De Tesla thread

Nonkel Elon heeft vorige week gezegd dat die Model Y update er dit jaar niet meer komt.
Nonkel Elon heeft zijn bonus binnen, maar het zou me niet verbazen mocht het aandeel van Tesla na de volgende kwartaalcijfers nog wat verder zakken.
Ik hoop voor nonkel Elon dat die update er dan begin volgend jaar is, want 't lijkt erop dat de huidige model Y geen potten meer breekt.
Wanneer je naar recente tests kijkt, zie je ook dat een aantal concurrenten op vlak van aandrijving echt wel met rasse schreden naderen.

Ik heb uit nieuwsgierigheid eens de inruilwaarde van mijn YLR opgevraagd:

Inruilvoertuig
2022 Tesla Model Y
Model Y Long Range AWD
Kilometerstand
16.383 km
Geschatte inruilwaarde
€ 42.900

Dus .. als de huidige inruilwaarde klopt, verloor de Tesla zo'n 1000 euro per maand aan waarde (rekenen op 24m) o_O

Ik hoor diezelfde verhalen trouwens bij andere Tesla-eigenaars ook. Prijzen zijn een rollercoaster (hoewel eerder naar beneden), waardoor je een auto kopen bijna als een vliegticket moet bekijken (dynamische prijszetting)

Met die Vlaamse premie kan je een nieuwe kopen voor 35k.
Het zou me verbazen dat je een occasie voor meer dan 30k kan slijten.

Het gaat over een LR, die kan je niet krijgen met de premie.
Ja true, het zal iets meer zijn. Maar ik denk niet dat veel mensen +10k daarvoor zullen opleggen. Die premie haalt heel de occasie markt onderuit.

Edit: 2de hands krijg je ook een premie van 3k die kan helpen

Dus .. als de huidige inruilwaarde klopt, verloor de Tesla zo'n 1000 euro per maand aan waarde (rekenen op 24m) o_O

Ik hoor diezelfde verhalen trouwens bij andere Tesla-eigenaars ook. Prijzen zijn een rollercoaster (hoewel eerder naar beneden), waardoor je een auto kopen bijna als een vliegticket moet bekijken (dynamische prijszetting)
Bwa, een nieuwe kopen is ook goedkoper geworden he. Met een klein beetje opleg heeft hij weer een nieuwe.
Je moet ook geen auto kopen als investering he. Rij uw auto per total nadat de omnium is afgelopen en de restwaarde is 0.

M'n vader was deze week naar een Jaguar I pace aan het het zien. 100k nieuw. Eentje van 2 jaar oud 47k. Das ook niet mis kwa afschrijving 😅

Laatst bewerkt:

Eentje met premie aan 35k zal na 24m nog wel meer waard zijn dan 11k, of moet zijn dat die perte totale is :smurf:
Als ik zie wat een doodgewone VW Golf met DSG en wat opties tegenwoordig al kost is die Tesla helemaal niet zo duur voor wat je krijgt.
Al heeft de Golf dan weer wel deftig werkende automatische ruitenwissers. :unsure:

Zat er ergens wel aan te komen dat de prijzen van EVs fors naar beneden zouden gaan.

Met die Vlaamse premie kan je een nieuwe kopen voor 35k.
Het zou me verbazen dat je een occasie voor meer dan 30k kan slijten.
En een nieuwe LR kost 49 k€. Ik kan me ook niet inbeelden dat je voor een twee jaar oude model Y nog zoveel geld krijgt.

Wat gaat een Tesla Model Y RWD (dus "short range") binnen 2 jaar waard zijn? Ik denk echt gemakkelijk nog 28.000 euro.
Hangt echt af van in welke richting de prijzen evolueren van de wagens en welke vernieuwingen er uit komen.

Als dan ineens alle wagens 800V 48A architectuur gaan zijn met solid state batterijen en deze 35k nieuw kosten en massaal ter beschikking zijn dan zakt die prijs van die tesla model Y RWD gewoon in.

Indien de vernieuwingen beperkt zijn en er ook geen verdere prijsdalingen zijn dan kan dat gerust het bedrag zijn. Al kan het ook iets minder of meer zijn.

Toekomst voorspellen is onmogelijk.

Bij een ICE zijn de afschrijvingen in het duurdere marktsegment ook enorm hoog de eerste 2 jaar, da's niet specifiek Tesla of EV in het algemeen.

De verkoop valt nu al dik tegen, wat gaat dat zijn als ze de prijs verhogen én die premie valt weg...
Geen idee, maar ik heb de indruk dat heel EV land in diezelfde trend zit? En de meeste aankopen gebeuren niet door particulieren denk ik, dus dat zal wel meevallen.

Terug
Bovenaan