Ja maar heb je wel opgelet?
Men heeft al 3 kerncentrales verlengd. Dus hoezo is er niks gebeurd?
Er is te weinig gebeurd en het is allemaal op de lange baan geschoven, maar dat is in deze regering net hetzelfde.
Ook nu is men te dicht gekomen bij de sluitingsdag om te spreken van een comfortabel scenario. Ook nu was men al bezig met plannen te maken voor ontmanteling.
Wacht, dit was de initiële post waarop ik reageerde.
En dat klopt dus niet. Want aan het begin van de onderhandelingen wouden partijen al onmiddellijk gaan voor de verlening.
Dit stond in het programma van de N-VA in 2019.
En vertel me gerust hoe dit verspilling van belastingsgeld zou geweest zijn?
Engie heeft zich in eerste instantie aangeboden. Ze wouden alles zelf financieren. De coöperatie met de staat was pas toen de regering zelf met hangende pootjes en broek op de enkels aan de deur in Brussel stond.
En sta me toe nog toe te voegen dat de kerncentrales een inkomsten zijn voor de Belgische staat omdat zij verplicht nucleaire rente dienen te betalen.
Ja maar je weet toch wie dat stuk in het regeerakkoord onderhandeld heeft?
Groen had daar een prominente rol in en het was een breekpunt voor hun om dat erin te zetten.
Je bijna alle partijen buiten MR en N-VA hadden in hun programma staan dat kernuitstap in 2025 aangehouden bleef, maar het was voor geen enkele partij een breekpunt, bij groen wel.
Ja op technisch vlak klopt dat. Maar op dat moment werd ook al snel duidelijk dat we heel veel gas dienden te importen en we zeer afhankelijk gingen zijn.
Daar is toen niet echt veel aandacht aan besteed en het energieagentschap neemt dit ook niet mee, want het gas is er dus strikt genomen is er geen probleem.
Maar het probleem werd pijnlijk duidelijk toen de oorlog in Oekraïne begon ja.
En natuurlijk is het allemaal genuanceerder. Ik zal de essentie nog eens herhalen.
De kernuitstap verankeren in een wet in 2003 was een vergissing, men had dat niet mogen doen en men had de markt zelf moeten laten bepalen, alle pistes openhouden en beleid voeren om over te gaan naar hernieuwbaar (ook al was daar in 2003 nog maar weinig sprake van).
Toen men voelde dat het allemaal niet zo liep als gepland had men tijdig moeten bijsturen en van energie een prioriteit moeten maken.
De verlenging van de oudste 3 centrales had sneller moeten gebeuren. Men had vanaf 2014 moeten werken aan een scenario waarbij de jongste centrales zouden verlengd worden, men heeft dat nagelaten.
Toen TVDS de vraag kreeg om een plan B uit te werken heeft ze dit nagelaten en er nooit aan gewerkt, dat is een fout. Toen TVDS de formele vraag kreeg om met engie te bespreken hoe zij een verlenging zagen had ze dit serieus moeten aanpakken, dit heeft ze nagelaten.
Als conclusie kan je dus zeggen dat het beleid sinds 2003 rommelig is geweest. Ook TVDS haar parcours is niet prachtig.
Ze heeft goeie dingen gedaan, net als andere energieministers. Maar haar werk op het dossier van de kerncentrales is werkelijk erbarmelijk en heeft ons veel geld gekost als belastingbetaler en zorgt voor een zwaar van Damocles dat boven ons hoofd hangt.
De reconstructie het het samen.