De toekomst van BIV en VB (voor elektrische wagens)

Das toch een klucht he. Hoe kan iemand nu een beredeneerde aankoop doen als ge van niks weet. En kan HLN weer artikeltjes schrijven dat de transitie naar elektrisch rijden mislukt is.
Mja, NVA is nu niet direct de partij die voor de transitie naar elektrisch rijden is op korte termijn.

Je gaat er verkeerdelijk vanuit dat die geen verkeersbelasting het 10 - 15 jaar gaat overleven. Ik acht de kans hiervoor enorm klein om eerlijk te zijn.

De u mag uw terugdraaiende teller 20 jaar behouden heeft het ook niet overleefd.
Ze doen maar. Van zodra deze afgeschreven is, kan ik nog altijd terug naar een leuke benzine als ze de voordelen gaan laten vallen.

Ze hebben zo massaal de kans laten liggen om de kilometerheffing eindelijk in te voeren.
Elke verkiezing opnieuw denk je: "Het kan toch écht wel niet incompetenter?

En kijk, daar zijn ze weer met het bewijs.

Ze hebben zo massaal de kans laten liggen om de kilometerheffing eindelijk in te voeren.

Postjes beschermen zijn belangrijker dan effectief iets goeds doen voor de gemeenschap :p

Ook weer zoiets. Je koopt nu een EV die voor 31/12/2024 zal ingeschreven worden, maar je weet wel niet of je nog in de categorie "de VB blijft vrijgesteld" gaat zitten :/
Ondertussen is dat wel al ergens bevestigd.
Nuja, er hangt een grote "terugdraaiende teller" geur aan natuurlijk.

Ik heb zonet gehoord van iemand die mee de regelgeving aan het schrijven is dat het moeilijk gaat worden om alles klaar te krijgen voor het einde van het jaar. Wat impliceert dat (volgens hem, maar hij kon dat ook niet met zekerheid zeggen) de regelgeving rond VB pas 01/01/2026 zou ingaan.

BIV zou vrijgesteld blijven, ook na 2026, en VB zou vrijgesteld blijven voor de voertuigen die tot 31/12/2025 zijn ingeschreven.
Hoe de berekening van VB vanaf 01/01/2026 gaat worden, dat is nog niet geweten.

De premie stopt wel sowieso vanaf 01/01/2025, mogelijks al vroeger (afhankelijk van beslissing Raad van State).

Nogmaals, dit is wat ik gehoord heb en die persoon durfde dit niet volledig te bevestigen.

Dat het waarschijnlijk niet klaar geraakt voor 01/01/2025 lijkt me logisch.
Maar waarom zou dat dan ineens uitgesteld worden naar 01/01/2026?
Kan men dat niet vanaf eender welke datum laten ingaan?
Of is dat omdat het auto gerelateerd is en men daar nog met jaargangen werkt?

Ik heb sinds vorig jaar augustus een EV op de zaak die ik in 2026 op de zaak zou vervangen en waarschijnlijk privé overkopen.
De nieuwe EV op de zaak zou dan nog aan 100% in te brengen zijn en zou ik dus gerust 10 jaar mee willen rijden.
Begin nu te twijfelen of dat een slimme zet zou zijn. Privé moet ik dan de volle pot belasting betalen voor die auto en op de zaak ook voor de nieuwe.
Als het uitgesteld wordt, dan misschien beter volgend jaar dat plan al toepassen? (keuze op de markt gaat me niet bevallen, maar ja)

Iedereen heeft z'n mond vol van eerlijker en gelijkmatiger lastenverdeling voor iedereen, de kilometerheffing is nu net een voorbeeld van een compleet oneerlijke belasting. Alweer wordt hiermee enkel de hardwerkende vlaming mee getroffen, die helaas niet anders kan dan zich verplaatsen naar het werk met z'n eigen vervoermiddel, die nog meer zal moeten betalen dan vandaag al het geval is. We gaan het geld weeral halen bij dezelfde groep die vandaag reeds torenhoog belast wordt.

Iedereen heeft z'n mond vol van eerlijker en gelijkmatiger lastenverdeling voor iedereen, de kilometerheffing is nu net een voorbeeld van een compleet oneerlijke belasting. Alweer wordt hiermee enkel de hardwerkende vlaming mee getroffen, die helaas niet anders kan dan zich verplaatsen naar het werk met z'n eigen vervoermiddel, die nog meer zal moeten betalen dan vandaag al het geval is. We gaan het geld weeral halen bij dezelfde groep die vandaag reeds torenhoog belast wordt.
Hoe is dat een voorbeeld van een oneerlijke belasting? Dat is toch gewoon letterlijk belasten wie er gebruik van maakt?
Ik kan het ook omdraaien "je treft er de rijke miljonair mee die hele dagen tijd heeft om rond te toeren met zijn dure auto". Halen we dan ineens het geld bij een andere groep om dat die ook in een naratief past?

Je kiest waar je woont en waar je werkt. Je kan er ook voor kiezen om met de fiets of OV naar het werk te gaan..

Hoe is dat een voorbeeld van een oneerlijke belasting? Dat is toch gewoon letterlijk belasten wie er gebruik van maakt?
Ik kan het ook omdraaien "je treft er de rijke miljonair mee die hele dagen tijd heeft om rond te toeren met zijn dure auto". Halen we dan ineens het geld bij een andere groep om dat die ook in een naratief past?
De rijke miljonair die tref je er niet mee. Net zoals vandaag iemand die met een Bugatti Veyron rondtuft, reeds veel meer betaald dan diegene met zijn Dacia. De rijke blijven gewoon rijk en they don't care. De Dansaert bakfietsadepten elitairen die tref je hier ook niet mee, die rijden nu immers reeds met hunne fiets (maar zullen wel goedkoper rondtuffen in hunne Veyron in 't weekend natuurlijk).
Wie tref je hier wel mee, diegene die moet gaan werken om rond te komen en genoodzaakt is zijn eigen wagen te gebruiken en dubbel of trippel zal betalen dan wat hij nu voor zijne Dacia betaald, dus de zaakvoerders en diegene met een bedijfswagen daarvoor blijft alles zoals nu.

Je kiest waar je woont en waar je werkt. Je kan er ook voor kiezen om met de fiets of OV naar het werk te gaan..
Je kiest niet waar je werkt en woont. Je woont waar je het kan betalen, en je werkt op plaatsen waar er voldoende werkaanbod is. Indien het zon eenvoudig zou zijn dan werkte en woonde ik onder de kerktoren.

De rijke miljonair die tref je er niet mee. Net zoals vandaag iemand die met een Bugatti Veyron rondtuft, reeds veel meer betaald dan diegene met zijn Dacia. De rijke blijven gewoon rijk en they don't care. De Dansaert bakfietsadepten elitairen die tref je hier ook niet mee, die rijden nu immers reeds met hunne fiets (maar zullen wel goedkoper rondtuffen in hunne Veyron in 't weekend natuurlijk).
Wie tref je hier wel mee, diegene die moet gaan werken om rond te komen en genoodzaakt is zijn eigen wagen te gebruiken en dubbel of trippel zal betalen dan wat hij nu voor zijne Dacia betaald, dus de zaakvoerders en diegene met een bedijfswagen daarvoor blijft alles zoals nu.
En hoeveel mensen met een Dacia werken op een paar 100km van hun werk?
Hier in de buurt is net zo'n bedrijf failliet gegaan (Van Hool). Quasi al hun personeel woont in een straal van 20km rond die fabriek hoor.

En hoeveel mensen met een Dacia werken op een paar 100km van hun werk?
Hier in de buurt is net zo'n bedrijf failliet gegaan (Van Hool). Quasi al hun personeel woont in een straal van 20km rond die fabriek hoor.
Dus die mensen zijn nu werkloos. Als je hen dan extra gaat belasten omdat hun nieuwe job iets verder ligt dan de oude (vermoedelijk geen gelijkaardig bedrijf als Vanhool binnen een straal van 20km), dan is het resultaat dat die mensen er dus voor gaan kiezen om werkloos te blijven en geen job gaan aannemen >20km. 2x loss (geen inkomsten extra verkeersbelasting + weer wat mensen op de sociale zekerheid erbij).

+ denk niet dat de impact enkel gaat zijn voor diegene die dagelijks >100 km naar hun werk bollen met de auto. Als ze het invoeren zij maar gerust dat je meer zal betalen als vandaag van zodra ge meer dan 5000km per jaar bolt. bij zo'n hervormingen moet het altijd meer opbrengen dan het vandaag doet. Men gaat het heus niet invoeren om de mensen een cadeauke te doen.

Maar we wijken af van het threadtopic, dus ik laat het hierbij.

Mogelijks doordat het een jaarlijkse belasting is? Door het op een andere datum te laten ingaan zou je mogelijks een voordeel creëren voor een aantal mensen?
Verkeersbelasting betaal je toch op het moment van inschrijven?
Ik krijg alle verkeersbelastingsbrieven voor mijn auto's op verschillende momenten aan hoor.
Dat lijkt me hier dus aan de orde.

Je kiest niet waar je werkt en woont. Je woont waar je het kan betalen, en je werkt op plaatsen waar er voldoende werkaanbod is. Indien het zon eenvoudig zou zijn dan werkte en woonde ik onder de kerktoren.
Neen hoor.

Slechts 1 op 10 zou bij voorkeur in een stad willen wonen. De droom is wonen op het platteland in een groot alleenstaand huis.

Men kiest bewust om ver te gaan wonen van steden waar het werk zit waarbij de afhankelijkheid van de auto enorm groot is. En dan klagen over de file en slecht OV... en dat je enkel met de auto naar het werk kunt.

Neen hoor.

Slechts 1 op 10 zou bij voorkeur in een stad willen wonen. De droom is wonen op het platteland in een groot alleenstaand huis.

Men kiest bewust om ver te gaan wonen van steden waar het werk zit waarbij de afhankelijkheid van de auto enorm groot is. En dan klagen over de file en slecht OV... en dat je enkel met de auto naar het werk kunt.

Allee, laatste reactie dan , ik zeg je gaat wonen waar je het kan betalen.
Ik ga bijvoorbeeld reeds heel mijn leven in Brussel werken, maar nog steeds kan ik mij daar geen woning veroorloven. Het is daar gewoonweg veel te duur. Ik wil gerust dezelfde job gaan doen in Erps Kwerps, maar helaas vind ik daar niet dezelfde jobs.
Je werkt en woont waar je wil is een veel te simplistische voorstelling, net zoals het idee dat velen denken dat ze "goedkoper" gaan uitkomen met een kilometerheffing. Diegene die goedkoper gaan uitkomen zijn de "eilitaire" Vlamingen die inderdaad zich een woning in 't stad van kunnen veroorloven en hunne Porsche in 't weekend uithalen om de schoonmoeder te bezoeken.

Laatst bewerkt:
Gewoon kilometerheffing ipv verkeersbelasting is misschien niet zo oneerlijk, maar dat is niet wat de Vlaamse overheid wil.
Even lezen wat de Vlaamse overheid zelf op hun eigen website zet:
De kilometerheffing is slim. Dat betekent dat tarieven zouden kunnen variëren in functie van wanneer, waar en hoe ver automobilisten rijden, waardoor de filedruk kan dalen.
Ik lees dat wie:
- op de typische spitsuren moet gaan werken, extra belast zal worden
- wie in een regio woont of werkt met file druk, extra belast zal worden
- wie ver moet rijden voor zijn werk, extra belast zal worden
En waarschijnlijk speelt de uitstoot ook nog mee zoals nu.

Dus als je lekker thuis kan werken of glijdende uren hebt, leuk, kan je kilometerheffing verlagen.
Heb je vaste uren en heb je niet zoveel keuze waar je werkt, dan kan je extra gaan betalen.
In deze tijden vind ik het ook niet meer serieus om voor te stellen dat mensen gaan wonen waar hun werk is.
Dat is dus om de 11 jaar verhuizen. Bij mij zou het om de 2-4 jaar zijn trouwens.

Terug
Bovenaan