De schietsport/sportschutters thread

Small update: gisteren examen gehad voor de definitieve licentie, met glans geslaagd op theorie/wetgeving en praktijk in alle categoriëen 🥳.
 
Small update: gisteren examen gehad voor de definitieve licentie, met glans geslaagd op theorie/wetgeving en praktijk in alle categoriëen 🥳.
5 maanden later, maar toch proficiat!

Hier liggen mijn papier klaar voor mijn voorlopige SSL. Enkel dinsdag nog naar de huisarts voor mijn model 3.
 
5 maanden later, maar toch proficiat!

Hier liggen mijn papier klaar voor mijn voorlopige SSL. Enkel dinsdag nog naar de huisarts voor mijn model 3.

Top! Ondertussen goed vertrokken? Waar leunen de interesses naartoe?
 
Top! Ondertussen goed vertrokken? Waar leunen de interesses naartoe?
Examen is gepland eind deze maand. Moet wel nog wachten tot begin november om mijn SSL aan te vragen (6 maanden termijn).
momenteel is de interesse vooral in cat B en D, al zal ik ook meteen cat A en C halen.
 
Examen is gepland eind deze maand. Moet wel nog wachten tot begin november om mijn SSL aan te vragen (6 maanden termijn).
momenteel is de interesse vooral in cat B en D, al zal ik ook meteen cat A en C halen.
Top! Moest je nog vragen hebben over het examen, geef gerust een seintje. En cat. C is fun :woohoo:
 
Laatst bewerkt:
Geen ervaring mee, buiten die ene keer in Vietnam dat ik eens met een AK 47 mocht schieten. Dat gaf wel een machtig gevoel. Ik weet niet zo goed wat ik me moet voorstellen bij een schietstand in het bravere Vlaanderen. Ik beeld me vaak in dat je dan kan schieten met allerhande kalibers die ze ginder hebben liggen, maar je zal moeten investeren in eigen wapens dan? Of kan je die gewoon huren?
 
Geen ervaring mee, buiten die ene keer in Vietnam dat ik eens met een AK 47 mocht schieten. Dat gaf wel een machtig gevoel. Ik weet niet zo goed wat ik me moet voorstellen bij een schietstand in het bravere Vlaanderen. Ik beeld me vaak in dat je dan kan schieten met allerhande kalibers die ze ginder hebben liggen, maar je zal moeten investeren in eigen wapens dan? Of kan je die gewoon huren?

Het schieten zelf is in België over het algemeen een stuk braver inderdaad. Al kan je bij veel clubs wel IPSC of iets als 3gun beoefenen als je richting competitie wil gaan, maar echt dynamisch en outdoor zoals in de US is het niet. Voor precisievuur dien je al naar Leopoldsburg te gaan of makkelijker, naar Frankrijk of Polen.
Afhankelijk van de voorziening van de schietstand kan je doorgaans wel alle courante kalibers schieten, zoals in Zilverberg tot .50AE handvuur of tot zelfs .338 lapua en .458 socom karabijnvuur.

De meeste clubs/standen hebben clubwapens waarmee je als meederjarige, zonder licentie, d.m.v. een dagpas 1-malig per jaar een initiatie kan doen. Bvb https://www.start2shoot.be/

Daarna zal je idd zelf moeten investeren:

Of door vergunningen (model 4) aan te vragen zonder SSL, of door lid te worden van een club en je SSL (sportschutter licentie) te halen. Kort gezegd begin je, na goedkeuring van je arts en afgifte van blanco strafblad, met een voorlopige licentie, volgt 12 lessen / schietbeurten die geregistreerd worden in je schuttersboekje en slaagt op een finaal examen (werking vuurwapen, wapenwet en veiligheid) voor je definitieve licentie of licenties als je meerdere vuurwapen categoriën ambieert.
Een clublidmaatschap en SSL heeft als voordeel dat je onbeperkt kan gaan schieten in je stand en bij het aanvragen van vergunningen voor vuurwapens geen examens bij de politie hoeft af te leggen indien je reeds een licentie hebt in de betreffende wapencategorie. Ook zijn sommige vuwa's verkrijgbaar op een vereenvoudigde vergunning (model 9) en kan je makkelijk met de vuwa's van collega schutters schieten mits je over de juiste categorie licentie beschikt natuurlijk.

Uitgebreidere info ook te vinden op https://www.sportschieten.be
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 515
Top! Moest je nog vragen hebben over het examen, geef gerust een seintje. En cat. C is fun :woohoo:
Oh ik heb nog genoeg te ontdekken :)

Momenteel schiet ik vooral .22 met een Walther GSP Expert. Cat A en D gebruik ik clubwapens.

Eens het examen achter de rug is test ik wel de andere calibers en de 100m stand.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pana
Terug
Bovenaan