De verkiezingsdag

Was met PC, ze geven je een witte kaart die je in die machine moet steken en vervolgens geef je je keuze in dan druk je je ticket af.
Bon, ik doe en ga nr buiten en geef dat afgedrukt ticket gevouwd nr binnenkant af aan die ene bijzitter die vraagt of ik witte kaart wil mee brengen. Ik loop terug nr da stemhokje en haal die witte kaart eruit en geef die af en vraag a die persoon of hij nu mn ticket in die doos gestopt heeft en die zegt "jaja"... Ik hoop dat hij niet weggesmeten heeft of zo.
zowiezo heb ik gestemd op pc dus mijn stem zal wel doorgaan zekers?
Als dat papiertje niet gescanned is dan is je stem niet geregistreerd. Die pc's sturen helemaal niets duur, die genereren op het einde gewoon die QR code die je moet inscannen met je stem. Ik snap niet dat je zoiets afgeeft?

Hier toch een dik uur moeten aanschuiven, ze lieten ook eerst al de mensen die slecht te been waren voor dus ja dan loopt het natuurlijk wel uit. Voor mij en achter mij allemaal PVDA stemmers, denk dat die wel eens een verrassend resultaat gaan neerzetten.

Overigens, de pers hebben die nu echt geen schaamte? Zo opdringen bij die politici die dan met hun klein mannen komen of met het gezin. Die dan helemaal niets met de politiek te maken hebben, die nu door heel deze mallemolen moeten meegaan.

Meldingen van problemen met kieslijsten: "Minderjarigen konden voor Vlaams en federaal parlement stemmen"​

VRT NWS kreeg enkele meldingen binnen van kiezers die zeggen dat ze op verkeerde lijsten konden stemmen. Zo hebben minderjarigen op sommige plekken gemeld dat ze voor het Vlaams Parlement en de Kamer konden stemmen, en niet alleen voor het Europees parlement.
“Ik kan dat niet bevestigen, omdat we natuurlijk geen zicht hebben op wat er in detail in al die stembureaus gebeurt”, zegt Koen Schuyten, woordvoerder van Binnenlandse Zaken. “Er zou natuurlijk een menselijke fout gemaakt kunnen zijn, waardoor bijvoorbeeld een magneetkaart bij het elektronisch stemmen fout geïnitialiseerd is of dat bij papieren stemmen de foute biljetten zijn meegegeven.”

Euhm is dit geen majeur probleem als iemand beslist om de geldigheid van de kiezing aan te vechten?

Ben rond half 11 geweest, ongeveer kwartierke moeten aanschuiven. De andere rijen waren stuk langer.

Vind dat nog wel amusant, zo'n heel dorp op trot.

Alleen het 7000e "op de goei stemmen he" begint wel een beetje afgezaagd te worden.

Dit jaar toch ook wat langer moeten wachten dan vorige keer. Toch een goede 25-30 minuten moeten aanschuiven. Was ook weer een leerrijk moment waar ik toch weer wat heb bijgeleerd.

• 11:15 in het midden van de rij is een ideaal moment om je eerste halve liter Cara Pils van de dag open te trekken
  • Aansluiten achteraan is optioneel voor veel oude mensen, want Jeanine van de viswinkel van vroeger staat in het midden van de rij en we moeten daar toch wel efkes een klapke mee doen en we schuiven ineens mee aan eh.
  • Een half uur aanschuiven maar toch is er slechts een minderhuid die het vooruitzicht heeft om op voorhand al hun identiteitskaart erbij te nemen. Waardoor er dus een hoop in hun bag of holding moet gaan grabbelen op zoek naar hun pas.
Ook hadden we de olijke roeptoeter in bijhorend Indianen jasje en t-shirt met grote wolf op die binnen gestormd kwam al zingend "Zeeee zuuulleeeeuuuhh 'em niiieee teeemmmmeen!". Ook op een gegeven moment er een spelletje van gemaakt dat als ik uit een andere rij weer de vraag/opmerkingen kreeg "stemt ma op de goeie eh" dat ik het beste van mezelf gaf om de lift scene uit Avengers: End Game na te spelen en stilletjes "Hail Tommeke" te fluisteren. De ene keer met een vreemde blik ontvangen, de andere keer met een "da's goe se".

Voor de duidelijkheid, ik heb niet op VB gestemd. :unsure:

Doe me eraan denken dat ik volgende verkiezingen m’n koptelefoon ofzo meepak. Al 10 minuten dat gezaag van “het zijn allemaal slechte” en “blablabla”, om zot van te worden.
Hier staat er ene om de twee minuten te mopperen "in Dutsland kan da allemoale online, waarom hier were ni"

Madam om 8u geweest en halfuur moeten aanschuiven. Ik om 10u met zoontje mee en op kwartier min of meer buiten. Sporthal was te klein voor 6 stembureaus of de richting was slecht gemaakt logistiek.

Ook volk gezien die wou voorsteken in de rij, politie was ook aanwezig.

En een paar bijzitters wisten precies niet wat goed doen.. Rap binnen en buiten.

Nu genieten van het weer.

Hier rond 09:30 geweest. Dikke vijf minuten wachten voor mijn bureau. Ander bureau naast ons was gemakkelijk een half uur aanschuif. Is al jaren zo. Ze leren het precies niet...

Toch zalig als je een rij hebt waar letterlijk niemand staat terwijl de andere rijen een half uur aanschuiven zijn 😅.

Rest van de dag in Planckendael doorbrengen.

Dit jaar toch ook wat langer moeten wachten dan vorige keer. Toch een goede 25-30 minuten moeten aanschuiven. Was ook weer een leerrijk moment waar ik toch weer wat heb bijgeleerd.

• 11:15 in het midden van de rij is een ideaal moment om je eerste halve liter Cara Pils van de dag open te trekken
  • Aansluiten achteraan is optioneel voor veel oude mensen, want Jeanine van de viswinkel van vroeger staat in het midden van de rij en we moeten daar toch wel efkes een klapke mee doen en we schuiven ineens mee aan eh.
  • Een half uur aanschuiven maar toch is er slechts een minderhuid die het vooruitzicht heeft om op voorhand al hun identiteitskaart erbij te nemen. Waardoor er dus een hoop in hun bag of holding moet gaan grabbelen op zoek naar hun pas.
Ook hadden we de olijke roeptoeter in bijhorend Indianen jasje en t-shirt met grote wolf op die binnen gestormd kwam al zingend "Zeeee zuuulleeeeuuuhh 'em niiieee teeemmmmeen!". Ook op een gegeven moment er een spelletje van gemaakt dat als ik uit een andere rij weer de vraag/opmerkingen kreeg "stemt ma op de goeie eh" dat ik het beste van mezelf gaf om de lift scene uit Avengers: End Game na te spelen en stilletjes "Hail Tommeke" te fluisteren. De ene keer met een vreemde blik ontvangen, de andere keer met een "da's goe se".

Woont gij in een marginaal gat ofzo? Hier verliep alles supergemoedelijk :P

Ondertussen rond 10h30 & 12h30 nog eens gepasseerd langs de verkiezingslocatie (met te gaan fietsen), het was toch beduidend drukker dan rond 9h.

Euhm is dit geen majeur probleem als iemand beslist om de geldigheid van de kiezing aan te vechten?

Moest blijken dat het zo zou zijn, dan is dat echt een pertinente schande. Dan mogen ze inderdaad die verkiezingen ongeldig uitroepen. FOD Binnenlandse zaken doet er zeer lakoniek over maar eigenlijk is dit onbegrijpelijk en gewoon verkiezingsvervalsing.

Op 15min binnen en buiten.
Voor de voorzitter en bijzitters stond er een jaren-70 thermos koffie, een bak colaflesjes en een kleine doos koffiekoeken, ocharme.

Ook een blik geworpen op de namen in de lijst van 'Voor U': bovenaan prijkten 'bekende' wappie-goeroe namen. Benieuwd hoeveel volk die trekken.

Hooguit 20min. in de rij moeten staan.
Het stemmen zelf redelijk vlot verlopen. Scherm bleef wel een paar keer hangen.

Wat mij opviel is dat de bijzitters er wat verloren zaten. Een bejaarde man van tussen de 70-80j. die aangeeft dat hij niet weet hoe hij moet stemmen. En de bijzitters staren hem gewoon aan en glimlachen verder. Ja, zeg dan tenminste iets hé.

Welk marginaal dorp is dat juist? :unsure: Hier viel nu eens niks te beleven op die 45 minuten dat ik daar gewacht heb...

Terug
Bovenaan