De Tesla thread

Heb je het over de gewone RWD versie of over de LR RWD versie?

Ter info. Er staat nu een gewone RWD versie voor €43770 en RWD LR versie voor €45070.
Deze kwam ik ook nog tegen, moest iemand de kleur niets uitmaken.
LR RWD is maar heel kort op de markt geweest. Die had van bij de start al 580 km range, was de traagste van alle Model 3 (ik had die graag besteld, was niet meer mogelijk toen ik mocht bestellen).
Blijkbaar kan je die nu dus ook uit voorraad bestellen, met nog ietsje extra range (620 km). Die heeft dus de sneller ladende accu van de Model 3 AWD, alleen RWD ipv AWD. Missen ook wel het premium interieur, maar ik weet niet of dat voor jou zo belangrijk is (geluidsinstallatie en geen verwarmde achterzetels, dacht ik)
Ik vind die LR RWD wel goedkoop...

De praktische range van jouw RWD is groter dan die van de LWD uit 2019.
Een RWD mag je ten allen tijde opladen tot 100%, dus 510 km.
Ook LFP batterijen laat je best niet de hele tijd op 100% staan.
Ze adviseren 100% bij de LFP voor kalibratie, zodat de BMS goed weet hoeveel procent er in de batterij zit.
Maar het is alleszins niet goed voor de batterij. In de community is het advies om 1x per week tot 100% te laden met de RWD.

Ze adviseren 100% bij de LFP voor kalibratie, zodat de BMS goed weet hoeveel procent er in de batterij zit.
Maar het is alleszins niet goed voor de batterij. In de community is het advies om 1x per week tot 100% te laden met de RWD.

De wagen adviseert nochtans zelf om hem elke keer tot 100% te laden hoor, staat ook zo op de website van tesla dacht ik.
Ter info: Met een rwd van 2022 haal je wel geen 510km hoor. Ik haal 400km uit die 60kW batterij. Weet niet hoeveel je echtbuit een LR haalt

Dus is wel niet wat Elon vertelde toen hij de model 3 met LFP voorstelde, volgens mij. Maar dat verwondert mij dan weer niet

De wagen adviseert nochtans zelf om hem elke keer tot 100% te laden hoor, staat ook zo op de website van tesla dacht ik.
Ter info: Met een rwd van 2022 haal je wel geen 510km hoor. Ik haal 400km uit die 60kW batterij. Weet niet hoeveel je echtbuit een LR haalt
Dat jij 400 km uit die accu haalt is voor jouw situatie. Jij doet waarschijnlijk een volledig andere parcours dan mij. Ik kan 4 keer naar mijn werk en terug (420km) met 75-80% accu, omdat ik geen autostrade rij (en maar 5-10 km 90 km/h mag rijden op heel dat traject.

Daarom gebruik je de WLTP range als standaard om te vergelijken. En die kan je perfect vergelijken. Een 2dehands 1ste generatie model 3 LR AWD heeft niet of amper meer range dan een nieuwe Model 3 RWD

De werkelijke range kan je makkelijk via deze site terugvinden.

80 % * 510 = 408 km
80% * 95% * 540 = 410 km
Niet direct een groot verschil zou ik zo zeggen.
Ja, er is een verschil in laadsnelheid, op voorwaarde dat die 2de hands Model 3 niet teveel is opgeladen via snellader (Tesla capt de laadsnelheid na een bepaalde hoeveelheid snelladen).
En ik was, zeker voor een privé-eigenaar, nog het belangrijkste verschil vergeten: levensduur. De batterijtechnologie in de Model 3 LR heeft gewoon minder last van degradatie. Ik zie maar één nadeel aan de RWD : bij koud weer laadt de wagen wat minder snel, en is de range wat minder, maar een oude model 3 heeft dan weer geen warmtepomp wat ook een impact heeft.
Juist ja, ik zat al met 600km in mijn hoofd van de huidige LR.
Hier was het ofwel een RWD ofwel een Performance. Liefst die laatste natuurlijk, maar dat kwam toch een stuk duurder uit. Niet alleen in aankoop maar ook in verzekering. Bij de RWD krijg je dan weer veel auto voor je geld en de verzekering was niet duurder dan voor een standaard VW Passat.

Tesla lijkt het inderdaad zelf te adviseren, maar als je goed kijkt naar de tekst kan je het ook anders interpreteren.
Maar intussen zijn er al statistieken te vinden van gebruikers die zich daarmee bezig houden + de kennis die mensen hebben over LFP batterijen en de consensus is dat je die 100% niet te vaak doet. (Op TMC kan je wellicht genoeg info vinden er over)
Tesla gaat hier waarschijnlijk niet over communiceren omdat laden tot 100% op regelmatige basis belangrijk is voor de kalibratie van LFP batterijen. Ze hebben liever wat snellere degradatie dan dat er massale klachten binnenkomen over foutieve percentages.

En als je lang aan lage snelheden kunt rijden kan die 510km zeker haalbaar zijn met de rwd.

Juist ja, ik zat al met 600km in mijn hoofd van de huidige LR.
Hier was het ofwel een RWD ofwel een Performance. Liefst die laatste natuurlijk, maar dat kwam toch een stuk duurder uit. Niet alleen in aankoop maar ook in verzekering. Bij de RWD krijg je dan weer veel auto voor je geld en de verzekering was niet duurder dan voor een standaard VW Passat.
Toch verbaast die 620 km range die ze aangeven me. Die auto staat ook op de standaard velgen, en de model 3 AWD met 18" velgen heeft al een range van 626 km. Ik vermoed dat die 620 km range gewoon echt indicatief is, ik ga ervan uit dat die toch nog 20-40 km verder geraakt dan de AWD.
Model 3 performance heb ik nooit het nut van ingezien. Je verliest veel range voor extra vermogen dat je eigenlijk amper gebruikt (ik heb een gewone AWD). En ik vermoed dat die qua bandenslijtage echt wel een topper is. En die banden zijn ook niet goedkoop.

LR RWD is maar heel kort op de markt geweest. Die had van bij de start al 580 km range, was de traagste van alle Model 3 (ik had die graag besteld, was niet meer mogelijk toen ik mocht bestellen).
Blijkbaar kan je die nu dus ook uit voorraad bestellen, met nog ietsje extra range (620 km). Die heeft dus de sneller ladende accu van de Model 3 AWD, alleen RWD ipv AWD. Missen ook wel het premium interieur, maar ik weet niet of dat voor jou zo belangrijk is (geluidsinstallatie en geen verwarmde achterzetels, dacht ik)
Ik vind die LR RWD wel goedkoop...
Sinds een paar weken heb ik de Model 3 LR RDW en die heeft op de geluidsinstallatie na alle features van het premium interieur: mistlampen vooraan, interieurverlichting aan de voeteinden, etc.
Ik geloof dat zetelverwarming op de achterbank voor alle nieuwe modellen geldt.

Ik heb de Y performance gekozen over LR omdat ik die echt wel veel mooier vind.

Wat lager, grotere velg en rode remklauwen.
Vind hem echt mooi staan zo.

99% van de tijd rij ik wel in Chill omdat het anders wat gevoelig is, maar de paar keer dat je eens kan knallen in Sport is wel fijn :D

Als je alleen de snelweg oprijdt ofzo zonder iemand voor u en je in een paar seconden naar 160 op het derde vak kunt katapulteren 😝

Ik heb de Y performance gekozen over LR omdat ik die echt wel veel mooier vind.

Wat lager, grotere velg en rode remklauwen.
Vind hem echt mooi staan zo.

99% van de tijd rij ik wel in Chill omdat het anders wat gevoelig is, maar de paar keer dat je eens kan knallen in Sport is wel fijn :D

Als je alleen de snelweg oprijdt ofzo zonder iemand voor u en je in een paar seconden naar 160 120 op het derde vak kunt katapulteren 😝
FTFY :unsure:

Is er eigenlijk een manier om de cruise control te stoppen zonder op de rem te moeten tikken? Of op de P te duwen, want dan krijg je foutmeldingen.

Niet te ver of je zit in achteruit (R) en dan is alles kapot als je 70km/u rijdt
Ik ga toch een bold statement maken en zeggen dat Tesla hier echt wel tegen beveiligd is.
Alles is elektronica dus een Tesla gaat echt niet in R gaan als je 70 km/h rijdt en uw hendel naar boven gaat duwen.
Die gaat eens de gekende drie Tesla biepjes geven en een melding en thats it.

wie gaat het testen? :unsure:

Ik ga toch een bold statement maken en zeggen dat Tesla hier echt wel tegen beveiligd is.
Alles is elektronica dus een Tesla gaat echt niet in R gaan als je 70 km/h rijdt en uw hendel naar boven gaat duwen.
Die gaat eens de gekende drie Tesla biepjes geven en een melding en thats it.

wie gaat het testen? :unsure:
Ik heb het al een paar keer per ongeluk getest, het is geen enkel probleem, de Tesla is slim genoeg om te weten dat hij niet echt achteruit moet...

Terug
Bovenaan