De Rode Duivels | de laatste rechte lijn naar het WK2022 in Qatar (20/11-18/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik kan het niet meer oneens zijn met een post eigenlijk.

Ten eerste: Witsel geen discipline :help:. En ik zeg dat als Anderlechtsupporter die die kerel iemand van mijn ploeg voor mijn neus heb zien doormidden trappen. Het middenveld overslaan. Terwijl Witsel dan weer verweten wordt te traag naar voren spelen. Lijkt me nogal contradictorisch. Onze fysieke presence om goals af te dwingen? Nu doe je net alsof we nooit knappe combinaties vanuit de techniek brachten. De tijd van het hotseklotsevoetbal van Wilmots die 3 Iraniërs eraf loopt ligt ver achter ons, al kon Lukaku het ook zo wel. Maar we scoorden vanuit alle posities en vaak met erg knap en mooi doorsteekvoetbal vanuit de combinatie dankzij KDB, de Hazards, Mertens, Meunier en andere Chadli's.
Defour als 6 was Europees hoogstens subtop. Geen jongen om prijzen mee te pakken op interlandniveau. Kwam bij Porto met moeite aan speelkansen... op de 8.
Dat Dembele te vaak rondjes draaide op de 6, daar ga ik volledig mee akkoord. Prachtige voetballer maar functioneel was het allemaal niet. En nooit echt een goeie link met iemand rond hem. Spijtig.

Dat er nooit is aangepast op onze zwakheden: ook al totaal niet mee akkoord. De switch van de statische, trage en onvoorspelbare 4-3-3 (waarbij zowel KDB als Hazard geen goeie wisselwerking vonden, als de overload aan goeie CV's die we hadden niet tot hun recht kwamen, als het gebrek aan goeie backs dat we hadden werd uitgebuit) naar de 3-4-3 die die problemen oplosten waren een aanpassing van onze zwakheden en een bijna optimale benutting van de sterktes van de kern. Die kern had echter nog altijd wel mankementen, een gegeven waar veel Belgen het moeilijk mee hebben om dat in te zien.

En over welke match tegen Italië heb je het, die op Euro 2021? Want toen liepen we te spelen zonder onze 2 sterkhouders (KDB en Hazard), enfin KDB was er half bij maar speelde met een blessure, met een Witsel die fysiek te ver aan 't gaan was, zonder een Kompany dat de patron was achteraan, en met een aantal spelers totaal uit vorm (Tielemans, Carrasco). Ik herhaal: dan zijn we maar een heel matig ploegje. Dat niet alleen van Italië kan verliezen maar ook van een resem andere ploegen.

Het is ook wel een beetje typisch dat men dan als supporter staat te roepen alsof een simpele ingreep van de trainer alles ineens anders doet lopen, alsof het een FIFA-spel is. Ik denk ook dat we eens een andere lucht zouden mogen snuiven op de T1, maar zo eenvoudig is dat allemaal niet vrees ik.
Dat is enorm kort door de bocht mbt mijn post.

Zo zeg ik niet dat we nooit minstens vlagen van mooi voetbal hadden, ik zeg ook niet dat ze het enkel via hun fysieke presence deden.

Natuurlijk hebben ze vaak gedomineerd, natuurlijk hebben we enkele memorabele matchen meegemaakt. Maar dat domineren was vaak tegen Janneke en Mieke, we werden uitgeveegd door Wales, ontsnapten aan een slap USA, we klopten Japan door een stormram en een moment van collectieve genialiteit en werden tactisch compleet uiteengetrokken door Italië. Dat zijn enkele voorbeelden waar de tactische ingrepen niet kwamen en soms universeel werden gezien als fails. En zo zijn er nog wel andere voorbeelden.

Mbt discipline op de 6 is het ook maar slap om te wijzen naar Witsel en te zeggen “maar die is wel gedisciplineerd”. Ja Witsel is dat wel, maar we speelden vaak met meer centraal en soms kreffelde Witsel bijvoorbeeld wat verder vooruit en werd dat niet opgevangen door de andere middenvelders en lag er een groot gat open. En we hebben ook niet altijd Witsel als trouwe defensieve mid beschikbaar gehad. Witsel op zich is het punt dan ook niet. En als je de matchen zou kijken zou je dat hopelijk ook wel snappen.

En het gebruiken van de 3-4-3 is nu ook niet meteen de heilige graal om onze tactische verscheidenheid aan te tonen, aangezien we daar nog steeds aan blijven vasthouden ondanks het feit dat we nu nog met moeite 2 echt goede CVs kunnen opstellen en dat we op LWB een speler als Carrasco moeten verspillen. En tegelijj is op RWB ook vaak niemand echt geschikt beschikbaar waardoor je met je knappe tactische diversiteit al meteen start met 3-4 spelers die niet thuishoren in die positie op dat niveau. Ja echt top man! En dan hebben we het nog niet over de matchen waar je kon zien dat het systeem zoals het werd uitgespeeld voor geen meter werkte en men er toch aan bleef vasthouden.

Ik ga nu niet meteen huilen van geluk vanwege hier en daar een geslaagde ingreep in een zee van slechte beslissingen.

Als je nu ook nog gaat beweren dat onze match tegen Italië niet beter kon worden aangepakt is het al helemaal klaar. Zelfs hier zag quasi iedereen nog voor de goals de pijnpunten. En dat was heus niet enkel een kwestie van personeel dat problemen had. Want zelfs met iedereen gezond kwamen we heel goed weg tegen Denenmarken bijvoorbeeld. Die ploeg van Italië was kwalitatief echt niet bijster veel beter dan de onze hoor.

Het is echt niet gek om te stellen dat onze gouden generatie totaal niet deftig is gebruikt geweest.

Ik snap wel als je het er niet eens mee bent als je aan alles je eigen invulling geeft.

Gelukkig denkt Martinez aan de toekomst en krijgen we jong talent Mignolet in doel! Allee, ik snap wel dat Casteels geblesseerd is, maar toch. Het is de ideale moment om eens iemand anders uit te proberen in doel.

Men zou beter eens actief campagne beginnen voeren vanuit de media om de KBVB onder druk te zetten om België zich te laten terugtrekken van dit WK. Duizenden dode gastarbeiders en de doodstraf voor homoseksualiteit is natuurlijk maar klein bier vergeleken met de laatste Belgische kans op een internationale trofee.

Maar laat Theate nu toch staan? Jezus. Wat hebben we aan Boyata die al 30 keer te licht is bevonden en ook haast op pensioen kan? Nu moet Dendoncker daar wat gaan schilderen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan