Preview: Elden Ring

Er is geen enkel spel waar ik zo hard naar heb uitgekeken afgelopen twee jaren als Elden Ring. Het spelen van Demon's Souls en vooral de eerste Dark Souls een levensveranderende ervaring noemen is misschien wat overdreven, maar de impact die FromSoftwares titels hebben gehad op mijn game-ervaring is moeilijk te beschrijven. Het voltooien van een Soulsborne-spel, bij gebrek aan een betere beschrijving, gaat gepaard met een soort van innerlijke leegte, waarbij je nauwelijks enige voldoening vindt in het spelen van een ander spel. Zelfs genregenoten en klonen zoals Lords of the Fallen, Mortal Shell of Nioh konden deze leegte nauwelijks opvullen.

Dit gevoel blijft gelukkig niet al te lang hangen, maar ik kan moeilijk ontkennen dat de formule die FromSoftware heeft gecreëerd voor mij, net als voor vele andere spelers, iets magisch heeft. Wanneer Elden Ring werd aangekondigd in 2019, was het dan ook watertandend uitkijken naar meer informatie rond deze titel. Helaas bleef het lang stil rond Elden Ring, waardoor het spel stilletjes aan fabelachtige allures begon te ontwikkelen. Maar eerder dit jaar was er dan eindelijk de verlossing in de vorm van een releasedatum, die wel nog een maandje opschoof, en de eerste gameplaybeelden. Het smachten werd hierdoor alleen maar groter, al was er ook één vrees: hoe zou de Souls-gameplay spelen in een openwereldsetting? Nu ik een eerste hands-on met Elden Ring achter de rug heb, kan ik gelukkig met ene gerust hart uitkijken naar 25 februari.

Elden-Ring-Gameplay-Preview-Feature-Image-scaled.jpg


Welkom in Limgrave

Het is je waarschijnlijk niet ontgaan, FromSoftware hield afgelopen weekend netwerktests voor Elden Ring. Deze sessies dienden vooral om de stabiliteit en connectiviteit te testen, maar ze gaven ons uiteraard ook een eerste kennismaking met de wereld van Elden Ring, die de naam The Land Between draagt. Deze wereld werd lang beschermd door de Elden Ring en de Erdtree, maar de ring werd gebroken en de fragmenten van de ring kwamen in het bezit van de nakomelingen van Queen Marika the Eternal, halfgoden die gecorrumpeerd werden door de fragmenten. Dit leidde tot een oorlog gekend als The Shattering. Als een Tarnished, verbannelingen die uit de gratie zijn gevallen van de ring, dwaal jij rond in deze wereld met als doel de Elden Ring te herstellen en zo de Elden Lord te worden.

Na het kiezen van een klasse, waarbij je kon kiezen uit vijf klassen, en het aanmaken van je personage, ontwaak je in een duistere crypte. Eens je je een weg hebt gebaand doorheen deze crypte, arriveer je al snel in Limgrave, de regio die deels beschikbaar was voor deze bèta. Eerlijk is eerlijk, het moment dat je de deur opendoet en je het indrukwekkende landschap ziet, is een moment van pure verwondering. Plots sta je daar in een open wereld, zonder enig idee waar je bent of waar je naartoe moet. Maar al snel ontdek je een eerste Site of Grace, wat fungeert als een soort van Bonfire in dit spel, en maak je kennis met het eerste NPC. De Sites of Grace hebben ook een bijkomende functie, want als Tarnished kan jij sporen van Grace zien en deze sporen zijn in essentie wegwijzers. Maar vanaf dat moment begint het karakter van de open wereld van Elden Ring zich kenbaar te maken.

Zoals we gewoon zijn van FromSoftware, word je beloond om af te wijken van het pad.


Op weg naar de volgende Site of Grace, kom je al snel een eerste baas tegen die enkele maatjes te groot is voor je. Maar hé, het is een open wereld, dus loop je toch gewoon even om hem heen. En zoals we gewoon zijn van FromSoftware, word je beloond om af te wijken van het pad. De wereld van Elden Ring is immers bezaaid met zogenaamde points of interest. Ik wil hier niet teveel verklappen natuurlijk, want deze plaatsen zelf ontdekken is net wat het zo leuk maakt. Maar een van de eerste locaties die je vrij snel zal tegenkomen is een grot met wolven en dieper in deze grot zal je een verrassende mini-baas ontmoeten. Een ander voorbeeld, als je wat verder afwijkt van het pad, zijn de Dragon-burnt Ruins die je vindt, gelegen aan het meer. Wanneer je wat verder een groepje vijanden tegenkomt, zal je al snel ontdekken waarom deze plaats die naam draagt.

3fab4655a981cd4f0d451520eb3ca842_1920_KR.png


Magnum Opus?

De vertaling van de Souls-formule naar een openwereldervaring lijkt dus opnieuw garant te staan voor uren spelplezier. Elden Ring lijkt bovendien een culminatie te zijn FromSoftwares voorgaande spellen. De meest voor de hand liggende vergelijkingen zijn die met Dark Souls natuurlijk, dankzij de duistere en sombere middeleeuwse wereld, terwijl Bloodborne zich ook laat voelen in het gevechtssysteem. Van Seriko ontleent Elden Ring voornamelijk het stealthsysteem en de verticaliteit van de spelwereld. Je zal namelijk veel bezig zijn met het beklimmen van vanalles en nog wat. Hierbij speelt het verbeterde springmechanisme een belangrijke rol, maar ook je paard dat in staat is om een dubbele sprong uit te voeren. Inderdaad, je beschikt over een paard deze keer, wat je toelaat om je sneller te verplaatsen, maar je kan ook vechten vanop je paard. Je moet het Fromsoftware nageven, deze paardgevechten zijn fantastisch uitgewerkt en als je wilt kan je zelf een steekspel doen met sommige vijanden! Verder heeft het spel ook een heel craftingssysteem, waarbij je klassieke Dark Souls-items zoals throwing knives en fire bombs kan maken, wat dan weer passend is voor een openwereldspel.

Verder zal Elden Ring een multiplayersysteem bevatten dat zeer vertrouwd zal aanvoelen voor Soulsborne-fans. Net als in Dark Souls en Bloodborne, is er co-op en PvP aanwezig, waarbij je in PvP spelers zal kunnen invaden of gewoon met hen kan duelleren. Doordat iedereen die aan de bèta deelnam in dezelfde regio zat, was het aantal keer dat ik het "Unable to summon player"-bericht kreeg zelfs niet op tien handen te tellen. Het is een gekend probleem eigen aan de manier waarop FromSoftware de multiplayer heeft ontwikkeld, spelers die op hetzelfde summoningteken klikken, en helaas lijkt er ook hier geen oplossing te zijn gevonden. Bovendien werd ik ook twee maal uit een multiplayersessie gegooid, waarbij één keer wanneer ik de Demigod-baas in het spel aan het bevechten was en hij op 10% stond, wat bijzonder frustrerend was uiteraard. Verder hoop ik ook dat het verhaal wat meer aandacht zal krijgen in het volledige spel, want een van de kenmerken van Elden Ring is natuurlijk de samenwerking met G.R.R. Martin, de auteur van A Game of Thrones. Uit de bèta leek het verhaal vooral pur sang obscure verhaalvertelling van FromSoftware te zijn.

Conclusie

Met Elden Ring lijkt FromSoftware de Soulsborne-formule op zijn kop te gooien door deze te introduceren in een openwereldsetting. Maar door de beste elementen te combineren uit Dark Souls, Bloodborne en Sekiro, lijken ze ons een onvergetelijke doch vrij vertrouwde ervaring voor te schotelen in een fascinerende wereld waar het gevaar om elke hoek loert en die elke fan van het genre uren zal bezighouden.

Over

Beschikbaar vanaf

25 februari 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. FromSoftware

Uitgever

  1. Bandai Namco Entertainment
 
Terug
Bovenaan