Ik ergerde mij daar vroeger meer om. De Rubicon is gekruist, de kritische massa is al bereikt, etc.. Je m'en fous.
Belgie heeft nu een populatie van 12 miljoen, waar dat 20 jaar geleden nog 10 miljoen was.
En het zijn niet de autochtonen die veel kinderen maken.
En De Dag des Oordeels is morgen... Welke kritische massa is bereikt? Kan je dat concreet maken? Op vlak van Crimiminaliteit? Demografie? Cultuur? Sociale zekerheid? Verkiezingsuitslagen? Heel veel drama, verpakt als een feitelijke vaststelling.
Ik zal ook maar simplistisch en kort door de bocht een vage statement maken: Dan moeten de ''autotochtonen''' maar veel kinderen maken? Voila!
Trouwens een misleiding van jewelste (lees: VB-toog-praat-gebasseerd-op-absoluut-niets) dat je gebruikt als verklaring voor die bevolkingsgroei. België zit algemeen laag, en de recente bevolkingsgroei komt vooral door migratie, en niet door een geboortegolf bij mensen met migratieachtergrond.
De industrie is lange tijd geleden verhuisd naar de lage loonlanden. En de laatste decennia zijn de lage loonlanden, de bewoners dan (niet de industrie) naar hier gekomen om hier voornamelijk in de dienstensector te komen werken voor een laag loon (goed voor CEO's en aandeelhouders van grote bedrijven). En de pensioenen zijn dan weer gered voor X aantal jaar! En we kunnen oneindige groei tonen in onze economie!
Je kiest 1 sector (dienstensector) en daarop basseer je je hele betoog? That's not... how it works... At all. Migratie omvat arbeidsmigratie, gezinshereniging, EU-mobiliteit, studenten, vluchtelingen, hoogopgeleide expats, zorgpersoneel, bouw, logistiek, horeca, schoonmaak, IT, etc. Trouwens: "de lage loonlanden zijn naar hier gekomen" is een bewuste ontmenselijkende formulering. Die mag je in't vervolg best weg laten. Het voegt inhoudelijk niets toe en is wederom classic VB-praat.
Ja, het laatste kan misschien sarcasme zijn, maar weeral gebasseerd op lucht. Waar ik je nog wel gelijk in kan geven is dat bevolkingsgroei het bbp kan vergroten zonder dat mensen individueel beter af zijn. Alleen gebruik jij het alsof migratiebeleid puur dient om macro-economische groeicijfers kunstmatig op te pompen. Dat ga je toch mogen bewijzen of toch op zijn minst aantonen met artikels / studies.
De 'autochtone jobs' staan dan nu weer onder druk de komende jaren door AI technologie. Alles wordt duurder en de lonen zijn niet mee. En dan spreken we nog niet over de culturele, sociale impact op het onderwijs, wonen, cohesie in de maatschappij, geweld, etc.
AI <=> 'autochtone jobs' ??? Je wilt van 'Autochtone jobs' een vreemde etnisch verhaal van maken. Ik snap het oprecht niet?
Ik heb het eingelijk ook echt gehad me die gekke hersenkronkels en framings van tegenwoordig. We kunnen gerust en zeker terecht streng zijn voor migratiebeleid (en lack thereof), maar nu om elk incident daar een compleet etnisch verhaal van te maken is... zo fucking lui.