De toekomst van BIV en VB (voor elektrische wagens)

Gewoon kilometerheffing ipv verkeersbelasting is misschien niet zo oneerlijk, maar dat is niet wat de Vlaamse overheid wil.
Even lezen wat de Vlaamse overheid zelf op hun eigen website zet:

Ik lees dat wie:
- op de typische spitsuren moet gaan werken, extra belast zal worden
- wie in een regio woont of werkt met file druk, extra belast zal worden
- wie ver moet rijden voor zijn werk, extra belast zal worden
En waarschijnlijk speelt de uitstoot ook nog mee zoals nu.

Dus als je lekker thuis kan werken of glijdende uren hebt, leuk, kan je kilometerheffing verlagen.
Heb je vaste uren en heb je niet zoveel keuze waar je werkt, dan kan je extra gaan betalen.
In deze tijden vind ik het ook niet meer serieus om voor te stellen dat mensen gaan wonen waar hun werk is.
Dat is dus om de 11 jaar verhuizen. Bij mij zou het om de 2-4 jaar zijn trouwens.
Dat klopt niet. Een enorm groot deel van de werknemers werkt in een sector waarbij er meerdere werkgevers in de buurt zijn.
De gemiddelde woon-werkafstand in België is 20km.

steden waar het werk zit
Kan je dat staven? Dat vind ik een heel nauwe visie.
Dan ga je even aan bijna alle industrie en fabrieken voorbij.

En zelfs zit het werk in de steden, dan nog heb je daar niet zoveel keuze van werk.
Even concreet: als je medisch laborant bent en je woont in regio Turnhout dan kan je:
- in ziekenhuis Turnhout werken
- in privélabo in Herentals werken
- of in ziekenhuizen in de omgeving: Mol, Geel, Herentals.
Tegenwoordig doe je 's ochtends over de rit Turnhout - Herentals gemakkelijk 45 minuten.

En verhuizen om te wonen bij het werk: tegenwoordig werken de meeste gezinnen met 2. Moet je nog geluk hebben dat je allebei in dezelfde stad werk kan vinden...

Dat klopt niet. Een enorm groot deel van de werknemers werkt in een sector waarbij er meerdere werkgevers in de buurt zijn.
De gemiddelde woon-werkafstand in België is 20km.
Wat klopt niet?
Wat jij zegt, gaat enkel over afstand.
Ik zeg dat er nog meer speelt: tijd en drukte.
Men kan misschien op 20km van het werk wonen, maar als dat tijdens de spits in druk verkeer moet, dan verwacht ik dat die persoon toch echt meer zal moeten gaan betalen.

Het is niet omdat je van job verandert, dat uw huis ook niet gewoon dichtbij de nieuwe job kan zijn. Dus je moet niet elke 11 jaar verhuizen.
Daarnaast zijn er gewoon veel plekken wel bereikbaar met het openbaar vervoer ook...
Klopt niet.
Mijn vrouw is dus die bovenvernoemde laborante.
Zoveel keuze is er niet in werk zoals ik al aantoonde.
Als zij niet in Turnhout kan werken (er zijn nu geen vacatures voor medisch laborant), dan is het dichtstbijzijnde in Geel. Dat is 25 km, al meer dan het gemiddelde in Vlaanderen. Anders is het nog verder.
Dat is allemaal met openbaar vervoer te bereiken, maar zeker niet vlot!
Die 45 minuten naar Herentals is met de auto. Met openbaar vervoer is het 1u15.
Maar wacht: zij moet ook lates en nachten doen: ai, dan rijdt de bus niet. Dikke pech!

Ik wil maar zeggen: niet iedereen heeft een mooie kantoorjob waar je eens kan thuis werken, of waar je werkuren kan afstemmen op het openbaar vervoer, of waar je je werk kan laten liggen tot de volgende dag. Stalen moeten direct verwerkt worden in een labo, of ze zijn slecht geworden!

Klopt niet.
Mijn vrouw is dus die bovenvernoemde laborante.
Zoveel keuze is er niet in werk zoals ik al aantoonde.
Als zij niet in Turnhout kan werken (er zijn nu geen vacatures voor medisch laborant), dan is het dichtstbijzijnde in Geel. Dat is 25 km, al meer dan het gemiddelde in Vlaanderen. Anders is het nog verder.
Dat is allemaal met openbaar vervoer te bereiken, maar zeker niet vlot!
Die 45 minuten naar Herentals is met de auto. Met openbaar vervoer is het 1u15.
Maar wacht: zij moet ook lates en nachten doen: ai, dan rijdt de bus niet. Dikke pech!

Ik wil maar zeggen: niet iedereen heeft een mooie kantoorjob waar je eens kan thuis werken, of waar je werkuren kan afstemmen op het openbaar vervoer, of waar je je werk kan laten liggen tot de volgende dag. Stalen moeten direct verwerkt worden in een labo, of ze zijn slecht geworden!
De uren dat je op de baan bent met lates en nachten of vroeges zijn toch niet de grote file uren?

Dus op dat vlak is een slimme km toch goed?

En tegenwoordig kan je al vaak tussen 7u30 en 9u(30) beginnen bij een administratieve job
En winkels openen pas rond 10u

Ik vraag me nu wel af op welk vermogen men die belasting gaat berekenen.
Op mijn inschrijvingsbewijs staat 153kW (206pk).
Op het gelijkvormigheidsattest is dat het netto vermogen gedurende een uur.
Het totale vermogen is echter 158kW (front) en 220kW (rear) (+500pk).
Ik neem aan dat men enkel het vermogen op het inschrijvingsbewijs kan gebruiken voor de belasting, dus dan zit ik wel redelijk safe.

Hoe zit dit bij anderen?

Ik neem aan dat men enkel het vermogen op het inschrijvingsbewijs kan gebruiken voor de belasting, dus dan zit ik wel redelijk safe.

Hoe zit dit bij anderen?

Moh, ga het mijne ook es bekijken

Hoe zit dit bij anderen?
Bij mij staat daar het max vermogen op. Nu is de vraag bij wie ze gemist hebben he :p

Hoe zit dit bij anderen?

Bij mij staat daar het max vermogen op. Nu is de vraag bij wie ze gemist hebben he :p

Same, 240kW vermeld terwijl ik ook een Dual engine heb.

Denk een missingske bij Chris, over wat voor auto gaat het bij jou?

Tesla Model Y AWD. Geïmporteerd uit Duitsland, maar gelijkvormigheidsattest wordt voor heel Europa gemaakt.
Ik heb een model 3 RWD met 44kW gemiddeld vermogen over een uur, maar op mijn inschrijvingsbewijs staat wel 208kW.

Wel gezien dat mijn adres niet klopt op de inschrijving. Is nog ons oud terwijl we al verhuisd waren, dus zal daar maar eens voor bellen :p

Damn ik had eigenlijk niet door dat ik met ietsje meer dan 500pk rondrij.
Ik heb al wel gemerkt dat het officiële vermogen van de Tesla Y AWD alle kanten op gaat:
514pk: https://www.whattherange.com/elektrische-auto/119770/Tesla-Model-Y/75kWh-ev-long-range-awd-aut
441pk: https://www.autoweek.nl/auto/99933/tesla-model-y-long-range-awd/
372pk: https://www.autogids.be/model-type-...l-y-long-range-dual-motor-awd-5d-od-2021.html

Snap het zelf niet zo goed...

Hoe zit dit bij anderen?
Het is toch nog niet bekend hoe men EVs zou gaan belasten? Enkel dat het in het regeerakkoord staat. Zo staat het ook op de site van de Vlaamse Overheid.

Dus nog geen zekerheid dat het op basis van vermogen zou zijn. Huidige verkeersbelasting voor verbrandingsmotoren is ook op basis van "fiscale pk", wat dacht ik op basis van cilinderinhoud was (en dan nog mogelijkse verminderingen door CO2 uitstoot & euronorm).
Dus kans is groot dat het voor EV ook op basis daarvan zal zijn en voor elektromotoren is de formule voor fiscale pk, volgens de Vlaamse Codex Fiscaliteit, de volgende:
pk = 0,0012 * n * e * i.

n = het aantal elementen;
e = de gemiddelde elektromotorische kracht aan de klemmen van een element bij gewone regeling, in volt;
i = de gemiddelde sterkte van de stroom bij dezelfde regeling, in ampère.

Dus kans is groot dat het voor EV ook op basis daarvan zal zijn en voor elektromotoren is de formule voor fiscale pk, volgens de Vlaamse Codex Fiscaliteit, de volgende:
Ik betwijfel sterk dat men wat die ambtenaar in 2014 heeft bedacht gaat volgen, want:
i, de stroom, staat al nergens op mijn gelijkvormigheidsattest
n en e, ivm de klemmen, staat ook niets op mijn attest. Of bedoelt men met aantal elementen, het aantal motoren? Rare verwoording dan.

Terug
Bovenaan