Ja, dat zeg ik toch? Op festivals zijn er controles (paar jaar geleden bij Dour 100% van de gecontroleerde auto's hadden drugs op zak

). Op Tomorrowland kan je bijvoorbeeld net voor de ingang je drugs anoniem in een ton gooien, van zodra je dat punt voorbij bent riskeer je een controle met een boete tot gevolg (en doorgeknipt bandje). Ook in pakweg de Overpoortstraat lopen agenten rond. Die zijn daar uiteraard niet uitsluitend voor drugs maar als ze iets zien dat hen een indicatie geeft gaan ze je controleren en zo nodig beboeten. Die duidelijkheid is er hoor: als gebruiker gebruik je best thuis, waar je recht op privacy geldt, en moet je dan maar hopen dat je de dag nadien niet uit het verkeer geplukt wordt.
Dat er bijvoorbeeld in Brussel totaal geen prioriteit wordt gegeven aan daklozen die openlijk crack gebruiken, waarvan ik vermoed dat het deels je visie hierop vormt, heeft weinig met de wet te maken maar alles met de praktische toepassing en haalbaarheid ervan, nog los van de gevaren die dat voor een agent met zich meebrengt.
Dus mijn vraag: wat zou je concreet meer willen? Willekeurige mensen op straat (niet in het verkeer!) tegenhouden en controleren? Voor welk ander mogelijk misdrijf doet men dit zonder concrete aanleiding? Ik kan er geen bedenken.