Helemaal oneens. Ja Poolse winter zijn dan strenger dan Belgische, dat speelt misschien mee.
Maar voetballen tijdens een hittegolf, dat trekt er toch ook niet op?
Voetballen in regen is trouwens erg aangenaam. En zoveel dagen is het nu ook niet koud hier. Ja intense sneeuwval net voor een match kan de boel ontregelen, maar dat kan even goed nog in februari of maart gebeuren...
In de winter ga je ook meer supporters hebben (in het stadion en voor tv) dan op een zomerdag in juli omdat mensen dan op vakantie zijn of omdat het aanbod aan andere activiteiten gewoon veel groter is.
Hittegolf, die paar dagen dat het eens warmer is dan 30 graden? Paar extra drankpauzes in lassen en dat is geen probleem meer. In veel landen zuidelijker geleden dan onze contreien is dit trouwens reguliere kost.
Met "onze streken" bedoel ik het effectief wat ruimer dan van West-Vlaanderen tot de Limburg, en heb ik het over gans Centraal en Noord Europa. Zuid-Europa heeft goed voetbalweer doorheen gans het jaar. Centraal- en Noord-Europa daarentegen hebben 2-4 maanden kutweer (veel wind, veel regen, veel koude, en afhankelijk van land tot land veel vrieskou en sneeuw). En net tijdens die periode, worden de meeste matchen op mekaar gepropt.
Misschien dat voetballen in de regen erg aangenaam is bij 10-20 graden, het zou me ten zeerste verbazen of voetballers daar nog steeds mee akkoord gaan wanneer het voetballen in de regen betreft bij 0-10 graden. Ge weet wel, de gemiddelde temperaturen van November tot Januari.
Ik ga niet akkoord dat er in December meer fans zouden zijn dan in Juli. We hebben er helaas ook weinig representatieve cijfers voor om het echt te vergelijken natuurlijk. Mensen gaan ook op vakantie in December, mensen vieren Kerstmis en Nieuwjaar in December en toch worden er matchen gespeeld in diezelfde periode. En eenmaal een voetbalseizoen in de zomer actief zou zijn, zou er door fans ook rekening mee gehouden worden. Zoals nu ook reeds gebeurd.
En sowieso zitten er met 20-25 graden meer toeschouwers dan met 5 graden. Met zulke temperaturen, blijven de gematigde supporters vaker thuis of op cafe/bij vrienden De occasionele supporter laat zich wel degelijk beinvloeden door het weer, en 2 uur in de regen of in de kou zitten, schrikt nu eenmaal af.
Maar met de kalender zoals ze nu gepland wordt door de TV-boys, komen er sowieso minder en minder supporters naar het stadion. Zondagavond-matchen om 21h, zaterdag om 16h, etc.
Goed, dit is wegens gebrek aan cijfers natuurlijk een heel gevoelsmatige discussie. Wekt wel enig belang op om op te zoeken waarom Europa dit voetbalsysteem kent, en of er effectief studies naar gedaan zijn, zowel naar de
feasibility van een kalenderjaarlijks seizoen als naar de voorkeur van voetbalspelers in welk weer ze verkiezen te spelen.