De kleine vraagjes topic.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Aangezien ik nog niet zo lang met een automaat rij vroeg ik mij volgende af: soms zie je in youtube filmpjes een wagen passeren waarvan ik denk dat het een automaat is, en die 'revven' dan eens. Gooi je die dan gewoon in neutraal terwijl je aan 't bollen bent om dat te doen?

Soms mis ik toch een manueel.
Je kunt die inderdaad in neutraal zetten terwijl je aan het bollen bent. En kun je revven.

In neutraal zetten is geen probleem, maar daarna terug in versnelling zetten terwijl je nog aan een serieuze snelheid aan het rijden bent is nog iets anders, meestal lukt dat pas bij lagere snelheid.

In neutraal zetten is geen probleem, maar daarna terug in versnelling zetten terwijl je nog aan een serieuze snelheid aan het rijden bent is nog iets anders, meestal lukt dat pas bij lagere snelheid.
Met reden ook natuurlijk.
Nu goed met shift bij wire zoals de meeste automaten zijn gaat hij niet in drive willen gaan hoor.

Heb daarstraks eens geprobeerd.

Ik reed 80 per uur in 7de versnelling. Ik moet mijn pook naar links duwen om in neutraal te zetten.
Als ik deze naar links tik en hou dat 2 seconde aan, springt die in neutraal. Dan kun je gas geven en zit je maar wat te revven en bolt de wagen.

Dan kun je die terug naar rechts duwen en dan springt die terug in versnelling.

Als het een probleem zou zijn dan verwacht ik dat de versnellingsbak dat niet toe laat. Alles ging ook zeer soepel.

Al met zowel Audi en Mercedes getest op een afrit, dus aan snelheden van 90+ en dat werkte probleemloos.
Ik zou eigenlijk niet weten waarom je niet van neutraal in drive zou geraken.
Naar reverse daarentegen lukt niet, deze situatie kom ik wel eens tegen bij het inparkeren en ik moet echt op de rem drukken voor de automaat in reverse wilt.

Nee die drukken eens op het knopje "Patsergedrag".

Heb jij dat knopje niet? Is wel pas beschikbaar vanaf een aantal PK
Haha. Neen, ik vroeg mij dat puur technisch gezien oprecht af hoe dat werkte.
Je kan ook gewoon met de peddels terugschakelen he. (als je die hebt)

Ik heb nog nooit een manueel gemist tbh.
Ik heb peddels, maar dat is nog iets anders dan revven.

Merci voor de antwoorden allemaal! Niet dat ik het nu zal doen, mijne auto maakt geen schoon lawaai.

Heb toch wat spijt van mijnen nieuwen auto moet ik zeggen. 't Is wat dubbel.

...
Naar reverse daarentegen lukt niet, deze situatie kom ik wel eens tegen bij het inparkeren en ik moet echt op de rem drukken voor de automaat in reverse wilt.
Dat zal by design zijn. Begreep van mechanieker (op YouTube) dat in reverse zetten terwijl je nog vooruit bolt een van de schadelijkste dingen is voor de schakeling.

Voor onze autovakantie deze zomer ga ik noodgedwongen een dakkoffer moeten steken.
Echter vind ik allemaal tegenstrijdige info op het net over wat ik nu specifiek moet kopen.

Ik heb een Opel Astra K Sports Tourer van 2017. Ik lees dat dat specifieke dagdragers zijn omdat er een fake dragers op het dak staan. Dus als ik die dan aankoop, moet ik dan nog kijken naar een specifieke dankoffer ook? Of passen die dingen overal wel op en ben ik dus vrij om een koffer te kopen/lenen van een vriend.

Voor onze autovakantie deze zomer ga ik noodgedwongen een dakkoffer moeten steken.
Echter vind ik allemaal tegenstrijdige info op het net over wat ik nu specifiek moet kopen.

Ik heb een Opel Astra K Sports Tourer van 2017. Ik lees dat dat specifieke dagdragers zijn omdat er een fake dragers op het dak staan. Dus als ik die dan aankoop, moet ik dan nog kijken naar een specifieke dankoffer ook? Of passen die dingen overal wel op en ben ik dus vrij om een koffer te kopen/lenen van een vriend.

Zolang je de juiste dakdragers hebt kan je elke koffer gebruiken die je wil.

Je moet enkel zien of je van die dakrails hebt of dat die dakdragers bevestigt moeten worden op het verlengde van de A-stijlen.

Iets/iemand heeft een 10cm lange kras op mijn achterbumper gemaakt van de Arteon, denk iemand met parkeren.
Is een gekke plaats want het is niet de meest ver gelegen positie en juist op de rand van de bumper.
Het chrome stuk is 1,5-2cm verder en het verste punt vanachter. Ergens achteruit tegenrijden is ook vrij onmogelijk aangezien die meer dan 50cm voor een hindernis reeds zelf remt en zou ik gemerkt hebben.

Aangezien de nieuwe leaseauto is besteld heb ik weinig zin om dat te laten herstellen, zeker gezien mijn 20 schadevrije jaren. De franchise bij einde lease is toch gelijk. Morgen fleet maar eens contacteren.
Of is zoiets goedkoop te herstellen, vrees van niet aangezien lak en grondlak weg zijn.

IMG-0097.jpg

Gezien de locatie, zou het nog kunnen dat zoiets onder gebruiksschade valt na 4j lease?
En zeker dat het niet jijzelf of iemand die je auto gebruikt was? Zoiets komt wel eens voor als je iets in de koffer wilt laden en je raakt de dorpel met je voorwerp dat je in de auto wilt steken.

Gezien de locatie, zou het nog kunnen dat zoiets onder gebruiksschade valt na 4j lease?
En zeker dat het niet jijzelf of iemand die je auto gebruikt was? Zoiets komt wel eens voor als je iets in de koffer wilt laden en je raakt de dorpel met je voorwerp dat je in de auto wilt steken.

Ik persoonlijk zou dit niet als gebruikschade aanmerken, maar ben dan ook iemand die mijn auto krasvrij wil houden.

Ik heb al maanden mijn koffer niet meer gebruikt buiten de boekentassen van de kinderen. En die leg ik er altijd zelf in en haal ze er ook zelf uit, dus ben vrij zeker dat ik het niet geweest ben. De plaats is wat raar, want de rand erboven is niets aan, die daaronder ook niet.
Heb hem 2 weken geleden helemaal gepoetst, dus de schade is van daarna.
Ben 2 keer op het werk geweest en mijn vriendin naar ziekenhuis Leuven. Maar voor de rest staat die redelijk veel stil eigenlijk.

Maakt ook niet veel uit waar het gebeurd is, het is nu zo. Als hij niet op minder dan 6 maanden weg moest zou ik het laten maken, maar nu… zie er het nut nietmeer van in.

Schade is dus niet aanvaardbaar en moet de franchise betalen (50 euro), de bumper wordt dus hersteld/herspoten.
Kost geen schadevrije jaren, dus ze doen maar op.

Je kunt die inderdaad in neutraal zetten terwijl je aan het bollen bent. En kun je revven.
Bij sommige wagens kan je hem ook in neutraal zetten door aan beide peddels te trekken. Terug in versnelling door op + te tikken.
Wie peddels heeft, probeer gerust. Kan je ook niets fout mee doen want de software laat uw imput niet toe als het niet gaat.

Vraagje - voor de F36 zou ik volgend overwegen om Android Auto te hebben met bijkomende voordelen (Waze, muziek streaming, ...)

Iemand al ooit zoiets gedaan? Gemakkelijk te installeren, zonder dat je daar iets aan ziet?

Vraagje - voor de F36 zou ik volgend overwegen om Android Auto te hebben met bijkomende voordelen (Waze, muziek streaming, ...)

Iemand al ooit zoiets gedaan? Gemakkelijk te installeren, zonder dat je daar iets aan ziet?
Zelf nog niet gedaan.
Maar ken wel iemand die het gedaan heeft en heb er ook al YouTube filmpjes van gezien. Met de juiste tools, geduld en een beetje technisch inzicht zou dat geen moeilijke klus moeten zijn. Je moet wel heel uw paneel afbreken waar uw bediening van radio en airco opzit.

Wel geen ervaring met die specifieke box. De gast die ik ken heeft eentje van bimmertech.

Toevallig net hetzelfde voor en gisteren een dakkoffer gekocht na wat (intensief) onderzoek.

De koffer die ik zocht is voor sporadisch (zomer)vakantie, niet voor te skiën, en dient voornamelijk om 'baby/kleuter-gerief' te ondervangen (2 dochters; 0j en 3j). Deze moest dus niet al te groot zijn en ook niet high-end van prijsklasse. Eens de beide kinderen 3-4 jaar zijn en we van loopfietsjes/koetsen/buggy's/reisbedjes/'groot' speelgoed etc verlost zijn, vermoed ik dat ik deze ook te koop zal zetten.

Na passen en meten ben ik gestrand op de Twinny Load TBX 370. Hapro Rider 4.4 en 5.4 waren de andere van de top 3

Je moet sowieso de koffer en dakdragers (baren waarop de koffer rust) kopen/regelen. Elke koffer pas normaliter op elk type dakdrager, maar het type dakdrager is afhankelijk van de dakrails. Zijn deze open, gesloten of onbestaand. Vaak ivind je wel een handige configurator/tabel op de websites die de dragers aanbieden.

De sports tourer K heeft normaal gesloten dakrailing, reed hier zelf tot in februari mee rond (de zilveren 'rand' aan beide kanten van je dak). Hierop bevestig je de twee dakdragers

De keuze bij mij was budgetair en naar praktisch volume (eerder vierkant dan in de lengte). De Twinny 370 en Hapro Rider 4.4 waren quasi identiek, maar scheelde 110 euro (incl dragers). Beide merken worden als mid-range opgevat in recensies etc.

Concreet kocht ik de Twinny load voor €197 online in nederland en universele dakdragers van Twinny voor €125 in de Hubo. Deze hoeven niet specifiek van hetzelfde merk te zijn, maar dit kwam nu zo uit.

Als het echt maar voor één keer is, kan je ook altijd eentje huren. Dit is circa 5-15 euro/dag afhankelijk van type en waar je hem laat steken.

Iets/iemand heeft een 10cm lange kras op mijn achterbumper gemaakt van de Arteon, denk iemand met parkeren.
Is een gekke plaats want het is niet de meest ver gelegen positie en juist op de rand van de bumper.
Het chrome stuk is 1,5-2cm verder en het verste punt vanachter. Ergens achteruit tegenrijden is ook vrij onmogelijk aangezien die meer dan 50cm voor een hindernis reeds zelf remt en zou ik gemerkt hebben.

Aangezien de nieuwe leaseauto is besteld heb ik weinig zin om dat te laten herstellen, zeker gezien mijn 20 schadevrije jaren. De franchise bij einde lease is toch gelijk. Morgen fleet maar eens contacteren.
Of is zoiets goedkoop te herstellen, vrees van niet aangezien lak en grondlak weg zijn.

IMG-0097.jpg
mijn advies is gewoon de wagen binnenbrengen en niets van melden. Ze kijken die toch altijd grondig na en categoriseren zelf wat wel/niet gebruikersschade is adhv policy.

Van de 6 leasewagens die ik al heb moeten binnenbrengen sta ik telkens versteld hoe veel ze eigenlijk wel accepteren als gebruikersschade (3 verschillende maatschappijen; Alphabet, Leaseplan en nog eentje). Vandaar bovenstaand advies.

Laatst bewerkt:
M'n vrouw komt net terug van te gaan shoppen met de dochter.

Op de parking heeft er blijkbaar iemand tegen onze auto gereden. Gelukkig een briefje achtergelaten met zijn/haar gsm+nummer (Duits) en nummerplaat.

Onze verzekering was maar open tot 12u.
Wat doe ik nu best? Proberen bellen naar algemeen nummer? Naar de politie gaan? Of wachten tot maandag en dan naar onze verzekering gaan?

De schade "valt nog mee"

Bijlagen

• IMG_20220430_140518_copy_2057x1543.jpg
    IMG_20220430_140518_copy_2057x1543.jpg
    2 MB · Weergaven: 7
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan