De kleine vraagjes topic.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi allemaal,

ik zou met een vriend het vliegtuig willen nemen in charleroi (ryan air),

ik ben van rond brugge, hij van rond waregem.

plan is dus mijn auto (ouwe bak, mag gerust op onbewaakte parking staan), ergens te parkeren (gratis) rond het kortrijkse (liefst niet te ver van de E403 uiteraard), en dan met zijn auto door te rijden naar charleroi.

weet iemand van jullie rond kortrijk, of rekkem mag ook, een randparking zijn? mag eigenlijk ook gewoon langs de weg staan, als die maar reglementair mag staan daar voor een dag of 5.

waarom kortrijk? omdat dit een punt is waar we min of meer kunnen samen komen.

thx

Hoi allemaal,

ik zou met een vriend het vliegtuig willen nemen in charleroi (ryan air),

ik ben van rond brugge, hij van rond waregem.

plan is dus mijn auto (ouwe bak, mag gerust op onbewaakte parking staan), ergens te parkeren (gratis) rond het kortrijkse (liefst niet te ver van de E403 uiteraard), en dan met zijn auto door te rijden naar charleroi.

weet iemand van jullie rond kortrijk, of rekkem mag ook, een randparking zijn? mag eigenlijk ook gewoon langs de weg staan, als die maar reglementair mag staan daar voor een dag of 5.

waarom kortrijk? omdat dit een punt is waar we min of meer kunnen samen komen.

thx
Carpool parking Kortrijk-Oost, langs de E17 maar slechts 5 min van de E403. Die parking dient daarvoor dus ge gaat daar niemand storen ;)

En de oliefilter vervangen het jaar nadien, heeft hij dat ook in garantie gedaan?
Nee, dat is toch een ander verhaal.

Update: garage steekt zich weg achter feit dat wagen gekeurd is. Wilt ruit vervangen, maar zegt dat het garantiebudget dan op is en ik niet meer moet afkomen met andere zaken, tenzij ik de helft van die ruit betaal. Een ruit zou 1000 euro kosten volgens hen.

Ik heb er nog eens op gehamerd dat die ruit niet deftig hersteld is en ze hun prijszetting maar beter hadden moeten doen of de wagen voor export hadden moeten verkopen. Hun antwoord: we willen ook wagens aanbieden zodat mensen met een laag budget toch een wagen kunnen kopen ...

Nee, dat is toch een ander verhaal.

Update: garage steekt zich weg achter feit dat wagen gekeurd is. Wilt ruit vervangen, maar zegt dat het garantiebudget dan op is en ik niet meer moet afkomen met andere zaken, tenzij ik de helft van die ruit betaal. Een ruit zou 1000 euro kosten volgens hen.

Ik heb er nog eens op gehamerd dat die ruit niet deftig hersteld is en ze hun prijszetting maar beter hadden moeten doen of de wagen voor export hadden moeten verkopen. Hun antwoord: we willen ook wagens aanbieden zodat mensen met een laag budget toch een wagen kunnen kopen ...
Een garantiebudget is bullshit. Dat bestaat waarschijnlijk niet, want ze mogen wettelijk gezien geen garantiezaken weigeren omdat er een of ander geldpotje leeg is. Nooit akkoord gaan dus met de helft van die ruit te betalen. Zeg maar iets in de trant van: dan is 't garantiebudget maar op. Dan doet ge uitschijnen alsof ge akkoord zijt met die regeling, en zijt ge hopelijk van het gezaag af.

Ik zou voor de grap eens willen weten wat ze antwoorden als ge zegt: geef dan gewoon die 1000 euro garantiebudget maar in mijn pollen, dan laat ik de ruit ergens anders wel steken. Maar dat zou ik niet doen. Moest ge over 2 maanden voor 3000 euro stukken hebben dan staat ge daar.

Dat garantiebudget zal gewoon een bedrag zijn dat ze zelf verrekenen in hun prijs. Aankoopprijs + garantiebudget + winst = verkoopprijs of zoiets.

Het lijkt me maar te zot voor woorden dat ge daar opeens met een kapotte motor zou zitten door een fabrieksfout en ze die niet willen vervangen tenzij gij alles boven de 1000€ oplegt :nono::wtf:

Carpool parking Kortrijk-Oost, langs de E17 maar slechts 5 min van de E403. Die parking dient daarvoor dus ge gaat daar niemand storen ;)
Mja das al wat ver... Zit dan al bijna in Waregem....
Niets dichter langs een afrit? Mag toch gewoon langs baan zijn?

Mja das al wat ver... Zit dan al bijna in Waregem....
Niets dichter langs een afrit? Mag toch gewoon langs baan zijn?
Die parking ligt gewoon langs de E17 in Kortrijk, op 5 minuten van de E403 en op een kwartier van Waregem. Voor u is het exact 5 minuten omrijden (verkeerswisselaar E403-E17), uw maat moet niets omrijden. Ik snap niet wat daar ver aan is?

Er ligt maar 1 op/afrit beter gelegen als de verkeerswisselaar het ideaalste punt zou zijn, de expo, wat @Chauffagist al aanrraadde, maar geen idee hoe het daar zit met gratis langdurig parkeren.

Laatst bewerkt:
Hun antwoord: we willen ook wagens aanbieden zodat mensen met een laag budget toch een wagen kunnen kopen ...
Over welke wagen gaat het nu eigenlijk precies?
Type, leeftijd en hoeveel heb je hiervoor betaald? Want met deze uitspraak heb ik een vermoeden dat het in de categorie onder de 5k€ is.

VW , Caddy, 1900 tdi, 2007, 3.5K
En jij vindt het verwonderlijk dat ze geen nieuwe ruit steken maar hem repareren? En dat de silent blokken in de nabije toekomst moeten vervangen worden?
Allez sorry hoor maar je moet toch zelf ook beseffen dat je in een segment shopt waar je geen perfecte wagen zal krijgen.

Die parking ligt gewoon langs de E17 in Kortrijk, op 5 minuten van de E403 en op een kwartier van Waregem. Voor u is het exact 5 minuten omrijden (verkeerswisselaar E403-E17), uw maat moet niets omrijden. Ik snap niet wat daar ver aan is?

Er ligt maar 1 op/afrit beter gelegen als de verkeerswisselaar het ideaalste punt zou zijn, de expo, wat @Chauffagist al aanrraadde, maar geen idee hoe het daar zit met gratis langdurig parkeren.
oh ok thx, op google maps gaf het precies wat verder aan, maar goed 5 minuten is ok.
we do it this way. thanks !

Mijn oog laten vallen op een A4 avant 2.0 TFSI CNG van 2018.
Dus een hybride benzine - CNG.

Wat zijn de pro's en contra's van CNG, naar jullie ervaringen of kennis?

Wat ik ondertussen al weet:
Tot december 2020 betaalde je geen verkeersbelastingen, dat is afgeschaft.
Reservewiel zit er waarschijnlijk niet door de extra CNG tanks? --> kleinere koffer (maar in hoever dat zoveel kleiner is t.o.v. een gewone A4 avant weet ik niet)
Kleine tank voor benzine (25 liter).
Ik zal besparen op de BIV.
Als ik de recensies mag geloven rijdt dat wel vlot en voel je geen verschil.

Aanvullingen meer dan welkom! :)

Weet niet hoe dat bij CNG is maar mag dat gewoon iedere ondergrondse parking binnen?

Edit: 't mag dus wel :)

Mijn oog laten vallen op een A4 avant 2.0 TFSI CNG van 2018.
Dus een hybride benzine - CNG.

Wat zijn de pro's en contra's van CNG, naar jullie ervaringen of kennis?

Wat ik ondertussen al weet:
Tot december 2020 betaalde je geen verkeersbelastingen, dat is afgeschaft.
Reservewiel zit er waarschijnlijk niet door de extra CNG tanks? --> kleinere koffer (maar in hoever dat zoveel kleiner is t.o.v. een gewone A4 avant weet ik niet)
Kleine tank voor benzine (25 liter).
Ik zal besparen op de BIV.
Als ik de recensies mag geloven rijdt dat wel vlot en voel je geen verschil.

Aanvullingen meer dan welkom! :)
Hoeveel kost dit in vergelijking tot een diesel? Ik vermoed dat de levensduur van die cng motor niet zo hoog is?

Hoeveel kost dit in vergelijking tot een diesel? Ik vermoed dat de levensduur van die cng motor niet zo hoog is?
"Door de propere verbranding, hebben CNG-wagens een langere levensduur dan auto’s op gas of benzine en produceren ze hierdoor ook minder geluid."

"verder zou te verwachten zijn dat de levensduur van een motor op CNG hoger is dan die op benzine, omdat uw verbranding properder is (laat geen roet achter) en dus minder slijtage veroorzaakt tussen zuiger(ringen) en motorblok. ook zou de motorolie het minder hard te verduren krijgen."

"Is een wagen op CNG veel duurder dan een andere wagen? Neen. De kostprijs van een CNG-auto is namelijk vergelijkbaar met die van een auto op benzine."

Dit als ik snel even google. Dat laatste kan ik ook wel beamen, de prijs benzine of hybride benzine-CNG is zowat hetzelfde. Diesel is opmerkelijk 2-3k goedkoper voor de moment. Maar met een 9k km / jaar denk ik niet dat een diesel zo interessant is voor mij. +/- 100 euro duurder in verkeersbelastingen per jaar en onderhoud is ook duurder. Komt zowat op hetzelfde neer. Die CNG zou er wel voor zorgen dat ik ook wel wat zuiniger rijdt en minder betaal aan de pomp.

Het enige nadeel aan CNG lijkt mij de locaties waar je het kan tanken te zijn. Niet alle tankstations bieden het aan, dus als er eentje in uw buurt waar je woont of vaak passeert het heeft lijkt het mij wel interessant. Weet dat als je op verplaatsing bent je altijd wel gaat moeten opzoeken welke stations daar in de buurt CNG aanbieden. En je dus altijd zeker op tijd een stations opzoekt dat je zeker niet zonder valt.

Het enige nadeel aan CNG lijkt mij de locaties waar je het kan tanken te zijn. Niet alle tankstations bieden het aan, dus als er eentje in uw buurt waar je woont of vaak passeert het heeft lijkt het mij wel interessant. Weet dat als je op verplaatsing bent je altijd wel gaat moeten opzoeken welke stations daar in de buurt CNG aanbieden. En je dus altijd zeker op tijd een stations opzoekt dat je zeker niet zonder valt.
Dats heeft er alvast heel veel. Maar wel duur...

Maar met de prijzen moet je opletten, er is enorm veel verschil tussen de verschillende tankstations, zowel tussen de merken als tussen de locaties, en dan heb je nog eens L-gas en H-gas, je wagen rijdt op beide, maar L-gas heeft dik 10% minder calorische energie per kg, dus een stuk hoger verbruik. Praktisch bol je 15 à 25% verder met een kg H-gas dan met L-gas!
Nu, België is nu wel aan het migreren naar H-gas, vermoedelijk ga je L-gas minder en minder tegenkomen.

Verschillen van tot wel 50% tussen de verschillende tankstations is geen rariteit bij CNG, dus allemaal niet zo voor de hand liggend als gewone brandstof, effe stoppen en tanken wanneer het metertje laag staat zou wel eens héél duur uit kunnen vallen!

Op linkeroever (haven!!!) kan je nog vinden aan 1€/kg of zelfs net eronder, maar woon je in Limburg dan moet je niet verschieten van prijzen tot 1,3 of 1.4€/kg.

In Nederland zitten ze al aan 1.8€/kg.

Het loont zeker om websites en forums (zoals https://www.aardgasrijder.be/forum/) te volgen, kan je véél geld besparen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan