De VS heeft gekozen: Trump stelt kabinet samen

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Deze nacht is het van dat.

Waar Trump al 4 jaar op wacht: zijn kans om de macht terug te veroveren.
Waar Kamala al 4 jaar stiekem van droomde: op het laatste nippertje toch dé presidentskandidaat zijn voor de Democraten en zo de eerste vrouwelijke president worden.

Wie het wordt, is algemeen moeilijk te voorspellen. Om jullie door de nacht te gidsen, hierbij een handleiding:

Wanneer zijn de verkiezingen?
Deze moeten op de eerste dindag na de eerste november (per 4 jaar) gehouden worden. Zo kan je de zondag nog de ganse dag naar de kerk gaan en dan pas met paard & kar vertrekken naar het stemhokje. Je bent dan ook vroeg genoeg thuis voor de woensdagmarkt. Dat heden ten dage mensen werken in de week en in het weekend vrij hebben, is bijzaak (maar dat is zo in meerdere landen).

Maar wanneer écht?

1730384032116.png

Of meer in detail: https://www.bbc.com/news/articles/clyvr5k4epdo (pas op: BBC-artikel, dus 1 uur verschil met Belgische tijd) , met verwachtingen wat wanneer bekend zal zijn.

De verkiezingen zijn eigenlijk al lang bezig. Tientallen miljoenen mensen hebben reeds gestemd (zie: https://election.lab.ufl.edu/early-vote/2024-early-voting/ ), de stemmen worden natuurlijk wel pas geteld vanaf het sluiten van de stembureau's. Die beginnen te sluiten rond middernacht, onmiddellijk na het sluiten van de stembureau's zullen de kiesmannen van enkele staten al toegewezen worden aan één van de kandidaten (omdat het resultaat daar voorspelbaar is, bvb California). Vanaf 2-3 uur Belgische tijd kan je echter al een richting zien welke kant de verkiezingen uit zullen draaien (al is de kans op een héél wisselvallige storm niet klein).

Belangrijk is om te weten dat in de meeste staten de stemmen van de mensen die de dag zelf stemden en zij die op het platteland stemmen het vlugst bekendgemaakt worden. Beide zijn eerder republikeins van aard, dus de kans dat de resultaten eerst in de richting van Trump zullen wijzen, maar misschien toch de staat toegewezen worden aan Harris, zeker niet klein is. Om te voorspellen dat een staat naar een kandidaat gaat, kijkt men immers naar de hoeveelheid stemmen die in bepaalde countys van een staat naar een bepaalde kandidaat gaat. Heeft Trump bvb "slechts ' 10% meer stemmen ipv de verwachte 20% in een plattelandscounty, zal men de staat aan Harris geven.

Wat wordt er verkozen?
In theorie: Niet de president, die wordt pas later verkozen. Wel worden de kiesmannen verkozen die de president zullen aanduiden. In de praktijk is natuurlijk op die manier ook geweten wie de president wordt, want staten kunnen de kiesmannen verplichten om te stellen voor de kandidaat van de staat.

Daarnaast wordt ook de House volledig vernieuwd, een derde van de senatoren en gouverneurs en zijn er heel wat lokale verkiezingen en zelfs referenda (mogelijks belangrijk tijdens de verkiezingen, zie later). Hier gaan we het wel grotendeels over de presidentsverkiezingen hebben (tenzij anders aangegeven)

Hoe wordt er gekozen?
Zoals gekend is het principe algemeen dat de kandidaat met de meeste stemmen de kiesmannen van de staat binnenhaalt. Dat aantal hangt af van het aantal inwoners, maar bedraagt minstens 3. Dat is sterk voordelig voor Wyoming (die ongeveer 1 kiesman per 170.000 inwoners heeft), maar nadelig voor Texas en California (die er ongeveer 750.000 nodig hebben). ZIe hier voor meer: https://usafacts.org/visualizations/electoral-college-states-representation/

Enkele staten zijn een uitzondering: Maine en Nebraska hebben een gemengd systeem: met 2 kiesmannen voor de algemene winnaar in de staat, met daarboven 1 kiesman voor de winnaar van elk district.

Je hebt 270 kiesmannen nodig (538 zijn er in totaal) om een president te kunnen aanduiden.

Waar draait het rond?

Er zijn 51 staten + Washington DC waar gestemd wordt, maar in de praktijk zijn er maar enkele staten écht belangrijk: de 7 swing states. Dit zijn staten waar het nog écht onduidelijk is in de polls wie zal winnen. De andere zijn ofwel zo overtuigend democraat/republikein ofwel zal een verandering van kleur bij een grote verrassing niet veel uitmaken, omdat die 7 swing states toch al gezamelijk in 1 richting gaan en daardoor de winnaar duidelijk is. (die staten kunnen trouwens elke verkiezing anders zijn, naargelang de kandidaten)

De staten waar het dus om draait zijn allemaal eerder republikeinse staten volgens het Cook Report (https://en.wikipedia.org/wiki/Cook_Partisan_Voting_Index ), maar neigen voor de presidentsverkiezingen iets meer naar het centrum (cijfer is het aantal kiesmannen):
- Nevada (6)
- Arizona (11)
- North Carolina (16)
- Georgia (16)
- Pennsylvania (19)
- Michigan (15)
- Wisconsin (10)

De andere staten liggen in consensus eerder vast

Wanneer is de winnaar bekend?
De winnaar is bekend als een van de kandidaten 270 kiesmannen achter zich heeft. De grote nieuwszenders (CNN, Fox News, ABC, ...) zijn er als de kippen bij om een staat toe te wijzen en uiteindelijk de president aan te kondigen, de persagentschappen AP en co doen dat soms maar dagen later. Gezien de kans zeker bestaat dat in een aantal swing states de verkiezingen héél nipt zullen zijn, is de kans op hertellingen groot. Soms worden hertellingen zelfs automatisch getriggerd als het verschil beperkt is.

Meer hierover kan je hier vinden: https://www.nbcnews.com/politics/20...swing-states-trump-harris-election-rcna175476

Waarvoor heb ik geen titel maar wil ik ook nog zeggen?
- Het belang van referenda: in 41 staten wordt er dit jaar ook gestemd over nieuwe wetgeving via referenda. Meestal gaat dit over zaken als cannabis, scholen, minimumuurlonen of nieuwe manieren om te stemmen. Dit jaar is er echter 1 thema die nog véél sterker bevraagd wordt: abortus. Dit is niet toevallig: door de beslissing van het hooggerechtshof dreigt abortus in vele staten moeilijker te worden. Maar waarom is dit belangrijk voor de presidentsverkiezingen: omdat in Arizona en Nevada ook 2 strijdstaten zullen stemmen over het recht op abortus. En daar verwacht men dat dit voor een boost zorgt bij de opkomst bij vrouwen, die meer voor Harris zouden stemmen.
- De Senaat en het Huis: Een president is maar zo machtig als de wetgeving die hij kan doorduwen. Daarvoor heeft hij het huis en de senaat nodig. De senaat is door de manier waarop gekozen wordt meestal een republikeins bolwerk en ook deze keer is de verwachting dat dit zo zal worden. Enkel bij een landslide overwinning van Harris heeft ze de kans te regeren met een meerderheid in Senaat (en dan wss ook in het huis). https://www.realclearpolling.com/maps/senate/2024/toss-up
- Volgens de peilingen is het een close call. Men vermoed echter dat de peilingen steeds meer elkaar willen bevestigen omdat een duidelijk geclaimde overwinning voor een van de partijen, in tegenstelling tot de rest van de peilbureaus, héél schadelijk kan zijn als je ernaast zou zitten.
- Peilingen zijn peilingen, die hebben een foutenmarge van ongeveer 3%. Als morgen alle resultaten 3% in het voordeel van 1 kandidaat evolueren, dan is er een landslide overwinning van 1 partij, maar blijven de peilingen het bij het juiste eind hebben.

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Blijf jij wakker, @JPV?
Ik ga wss slapen van 10 tot 2, daarna wel wakker. Met 4 uurtjes red ik het vlot en tot 2 uur deze nacht zal er toch nog niet zoveel gebeuren op telvlak.

Vanaf 9 uur wel het terras van mijn tuin afbreken en heen en weer naar containerpark voor de rest van de dag, zal dus met de koptelefoon zijn en zo amerikaanse radio/tv volgen :)

Vanaf 9 uur wel het terras van mijn tuin afbreken en heen en weer naar containerpark voor de rest van de dag, zal dus met de koptelefoon zijn en zo amerikaanse radio/tv volgen :)
Niet meer voor mij.. Hier wordt het een mediaban, ik hoor het wel als het officieel is. Heb het in 2020 van nabij gevolgd omdat ik zo gefascineerd was, maar het leek me achteraf niet gezond. Uiteindelijk maakt het geen enkel verschil of je nu de dag op voorhand ietsje beter een idee hebt wie wint, want de onzekerheid blijft hangen in je hoofd tot de uitslag finaal is.

Moet toevallig deze nacht werken en vanaf 2h zal het wel wat rustiger zijn.
Ik ga het dus wat live volgen, maar slaap ga ik er niet voor laten. Als de werken gedaan zijn kruip ik in bed.

Ik zal pas morgenvroeg kijken, het is allemaal zo dicht op elkaar dat uitsluitsel van de 7 strijdstaten op zich laat wachten.

Het is ook opletten voor de zogenaamde red mirage. Op de dag zelf stemmen vooral Republikeinen in het stemhokje en die worden eerst geteld. Poststemmen komen pas later in de telling. Het zal Trump er niet van weerhouden om de hele nacht te zeggen dat ze zijn stemmen aan het stelen zijn, die shouting match laat ik aan mij voorbijgaan.

Zou wel willen kijken maar heb morgenvroeg de vroege shift dus zal vroeg in bed liggen. Morgenvroeg hopelijk al wat duidelijkheid.

Heb de vroege morgen, om 05h. Dus gewoon normaal gaan slapen en dan in de loop van de dag het nieuws volgen. Al verwacht ik er nog niet al teveel van zo vroeg op de dag.

Heb de vroege morgen, om 05h. Dus gewoon normaal gaan slapen en dan in de loop van de dag het nieuws volgen. Al verwacht ik er nog niet al teveel van zo vroeg op de dag.
Rond 5 uur verwacht ik wel al een resultaat. En dat resultaat is dan ofwel:
- een voldoende goeie overwinning voor Kamala Harris waarbij Trump wel nog zal eerst de overwinning uitgeropen hebben, maar het niet geloofwaardig overkomt en hoogstens een scenario 2020 (niet januari 2021) met tientallen rechtzaken zonder gevolg komt.
- een close finish waardoor we pas enkele dagen later, na recounts, het resultaat hebben
- een overwinning van Trump, waarbij Harris dan wel de nederlaag zal toegeven

Rond 5 uur verwacht ik wel al een resultaat. En dat resultaat is dan ofwel:
- een voldoende goeie overwinning voor Kamala Harris waarbij Trump wel nog zal eerst de overwinning uitgeropen hebben, maar het niet geloofwaardig overkomt en hoogstens een scenario 2020 (niet januari 2021) met tientallen rechtzaken zonder gevolg komt.
- een close finish waardoor we pas enkele dagen later, na recounts, het resultaat hebben
- een overwinning van Trump, waarbij Harris dan wel de nederlaag zal toegeven

Bij een close finish ben ik wel benieuwd wat Trump & co gaan doen (als ze net niet winnen).

Ik vind het toch allemaal wat spannender deze keer, omdat er de volgende 4 jaar een sterk effect kan zijn op Europa en vooral onze veiligheid.

Vorige keer zat ik in de VS om alles mee te volgen. Deze keer weet ik niet of dat me lukt in Europa, maar ik zal toch proberen zo veel mogelijk te volgen vannacht, desnoods met wekkers ieder uur (of 2).

Laat ons hopen op Harris. Opnieuw na Biden terug redelijkheid in het witte huis en geen landverrader als Trump die enkel handelt uit eigen belang en wat hem geld op brengt.

Hopelijk morgenochtend wakker worden met goed nieuws. :)

Ik blijf er niet voor op. Ik lees het verslag van de shitshow dan wel in de ochtend in de online berichtgeving (met een mengeling van hoop en ramptoerisme).

ABC News schat in dat Arizona met elf kiesmannen en Georgia met zestien kiesmannen eerder naar Trump zullen gaan. Iemand een idee in hoeverre die zender betrouwbaar is?

Heeft er iemand een link naar de strafste uitspraken van Trump? Ik heb dus nog vrienden die ik moet overtuigen dat Trump niet de juiste keuze is, helaas.

ABC News schat in dat Arizona met elf kiesmannen en Georgia met zestien kiesmannen eerder naar Trump zullen gaan. Iemand een idee in hoeverre die zender betrouwbaar is?
De vraag is of ABC News betrouwbaar is? Ja. Of die poll ook werkelijkheid gaat worden? Dat weet niemand. Maar AZ en GA zijn allebei nipt geflipt de vorige keer. Ze waren rood, maar zijn naar Biden gegaan. Dus terugflippen zou niet zo raar zijn, het is daar nipt. Al zie ik het niet bij beiden gebeuren.

Terug
Bovenaan