De toekomst van BIV en VB (voor elektrische wagens)

Was er effectief een belofte dat het nooit ging veranderen voor elektrische auto's?
Ja, zo had ik het toch verstaan.

Ja, zo had ik het toch verstaan.
Goh, enige dat ik daar kan uit afleiden is dat het niet met terugwerkende kracht is.

"Er is goed nieuws voor huidige eigenaars van elektrische wagens. Zij blijven vrijgesteld van de nieuwe maatregelen en hoeven dus geen jaarlijkse verkeersbelasting te betalen. Dit wordt onderbouwd met het argument dat de “eerder gemaakte keuzes van burgers” worden gerespecteerd."

Voor wie er een kocht onder de vorige regels verandert er dus niets.

Goh, enige dat ik daar kan uit afleiden is dat het niet met terugwerkende kracht is.

"Er is goed nieuws voor huidige eigenaars van elektrische wagens. Zij blijven vrijgesteld van de nieuwe maatregelen en hoeven dus geen jaarlijkse verkeersbelasting te betalen. Dit wordt onderbouwd met het argument dat de “eerder gemaakte keuzes van burgers” worden gerespecteerd."

Voor wie er een kocht onder de vorige regels verandert er dus niets.

Ja dat bedoelde ik ook. Tijdens de discussie over de afschaffing is er toen gezegd dat men de belofte in het verleden niet ging veranderen.
Maar dat nu exact terugvinden... is niet zo evident.

Daarna heeft men gezegd dat men een heffing ging voorzien. Men heeft toen nooit gezegd dat die heffing hetzelfde zal blijven.

Kans is natuurlijk groot dat als we 5 jaar verder zijn dat men dat dan ook gewoon laat uitfaseren en verandert naar de toekomst toe. Maar zekerheid is er niet, en die belofte is ook nooit gemaakt dat het niet zou veranderen voor wagens ingeschreven in 2025. Uitspraak was destijds gemaakt in 2024 ergens. Wat ook de reden is en was dat ik er toen nog 1 gekocht had.

Ja dat bedoelde ik ook. Tijdens de discussie over de afschaffing is er toen gezegd dat men de belofte in het verleden niet ging veranderen.
Maar dat nu exact terugvinden... is niet zo evident.

Daarna heeft men gezegd dat men een heffing ging voorzien. Men heeft toen nooit gezegd dat die heffing hetzelfde zal blijven.

Kans is natuurlijk groot dat als we 5 jaar verder zijn dat men dat dan ook gewoon laat uitfaseren en verandert naar de toekomst toe. Maar zekerheid is er niet, en die belofte is ook nooit gemaakt.
Beetje zoals de belofte voor de terugdraaiende teller en andere dingen dus. Eens er een andere regering komt, ben je er nooit meer zeker van.

Men heeft toen nooit gezegd dat die heffing hetzelfde zal blijven.
Dat klopt.
Maar ik ben van mening dat je gedurende de economische levensduur van een auto (4-5 jaar) toch mag verwachten dat men de belastingen niet ingrijpend aanpast.
Je koopt nu een benzine. Ok, je weet dat de euronorm, de uitstoot en de cilinderinhoud/vermogen meetellen.
En dat de belasting dus omhoog gaat gaan door doordat je uitstoot en euronorm slechter worden dan de referentie.

Maar hoe gaat dat met EV's zijn?
Misschien blijft de belasting voor iedere EV nog 5 jaar onder de 200€. Goed dan.
Maar als men ineens gaat zeggen dat het gewicht en het vermogen ineens gaan meetellen op zware manier waardoor een EV van 2.000kg met 300pk ineens naar 1.000€ belastingen gaat, dan is er toch iets ferm mis vind ik.

Goed: dat is allemaal speculatie.
Maar moesten ze nu echt meer dan een jaar hierover nadenken om dan iedere EV gewoon een vast tarief te geven?

Terug
Bovenaan