De meest gewilde games van de redactie in 2022!

Banner_Wanted2022.png


2022 zal ons opnieuw enkele kleppers voorschotelen. Zowel op pc, Xbox, PlayStation als Switch zullen we weer vele uren kunnen slijten aan echte pareltjes. Ook wij kijken uit naar wat 2022 ons brengen zal en naar volgende games kijken wij het meest uit. Vermoedelijk zullen enkele games nog uitgesteld worden naar volgend jaar, maar momenteel staan onderstaande games allemaal gepland voor dit jaar. Duimen maar!

StanTem

God of War Ragnarök


God of War was (en is) een dijk van een spel en dus kan ik ook niet anders dan uitkijken naar de opvolger: God of War Ragnarök. De reboot verbaasde in 2018 vriend en vijand en is vanaf deze maand zelfs te spelen op pc. Het vervolg gaat voort waar de originele game gebleven was. Kratos is nog altijd even bruut tegen zijn zoon Atreus, die ondertussen een aantal jaartjes ouder is. Samen zullen ze alle negen werelden bezoeken en zullen ze zich voorbereiden op de eindstrijd uit de profetie die het einde van de werelden zou inluiden. Ragnarök, de ondergang van de goden, komt steeds dichterbij. Als dat maar goed afloopt. God of War Ragnarök zou nog dit jaar moeten verschijnen, al is een precieze releasedatum nog niet gekend.

Eervolle vermeldingen: Horizon Forbidden West, Gotham Knights en Little Devil Inside


JohnnyricoMC

Starship Troopers - Terran Command


Would you like to know more? Hasseltse studio "The Aristocrats" heeft een RTS gemaakt gebaseerd op het Starship Troopers-filmuniversum, meteen de derde pc-game voor deze franchise. In 2000 was de eerste officiële game een RTS en in 2005 kwam er ook een (teleurstellende) FPS. Terran Command plaatst je in het bevel van een Mobile Infantry-eenheid op de woestijnplaneet Kwalasha, met unieke eenheden en wapens gebaseerd op de films en het boek uit 1959. Door gameplay-mechanics als True Line of Sight en True Line of Fire wordt rekening houden met het landschap cruciaal voor de overwinning.
The only good bug is a dead bug!


Eervolle vermeldingen: Cyberpunk 2077 DLC, Six Days in Fallujah en Kerbal Space Program 2


Sir. K

Forspoken


Er zijn redelijk wat games waar ik naar uitkijk, maar eentje dat er voor mij zeker uitspringt, is Forspoken. In het spel gaan we aan de slag met Frey Holland, een jonge vrouw die zich opeens in een fantasiewereld, genaamd Athia, bevindt. Hier zal ze haar magische krachten moeten gebruiken om te overleven en hopelijk een weg terug te vinden naar huis. Forspoken is een open world action RPG en belooft door het gebruik van de Luminous Engine een pareltje te worden. Benieuwd of dat effectief het geval zal zijn! Het spel zal verschijnen op pc en PlayStation 5 op 24 mei 2022.

Eervolle vermeldingen: God of War Ragnarök, Gran Turismo 7 en Elden Ring


sharkmen

Stray


Geen sequels of superhelden voor mij, maar een game waarin het schattigste huisdier - honden hebben nu eenmaal geen recht op deze titel - centraal staat: de kat. In Stray kom je terecht in een mysterieuze wereld die wordt bevolkt door androids, machines met menselijke trekjes. Afgescheiden van je familie en verwondingen die je stilaan parten spelen, moet je zien te overleven en het mysterie van deze onbekende wereld weten te ontrafelen om zo te worden herenigd met je familie. Je zal worden bijgestaan door een drone om deze moeilijke taak tot een goed einde te brengen, wat meteen tot leuke interacties zal leiden. De game wordt uiteraard gespeeld vanuit het perspectief van een kat, laag bij de grond, en belooft op het eerste zicht een leuke mix te worden tussen platformen, omgevingspuzzels oplossen en de nodige combat. De spelwereld ademde in de trailers veel sfeer uit en zou het verschil kunnen maken of deze game de geschiedenisboeken zal ingaan als goed of matig. Vooralsnog werd er enkel meegegeven dat de release van Stray gepland staat in het begin van 2022. Nog even geduld dus, maar dit zou weleens de verrassing van het jaar kunnen worden.

Eervolle vermeldingen: Bayonetta 3 en God of War Ragnarök


ShPonGle

Starfield


Het heeft ervoor gezorgd dat we langer zullen moeten wachten op The Elder Scrolls VI, maar Bethesda weet mij wel te paaien als Starfield eind dit jaar nog uitkomt. De gedachte dat we eindelijk een immersive RPG krijgen die zich volledig afspeelt in de kosmos klinkt toch best spannend, niet? Momenteel is er nagenoeg nog niets over de game bekend, maar iedereen herinnert zich wel die ene nietszeggende teaser trailer, die halfweg vorig jaar op de wereld losgelaten werd. Ik hoop vooral dat het heelal in Starfield gigantisch wordt, dat het verhaal mij doet wegdromen, en dat de quests zowel voldoende gevarieerd als uitdagend zullen zijn. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Eervolle vermeldingen: Atomic Heart, Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2 en S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl


FreakyJP

Elden Ring


Zoals je kan lezen in mijn preview, is er geen enkel spel waar ik de afgelopen twee jaar harder heb naar uitgekeken dan Elden Ring. Het nieuwste wapenfeit van FromSoftware belooft een culminatie te worden van alles wat Dark Souls, Bloodborne en Sekiro zo geweldig maakten, met enkele nieuwe fascinerende nieuwe toevoegingen zoals rijdieren en een openwereldsetting. De duistere middeleeuwse fantasiesfeer en een verhaal dat werd meegeschreven door George R.R. Martin maken het plaatje compleet. Voor mij kan het niet snel genoeg eind februari zijn!

Eervolle vermeldingen: System Shock, Bayonetta 3 en Gran Turismo 7


iCruysberghs

Hogwarts Legacy


Harry Potter blijft een van de meest succesvolle franchises van de jaren 2000. Hogwarts Legacy belooft een ongelofelijke open world game te worden, waarin je je eigen avontuur beleeft in Zweinstein. Spreuken oefenen, drankjes brouwen en Fantastic Beasts temmen… Dat, en nog veel meer, staat ons dit jaar te wachten. Een exacte releasedatum is nog niet bekend, maar geloof me vrij als ik zeg dat dit een baanbrekende game gaat worden.

Eervolle vermeldingen: God of War Ragnarök, S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl en Zelda Breath of the Wild 2


Killjoy

Dying Light 2 Stay Human


Dying Light 2 is het soort ambitieuze sequel waar fans met knikkende knietjes naar uitkijken. Als lang verwachte opvolger van één van de meest geliefde IP's van de vorige generatie heeft het dan ook stevige schoentjes te vullen. Techland lijkt zich na een tumultueuze ontwikkelingscyclus echter de hoge lat met enkele vlotte parkour-moves te gaan halen. Als we op de eerste reacties op de gameplay af mogen gaan, dan weet Dying Light 2 niet enkel te imponeren met de indrukwekkende manieren waarop je door de spelwereld beweegt, maar ook met de impact die je er als speler in hebt. Je acties en keuzes hebben duidelijke gevolgen voor hoe het er in de stad aan toe gaat en je zal constant risico's moeten afwegen tegenover de beloningen die er tegenover kunnen staan. De game laat je dus meer dan ooit over daken en langs bijtgrage zombies stunten, maar doet dat in een diepgaander, rijker jasje. Of Dying Light 2 Stay Human gebukt gaat onder het gewicht van al die ambitie of daadwerkelijk een droom van een sequel blijkt te zijn, komen we in februari al te weten.

Eervolle vermeldingen: Gotham Knights, Suicide Squad: Kill the Justice League en LEGO Star Wars: The Skywalker Saga


Edenian

Horizon Forbidden West


Vijf jaar na de fantastische voorganger kunnen we binnen een maand eindelijk met Horizon Forbidden West aan de slag. Ikzelf vind het ergens jammer dat het spel zowel voor de PS4 als PS5 verschijnt omdat ik daarmee het gevoel heb dat ze niet alles uit de kast kunnen halen voor een definitieve next-gen ervaring. Natuurlijk is dit een welkom geschenk voor de mensen die nog steeds de nieuwste console niet hebben kunnen bemachtigen. Het spel speelt zich een half jaar na zijn voorganger af en ik kan niet wachten om samen met Aloy, die nieuwe wapens en gadgets ter beschikking heeft, het op te nemen tegen nieuwe en grotere vijanden in een volledig ongeziene regio waar een nieuw mysterie vraagt om ontrafeld te worden.

Eervolle vermeldingen: Elden Ring en God of War Ragnarök


Tonerider

A Plague Tale: Requiem


Ratten, een enkeling houdt ze graag als huisdier, maar voor de meeste mensen is het toch een dier dat gekoppeld is aan negatieve eigenschappen. Het is de brenger van ziektes, de drager van de dood. Dus kwam Asobo Studios op het lumineus idee van een spel te maken waarin ratten een belangrijke rol zouden spelen en gaven ons in 2019 A Plague Tale: Innocence. Ze plaatsten deze ratten in een middeleeuwse setting en lieten ons spelen als een jongedame, Amicia genaamd, die beroofd was van haar ouders en met de moed der wanhoop op zoek ging naar een oplossing voor haar doodziek broertje, Hugo. Persoonlijk beschouw ik het als een van de donkerste en tegelijk mooiste en meeslependste verhalen in de gamewereld. Bovendien was het ook grafisch een pareltje. Het is dan ook logisch dat ik uitkijk naar het vervolg op dit verhaal, waarbij we terug de rol opnemen van Amicia. Het thema blijft hetzelfde: beiden zijn op vlucht en Hugo is de strijd tegen zijn vloek aan het verliezen, maar de beleving lijkt nog brutaler, nog donkerder, nog wanhopiger. Ik hoop dat Asobo Studios er niet te ver in gegaan is, zodat mijn zenuwen het nog aankunnen, maar het staat in elk geval bovenaan mijn verlanglijstje om te spelen (en als het te griezelig is, te zien spelen).

Eervolle vermeldingen: Dying Light 2 Stay Human en Test Drive Unlimited Solar Crown


MicVlaD

Hollow Knight: Silksong


Voor mij is de oorspronkelijke Hollow Knight niet alleen de meest geslaagde Metroidvania die recentelijk werd uitgebracht, maar ook nog een ontzettend zelfverzekerde klassieker die zichzelf vol trots naast de grootste genre-bepalende toppers mag plaatsen. Mijn persoonlijke verwachtingen lopen dus erg hoog op voor Hollow Knight: Silksong, een project dat aanvankelijk ‘enkel’ een aanvullende DLC-uitbreiding voor het hoofdspel ging zijn… totdat de ontwikkelaars bij Team Cherry besloten om diens omvang aanzienlijk te vergroten. Sindsdien nam het de vorm aan van een volwaardige, onafhankelijke game, waardoor een nieuw speelbaar personage met haar eigen gameplay-fixaties, nieuwe vaardigheden, nieuwe omgevingen, tientallen nieuwe vijanden en nog veel meer gezamenlijk op het menu staan! Helaas heeft men er (na de officiële onthulling in 2019) nog altijd geen concrete datum op geplakt, maar niettemin hoop ik dat de game dit jaar eindelijk wordt losgelaten.

Eervolle vermeldingen: Bayonetta 3, Cuphead: The Delicious Last Course en Metal Slug Tactics


Booka Shade

Hogwarts Legacy


Als er een filmreeks is uit mijn jeugd die ik zal blijven meenemen doorheen mijn leven, dan is het Harry Potter wel. Daarom gaat mijn keuze zonder twijfel uit naar Hogwarts Legacy. De eerste beelden die we in 2020 te zien kregen waren al meteen spot on en met de vertraging die ze hebben opgelopen mogen we toch hopen om in dit jaar een afgewerkt product te krijgen. Ik had het graag in MMO-stijl gehad, maar met een RPG hoor je mij ook niet klagen. Dat het maar snel zo ver is!

Eervolle vermeldingen: The Lord of the Rings: Gollum en Elden Ring

 
Terug
Bovenaan