De schietsport/sportschutters thread

Pana

Well-known member
Crowdfunder FE
Waarschijnlijk zal hier weinig animo voor zijn, maar zijn er leden aanwezig die hun sportschutterslicentie hebben behaald / aan het halen zijn of hier interesse in hebben?

Ikzelf heb hier al wel een lange tijd interesse in (zowel voor het plezier op de baan als kleiduif als dynamisch schieten) en wil er graag mee starten.
Een aantal jaren geleden ben ik met de vriendin een introductie gaan doen met luchtdruk maar de vriendin voelde er toen niet zoveel voor.
Alleen is het moeilijk in te schatten of ik het nu op m'n eentje ga volhouden gezien de gemiddelde leefdtijd van sportschutters toch wat ouder lijkt te zijn en ik daar weinig onderlinge voeling mee ga vinden.

Ik woon zelf in de kempen vlak achter de schietstand in Turnhout, maar deze baan is beperkt tot 25m. Op termijn zou ik dus uitwijden naar Vlimmeren/Zilverberg/SKW.

Voor wie onbekend is met de sport; meer info te vinden op de websites van het VSK en de FROS:

Alsook https://start2shoot.be/ en de websites van de verschillende clubs.
 
Hier sportschutterslicentie voor pistool, revolver, getrokken en gladde loop. Interesse overgekregen van m’n pa en opa en op een of andere manier is het voor mij een rustgevende hobby om een uurtje op de schietstand door te brengen en wat gaatjes te schieten in een stuk karton.

Gemiddelde leeftijd ligt inderdaad vrij hoog maar wat me nog meer opvalt dan de leeftijd zijn de wel héél (openlijke) rechtse sympathien voor een groot deel van de (vocale) leden. Ik zie mezelf niet bepaald als links in het politieke spectrum, maar in de kantine voel ik mij toch allesbehalve thuis. Qua toogpraat precies helemaal jaren 90/Vlaams blok retoriek.

Stomme stoot: een keer loodjes gaan schieten om vizier van PCP af te stellen, wat dus zelf vrijwel geluidloos is. Gehoorbescherming leek me dus niet nodig. Mijn vergissing werd pijnlijk duidelijk toen die in’t kotje naast mij een Gewehr 43 leegschoot.
 
Gemiddelde leeftijd ligt inderdaad vrij hoog maar wat me nog meer opvalt dan de leeftijd zijn de wel héél (openlijke) rechtse sympathien voor een groot deel van de (vocale) leden. Ik zie mezelf niet bepaald als links in het politieke spectrum, maar in de kantine voel ik mij toch allesbehalve thuis. Qua toogpraat precies helemaal jaren 90/Vlaams blok retoriek.
Ja dat is dus echt het laatste waar ik mee geassocieerd wil worden...
Ik zou zelf voor Cat. B, C en D gaan, ook gezien de relatief korte afstand tot Brascchaat en Leopoldsburg.
Hier in de stand is het ook sowieso beginnen met luchtdruk met bijhorende proef.
 
Bon, 2 weken geleden naar de infoavond op schietstand zilverberg geweest om me in te schrijven met alle nodige documenten.
Ik was blij om te zien dat alle anderen in de infogroep toch echt wel jonger volk was. Toch iets gezelliger om mee na te babbelen in de kantine achteraf.
Blijkbaar hebben ze ook nog plannen om 8 extra 100m banen te bouwen alsook een indoor kleistand.
Dus nu ongeduldig aan het wachten op mijn voorlopig licentie en boekje zodat ik er aan kan beginnen!
Alle categoriën aangevraagd behalve zwartkruit zoals de meesten denk ik.
Bedoeling is dan voor elke categorie 1 a 2 items te kopen (behalve voor cat. A dan, dat zegt me niets).
 
Laatst bewerkt:
Gisteren mijn eerste kaart geschoten in cat. A, B, C & tijdens de veiligheidsles!
Was, zoals verwacht, erg leuk. En als ik zie waar de club naartoe gaat, wordt het nog veel leuker in de toekomst.

LRbJvcF.jpg


Dat terzijde, @Jonas89 lijkt er niet veel animo voor te zijn dus misschien moet het topic maar gesloten worden?
 
Vorige week ook eens voor het eerst "geknald".

Beretta 9 MM, Colt M1911,
HK G36
HK MP5sd
M4 A1
AK 47


Ik denk er ook aan om een vergunning te vragen,
maar ik zie staan: je moet slagen in een theoretische en praktische proef.
Wat houd deze in?


Zou graag dit juweeltje hier kopen:

Gaf een aardige kick, en erg mooi wapen.
 
Vorige week ook eens voor het eerst "geknald".

Beretta 9 MM, Colt M1911,
HK G36
HK MP5sd
M4 A1
AK 47


Ik denk er ook aan om een vergunning te vragen,
maar ik zie staan: je moet slagen in een theoretische en praktische proef.
Wat houd deze in?


Zou graag dit juweeltje hier kopen:

Gaf een aardige kick, en erg mooi wapen.

Ik ben er zelf nog maar pas aan begonnen maar met alle respect, rekening houdend met de inhoud van uw vorig topic en uw algemene ingesteldheid om het niet zo nauw te nemen met regeltjes weet ik niet of ik u nu best zo goed mogelijk informeer, of u gewoon moet doorsturen naar de dichtst bijzijnde schuttersclub.
Gezien je een .22LR linkt lijk je er niet echt interesse in te hebben, maar wil je het gewoon in huis?

Mag ik vragen in welke schietstand je bent gaan schieten (ik vermoed niet in belgie, anders zou je al wel een hele hoop basis info moeten gekregen hebben)?
 
Laatst bewerkt:
Zoals eerder gezegd: informeer je eerst over de wetgeving. Illegale en gevaarlijke praktijken gaan we hier niet laten promoten.
Ik ben in Boedapest geweest.
In knokke, niet zo heel ver van mij vandaan is er ook een schietclub (Coppens). (al is het toch 2 keer 30 km heen en terug)

Maar ik zie het nut niet van in , om telkens daar te gaan betalen voor op hun stand te staan schieten, met hun wapens.
Ik koop liever zelf éne en schiet in een gesloten oud koestal van mijn oma. (op 2 km van mn huis).

wel liefst een .45
 
Ik ben in Boedapest geweest.
In knokke, niet zo heel ver van mij vandaan is er ook een schietclub (Coppens). (al is het toch 2 keer 30 km heen en terug)

Maar ik zie het nut niet van in , om telkens daar te gaan betalen voor op hun stand te staan schieten, met hun wapens.
Ik koop liever zelf éne en schiet in een gesloten oud koestal van mijn oma. (op 2 km van mn huis).

wel liefst een .45
Dat is nu eenmaal de wet en wat jij wil is niet legaal, en daar stop het dan ook in deze thread.
Als jij met uw .45ACP wat staat te prullen aan uw stal, en je vuurt per ongeluk een schot af op een graadje of 45, kan je tot 2, mss 3km verder iemand verwonden, zoniet doden.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf ook verschillende wapens gehad op licentie (9mm, .45, shotgun, semi automaat ar15, kogelwapens,..)

Maar na een tijd wat beu geworden om steeds naar een kaartje te schieten en dan eens gaan kleiduiven en heb die microbe dan wel wat gekregen :p heb al mijn wapens op licentie verkocht en heb nu enkel nog kleiduif wapens op jachtverlof
 
Heb zelf ook verschillende wapens gehad op licentie (9mm, .45, shotgun, semi automaat ar15, kogelwapens,..)

Maar na een tijd wat beu geworden om steeds naar een kaartje te schieten en dan eens gaan kleiduiven en heb die microbe dan wel wat gekregen :p heb al mijn wapens op licentie verkocht en heb nu enkel nog kleiduif wapens op jachtverlof
Nooit gedacht om mee te doen met ISPC / dynamisch schieten?
 
Nooit gedacht om mee te doen met ISPC / dynamisch schieten?

Goh niet echt. Schietstand was 40min rijden (enkel). Mijn zoontje is dan ook ongeveer geboren en kon er de tijd niet voor opbrengen om me echt te engageren. Wel zo wat losse events gedaan (pins, kegels,..) maar bleef me net niet genoeg boeien zeg maar. Wel altijd graag gedaan en iedere keer ik er was was dat wel leuk he, daar niet van.

Maar kleiduif is veel dynamischer en interesseert me gewoon nog meer. En ik heb geen gedoe meer met schietbeurten etc
 
Ik koop liever zelf éne en schiet in een gesloten oud koestal van mijn oma. (op 2 km van mn huis).

wel liefst een .45
Die .45 gaat los door uw oude koestal. Das geen goed idee.
Geluid van het schot gaat ook lekker galmen.

Vroeger een yildiz side by side 12 gauge gehad. Toen nog in de vrije handel maar weggedaan met de verstrenging van de wetgeving.
Nog eens met een beretta geschoten op een militaire schietbaan. Ook de snipers daar aan het werk gezien, machtig!
En eens kleiduifschieten op een isuzu offroad evenement. Soms kriebelt het wel om mijn sportschutterslicentie te behalen maar dan verlies ik weer interesse. Heel graag zou ik nog eens met een desert eagle schieten.
 
Hier een voorlopige licentie.
Thuis enkel een Beretta 92Fs replica op CO2 (Umarex) en een Gamo 24 joule knikloop (4,5mm).
Die laatste is wel leuk om op toch een 30-tal meter wat sterretjes af te schieten zoals op de foor.

Kleiduiven wil ik ook écht wel eens doen, maar ik heb eigenlijk te weinig tijd om m'n definitieve licentie te behalen.
Op zich heb ik ook niet écht interesse om zelf een wapen te hebben.

Ik schiet inderdaad steeds met de clubwapens.

Mijn voorkeur gaat trouwens gewoon naar 9mm pistool.
Revolver zegt me weinig.
Voor de rest vind ik oude wapens ook écht leuk. Zeker 100+ jaar oude grendelwapens uit de oorlogsperiode.

Ook al éénmaal het geluk gehad om met een échte M1 garand te "pingelen". :)

Mocht ik m'n denifitieve licentie behalen, dan zou ik wel gegarandeerd voor een CZ Shadow 2 gaan, zonder twijlel.
Ook al eens met een CZ Shadow 2 Orange geschoten, man dat ding was "crisp" :love:
 
Mocht ik m'n denifitieve licentie behalen, dan zou ik wel gegarandeerd voor een CZ Shadow 2 gaan, zonder twijlel.
Ook al eens met een CZ Shadow 2 Orange geschoten, man dat ding was "crisp" :love:
Per toeval gisteren op het wapenverbond ook met nagelnieuwe blauwe Shadow 2's geschoten. Was inderdaad zeer aangenaam om mee te schieten. Beperkte terugslag ook door het full metal frame.
Ook de winchester sxp defender is voorbijgekomen, maar daar heb ik meer tijd mee nodig om de volledige handeling en werking van de action release vlot onder de knie te krijgen.

Slechte kaart geschoten trouwens, ik was de enige onervaren schutter in een grote ervaren groep, stond stijf van de stress :p
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan