De verbouw-topic!

Sloop en heropbouw (dus echt geen enkele muur laten staan) valt ook nog onder 6% BTW, dus wat maakt het uit? Er is daar een hele sectie aan gewijd in het eerste artikel dat je deelt.
 
Sloop en heropbouw (dus echt geen enkele muur laten staan) valt ook nog onder 6% BTW, dus wat maakt het uit? Er is daar een hele sectie aan gewijd in het eerste artikel dat je deelt.
Dat maakt uit, omdat we (of beter: mijn vrouw:p) niet voldoen aan de voorwaarden voor sloop en heropbouw.
 
Dusja, hoofdmuren laten staan, maar dat betekent dan weer niet dat je bv achteraan, of opzij ofzo wat kan bijbouwen.
 
Heeft er hier iemand ervaring met het plaatsen van verdiepingen in loodsen?
Zo'n modulair systeem beetje mechano stijl lijkt me wel wat omdat ik het dan ook terug kan meepakken als ik er weg zou gaan.
 
Heeft er iemand al de verbouwpremie ontvangen? Wat was de doorlooptijd?

We hadden veel (en zeer uitgebreide) facturen en offertes, waar bepaalde regels in aanmerking kwamen voor de premie en sommige niet.
Ze hebben al veel bijkomende info gevraagd, maar ik ben benieuwd naar het uiteindelijke premiebedrag
 
Ik wacht al meer als 6 maand op reactie.
Bij navraag was het "het duurt 6-8 maand".

Ondertussen al 50k aan facturen "voorgeschoten".
Mijn eigen buffer begint te krimpen, en zou graag die 50k terug krijgen, zodat ik de facturen die niet in de verbouwlening/premie zitten binnenkort kan betalen
 
Heeft er hier iemand ervaring met het plaatsen van verdiepingen in loodsen?
Zo'n modulair systeem beetje mechano stijl lijkt me wel wat omdat ik het dan ook terug kan meepakken als ik er weg zou gaan.
Ja. Heb ik zelf staan. Is met de juiste materiaal deftig te doen. Bij begra kan je dat zelf gebruikt kopen.
 

Is er eigenlijk een wezenlijk verschil tussen deze twee dampschermen? De ene scheelt al bijna 30% in prijs namelijk.
 
Het raam van onze badkamer heeft vochtschade aan de buitenkant van het houten frame. Liefst zou ik dat raam (+- 2m2) in zijn geheel vervangen door iets met driedubbel glas. Zijn glasfabrikanten/glazenzetters eigenlijk tuk op kleine projecten zoals één raam? Aangezien er 4 min of meer exacte ramen op dat verdiep zitten zou het nieuwe raam ook niet te veel mogen afwijken van het huidige.

Eventueel overweeg ik om ze alle 4 te vervangen, het ene raam is van de gang (redelijk nutteloos om te vervangen aangezien we daar toch niet verwarmen) maar de andere twee zijn van een slaapkamer, dus upgrade van de beglazing zou daar niet slecht zijn.

En daarop aansluitend: is hittewerend glas iets? Ramen zitten pal op het zuiden en hebben een hele dag zon, dus vooral in die slaapkamer kan het tijdens een hittegolf echt heel warm worden.
 
Wij zouden onze HOB bel-etage willen renoveren (1991, een totale bewoonbare oppervlakte van ongeveer 140m², niet rekeninghoudend met de garage, EPC is 282 kWh/m²).
Huidige situatie:
Grondverdieping: 3 radiatoren in de dubbele garage en kleine hal (deze worden momenteel nauwelijks gebruikt).
Eerste verdieping: Ongeveer 70m² aan vloerverwarming.
Tweede verdieping: 5 radiatoren voor het verwarmen van 3 kamers, een badkamer en een gang.
Geplande renovaties:
  • Spouwmuurisolatie
  • Dakisolatie
  • Vervanging van ramen
We zijn ook van plan om het verwarmingssysteem (de verwarming werkt met een Bulex-systeem met een buitenvoeler) te vernieuwen, omdat er momenteel problemen mee zijn. Iemand van Acasus heeft geadviseerd om volledig over te stappen op een warmtepomp. Daarnet is er een firma langsgekomen en zij merkten op dat de kleine radiatoren op de tweede verdieping mogelijk niet voldoende verwarmd kunnen worden met enkel een warmtepomp. Zij hadden twee oplossingen, de vloerverwarming via een warmtepomp laten lopen en een extra ketel voor de radiatoren voorzien, dit zou een dure oplossing zijn, het alternatief is een condensatieketel.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie of een renovatie waarbij besloten moest worden tussen deze verwarmingsopties?
 
Het raam van onze badkamer heeft vochtschade aan de buitenkant van het houten frame. Liefst zou ik dat raam (+- 2m2) in zijn geheel vervangen door iets met driedubbel glas. Zijn glasfabrikanten/glazenzetters eigenlijk tuk op kleine projecten zoals één raam? Aangezien er 4 min of meer exacte ramen op dat verdiep zitten zou het nieuwe raam ook niet te veel mogen afwijken van het huidige.

Eventueel overweeg ik om ze alle 4 te vervangen, het ene raam is van de gang (redelijk nutteloos om te vervangen aangezien we daar toch niet verwarmen) maar de andere twee zijn van een slaapkamer, dus upgrade van de beglazing zou daar niet slecht zijn.

En daarop aansluitend: is hittewerend glas iets? Ramen zitten pal op het zuiden en hebben een hele dag zon, dus vooral in die slaapkamer kan het tijdens een hittegolf echt heel warm worden.
Zal niet simpel zijn om iemand voor 1 raam te vinden. (Of de offerte zal niet van de poes zijn) maar soit, je kan het altijd vragen natuurlijk.

3dubbel glas lijkt weinig meerwaarde te bieden tbh, zeker als het niet nieuwbouw is.
 
Moest het nuttig zijn voor iemand, de Vlaamse premies lijken te checken in welke inkomens categorie je valt op het moment van aanvraag. Ook al duurt het erna paar maanden voor ze het verwerken.

Door samenloop van omstandigheden wat minder verdient in 2021 en daarmee voldoet ik net (200 euro verschil) om niet in de hoogste categorie te vallen van 2024. Tax return van 2022 kwam pas op 15 januari, en de premies week daarvoor aangevraagd (dus enkel 2021 was beschikbaar voor het systeem). Je geeft wel je actuaal aantal kinderen in. Dus het was inkomen 2021 + kinderen van 2024 voor inkomensschalen van 2024 (post grote index van 22 en 23 dus).

En heb ze toegewezen gekregen. Maakt bij ons een kleine 10k verschil aan premies versus hoogste categorie.

Dus als je rond de grenzen zit, timen met aanvraag (je hebt 2 jaar) wanneer het net nieuw jaar is/net kind erbij/...

Ter indicatie voor 2 kinderen ligt de grens van dit jaar op 82k, voor 3 op 89k.
 
Laatst bewerkt:
Moest het nuttig zijn voor iemand, de Vlaamse premies lijken te checken in welke inkomens categorie je valt op het moment van aanvraag. Ook al duurt het erna paar maanden voor ze het verwerken.

Door samenloop van omstandigheden wat minder verdient in 2021 en daarmee voldoet ik net (200 euro verschil) om niet in de hoogste categorie te vallen van 2024. Tax return van 2022 kwam pas op 15 januari, en de premies week daarvoor aangevraagd (dus enkel 2021 was beschikbaar voor het systeem). Je geeft wel je actuaal aantal kinderen in. Dus het was inkomen 2021 + kinderen van 2024 voor inkomensschalen van 2024 (post grote index van 22 en 23 dus).

En heb ze toegewezen gekregen. Maakt bij ons een kleine 10k verschil aan premies versus hoogste categorie.

Dus als je rond de grenzen zit, timen met aanvraag (je hebt 2 jaar) wanneer het net nieuw jaar is/net kind erbij/...

Ter indicatie voor 2 kinderen ligt de grens van dit jaar op 82k, voor 3 op 89k.
ik zat met alleenstaande met 1 kind tenlaste ook juizt in de ondergrens.goed dat ik het op tijd heb aangevraagd gehad want jaar erop zatk al in de middencategorie
 
Zal niet simpel zijn om iemand voor 1 raam te vinden. (Of de offerte zal niet van de poes zijn) maar soit, je kan het altijd vragen natuurlijk.

3dubbel glas lijkt weinig meerwaarde te bieden tbh, zeker als het niet nieuwbouw is.

Als het raam een beperkte oppervlakte heeft zou ik dat ook niet doen tbh. Je gaat dat verschil in prijs nooit uitkrijgen wss.
Het is beter om het zo luchtdicht mogelijk te krijgen dan driedubbelglas te zetten in mijn ogen.
 
Terug
Bovenaan