De Tesla thread

Morgen komen ze de Y halen voor trekhaakkeuring.

Verbaasd hoe makkelijk de trekhaak er op en er af gaat zeg amai. Ik dacht dat ik de auto hier op mijn brug ging zetten om gemakkelijk te werken, maar het is werkelijk maar klik klik.
Ik vind het anders maar een primitief systeem 😛 alles is digitaal aan die wagen maar een trekhaak, dat moest dan weer volledig manueel.

Mijn leverdatum blijft maar opschuiven. Tesla even gebeld en de boot komt 2 augustus in Tilburg toe. Rond 9 augustus zou ik hem dan in Brugge kunnen ophalen.

Ik vind het anders maar een primitief systeem 😛 alles is digitaal aan die wagen maar een trekhaak, dat moest dan weer volledig manueel.
Tis ook maar sleutel draaien, inklikken. Sleutel draaien en uitklinken hé.

de auto is terug si van de keuring.
Toch maar raar om hem zomaar mee te geven met iemand haha

Ik heb de kans om een model 3 tesla (bouwjaar 2019) aan een aanvaardbare prijs te kopen, ik maak me echter wat zorgen over verschillende recensies die het (wind)geluid bij hogere snelheden als heel storend ervaren. Zijn er hier mensen met een model 3 (vorige generatie) die hun ervaringen eventueel willen delen?

Ik heb de kans om een model 3 tesla (bouwjaar 2019) aan een aanvaardbare prijs te kopen, ik maak me echter wat zorgen over verschillende recensies die het (wind)geluid bij hogere snelheden als heel storend ervaren. Zijn er hier mensen met een model 3 (vorige generatie) die hun ervaringen eventueel willen delen?
Maak gewoon een testrit?

Ik denk niet dat die boot helemaal tot in Tilburg gaat :p
Geen idee via welke haven ze daar geraken eerlijk gezegd, maar dat was de uitleg van de verkoper van Tesla.
Wat is een aanvaardbare prijs? Een nieuwe model 3 kan je nu voor 41-42k vinden als je de goedkoopste opties in voorraad vind en met referral link.

Zal wel veronderstel ik, maar dat is op de autosnelweg nogal lastig :D

Het helpt ook als ik de sproeiers eens aanzet.

Maar toch allemaal wel ergernisjes vind ik. Waarom moeten je ruitenwissers nu op automatisch omdat je op CC rijdt..
Hier ook plots onderweg naar Zuid-Frankrijk. Plots een strontinsect teveel naast de front camera en begint die plots vollen bak de ruitenwissers heen en weer te zwaaien op maximum. Uit miserie AP uitgeschakeld en op de volgende 'aire' den boel afgekuist. Gelukkig nadien niet meer gehad maar wel al 2 x naar de carwash geweest in nog geen week hier 😂

Hier als een van de eerste met nog een 1- plaat een 2019 model. Windgeruis hangt echt af van de windrichting maar dan nog. Met een niet elektrische wagen heb je dat ook aan hogere snelheden maar dan hoor je de helft ervan niet omdat de motor zoveel lawaai maakt. Dan toch liever het 'stille' windgeruis met de radio wat luider. Enige wat ik gedaan heb is zo'n plastiek lint rond het eerste bovenraam gestoken maar of dat echt helpt weet ik niet meer. Dat kon je een poosje op Aliexpress kopen maar ik merk het verschil alleszins niet meer dus het stoort me in ieder geval niet meer omdat ik het misschien gewend ben geworden.

Wat er wel zal moeten veranderd worden als dat nog niet gebeurd is, is iets aan de voorwielen, een stuk plastiek die plots lawaai begon te maken bij de minste bocht, werd hier onder garantie vervangen (kan daarvan de factuur trachten te vinden als je dat wilt) net als een koplamp en m'n achterraam waar er plots een barst in was.

Bedankt voor de reacties, de auto staat in duitsland op een heel eind rijden voor me (wat testrijden dan ook lastig maakt), en 35k voor een long range met heel weinig kilometer (38.000) vind ik wel aanvaardbaar :smile:.

Bedankt voor de reacties, de auto staat in duitsland op een heel eind rijden voor me (wat testrijden dan ook lastig maakt), en 35k voor een long range met heel weinig kilometer (38.000) vind ik wel aanvaardbaar :smile:.
Hier al 78K ermee, wat weinig lijkt, maar nog steeds tevreden van ondanks kleine ergernissen die op elke auto wel te vinden zijn op lange termijn. Goed onderhouden en ge geraakt er verder mee.

Je mag mijn LR Tesla hebben voor 45k (maart 2022)

Laatst bewerkt:
Allez en ge waart nu juist zo content met uw nieuwe vering
Blijft een kart imho, ik ga mij terug een VW Golf benzine kopen, of terug mijn vorige bmw 640i

Van artikels als deze snap ik werkelijk niets. Ik denk dat ik gewoon een benzine wagen mis. Ik rij al 14 maanden gratis (zonnepanelen) en toch haat ik het rijgevoel. Ik verkoop hem sowieso na 24 maanden maar wou hier toch even reageren.

Laatst bewerkt:
Moeilijke keuze. Heb voor hetzelfde dilemma gestaan. Uiteindelijk een nieuwe 2023 RWD besteld met de voorraad korting. 42k all in voor een zwarte. Die heeft een warmtepomp en nieuwe batterij waardoor de range evengoed of zal beter zal zijn denk ik. Ook 4 en 8 jaar garantie wat me meer gemoedsrust heeft + de Ryzen uitvoeringen werken toch wel een stuk vlotter als de oudere.
Maar de acceleratie van een long range is wel een stuk indrukwekkender natuurlijk.

Moeilijke keuze. Heb voor hetzelfde dilemma gestaan. Uiteindelijk een nieuwe 2023 RWD besteld met de voorraad korting. 42k all in voor een zwarte. Die heeft een warmtepomp en nieuwe batterij waardoor de range evengoed of zal beter zal zijn denk ik. Ook 4 en 8 jaar garantie wat me meer gemoedsrust heeft + de Ryzen uitvoeringen werken toch wel een stuk vlotter als de oudere.
Maar de acceleratie van een long range is wel een stuk indrukwekkender natuurlijk.
De praktische range van jouw RWD is groter dan die van de LWD uit 2019.
Een RWD mag je ten allen tijde opladen tot 100%, dus 510 km.
De eerste Tesla Model 3 RWD (2019) had een range van 540 km volgens mij, maar die mag je alleen voorbij de 90% laden in uitzonderlijke gevallen. Onder normaal gebruik is dat laden tot 90%, dus 496 km. En reken maar op 5% batterijdegratie, dus 475 km range.

De oude Tesla’s hadden wel nog enkele kinderziektes herinner ik mij, alhoewel ik nu niet de details kan opnoemen 😒

De eerste Tesla Model 3 RWD (2019) had een range van 540 km volgens mij, maar die mag je alleen voorbij de 90% laden in uitzonderlijke gevallen. Onder normaal gebruik is dat laden tot 90%, dus 496 km. En reken maar op 5% batterijdegratie, dus 475 km range.
Dat ook ja, behalve bij het laden aan fast chargers omdat je dan maar tot 80% laadt. Dan gaan er meer Kwh's in een LR gaan (en iets sneller) dan bij een RWD. Maar de keren dat ik meer dan 350-400km per dag moet afleggen, kan ik op 1 hand tellen dus zo'n RWD is prima voor mij.
Bij mijn zoektocht ben ik wel meermaals tegengekomen dat je wel serieus wat verbruik verliest in de winter als je geen warmtepomp hebt.

Dat ook ja, behalve bij het laden aan fast chargers omdat je dan maar tot 80% laadt. Dan gaan er meer Kwh's in een LR gaan (en iets sneller) dan bij een RWD. Maar de keren dat ik meer dan 350-400km per dag moet afleggen, kan ik op 1 hand tellen dus zo'n RWD is prima voor mij.
Bij mijn zoektocht ben ik wel meermaals tegengekomen dat je wel serieus wat verbruik verliest in de winter als je geen warmtepomp hebt.
80 % * 510 = 408 km
80% * 95% * 540 = 410 km
Niet direct een groot verschil zou ik zo zeggen.
Ja, er is een verschil in laadsnelheid, op voorwaarde dat die 2de hands Model 3 niet teveel is opgeladen via snellader (Tesla capt de laadsnelheid na een bepaalde hoeveelheid snelladen).
En ik was, zeker voor een privé-eigenaar, nog het belangrijkste verschil vergeten: levensduur. De batterijtechnologie in de Model 3 LR heeft gewoon minder last van degradatie. Ik zie maar één nadeel aan de RWD : bij koud weer laadt de wagen wat minder snel, en is de range wat minder, maar een oude model 3 heeft dan weer geen warmtepomp wat ook een impact heeft.

Heb je het over de gewone RWD versie of over de LR RWD versie?

Ter info. Er staat nu een gewone RWD versie voor €43770 en RWD LR versie voor €45070.
Deze kwam ik ook nog tegen, moest iemand de kleur niets uitmaken.

Terug
Bovenaan