De Tesla thread

De Performance verbruikt wel iets meer dan een RWD. De RWD heeft niet zo lang geleden de efficientere motor met hairpin windings gekregen, de banden zijn niet zo breed, kleinere velgen en het gewicht is lager.
Hier een rit dat enkel uit autostrade bestond: Fastned Bekkevoort naar een restaurant in Aalter op 1km van de afrit. Gemiddeld verbruik was 17,24kWh/100km bij 1.4°C. 100km/h op de ring in Brussel en de rest 120-125km/h.
De Model Y zal natuurlijk wel iets meer verbruiken als de Model 3, maar het zal nog steeds een zuinige wagen zijn.

Ik tel dan intervallen van 180 km op autosnelweg als je reist.

Laadpunten zijn niet elke 10km te vinden, dus gemiddeld laden bij 10%. De curve van de SR daalt sneller en je toplaadsnelheid ligt ook lager. Laden tot 80% zal al langer duren waardoor je zoveel mogelijk wil laden zonder veel tijdverlies. Je houdt dus nog 70% over per sessie.

300km op volledige lading * 70% = 210. Tel nog wat andere factoren zoals regen of heuvelachtig terrein voor 10% verschil op verbruik.

Dat zijn ook mijn ervaringen na enkele jaren ver EV reizen. Ik reken 50% van de officiële range als interval of stop.

Ik tel dan intervallen van 180 km op autosnelweg als je reist.

Laadpunten zijn niet elke 10km te vinden, dus gemiddeld laden bij 10%. De curve van de SR daalt sneller en je toplaadsnelheid ligt ook lager. Laden tot 80% zal al langer duren waardoor je zoveel mogelijk wil laden zonder veel tijdverlies. Je houdt dus nog 70% over per sessie.

300km op volledige lading * 70% = 210. Tel nog wat andere factoren zoals regen of heuvelachtig terrein voor 10% verschil op verbruik.

Dat zijn ook mijn ervaringen na enkele jaren ver EV reizen. Ik reken 50% van de officiële range als interval of stop.
Hangt eigenlijk veel af van de wagen waarmee je rijdt.
Bij merken/wagens die heel kort hoog pieken in laadsnelheid en daarna snel dalen in laadsnelheid (ik denk dan bvb aan de Model 3*, maar ook de i4), daar kan je best op 50-60% stoppen met laden (afhankelijk van de afstand van het volgende laadpunt.
Maar bij bvb Kia kan je eigenlijk gerust verder laden tot 70-75%.

*Ik haal met mijn model 3 235 kW rond 10%, maar op 40% is dat nog 125kW en op 60% nog 80kW.

Zelf probeer ik 200 km te rijden per stop. Alleen de eerste keer doe ik 400 km of zo.

*Ik haal met mijn model 3 235 kW rond 10%, maar op 40% is dat nog 125kW en op 60% nog 80kW.

Zelf probeer ik 200 km te rijden per stop. Alleen de eerste keer doe ik 400 km of zo.

De 3/Y SR heeft een gemiddelde DC 10-80% laadsnelheid van 100kW terwijl de LR gemiddeld 124kW heeft. Dat is nog eens 20% trager dan jouw ervaringen.

Een KIA/Hyundai/Porsche is daar met gemiddeld 200kW veel beter in.

Verder helemaal akkoord met de manier van reizen. Ik doe vrijwel hetzelfde, behalve dat ik wel nog vaak tot 70-80% laad om de volgende intervallen ongeveer 300km af te leggen.

Zou er geld te slaan zijn uit het feit dat je een zwarte model Y SR kan kopen voor 35k(na aftrek premie) en deze elders(buitenland) terug verkoopt terwijl hij nog minder dan 1000 km heeft?

• De premie kan worden toegekend voor zero-emissievoertuigen die vanaf 1 januari 2024 zijn ingeschreven.
  • Het voertuig moet zijn ingeschreven op een adres in het Vlaamse Gewest en dit gedurende minstens 3 jaar na ontvangst van de premie.
  • Het voertuig moet minstens 3 jaar in het bezit blijven van de aanvrager, of zijn erfgenaam of rechtsopvolger(open definitie).

Ik kan een X 100D van 2017 (160km) overkopen van ne kameraard als particulier voor 44k.

Redelijk wat opties denk ik, originele 22” velgen, FSD, CCS update, rode remklauwen, chrome delete exterieur, carbon en zwart lederen interieur,…

Ken te weinig van Tesla maar lijkt mij wel ne goeie deal te zijn? (Prijs nog bespreekbaar alleszins)

Ik kan een X 100D van 2017 (160km) overkopen van ne kameraard als particulier voor 44k.

Redelijk wat opties denk ik, originele 22” velgen, FSD, CCS update, rode remklauwen, chrome delete exterieur, carbon en zwart lederen interieur,…

Ken te weinig van Tesla maar lijkt mij wel ne goeie deal te zijn? (Prijs nog bespreekbaar alleszins)

Nu weet ik niet heel veel af van de X maar op dat bouwjaar en voor dat bedrag zou ik me toch liever gewoon een nieuwe Y kopen.
Volledige garantie en up-to-date hardware, als je nog snel beslist kan je dat stock model nog binnenhalen voor 39.9k en de premie aanvragen. Afhankelijk van je eisen natuurlijk.

Zal best een zalige auto zijn maar is voor mij persoonlijk toch wel een te oud model. Had ook gelezen dat die Wing-doors wel snel mankementen kunnen vertonen. 160k km zal ook al wat degradatie geven op de batterij + dat er waarschijnlijk niks meer onder garantie valt.

FSD is hier in België trouwens al vaak afgeraden. Stel dat dit binnen een paar jaar goed bruikbaar zou zijn, heeft je X dan wel de juiste hardware nog om FSD goed te ondersteunen?

zou het zoals Kingsman zegt inderdaad niet doen wegens de leeftijd van de wagen/ geen garantie enzo…
Te groot risico

De model Y nieuw kopen is dan wss wel een enorm groot verschil met een X natuurlijk.

Maar hangt er ook allemaal van af wat je zelf belangrijk vindt…

De X is de grootste probleem wagen van Tesla. Moest het mijn geld zijn kocht ik een nieuwe Y met de premie.

Op de batterij en aandrijfunit is er nog garantie tot juli 2025, basis garantie uiteraard verlopen.

Aandrijfsassen nog vernieuwd januari 2023 blijkbaar.

Bon, ik ga er nog is over nadenken.

Ik zou er ook niet voor springen.
Uitgezonderd ruimte doet een nieuwe Y toch alles beter dan een oude X?
De X ziet er gedateerd uit en de Y is niet klein.

Op de batterij en aandrijfunit is er nog garantie tot juli 2025, basis garantie uiteraard verlopen.

't is natuurlijk wel een dikke wagen zo'n Model X. Maar ik dan zou ik toch wat budget op reserve houden voor onverwachtste kosten.
Als je met hetzelfde geld een Model Y RWD koopt, heb je 4 jaar garantie op de wagen (80k km) en 8 jaar op de batterij/aandrijfunit (160k km).

Zeer goed nadenken….

Als er problemen opduiken kan dit zomaar zorgen dat de goede kameraad je grootste vijand wordt. 🤓

Weten jullie of ze voor de levering in een wasstraat gaan ? Zou geen krasjes willen en hem zelf kuisen eigenlijk...
Normaal wel.
Ik ging op laatste dag van het kwartaal en was enorm veel volk.
Is toen niet door carwash gegaan omdat ze beetje achter stonden en ik geen zin had om te wachten.

2 weken geleden de Tesla Model Y in ontvangst genomen en direct een serieuze roadtrip gedaan naar Oostenrijk (935km).

Algemene ervaring: Zeer positief. De auto rijdt zeer vlot, soepel en comfortabel. De koffer is ook gigantisch. Met gemak gerief voor 5 man mee genomen. Laden met Tesla Superchargers in Duitsland is ook een fijne ervaring. Altijd plaats, altijd toiletten in de buurt (meestal McDo). We hadden een baby bij van 6 maanden dus de stops kwamen sowieso gelegen om even te verversen, eten te geven,... In het heengaan zijn we blijven slapen in Nurnberg: 2 laadstops en dan een laadstop ter plekken. Volgende verder gereden met 1 laadstop.

Gisteren terug gereden in 1 keer. 3 keer moeten laden. We hebben er 12 uur over gedaan, omdat we 1 keer stil anderhalf uur stilgestaan hebben door een zwaar ongeval. Normaal zouden we er dus 10,5 uur overgedaan hebben, ongeveer 1-1.30u langer dan met een verbrandingsmotor.

Mindere kantjes: 1. Autopilot. Ik heb het na een tijd afgezet en enkel nog de ACC aangezet. Elke keer als je iets te hard aan het stuur komt, of even niet, of je wilt van baanvak veranderen slaagt het af en maakt hij een geluid. Elke keer als je het terug opzet ook. Niet gevonden hoe je dat geluid kan afzetten. Op de duur vond ik het bijna vermoeiender dan zelf rijden en de medepassagiers werden ook zot van het lawaai. Bizar, want dacht dat dit net zalig zou zijn in een Tesla, maar ik vind het systeem in mijn Skoda Kodiaq veel aangenamer. Houdt even in als je van baanvak verandert, checkt even of er op het nieuwe baanvak een auto is en past dan weer de snelheid aan.

2. De airco. Ik krijg deze precies niet goed ingesteld. Heb hem meestal gewoon afgelaten. Op 18° werd er altijd geklaagd over koude lucht achteraan en ik vond de lucht ook altijd onaangenaam blazen vooraan, hoe ik het ook instelde.

3. De ruitenwissers. Op de auto staat gaat hij soms veel te traag waardoor je amper nog iets ziet. Gelukkig kan je makkelijk zelf even bijtikken.

Ik veronderstel dat ik zelf iets verkeerd doe bij die 3 puntjes of dat het nog aangepast zal worden. In elk geval zeer tevreden over de wagen. Prijs kwaliteit momenteel niets beter te vinden denk ik.

Weten jullie of ze voor de levering in een wasstraat gaan ? Zou geen krasjes willen en hem zelf kuisen eigenlijk...
Yep, dat doen ze. Die van mijn vriendin had al wat krassen bij het afhalen. Direct gemeld daar en ze mag een afspraak maken om te laten polijsten.

Terug
Bovenaan