De moord op Henry Nowak

Sorry hoor maar moest je dit van den eerste keer zo gepost hebben was er geen verwarring mogelijk .
Nu leek uwe post te gaan over wat er vooraf gezegd werd en dat er “weeral” eens een besluit werd genomen uit onwetendheid ….daarom dus dat ik heel uw reactie onnozel vond (en ergens nog altijd vind )
Neen, toch niet. Je hebt het gewoon fout gelezen, beslist om met de voeten vooruit te tackelen, en je kan nu nog altijd je niet excuseren, maar gaat het nog op mij steken ook. Knap hoor.

Laatst bewerkt:
Men heeft die agenten willen misleiden, wat gelukt is.
Een grove inschattingsfout van de politie.

De fatale inschattingsfout was het gevolg van misleiding door de dader. Nowak was kort daarvoor in het centrum van Southampton, schijnbaar zonder directe aanleiding, neergestoken door de 23-jarige Vickrum Digwa. De aanvaller gebruikte hiervoor een 20 centimeter lange ceremoniële dolk. Direct na de daad spelde de moordenaar de politie een leugen op de mouw: hij beweerde dat híj het slachtoffer was van een haatmisdrijf, en dat Nowak hem racistisch had bejegend en zijn tulband had afgerukt.
De agenten ter plaatse geloofden de dader op zijn woord. Dat kwam mede door een misleidende noodoproep van Digwa’s broer, die eveneens repte over een “racistische aanval”. Zijn familie hielp dus actief mee om de waarheid te verdoezelen. Nog voor de politie ter plaatse was, was Digwa’s moeder naar de plaats delict gelopen om het bebloede mes veilig te stellen en thuis te verstoppen.

Terwijl de tiener lag dood te bloeden, stonden de agenten de dader rustig te woord. De beelden tonen zelfs hoe Digwa de politie ervan verzekert dat de student helemaal niet is neergestoken. “Dat weet ik, maar we moeten het toch controleren”, antwoordt een vrouwelijke agent.

Is het eigenlijk zelfs aan een politie agent om te beoordelen wie dader - slachtoffer is?

Moeten zij niet de situatie veilig stellen/deëscaleren (evt iemand arresteren om de boel te kalmeren) en dan vaststellingen doen op een objectieve manier?
Inderdaad, dat is wat me hier ook verbijsterd. Als ik naar de politie bel en zeg dat mijn buurman mij racistisch bejegend en bij de haren getrokken heeft gaan ze die toch ook niet stante pede in de boeien slaan? Al zeker niet als die dan ook nog eens ligt te creperen op de grond. Onbegrijpelijk dat men zonder meer is meegegaan in dat verhaal.

Inderdaad, dat is wat me hier ook verbijsterd. Als ik naar de politie bel en zeg dat mijn buurman mij racistisch bejegend en bij de haren getrokken heeft gaan ze die toch ook niet stante pede in de boeien slaan? Al zeker niet als die dan ook nog eens ligt te creperen op de grond. Onbegrijpelijk dat men zonder meer is meegegaan in dat verhaal.

Our commitments
  • Zero tolerance of racism and ensuring Hampshire & Isle of Wight Constabulary (HIOWC) is anti-racist in all it does.
  • Understanding and reducing our disproportionality using a reform or explain approach.
  • Understanding the impact, trauma and history of policing ethnic minority communities.
  • Improving outcomes and support for ethnic minority victims of crime.
  • Increasing our contact with and involving ethnic minority communities in our policing and decisions that concern them.
  • Recruiting, retaining and progressing a representative workforce.
  • Mandating and developing a culture that supports and values all of its workforce.
Daarmee misschien?

Our commitments
  • Zero tolerance of racism and ensuring Hampshire & Isle of Wight Constabulary (HIOWC) is anti-racist in all it does.
  • Understanding and reducing our disproportionality using a reform or explain approach.
  • Understanding the impact, trauma and history of policing ethnic minority communities.
  • Improving outcomes and support for ethnic minority victims of crime.
  • Increasing our contact with and involving ethnic minority communities in our policing and decisions that concern them.
  • Recruiting, retaining and progressing a representative workforce.
  • Mandating and developing a culture that supports and values all of its workforce.
Daarmee misschien?
Causaal bewijs is dat... totaal niet? Een anti-racismeplan hebben =/= “we geloven automatisch de niet-blankepartij en boeien de stervende witte jongen”. Dat er mogelijk een overcorrectie of angst om een racismeclaim te negeren meespeelde, moet men zeker onderzoeken. Maar met enkel die link bewijs je dat niet.

De echte fout blijft dat ze zijn meegegaan in één verhaal terwijl er iemand op de grond lag te lijden en zei dat hij gestoken was. Als je dat al “anti-racismebeleid” wilt noemen, en niet falend politiewerk/judgement, dan ga je toch wel héél hard je best moeten doen om dat causaal aan te tonen. En nee: 1 zinnetje in het vet zetten om je narratief "kracht" te geven is dat niet btw.

Causaal bewijs is dat... totaal niet? Een anti-racismeplan hebben =/= “we geloven automatisch de niet-blankepartij en boeien de stervende witte jongen”. Dat er mogelijk een overcorrectie of angst om een racismeclaim te negeren meespeelde, moet men zeker onderzoeken. Maar met enkel die link bewijs je dat niet.

De echte fout blijft dat ze zijn meegegaan in één verhaal terwijl er iemand op de grond lag te lijden en zei dat hij gestoken was. Als je dat al “anti-racismebeleid” wilt noemen, en niet falend politiewerk/judgement, dan ga je toch wel héél hard je best moeten doen om dat causaal aan te tonen. En nee. 1 zinnetje in het vet zetten is dat niet btw.
Tuurlijk is dat geen direct bewijs. Maar vrij aannemelijk. Er is zwaar ingezet op anti-racisme beleid in het VK, nationaal en regionaal, de afgelopen jaren. En het is niet de eerste keer dat er bedenkelijke 'twee-klassen-justitie' met zich meespeelt.

Lijkt me dat de bedoeling nog altijd moet zijn dat daders (dus al was hij de dader) levend gepakt worden zodat ze berecht kunnen worden, wat de algemene doelstellingen ook zijn. Het is niet aan de politie om daders te laten sterven op straat.

Iedereen die zelfs maar basic EHBO heeft gehad, weet dat je eerst behandelt wat eerst doodt. Ik lees dat UK politie getraind wordt in het MARCH protocol, dat is exact dat.
Als er bloed loopt uit iemand, en aangezien hij het heeft gezegd en vervolgens in zijn eigen bloed is verdronken moet dat niet onmogelijk op te merken zijn geweest, ben je als hulpverlener gewoon gigantisch in de fout om dan geen enkele levensreddende handeling te stellen. Ook dat is deel van je job tot op een zeker niveau. Veiligheid waarborgen, druk zetten waar het bloedt en de ambulance bellen. Dat was het enige minimale correcte geweest. Dader of slachtoffer. 't Is geen rocket science.

Dus conclusie: gigantische fout van de politie. Denk dat dit mogelijk nog wel zwaarder kwalificeert dan schuldig verzuim. Ben benieuwd welk staartje dit krijgt.

Tuurlijk is dat geen direct bewijs. Maar vrij aannemelijk. Er is zwaar ingezet op anti-racisme beleid in het VK, nationaal en regionaal, de afgelopen jaren. En het is niet de eerste keer dat er bedenkelijke 'twee-klassen-justitie' met zich meespeelt.
Ik vind dit van hetzelfde niveau als meteen over systemisch racisme beginnen wanneer er incidenten zijn met minderheden. Bij de haren getrokken tenzij je het kan bewijzen, maar dat neemt niet weg dat een agent plichten heeft en een zware verantwoordelijkheid draagt wanneer er dergelijke fouten gebeuren.

Lijkt me dat de bedoeling nog altijd moet zijn dat daders (dus al was hij de dader) levend gepakt worden zodat ze berecht kunnen worden, wat de algemene doelstellingen ook zijn. Het is niet aan de politie om daders te laten sterven op straat.

Iedereen die zelfs maar basic EHBO heeft gehad, weet dat je eerst behandelt wat eerst doodt. Ik lees dat UK politie getraind wordt in het MARCH protocol, dat is exact dat.
Als er bloed loopt uit iemand, en aangezien hij het heeft gezegd en vervolgens in zijn eigen bloed is verdronken moet dat niet onmogelijk op te merken zijn geweest, ben je als hulpverlener gewoon gigantisch in de fout om dan geen enkele levensreddende handeling te stellen. Ook dat is deel van je job tot op een zeker niveau. Veiligheid waarborgen, druk zetten waar het bloedt en de ambulance bellen. Dat was het enige minimale correcte geweest. Dader of slachtoffer. 't Is geen rocket science.

Dus conclusie: gigantische fout van de politie. Denk dat dit mogelijk nog wel zwaarder kwalificeert dan schuldig verzuim. Ben benieuwd welk staartje dit krijgt.
Het probleem lijkt me hier nu wel niet een gebrekkige EHBO kennis te zijn. Ze geloofden hem gewoon niet, wat het eigenlijk nog veel erger maakt.

Ik heb het niet per sé over gebrekkige kennis, dat was mijn punt niet. De staat van een gewond persoon dusdanig verkeerd inschatten of compleet negeren, is in zo'n beroep gewoon een gigantische en hier fatale fout en er is geen excuus voor.

Ik vind dit van hetzelfde niveau als meteen over systemisch racisme beginnen wanneer er incidenten zijn met minderheden. Bij de haren getrokken tenzij je het kan bewijzen, maar dat neemt niet weg dat een agent plichten heeft en een zware verantwoordelijkheid draagt wanneer er dergelijke fouten gebeuren.
Ik heb daar geen problemen mee. Als iemand met goede argumenten komt dat er systemisch racisme is bij een bepaalde instantie/overheid of dat dit blijkt bij een bepaald voorval. Ga er voor.

Morgen in de kranten: Geweldadige, 'extreemrechtse'protesten. Neo-nazi's blabla. We hebben desbetreffende agent ontslagen. Volgende week vergeten en next.

Betogers gooien flessen en vuilbakken naar politie in Southampton na dood student Henry Nowak (18)

Ben wel heel curieus of met name extreemrechts hier veel uit gaat kunnen recupereren. Je voelt de woede van (West-)Europeanen jaar na jaar stijgen, en heb ook het gevoel dat vele jonge Belgen met vreemde roots (mezelf incluis) het intussen ook volledig gehad hebben met het gedrag van vele allochtonen. Sympathiseren met (sommige standpunten van) Vlaams Belang lijkt tegenwoordig toch wel het summum van integratie/assimilisatie geworden. :oi22:

Vraag het me echt af of de 'woedebom' binnen een afzienbare tijd gaat ontploffen of dat de "democratische instellingen" het altijd 'net op tijd' gaan kunnen indammen/voorkomen en de onwrikbare tanker in dezelfde richting gaan kunnen laten doorvaren.

"Zij dronken een glas,
zij pisten een plas,
en alles bleef zoals het was."

Betogers gooien flessen en vuilbakken naar politie in Southampton na dood student Henry Nowak (18)

Ben wel heel curieus of met name extreemrechts hier veel uit gaat kunnen recupereren. Je voelt de woede van (West-)Europeanen jaar na jaar stijgen, en heb ook het gevoel dat vele jonge Belgen met vreemde roots (mezelf incluis) het intussen ook volledig gehad hebben met het gedrag van vele allochtonen. Sympathiseren met (sommige standpunten van) Vlaams Belang lijkt tegenwoordig toch wel het summum van integratie/assimilisatie geworden. :oi22:

Vraag het me echt af of de 'woedebom' binnen een afzienbare tijd gaat ontploffen of dat de "democratische instellingen" het altijd 'net op tijd' gaan kunnen indammen/voorkomen en de onwrikbare tanker in dezelfde richting gaan kunnen laten doorvaren.

"Zij dronken een glas,
zij pisten een plas,
en alles bleef zoals het was."

Ik ergerde mij daar vroeger meer om. De Rubicon is gekruist, de kritische massa is al bereikt, etc.. Je m'en fous.
Belgie heeft nu een populatie van 12 miljoen, waar dat 20 jaar geleden nog 10 miljoen was.
En het zijn niet de autochtonen die veel kinderen maken.

De industrie is lange tijd geleden verhuisd naar de lage loonlanden. En de laatste decennia zijn de lage loonlanden, de bewoners dan (niet de industrie) naar hier gekomen om hier voornamelijk in de dienstensector te komen werken voor een laag loon (goed voor CEO's en aandeelhouders van grote bedrijven). En de pensioenen zijn dan weer gered voor X aantal jaar! En we kunnen oneindige groei tonen in onze economie! De 'autochtone jobs' staan dan nu weer onder druk de komende jaren door AI technologie. Alles wordt duurder en de lonen zijn niet mee. En dan spreken we nog niet over de culturele, sociale impact op het onderwijs, wonen, cohesie in de maatschappij, geweld, etc.

Laatst bewerkt:
Maar het gaat hier nog niet eens om eerste hulp toedienen hé, het gaat er om dat ze niet eens de moeite gedaan hebben om vast te stellen of hij effectief gewond was (waarna ze ehbo hadden kunnen toedienen of medische hulp hadden kunnen oproepen). Daar zou je eigenlijk zelfs geen training voor nodig moeten hebben.

Wel hier zeg je letterlijk waar ik de woede voel. Dit is geen probleem van training. Die 4 agenten hebben gewoon als persoon/mens gewoon keihard gefaald. Als je die beelden ziet is er gewoon geen excuus. En hopelijk worden die ook hard aangepakt voor schuldig verzuim.

Idem als de school, lijn en onderaannemer als bus daar is ook nalatenschap sprake van en hopelijk worden er daar ook mensen berecht buiten de normale daders.

Neen, toch niet. Je hebt het gewoon fout gelezen, beslist om met de voeten vooruit te tackelen, en je kan nu nog altijd je niet excuseren, maar gaat het nog op mij steken ook. Knap hoor.
Weet ge wat , ja je hebt gelijk .
Heb nu wel belangrijkere dingen aan mijne kop dan dit futiliteit dat jij probeert op te blazen tot iets belangrijks .

Laatst bewerkt:
Dat gaat hier nu al 3 paginas over die henry nowak. Moet hier SEO gewijs geen apart topic voor gemaakt worden zodat deze weer kan gebruikt worden voor de kleinere nieuwtjes?
Wat de rellen betreft: ik denk niet dat die ooit proporties zullen aannemen zoals na George Floyd. Daarvoor ontbreekt huidig de bredere systemische context, en bovendien is de betrokken doelgroep veel sterker verankerd in de maatschappij.

Ik ergerde mij daar vroeger meer om. De Rubicon is gekruist, de kritische massa is al bereikt, etc.. Je m'en fous.
Belgie heeft nu een populatie van 12 miljoen, waar dat 20 jaar geleden nog 10 miljoen was.
En het zijn niet de autochtonen die veel kinderen maken.
En De Dag des Oordeels is morgen... Welke kritische massa is bereikt? Kan je dat concreet maken? Op vlak van Crimiminaliteit? Demografie? Cultuur? Sociale zekerheid? Verkiezingsuitslagen? Heel veel drama, verpakt als een feitelijke vaststelling.

Ik zal ook maar simplistisch en kort door de bocht een vage statement maken: Dan moeten de ''autotochtonen''' maar veel kinderen maken? Voila!
Trouwens een misleiding van jewelste (lees: VB-toog-praat-gebasseerd-op-absoluut-niets) dat je gebruikt als verklaring voor die bevolkingsgroei. België zit algemeen laag, en de recente bevolkingsgroei komt vooral door migratie, en niet door een geboortegolf bij mensen met migratieachtergrond.

De industrie is lange tijd geleden verhuisd naar de lage loonlanden. En de laatste decennia zijn de lage loonlanden, de bewoners dan (niet de industrie) naar hier gekomen om hier voornamelijk in de dienstensector te komen werken voor een laag loon (goed voor CEO's en aandeelhouders van grote bedrijven). En de pensioenen zijn dan weer gered voor X aantal jaar! En we kunnen oneindige groei tonen in onze economie!
Je kiest 1 sector (dienstensector) en daarop basseer je je hele betoog? That's not... how it works... At all. Migratie omvat arbeidsmigratie, gezinshereniging, EU-mobiliteit, studenten, vluchtelingen, hoogopgeleide expats, zorgpersoneel, bouw, logistiek, horeca, schoonmaak, IT, etc. Trouwens: "de lage loonlanden zijn naar hier gekomen" is een bewuste ontmenselijkende formulering. Die mag je in't vervolg best weg laten. Het voegt inhoudelijk niets toe en is wederom classic VB-praat.

Ja, het laatste kan misschien sarcasme zijn, maar weeral gebasseerd op lucht. Waar ik je nog wel gelijk in kan geven is dat bevolkingsgroei het bbp kan vergroten zonder dat mensen individueel beter af zijn. Alleen gebruik jij het alsof migratiebeleid puur dient om macro-economische groeicijfers kunstmatig op te pompen. Dat ga je toch mogen bewijzen of toch op zijn minst aantonen met artikels / studies.
De 'autochtone jobs' staan dan nu weer onder druk de komende jaren door AI technologie. Alles wordt duurder en de lonen zijn niet mee. En dan spreken we nog niet over de culturele, sociale impact op het onderwijs, wonen, cohesie in de maatschappij, geweld, etc.
AI <=> 'autochtone jobs' ??? Je wilt van 'Autochtone jobs' een vreemde etnisch verhaal van maken. Ik snap het oprecht niet?

Ik heb het eingelijk ook echt gehad me die gekke hersenkronkels en framings van tegenwoordig. We kunnen gerust en zeker terecht streng zijn voor migratiebeleid (en lack thereof), maar nu om elk incident daar een compleet etnisch verhaal van te maken is... zo fucking lui.

Laatst bewerkt:
Vreselijk, doet toch ook weer mijn bloed koken.

Dit is absoluut geen excuus of verdediging voor die politieagenten die ik hier probeer te maken, maar het is toch wel een enorm probleem vandaag dat bij bepaalde allochtonen direct 'racisme' gebruiken als reden om de hooligan uit te hangen.

Heb het op de Sinksenfeesten in Kortrijk vorige week genoeg gezien. Bepaalde allochtone jongeren zetten de boel helemaal op stelten, iemand spreekt hen er op aan en meteen staan er +/- 20 gasten 'Racist' te roepen. Ik werd daar zo fucking kwaad van.

Terug
Bovenaan