicitaties uitsturen richting Trump.
Ook Von der leyen en Rutte feliciteren hem. Dit neigt toch meer naar schijnheilig vriendelijk doen om hem niet te provoceren dan dat ze oprecht zijn. Het voelt toch allemaal een beetje aan alsof de EU serieus schrik heeft als ze geen vriendjes meer zouden zijn met Trump...

Dat heet het respecteren van het democratisch proces.

Zaken als het feit dat hij de grondwet gaat veranderen om zijn presidentschap te verlengen zijn gewoon pure fictie.
Anderzijds zijn zaken als gerrymandering geen fictie, en die hollen de democratie ook uit. Die zijn al heel lang aan de gang - geen uitvinding van Trump maar wel een teken van de radicalisering van de conservatief-rechtse kant.

Dat de financiële markten het goed doen bij een president die is voor minder regelgeving tegenover bedrijven is nu niet zo verwonderlijk. Ik hoop echter dat we als maatschappij niet het grafiekje van de beurzen gaan gebruiken als ons ethisch moreel kompas.
Niet als ethisch moreel kompas, maar het geeft wel een indicatie van hoe de markten Trump zijn overwinning percipiëren. Dat staat in schril contrast met hoe paniekerig veel individuën nu reageren.

Dat de financiële markten enthousiast zijn, staat voor mij echt volledig ondergeschikt aan een potentiële uitholling van het democratische systeem van een van de laatste westers-democratische wereldmachten. Maar goed, evaluatie in november 2028 dus.
Als een oorlog uitbreekt ben je niets met de sterkte van je democratisch systeem, dan draait het om wie het sterkste leger en de meeste financiële middelen heeft. Dat zou in de nabije toekomst wel eens een pak belangrijker kunnen zijn.

Anderzijds zijn zaken als gerrymandering geen fictie, en die hollen de democratie ook uit. Die zijn al heel lang aan de gang - geen uitvinding van Trump maar wel een teken van de radicalisering van de conservatief-rechtse kant.
Dat hele gegeven zou niet eens relevant zijn moest Amerika een deftig kiessysteem gebruiken en niet het huidige winner-takes-it-all principe...

Dit is voor mij een grote fout weer van de media die volledig Kamala Harris heeft getrokken. Wat normaal is natuurlijk maar het niet meer kon verzaken van objectief verslaggeving te doen. Deze uitslag is totaal geen verrassing, het was al lang de onderbuik gevoelens bij vele mensen op de grond in en rond de Verenigde Staten. Ik heb hier nog proberen te schrijven dat Harris geen programma had, wel dat is haar keihard afgerekend. Niet omdat ze vrouw is, niet omdat ze zwart is ze heeft gewoon weinig te bieden. (ja in sommige steden zal dit hebben meegespeeld maar die nozems heb je hier ook in Belgie moest de Mahdi bv premier kunnen worden).
Nu is het aan Europa, die enerzijds het heft eens echt in eigen handen moet nemen en de focus moet shiften naar de belangrijkere zaken, ipv honderden regelgevingen te verzinnen die het enkel complexer maken. Misschien is het ook de momentum om andere markten extra te gaan exploiteren bv India. De financiele markten doen het opvallen goed, al van het tweede uur was er een opvallende positieve tendens gaande.

De media heeft volledig Kamala Harris getrokken... waar? Ik heb overal gelezen dat het nek-aan-nek zou zijn, toch.

Da's toch gewoon puur voor de vorm allemaal die felicitaties.
Denk dat Trump die zelfs niet eens leest, hoogstens worden ze hem voorgelezen maar luistert hij niet echt omdat hij op dat moment aan zijn cheeseburger aan het knabbelen is.

Terug
Bovenaan